Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Känns som vi väger på ett ungefär lika mycket allihop!
De flesta av oss är ute efter att bränna fett, eller hur? Därför kommer här några tips på saker som hjälper till: Protein- inget annat näringsämne påverkar fettförbränningen så mycket som protein! Detta pga att det t.ex. ger stor mättnad och ett stabilare blodsocker. Detta ger i sin tur mindre insulinpåslag vilket har en direkt effekt på fettförbränningen. Protein stimulerar utsöndringen av hormonet glukagon som i sin tur effektiviserar fettförbränningen. Omega 3 och 6 fetter Dessa fetter är mycket känsliga för härskning och kan då bli skadliga för kroppen. Därför vill kroppen skydda sig mot dessa genom att bränna dem så fort som möjligt – fettförbränningen ökar! Kakao Kakao innehåller antioxidanter vilka ökar insulinkänsligheten och därmed fettförbränningen. Kakao innehåller också teobromin vilket är ett koffeinliknande ämne som kan öka fettförbränningen. Men ett par rutor mörk choklad räcker! Annars blir kaloriintaget för högt och du får motsatt effekt… Är du intresserad av att läsa mer om detta kan jag tipsa om Fredrik Pauluns bok ”50 genvägar till fettförbränning”
Ja det känns som vi inte är speciellt överviktiga nån av oss, vi vill bara justera vikten lite =) Och de sista kilon sitter ju alltid som berget!!!!!! Idag slängde jag på mig ett par shorts som jag hade när vi flyttade hit och jisses vad stora dem var, ha ha ha, jag drunknade i dem. -10 kg är en hel del och jag vägde alltså 10 kg mer för ett år sedan, pust! Jag har lovat mig själv att bli en hälsosam och fit 50 åring- men det är ju många år dit!!!! Jag har också bokat en resa till Turkiet idag och vi åker dit i oktober och ska bo på ett all inclusive hotell, inga problem känner jag , jag kommer att köra min periodiska fasta och köra på LCHF =) Vi ska ha släktträff där, vi bor spridda ut i världen och vi ses en gång om året någonstans kring Medelhavet, mysigt! Kram om en skön kväll! Carpe Diem!
Gjorde precis plankan i 50sek, nytt rekord! Gjorde 50 situps & 10 rumpknip!
Såg de där med plankan och armhävnibgar nu så sig häver mig upp i sängen och gör de nu! :)
Vad duktiga ni är som tränar:-) idag är det lördag, hur ska ni göra för att inte hamna i någon fallgrop närvdet gäller maten eller är ni så disciplinerade? Idag ska vi åka till båten och vi ska ta med kattungen, får väl se hur det går...fortsättning följer! Det blir ett träningspass idag här hemma med kettlebell och tabata intervaller innan vi åker upp till båten, skönt att ha gjort bort sin träning på morgonkvisten. Ha en skön lördag och peppkram på er och till er som är förkylda, krya på er! Boosta er med massor av cvitamin. Carpe Diem!
60,9 kg stod vågen på i morse, underbart att slagit 61 kg vallen! Jag hittade snabba enkla val då man är vrålhungrig och man hinner nästan "dö" innan man får något i magen... Snabba Enkla Wrap 1 wrap 2 ägg 3 msk vispgrädde 1 msk husk (malda eller pulveriserade psylliumfröskal) Valfria kryddor ex cayennepeppar, paprikakrydda, grillkrydda Smör att steka i Kanske den minst snabba snabbmaten, men mycket enkel och användbar vid picknick, som resemat eller lunch på jobbet. Vispa allt i en skål med en gaffel. Husk gör att smeten håller ihop bättre. Smält smör i en stekpanna, häll i äggröran i stekpannan och stek på medel värme. Låt steka en stund tills den stelnar och får en gyllenbrun fin färg. Vänd och stek på andra sidan. Lägg upp på en tallrik och låt svalna. Lägg på valfri fyllning! Rulla ihop som en wrap. Gör den gärna kvällen innan och rulla in i folie och förvara i kylen. Den håller ihop bättre då. Fyllningsförslag: 1. Grillad citronkyckling filé, Philadelphia ost, majonnäs, paprika och sallad. 2. Ost, crème fraiche, rödlök, räkor och sallad 3. Kyckling, avokado, brieost, salami och tomat. Äppelomelett (Om du tål lite extra kokhydrater) Stek äppelskivor eller bitar i smör och kanel. Häll över uppvispat ägg med lite grädde och 1 msk husk i. Stek på båda sidor tills omeletten fått fin färg. Smoothie (Om du tål lite extra kokhydrater) Mixa 1 dl vispgrädde, 1 dl grekisk yoghurt med valfria bär (gärna frysta). För att få milkshakekänslan så tillsätt 2-3 ”isbitar” gjorda av vispgrädde. (Tillsätt också gärna 1 msk hela linfrön för magens skull). Gott att krydda med vaniljpulver, kanel eller kakao. Mikroomelett Knäck ägg direkt i en djup tallrik, krydda