icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:05

Här kommer ett perfekt recept på egengjord LCHF pastas som jag hittade hos Åse på 56kilo. 2-3 Portioner 4 ägg 1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost 1/2 dl fiberhusk Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop. Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut till papperskanterna. Låt papprena vara kvar under gräddningen. Kan med fördel läggas över på två plåtar så blir degen ännu tunnare! Man kan även bara fördela så tunt man kan med en slickepott. Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär sedan tunna strimlor av degen! Jag använde pizzaskärare! (Eller rulla ihop och klipp!) Den är sedan klar att användas! Du kan även frysa eller förvara i kylskåp i några dagar och sedan bara värma. Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:09

Jag tänkte dela med mig at lite hemmagjorda såser och kryddor Dijonnaise, passar till grillat och fisk 1 helt ägg 1 msk dijonsenap 2 dl rapsolja 1 tsk vitvinsvinäger salt, peppar lite persilja Häll ägg och senap i en hög behållare. Vispa ihop ägg och dijonsenap med stavmixern och häll ner oljan i lugnt tempo så majonnäsen går ihop. Lägg i vinäger och persilja eller dill och vispa ihop ytterligare. Smaka av med salt och peppar! Aioli på minuten! Sedan jag insåg hur snabbt det går att göra egen fantastiskt god majonnäs med stavmixer så köper jag aldrig majonnäs längre och min favoritaioli som fungerar lika bra till grillat kött som till skaldjur gör jag så här! Alla ingredienserna är kylskåpskallt Majonnäsen: 1 helt ägg 2 dl neutral rapsolja 1 msk lime eller citronjuice 1-2 tsk dijonsenap salt, peppar Häll allt i en hög skål, typ margretheskål. Sätt ner stavmixern i botten och kör! Vicka lite på stavmixern tills allt körts ihop till en härlig, krämig majonnäs! Aioli Riv/pressa ner 2 vitlöksklyftor och jag tycker aiolin blir godast med lite creme fraiche i så späd majonnäsen med så mycket creme fraiche du vill ha så du får en tjock, härlig sås. Pestosås! 1 dl smetana eller creme fraiche 2-3 msk pesto 2 vitlöksklyftor salt, peppar Blanda ihop! Currymayo 1 ägg 2 dl neutral rapsolja 1-2 tsk dijonsenap 1 msk citronjuice (koncentrat går bra) 3-4 tsk curry (smaka av! jag gillar mycket curry!) 1 tsk sambal oelek salt, vitpeppar Blanda alla ingredienserna (utom curryn) i en hög bringare för stavmixer Sätt ner stavmixern i botten och kör i gång, vicka lite på stavmixern tills du fått en fin tjock majonnäs! Smaka av och mixa ner curryn, smaka av tills rätt smak uppnåtts. Hollandaisås 300 gram smör 2 msk citronjuice salt, vitpeppar 4 äggulor 2 msk creme fraiche Smält smöret på medelstark värme, skira det gärna (ta bort det vita som lägger sig i botten) Lägg citronjuice, äggulor, creme fraiche i hög skål och sätt igång stavmixern. Häll det smälta smöret sakta i en jämn stråle ner i resten medan stavmixern är i gång i botten. Smaka av med salt, vitpeppar och ev mer citronjuice! (antingen färskpressad eller koncentrerad) Sockerfri Ketchup 1,85 dl tomatpuré 2,5 dl tomatsås (sockerfri) 65-100 ml vit vinäger 4 msk sukrin 1 tsk salt 0,5 tsk lökpulver 0,25 krm kryddpeppar 0,25 krm malda kryddnejlikor 0,5 krm kanel 0,5 krm vitlökspulver Blanda alla ingredienser väl. Sjud i 20-30 minuter. Kyl ner före servering. Förvara i kylskåp. ngredienser 1½ tsk salt 2 tsk chilipulver 2 tsk paprikapulver 1 tsk vitlökspulver 1 tsk lökpulver 1 tsk spiskummin 2 krm cayennepeppar Hemmagjord Grillkrydda LCHF Hemmagjord grillkrydda smakar precis som den vanliga, bara fri från socker, glutamat och annan stärkelse, dessutom är det nyttigare och godare. Var noga med att kolla på innehållet av kryddorna, de ska inte innehålla några E-ämnen, (speciellt E621 som är glutamat). 50 g Ingredienser 2 msk vitlökspulver 2 msk lökpulver 2 msk paprikapulver 2 msk chilipulver 1 msk chilipeppar 1 tsk curry 1 tsk grovmalen svartpeppar 1 tsk malen coriander ½ tsk malen vitpeppar lite salt efter smak Gör såhär • Blanda allt och förvara i en liten burk. Enklare variant 1 msk vitlökspulver 1 msk paprikapulver 1 msk curry ½ tsk cayennepeppar Alla ovan recept kommer från Åsa och 56kilo Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:10

