icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Engagerad
    65 inlägg
    15 september 2012 19:04

Hemine94: Det är tråkigt när det är så, när man i övrigt är "nöjd" så att säga.. Hur fungerar den här periodiska fastan? Har du lust att förklara? =)

• Veteran
    1732 inlägg
    15 september 2012 19:10

Det är nu snart 6 veckor sedan jag började intressera mig för periodisk fasta och jag har sedan dess läst på mycket, om olika upplägg. Jag har även haft 6 veckor där jag provat att äta enligt 16/8 teorin vilket handlar om att man äter mellan ca 12-20, man bryter gärna fastan med ett träningspass där vid 12 tiden. Med andra ord så äter jag frukost kl 12! Jag äter sedan ca 2-3 mål mat, precis lika många mål som jag annars äter när jag äter frukost tidigare. Detta har jag följt sedan 6 veckor tillbaka och min uppfattning är följande: Betydligt bättre aptitreglering! (Stor skillnad! Lite skumt) Vid mina mål mat mellan 12-20 så har jag haft ett lugnare sätt att äta, jag har haft lättare att sluta äta när jag är nöjd. Ingen hunger eller sug trots 16 timmars fasta. Jag tränar med god energi och jag ser och känner (och mäter) hur kroppen tappar fett! (Envist fett som suttit som berget de sista två åren har nu börjat försvinna) Jag är totalsåld på detta och att äta så här ter sig oerhört logiskt nu! Jag kan varmt rekommendera Brad Pilon’s e-bok ”Eat Stop Eat”. Den är på engelska och det är mycket information men oerhört intressant och han refererar till mängder av studier kring ämnet. Han lägger upp sin fasta annorlunda, genom att lägga in 2 stycken 24 timmars fasta i veckan (tex genom att fasta mellan 15.00 till 15.00) Varför fasta? Är inte detta bara ett sätt att ”banta” på? Ska man verkligen svälta??? Är inte detta en ätstörning? Skippa frukosten, dagens viktigaste mål?? Man har länge trott att kroppen sänker sin ämnesomsättning när man äter få gånger men det finns nu många studier som visar att så inte är fallet, utan faktiskt tvärtom och egentligen förstår man ju att så inte kan vara fallet, tänk urtidsmänniskan, skulle hon förlora viktig muskelmassa och styrka/ork för att hon inte fick frukost direkt när hon vaknade eller mat var tredje timme? Nej snarare så att kroppen blev anabol för att vara bättre rustad att hitta mat, eller hur!? Våra kroppar är konstruerade för att äta mat när mat finns tillgänglig och använda kalorier vi har lagrat som fett när maten är knapp. Dessa är våra enda två alternativ. Betrakta dem Yin och Yang av näring och hälsa. Ätande (Fed) – Äta och lagra kalorier Fastande (Fasted) – Inte äta och bränna kalorier. Fastan är den enklaste metoden vår kropp har för att upprätthålla sin kalori balans. Lagra lite när vi äter, bränna lite när vi inte äter. Ny forskning tyder på att problemet är att vi tillbringar så mycket som 20 timmar per dag i ”Ätande stadie” Vi äter ständigt och lagrar mat och vi får aldrig en riktig chans att bränna det vi lagrat. Så yin och yang i ätande och fastande har ersatts med en konstant ”Ätande stadie”, där vi hjälplöst försöker att räkna ut hur man fortsätta äta och på något sätt gå ner i vikt samtidigt. Detta är ett mycket skrämmande scenario när man betänker det faktum att våra kroppar är utformade för att lagra fett när det är försett med en mängd kalorier utöver dess behov. För att återställa balansen mellan våra födo stadier, har vi inget annat val än att gå igenom perioder av att under-äta för att matcha våra stora perioder av över-ätande. Fördelar med fasta: Minskad kroppsfett & kroppsvikt Underhåll av skelett muskelmassa Minskade blodsockernivåer Minskade insulinnivåer och ökad insulinkänslighet Ökad lipolys & fett oxidation (fettförbränning!) Ökade norepinefrin och epinefrin nivåer Ökade glukagonnivåer Ökade tillväxthormon nivåer. Frukost, skippar man verkligen den? Förmodligen en av huvudbryderierna människor har när det gäller att fasta (efter att oroa sig över att deras ämnesomsättning ”kraschar”) måste vara tanken att missa en frukost, och jag förstår varför. I nära tre decennier så har dietister och hälsoexperter rekommenderat frukosten som en viktig del av sunda matvanor, ofta omnämnd som den ”viktigaste måltiden på dagen”. Det är ett stort problem för många att ”missa frukosten” men – det är faktiskt inte möjligt. Verkligheten är att frukosten är den första måltiden på dagen oavsett när du äter den. Smaka på det engelska ordet ”Breakfast” . Innebörden är bokstavligen att ”Bryta en fasta”. Så med andra ord, din första måltid efter uppvaknandet, oavsett hur många timmar efter att du vaknar upp, räknas som frukost eftersom det är den måltid som ”bryter fastan”. Det är bara för forsknings-och marknadsföringssyfte som frukost är märkt som en måltid som äts på morgonen direkt efter att du har rullat ur sängen. Detta öppnar upp för frågor som ”hur lång tid efter uppvaknandet anses min första måltid fortfarande som frukost? Är det 30 minuter efter uppvaknandet? En timme? Två timmar? Vad händer om jag är skiftarbetande och jag börjar min dag klockan 22:00? Är min första måltid kl 11:00 frukost? Läs gärna Martin Berkhans (Leangains.com) “Top Ten Fasting Myths Debunked (Major Update Nov 4th)” Här är en bra summering, med info samlad. För mig är naturlig mat (lågkolhydratkost) tillsammans med periodisk fasta ett bra sätt att aptitreglera och att låta kroppen hamna på en hälsosam vikt genom att återställa hormonbalanser. Lycka till! Carpe Diem!

