icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Avslutad Biggest Looser sommar och höst 2021

Veteran
8085 inlägg
6 juli 2021 10:35

Tråden där vi kan surra om allt utom att rapportera vikter. Nu är vi igång.

• Veteran
    2322 inlägg
    11 november 2021 08:56
    Bella50 skrev den 11 november 2021 00:17
    , doddaTack snälla. MAS63 skrev den 10 november 2021 09:17

Inte alls skryt Bella50 utan just som du säger : pepp - i allra högsta grad. Att hitta sina framgångsfaktorer och hålla sig till dem är det enda sättet att lyckas. Tänker att det blir viktigt att då man nått sin målvikt igen se till att hitta de framgångsfaktorer som håller vikten på det önskade talet. 

Jag skulle inte ha kommit så långt på min viktresa om jag inte skulle ha jobbat stenhårt under de först 9 månaderna med att hitta mina mentala framgångsfaktorer. Att verkligen våga se tillkortakommanden i vitögat och att våga kasta sig in en den känslostorm dessa innebär, kräver mod. Att ta del av de skriverier som alla bloggar omfattar och att skriva själv, har byggt upp ett mod hos mig. Jag har kunnat identifierat överätaren/hetsätaren i mig själv samt de bakomliggande triggers som startar detta destruktiva sätt att leva ( eller handlar det kanske om att inte leva?...)

Vilka är dina framgångsfaktorer?

Tack snälla 👏👏 

Varför jag vill lyckas hålla vikten på en någolunda hälsosam nivå har sin grund i mitt eget mående som överviktig...inget annat.

DET och i kombo med många  livskriser både privat och i arbetslivet gjorde mig till en livstrött Bella...som inte såg någon utväg.

Det var då jag började leta efter hjälp och stöd på nätet...och fullkomligt ramlade över Matdagboken...där jag genast kände mig hemma, med likasinnade.

Jag har så mycket att tacka MD för ....jag blev praktiskt taget ” räddad”.

Härinne har jag fått många vänner ..och en hel del har jag mött irl...som t.ex Lovis, LadyG, Havet, Eleganz, Birthex. Maribo, Gasten , pralin ,dodda och ulla165.

Så många fina möten...och jag var även på Hälsoresan med Md i maj-19.

Där bodde Lovis & jag ihop...och har fortsatt träffas då och då.

Där mötte jag ju ännu flera . Bl.a Jessica,  Monqi och Johan....hoppas jag inte glömt någon 🤔

Kort och gott...- jag mår bra härinne... so why not ? 

Här finns alltid någon online...här finns min matdagbok  & blogg och alla ni , som kan peppa och stötta v.b.

Här stannar jag kvar...TACK för att jag har er.♥️

ja bella håller med här blir jag med kvar.  Visserligen har de inte gått så  bra för mej ,men jag ska inte ge mej.  heart

• Veteran
    8085 inlägg
    11 november 2021 10:41

Nu finns resultaten för vecka 45 och korrigerad tabell v 44.

Jag rekommenderar att ni kollar att jag skrivit in rätt vikt på er!

• Veteran
    4095 inlägg
    Redigerad: 11 november 2021 18:40

Oj så överraskad jag blev ...från botten till toppen de senaste rapporterna.

Inte illa alls...men det är flera som legat lika högt ...eller lågt...beror på hur man ser det...

därför trodde jag inte det skulle räcka till en topplacering. Kul 👏👏

Sedan 1/11 har jag rasat hela -4,8 kilo...vilket ju är nästan för bra för att va sant...men sant är det ..och nöjd är jag.

Nu ska jag ner helst en bit under vikttaket på 72kg...det ska gå...och det finns bara ett recept för det. 

Hålla igen på allt ”onödigt” ✌️...eller ännu bättre...undvika det helt.

• Mycket engagerad
    216 inlägg
    12 november 2021 12:06

Jag har fått den fula ovanan att gå upp och äta sent på kvällen/natten angry Jag är för det mesta inte hungrig heller utan äter bara för att det finns (bröd, vaniljyoghurt och allt möjligt som inte är bra för mig). Varje dag pratar jag med mig själv och bestämmer att jag INTE ska göra så men när natten kommer blir jag som en zombie och äter i alla fall frown Bara att kämpa på antar jag, ibland får man slåss med sig själv.

• Veteran
    4095 inlägg
    Redigerad: 12 november 2021 14:18
    kikaro27 skrev den 12 november 2021 12:06

Jag har fått den fula ovanan att gå upp och äta sent på kvällen/natten angry Jag är för det mesta inte hungrig heller utan äter bara för att det finns (bröd, vaniljyoghurt och allt möjligt som inte är bra för mig). Varje dag pratar jag med mig själv och bestämmer att jag INTE ska göra så men när natten kommer blir jag som en zombie och äter i alla fall frown Bara att kämpa på antar jag, ibland får man slåss med sig själv.