Och här kommer ett perfekt recept på hemmagjorda hamburgerbröd Detta behöver du: 1 burk keso 250 g 3 ägg 1 dl sesamfrön 1/2 dl linfrön 1/2 dl solrosfrön 1 tsk bakpulver 1 msk fiberhusk (finns i glutenfria hyllan i mataffären ) 1 tsk örtsalt Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda i ägg och keso och rör om. Klicka ut smeten i runda klickar (ca 9-10 st) på en plåt med bakplåtspapper.(1 klick är en överdel eller en underdel) Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:16

STIGS COCKTAIL MED GURKMEJA: Mixa ihop allt och drick en eller två gånger per dag. 1/2 glas fruktjuice, till exempel äpple- eller ananasjuice 1 rågad matsked gurkmeja 1/4 tesked chilipeppar (cayenne) 1 tesked kanel 1 matsked äppelcidervinäger 1 matsked färskpressad citronjuice Gurkmeja är en av de nyttigaste kryddorna som finns. Det beror på innehållet av färgämnet curcumin som innehåller höga halter av antioxidanter och inflammationshämmande ämnen. Det finns många olika antioxidanter men bara några få är ordentligt utredda så att man kan säga att de har effekt. Curcumin är väl utrett, säger Stig Bengmark, professor emeritus som forskar på matens betydelse för hälsan. Sänker kolesterolet Majoriteten av alla forskningsstudier på gurkmeja har gjorts på djur, men en del studier har också gjorts på människor. Flera studier har visat att ett dagligt intag av gurkmeja kan sänka det skadliga kolesterolet och blodsockret, samt bidra till att förhindra åderförfettning. Den indiska folkmedicinen har använt gurkmeja i många tusen år. Befolkningen i vissa folkstammar som äter en ursprunglig kost och mycket gurkmeja har blivit gamla utan att drabbas av sjukdomar som alzheimers och prostatacancer. Det kan bero på att curcumin verkar antiinflammatoriskt och på så sätt bidrar till att kroppen blir mindre mottaglig för kroniska sjukdomar. Stig Bengmark rekommenderar minst en rågad matsked gurkmeja per dag för att få en bra effekt. Men det är ofarligt i större mängder så det är bara att krydda på hur mycket du vill. Vad är gurkmeja? Gurkmeja är en viktig del i kryddblandningen curry. Den ingår i växtfamiljen ingefärsväxter. Rötterna och stammen torkas och mals till krydda. Gurkmeja används mycket i det indiska köket och i flera asiatiska länder. Gurkmejas superämnen Antioxidanter: Har mycket höga halter av antioxidanter, få växter har högre halter. Det hjälper kroppen att skydda sig mot fria radikaler som kan skada cellerna och orsaka sjukdomar. Curcumin: Innehåller färgämnet curcumin som motverkar inflammation. Curcumin hindrar cellerna från att utsöndra molekyler som kan skapa inflammationer. Det hämmar också COX2 och Her gener, det är gener som skapar inflammationsprotein