• Mycket engagerad
    199 inlägg
    15 september 2012 19:39

Jag har oxå läst en hel del om pf. Hade passat mig bra på helger bara eller om jag inte arbetat. Nu kliver jag upp kl 05 varje morgon och har ett rörligt jobb så jag klarat det inte. Iofs bara provat 2 gånger men då åt jag redan kl 08 haha. Tar du några kosttillskott i samband med bf? Nu ska jag berätta något knäppt. Åt alldeles för mycket till middag ikväll, kunde inte hejda mig :( tvingade mig därför upp på Crosstrainern och har precis kört ett tufft pass. Normalt en lördagkväll :)

• Veteran
    1732 inlägg
    15 september 2012 19:48

HA HA HA Karanna, du är för rolig men kanon att du tog tag i kalorierna direkt =) Jag körde ett tufft funktionellt pass precis med kettlebells och sedan tog jag och min Man en powerwalk och nu har vi precis ätit, det blev en grönpepparbif och en halv varm tomat =) Jag är proppmätt! Ja jag äter kosttillskott, alltid omega 3, calcium och magnesium. Sedan brukar jag äta antioxidanter iform av superberries. Ja alla hittar sin grej och PF kanske inte passar alla, kör bara på helgerna då om du vill prova.

• Mycket engagerad
    199 inlägg
    15 september 2012 20:16

Haha ja jag brännde 550 kalorier på crosstrainern så det borde täcka att jag gick loss på potatismoset och typ slickade grytan ren. Japp blev faktiskt sugen på att testa pf på helgerna så det ska jag göra nästa helg :)

• Veteran
    1732 inlägg
    15 september 2012 22:11

HA HA HA du är rolig du Karanna, ja det tycker jag att du ska göra, jag tror att det kan vara nyttigt med PF under helgerna och då kan du slicka dina grytor under dina 8 timmar *skratt*

• Engagerad
    80 inlägg
    15 september 2012 22:41

Åt för onyttigt idag så nu "lovar" jsg er och mig själv att jag ska gå på Powerwalk i 45 minuter och köra på crosstrainern! Det blir lättare för mig om jag skriver det här för då kan jag inte slippa att gör det. Lycka till med eran träning! :)

• Veteran
    1732 inlägg
    16 september 2012 08:37

Människor som tränar har ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra. Magnesium - Hård träning ökar behovet av magnesium. Magnesium verkar kramplösande. Allt muskelarbete kräver magnesium och brist leder till muskelsvaghet. Magnesium är inblandat i alla reaktioner i kroppen som skapar energi. Magnesium finns naturligt i bland annat, ost, bananer, nötter, avocado, gröna bladgrönsaker, skaldjur, nötter, fullkornsprodukter, baljväxter och kaviar. Kalium - Kalium hjälper till att reglera vätskebalansen i kroppen och bidrar till omvandlingen av glukos till glykogen. Vid hård träning försvinner mycket kalium med svetten. Brist på kalium ger trötthet, dålig muskelkontroll och rytmstörningar i hjärtat. Kalium finns naturligt i mejeriprodukter, fisk, fåger, frukt och grönsaker. Zink - Vid kraftiga svettningar utsöndras mycket zink vilket gör att hårt tränande kan behöva extra tillskott. Zink krävs för att kroppen ska kunna göra sig av med mjölksyra i musklerna och stärker immunförsvaret som sänks vid hård träning. Zink finns naturligt i bland annat fisk och skaldjur, i synnerhet ostron och sardiner, ost, fullkornsprodukter, pinjenötter, råris, ägg, linser, biff, lamm och kyckling. Järn - Träning kan ha en negativ effekt på kroppens järnupptag och idrottare brukar därför rekommenderas ett järntillskott. Konditionsidrottare löper störst risk för brist då järn går förlorat via svetten, och på grund av att de röda blodkropparna brister när man springer på hårt underlag. Järn binder syre och krävs för att syresättningen av kroppen ska fungera. Andfåddhet, huvudvärk, trötthet och snabb puls är några tecken på järnbrist. Järn finns naturligt i bland annat jordgubbar, körsbär, linser, bönor, messmör, nötkött, brysselkål, blomkål, broccoli, gröna ärtor, spenat och rödbetor. Äter man järn tillsammans med C-vitamin blir upptaget av järn bättre. C-vitamin - Hård träning innebär fysisk stress och en ökad mängd fria radikaler i kroppen. C-vitamin är en stark antioxidant som kroppen behöver extra mycket av vid hård belastning. Vitamin C finns naturligt i bland annat citrusfrukter, kiwi, alla kålsorter, broccoli och paprika. Grenade aminosyror - BCAA, grenade aminosyror (leucin, isoleucin och valin). Dessa tre aminosyror är mycket viktiga byggstenar i kroppens muskulatur. De omsätts snabbare i kroppen än andra aminosyror. För den som tränar hårt är det alltså klokt att ta ett tillskott av BCAA för att underlätta återhämtning och samtidigt förhindra muskelnedbrytning. Carpe Diem!

• Engagerad
    65 inlägg
    16 september 2012 09:18

Igår blev det för mycket frossande, tog nog en "ätardag" eller vad man kallar det. Det är kanske vad jag behöver? För idag är jag taggad igen! Får se på onsdag hur det påverkade. Om det funkar blir det nog så jag kommer göra - köra stenhårt med kost och träning 6 dagar i veckan och fuska och äta gott en dag! Kram på er!

• Veteran
    1732 inlägg
    16 september 2012 09:24

Det funkar ju som jag skrev i ett tidigare inlägg, be good 70% och be nasty 30% =) Skönt att du är på banan igen Ilinis!