med det du tycker om. Rör om med en gaffel. Tillsätt osttärningar & chili, korvbitar och lökpulver, kardemumma, kanel eller rester från gårdagen. Sätt i mikron i 2-3 minuter. Vänd efter halva tiden. Räkavokado Dela en mogen avokado. Blanda 1 dl crème fraiche med 1 msk äkta majonnäs och häll på skalade räkor i burk. Gott att variera med kräftstjärtar. Droppa över några droppar citron från flaska eller krydda med citronpeppar. Brie ”smörgås” Skär en tunn skiva Brieost och doppa ena sidan i valfria nötter. Ät som en smörgås. Snabbacon o äggröra Lägg bacon en och en på tjockt hushållspapper och lägg i mikron 2 minuter på full effekt. (Lite olika från mikro till mikro) Knäck 1-2 ägg i en djup tallrik, blanda i lite grädde och ställ i mikron 1 minut, rör om. Sätt ytterliga i mikron ca 1/2 till 1 minut till. Rör om och servera med bacon. Bra mat på 4 minuter. Lottes krämiga röra Mosa en avokado och mosa ett kokt ägg. Skär tomat i tunna skivor på båda hållen så det blir ett fint ”hack” av den. Blanda ihop allt och krydda med salt och peppar eller curry. Gott att lägga på ett par skivor rökt skinka eller kassler. Kassler Ta en skiva kassler, lägg på en tjock skiva smakrik ost och toppa med tunt skivad gurka. Ät som en smörgås. Många väljer att bre smör på kasslern. Är det svårt att få det att fästa kan du hyvla en skiva smör och lägga på. Varmrökt fläskfilé Ta en stor bit varmrökt fläskfilé och en halv röd tärnad paprika. Gott med turkisk yoghurt eller crème fraiche som du kryddar med t ex paprika- eller chilikrydda. Tonfisk Öppna en burk tonfisk och blanda i 1 dl turkisk yoghurt eller crème fraiche, lite curry, tärnad gurka, tärnat grönt syrligt äpple och lite mild röd lök. Salta och peppra. För variation välj crème fraiche med smak. Keso Vänd en burk keso på tallriken och blanda i tärnad gurka, paprika, lök och tärnad smörgåsskinka eller tärnad korv. Krydda med stark chilisås eller chilikrydda. Gott att röra ner någon msk vispgrädde. Fil (Om du tål lite extra kokhydrater) Fil eller grekisk yoghurt. Gärna 10% fett eller mer. Häll på linfrön, hackad hasselnöt och kanel. Gott med torkade, tinade eller färska blåbär. Turkisk yoghurt funderar också men är lite surare i smaken än den grekiska. Sill Kalla kokta ägg, valfri sill t ex löksill och en skivad paprika. Att ha kokta ägg i kylen är ofta en tidsräddare. Känn efter om du blir sugen av sockret i sillagen. Blir du inte det så är inlagd sill alltid ett bra val. Makrill 1 låda körsbärstomater, 1-2 burkar makrill i tomatsås och kokta ägg. Makrill i tomatsås är full av de nyttiga omega 3 och en snabb och enkle räddning när tiden inte räcker till. Annas specialare Lägg ut 5-7 skinkskivor, skiva smakrik ost över eller lägg i en bit brieost. Rulla runt en gurkstav och/eller paprikabit. Många väljer att även lägga i en hyvlad smörskiva. Annas specialare nr 2 Mosa en avokado, blanda med finhackad mild lök och 1 dl crème fraiche och lite citronsaft. Salta & peppra. Lägg röran på rökt skinka, parmaskinka eller annat rökt kött och rulla ihop. Frysta rester Gör för mycket mat när du lagar mat som du sen kan ha till snabbmat. Frys in i portionsförpackningar som du märker noga. Att laga dubbel middag tar inte längre tid. Carpe Diem!
Förkylningen är ännu värre idag så här blir det ingen träning som planerat. Så himla tråkigt! Ska dock på födelsedagskalas i eftermiddag men jag ska hålla igen, inget frossande för mig inte. Nöjd kommer man känna sig efteråt iallafall! Varit ute på en långrunda med vovven nu på morgonen så lite promenader kan man iallafall räkna in - det är ju vad som går för tillfället! Vägde mig i morse - 58,0 kg. Så det pekar iallafall neråt trots träningsuppehåll! Kämpa på! :)
Här är en till som vaknade förkyld :( blir spinning om en timma, så länge jag känner mig okej så tränar jag. Har flera gånger tränat bort förkylningar, hoppas på samma resultat nu! Så länge vi inte är bortbjudna på helgerna så funkar maten okej här hemma. Middagsbjudningar och kalas är riktigt tufft tycker jag!
Ilinis, är inte du nöjd med dina 58 kg du är ju ändå 165 cm lång =) Du måste ju vara hur fin som helst i kroppen =) Usch jag vet att det är förkylningstider i Sverige nu när alla börjar skolan, dagis , jobb m.m Denna magiska dryck hjälper mig när jag är förkyld; En kopp hett vatten 1 pressad apelsin 0,5 pressad citron 1 pressad vitlöksklyfta Rör om och drick =) Krya på dig!