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:19

Detta hittade jag för ett tag sedan hos Ulrika Davidssons blogg. Jag försöker dricka en grön drink om dagen =) Just hemkommen från semestern och nu ska jag testa en spännande grej! Nämligen att tillföra 1 liter grön smoothie om dagen under 2 månader – Intresserad? – häng med här i bloggen och följ mig! Den gröna smoothien ger ett enormt tillskott på klorofyll, vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter som i sin tur kan få stora effekter på din hälsa! En liter grön smoothie om dagen minskar också suget efter processad, onaturlig och onyttig mat – prova själv och se ditt resultat! Jag träffade en kvinna som hade druckit dessa drinkar i 10 veckor och ni skulle se vilken förvandlig det var på henne: mycket smalare och fastare kropp (hennes förbränning hade ökat markant av dessa drinkar), hennes hy var helt fantastisk och hon upplevde själv att flera rynkor att försvunnit, hennes hår hade blivit mörkare och mindre grått och den stora anledningen för henne var hennes stora mag- och tarmproblem som var helt borta! Hon hade druckit 1 liter grön smoothie varje dag som mellanmål och ibland frukost. Hon hade ätit vanliga måltider (GI och LCHF kost) under denna period. Tidigare har hon haft svårt att gå ner i vikt men nu har det ”börja lossna” som hon uttryckte det. Jag blir så förundrad och imponerad när man ser någon förvandlas på så kort tid och tänkte nu själv prova och se om jag kan förbättra min hälsa ytterligare. I dag beställde jag en Vitamix (en speciell mixer som har en hög hastighet) och den kommer om några dagar. Det går nog bra att använda en vanlig blender men jag ville ändå ha en ordentlig maskin eftersom jag ”bor” i köket… Jag har under sommaren läst flera böcker om vinsten med gröna bladgrönsaker och det är enormt intressant. Visste du t ex att ogräs innehåll väldigt mycket näring och att blasten vi slänger bort på morötterna innehåller 7 gånger mer näring än själva moroten? Jag tänkte skriva om detta ämne här på bloggen under 10 veckor och ni får följa mina resultat här – är det någon som vill hänga på så vore det jätteroligt. Vad är då vinsten? - Mer belåten, mätt och nöjd mellan och efter måltider (inget snacks mellan måltiderna) - Gröna grönsaker innehåller väldigt lite kolhydrater - Gröna bladgrönsaker innehåller stora mängde protein! Konstigt va? De innehåller ett överflöd av lätt tillgängliga aminosyror (proteiner) - Stor chans att öka sin förbränning och sin omsättning - Eftersom det är så mycket näring i bladgrönsaker så får du en vacker och slät hud - Massor med enzymer som hjälper till vid matsmältning - Bra olösliga fibrer som bidrar till bättre tarmtömning och rensning i tarmen – fungerar som en tvättsvamp! - Ett bra PH värde i magsäcken - bladgrönt gör kroppen mer alkalisk - Ökar immunförsvaret Förutom detta så har jag läst om många människor som har b la fått en bättre sömn, starkare naglar, bättre syn, mindre besvär av allergier och värk i kroppen samt att vinsten med att få en normal saltsyra produktion är hög. Många idag har en alltför låg produktion av saltsyra och detta kan tyvärr få effekter som överproduktion av bakterier, candida och parasiter samt att man kan få besvär med astma, allergi, eksem, glutenintolerans mm. Klorofyll (som finns i bladgrönsaker) har ända sedan forntiden fungerat som en mirakulös läkare. Klorofyll bär betydande mängder syre med sig och detta spelar stor roll för vår tarmflora, b la bekämpar syret dåliga bakterier och främjar de dåliga. En mängd vetenskaplig forskning visar att det knappt finns någon sjukdom inte kan bli hjälpt av klorofyll och att det ökar hälsan i vår kropp på många sätt. Hur gör man? Jo, det jag har lärt mig är att det har en betydelse att mixa dessa blad fint för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig alla näringsämnen. Grönt innehåller fler värdefulla näringsämnen än något annat livsmedel på vår jord, men all denna näring finns inpackad i växtens celler. För att frigöra alla de viktiga näringsämnena ur cellerna måste de krossas. Det är dessutom svårt för en människa att äta den stora mängd blad och därför är det en bra idé att mixa dem. Att bara mixa gröna bladgrönsaker, ogräs och blast smakar inte så gott och kommer inte att fungera i längden men om man däremot mixar det gröna med frukter så blir det betydligt godare och mer mättande. Här är en lista på bladgrönsaker som du kan använda till dina smoothies: babyspenat, frusen spenat, rucolasallad, grönsallad, bok choy, endiver, Grönkål, mangold, Blast från rädisor, morötter och rödbetor Ogräs som nässla, klöver, maskrosblad, vitmålla Alla färska gröna örter t ex bladspenat, basilika, oregano, timjan, körvel, gräslök, rosmarin och dill Alla kålväxter t ex broccoli, brysselkål, savoykål, spetskål, blomkål Andra grönsaker: sockerärtor, frusna ärtor, haricot verts, sparris, grön paprika, purjolök, gröna squash, avokado, groddar, gurka och selleri Mixa gröna grönsaker med dessa frukter och bär: Kiwi, mango, banan, ananas, melon, apelsin, alla slags bär, lime, citron Du kan lägga i kanel, ingefära, vitlök, chili, mandlar och is om du vill. Du behöver en matberedare eller en blender för att kunna göra dina smoothies. Carpe Diem!

