Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag. Kolhydrater max 100g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Redskap 1: Redskap 2: - Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!
Veteran
2381 inlägg
Jag ska inte vara med på triathlon (tror jag :)) Jag är inget vidare på att simma. Men visst är jag sugen. Tränar med dem som ska köra kan jag ju göra iaf.
Vill med ha såna triathlon pass på mitt gym
Jag skulle vilja vara med i ett triathlon, men måste bli lite mer vältränad all-around först ;)
Nu är jag tillbaka (direkt hem till datorn - knäpp va?:-)). Lite vimmelkantig fortfarande men annars känns allt bra (bedövning kvar ack och lov). Det var nog smörgåsarna på uppvaket som gjorde susen :-). TVÅ smörgåsar med ost och marmelad. Mums! Jag som inte äter bröd mer än på helgen i vanliga fall och då helst grovt surdegsbröd, inte såna här fluffmackor. Och det är jättelängesedan jag åt marmelad (vi gjorde plommonmarmelad i somras som jag smakade på, annars är det ovanligt!) Så visst var det gott! :-) Kändes lyxigt. Så kolhydratgränsen är väl redan nådd :-) Triathlon ja. För mig var passet (på gymmet) i sig den första utmaningen. Och när jag väl klarat det och t.o.m. tyckte om det, så triggades jag (ivrigt påhejad av omgivningen) att prova på ett riktigt triathlon. Ett motionslopp med rätt korta distanser, men ändå. Vilken triumf att klara det. SÅ kul.
Jag hade klarat kolhydratgränsen (100 g) idag ändå, trots alla mackor och annat jag fått av omtanke (maken hade köpt hem mörk choklad), om det inte vore för den goda äppelpajen som sonen (8 år) gjorde i kväll till sin kära mamma i välmening för att jag "behövde det idag" :-) Visst är det så man smälter :-) Nåja, han hade nog rätt. Just idag var det väl okey. (Låter som jag skyller på mina barn när det är JAG som äter, men de menar så väl och jag har ju så svårt att tacka nej då (men jag har förklarat att jag inte ska äta godis för att jag har "slagit vad" och det förstår och respekterar de). Men det här med maximalt antal kolhydrater per dag har jag inte belastat dem med :-) De vet att jag äter nyttigt för att må bra men jag vill inte lägga för stor vikt vid mat för att inte ge dem några huvudbry.)
Idag har jag ätit 64 g fett 63 g protein och 73 g kolhydrater. Känns bra. Missade dock träningen i morse :( men blir dubbelt i morgon istället :)
Mait, inte knäppare än vad jag skulle vara.. Haha. ;) Skönt att det har gått bra, och klart att du får äta en marmeladmacka efter OP, herregud. :D Dina barn låter underbara, men skuta använda dem som syndabockar nu!!! Skämt åsido, vi gör alla val här i livet, se bara till att göra de rätta för dig men jag gillar din ärlighet. :) Ianne, snygga siffror, det gillar jag :D Kroppen fick bara vila en extra dag, inte hela världen. :) Jan, BRA du är på rätt väg. Jätte bra att du inte hetsåt, du klarar det! Ibland blir de så, mer för andra men du kommer ur det. Ha inte ångest för det kommer sluta med att du sitter där med maten i hand och mage och 5000kcal över. Du säger att du inte hade så mkt andra val, då hade du inte det. Jag brukar tänka: Bättre att hitta bästa möjliga (tex äcklig sallad på en pizzeria el färdig fralla i butik) än att gå hungrig som gör att blodsockret sjunker ännu mer och du mår ännu mer piss och triggar andra saker. Pepp på er!! Så, ni svara inte på min fråga, bänkpress? ;) Ska komma med en ny övning idag tänkte jag, som ni kan starta med.
Jag skrev ni för att jag fortfarande är SJUK! (Snart kommer jag svära och skrika så taket lyfter här hemma)
krya på dig
Tack Lena :)