Ett gott Råd från mig....Du får inte ha sånt hemma då...och hitta nåt mindre onyttigt. Knapra på en morot eller nåt.

Det tar ju lite längre tid än en macka, tänker jag. 

Drick en kopp te eller tugga på ett sockerfritt tuggummi. Det har hjälpt mig många gånger.....t.ex vid matlagning.

( Det är många kalorier i avsmakningarna. ) 😬...för då har jag redan nåt i munnen...😄✌️

Det är de små förändringarna som bryter (o)vanor. Byt till nåt bättre...pepp .✌️

• Veteran
    4095 inlägg
    12 november 2021 14:21

Idag blir det WOK med strimlad marinerad file´ och sweetchilisås.( allt är klart för tillagningen).

Ett glas rött ...bara för att det är gott till god mat. ✌️

• Mycket engagerad
    216 inlägg
    12 november 2021 16:06
    Bella50 skrev den 12 november 2021 14:18

Ett gott Råd från mig....Du får inte ha sånt hemma då...och hitta nåt mindre onyttigt. Knapra på en morot eller nåt.

Drick en kopp te eller tugga på ett sockerfritt tuggummi. Det har hjälpt mig många gånger.....t.ex vid matlagning.

( Det är många kalorier i avsmakningarna. ) 😬...för då har jag redan nåt i munnen...😄✌️

Det är de små förändringarna som bryter (o)vanor. Byt till nåt bättre...pepp .✌️

Gubben min har ju mackor med sig till jobbet så det är därför det finns bröd i huset. Men jag har gått loss på knäckebrödet på nätterna med varierande pålägg så jag kan inte skylla på honom heller laugh Tack för tipsen, jag lchf:ar ju så nån morot blir det inte men det finns ju annat om jag nu nödvändigtvis måste tugga på något.

• Veteran
    4095 inlägg
    Redigerad: 12 november 2021 20:42

Kikaro....Det finns bättre brödval  inom LCHF. Kolla in Jessicas Kikärtsfrallor här i receptbanken. Mycket nyttigare än mjölbröd.

Jag är själv en riktig ” smörgåsnisse” och kan knappt känna lukten av gott bröd ....

För mig blir det allt eller inget. Hoppas du hittar nåt bra alternativ.

• Utmärkt medlem
    508 inlägg
    12 november 2021 22:08
    kikaro27 skrev den 12 november 2021 16:06

Gubben min har ju mackor med sig till jobbet så det är därför det finns bröd i huset. Men jag har gått loss på knäckebrödet på nätterna med varierande pålägg så jag kan inte skylla på honom heller laugh Tack för tipsen, jag lchf:ar ju så nån morot blir det inte men det finns ju annat om jag nu nödvändigtvis måste tugga på något.

Ja kör lchf sen lång tid tillbaka, händer att jag fuskar nån gång ibland och blir kvällshungrig då och då. Du kanske kan prova att öka upp fettet lite till måltiderna du äter under dagen? Mer fett leder ofta till minskad hunger. Eller göra fröknäcke och äta med smör/ pålägg på kvällen. I perioder känns det som att jag skulle kunna tömma hela kylen varje kväll utan att bli mätt och fortfarande va sugen. Personligen tror jag att de är beroende på vad mina hormoner håller på med. I sånna perioder försöker jag att hålla mig på kvällarna till fröknäcke med smör/pålägg eller brieost. Hoppas att du hittar något som funkar för dig.

• Mycket engagerad
    216 inlägg
    12 november 2021 22:49
    Åsa79 skrev den 12 november 2021 22:08
    kikaro27 skrev den 12 november 2021 16:06

Ja kör lchf sen lång tid tillbaka, händer att jag fuskar nån gång ibland och blir kvällshungrig då och då. Du kanske kan prova att öka upp fettet lite till måltiderna du äter under dagen? Mer fett leder ofta till minskad hunger. Eller göra fröknäcke och äta med smör/ pålägg på kvällen. I perioder känns det som att jag skulle kunna tömma hela kylen varje kväll utan att bli mätt och fortfarande va sugen. Personligen tror jag att de är beroende på vad mina hormoner håller på med. I sånna perioder försöker jag att hålla mig på kvällarna till fröknäcke med smör/pålägg eller brieost. Hoppas att du hittar något som funkar för dig.

Jag ska försöka ändra på ovanan att äta på natten, kroppen ska ju vila då, inte bli påprackad en massa käk. Får jag bara in den rutinen så ska det nog gå bra. Tack snälla ni för tipsen, stödet och pepp heart