• Veteran
    1310 inlägg
    14 september 2012 09:22

Min målvikt är 65kg den 24/12 & jag är 170cm lång.

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:23

Glöm inte att äta D- vitamin nu efter den solfattiga sommaren. Jag har alltid blivit höstdeppig och förra året då jag tillbringade hösten här på Cypern är den första hösten som jag har mått bra, varför tror ni? Jo för att vi har så mycket sol här i Medelhavet och solen avger D-vitaminer som man blir lycklig och mår bra av, så hej då alla höstdeppar! I dag skriver sajten Allt om vitamin D om en studie som gjorts på allvarligt sjuka barn, man har kikat på 300 barn som legat på intensiven och man fann då att 3 av 4 barn hade för låga D-vitamin nivåer i blodet. De barn som hade lägst nivå var också de som var sjukast och behövde mer livsuppehållande behandling och också låg längre kvar på sjukhuset. Det lilla men viktiga inlägget på sajten avslutas med: “Som så ofta så handlar det om statistik, en observationsstudie, men resultaten är intressanta även om de inte betyder att man vetenskapligt sett kan säga att de problem som barnen hade drabbats av direkt beror på vitamin D-brist.” Vi är snart inne i “djupaste hösten” och att knapra ett bra D vitamin efter denna solfattiga sommar kan aldrig vara fel…

• Veteran
    1732 inlägg
    14 september 2012 09:25

Tack CamillaQ =) Ha en skön fredag och peppkram på dig! Carpe Diem!

• Veteran
    1310 inlägg
    14 september 2012 10:12

Å det låter ju underbart, fast inte så gott kanske! Jo, om man kan hitta den perfekta mixen. Lite svårare med LCHF, får väl göra den sen när jag återgår till endast kalorisnål mat! Lycka till. Du har så mkt "mat" nyttig information, har du jobbat med detta innan?

• Veteran
    1310 inlägg
    14 september 2012 10:21

Det om D-vitamin är intressant. Ska faktiskt köpa det på apoteket så barnen får i sig det varje dag! Tack för tipset! Några speciella som är bättre än andra?