icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Avslutad! Biggest Looser Våren 2023

Veteran
8081 inlägg
1 januari 2023 15:02

Här surrar vi om vad vi vill 

• Veteran
    4094 inlägg
    Redigerad: 10 januari 2023 07:56

Babs2...ett  långt trevligt inlägg...som trots att vi "känt varann" ett tag.. gav en ny inblick.   TACK.

Pepp & Lycka till yes

Bra ide'...jag ska också försöka få ihop en presentation...men har ingen inspiration f.n.

• Veteran
    4094 inlägg
    Redigerad: 10 januari 2023 07:55

Nira74...Tack för presentationen. Pepp och lycka till yes.

• Engagerad
    98 inlägg
    10 januari 2023 07:58

Vilka fantastiska presentationer och levnadsöden! heart

Jag är 52 år, bor tillsammans med maken, två tonnåringar och en hund, i en by utanför Kalix, Östra Norrbotten. Jag är sjukpensionär på halvtid och den andra halvan är jag arbetslös. Har dock inga problem med att få dagarna att gå eftersom att vi bor i hus och det alltid finns att göra både ute och inne.

Jag har hela livet, utom några få år i tonnåren, varit överviktig och haft lätt att lägga på mig. Jag har provat olika dieter och fått tillfälliga resultat men jag har ett "missbruksbeteende" när det kommer till mat och jag har gärna ätit onyttigheter där chips är min akilleshäl men också allt annat sött, salt och flottigt, vilket 2013 reaulterade i diagnosen Diabetes typ 2, men hade inte förstånd att ändra mina kost och motionsvanor för det och 2019 hade jag misskött mig så pass att diabetesen åt mig inifrån och jag hade tappat från toppnoteringen på ca 112 kg till 59 kg utan att göra något- Började ta insulin 1 juli det året, vilket har medfört att jag sedan dess åter har gått upp ca 40 kg.

Vintertid är jag tyvärr mindre aktiv för jag avskyr snön och kylan. Den påverkar mig negativt till kropp (värk) och själ.
    På sommaren har jag mitt växthus och en trädgård som jag håller på att bygga upp, så då är det full aktivitet från tidig morgon tills jag "stapplar" i säng på kvällen - jag längtar verkligen till jag kan börja rota i jorden igen :)
    Nu i mellandagarna noterade jag 100 kg blankt på vågen och insåg där och då att jag inte kan skjuta på att ta i tu med vikten och att jag verkligen inte ville se en vidare viktökning med ett enda hg och med det sagt gjorde jag mig till medlem här på MD.
    Blev direkt positivt överraskad av den vänliga och peppande atmosfären här och jag hoppas och tror att det här kan vara vad jag behöver för att hålla mig på banan. Är jätteglad och tacksam (tack babs2 för jag förstår att det ligger tid och jobb för att administrera det här) för att jag kom med i den här gruppen och känner att jag verkligen är taggad på att göra mitt bästa.
    Lycka till till oss alla! heart

• Utmärkt medlem
    860 inlägg
    10 januari 2023 09:24

Jag är en kvinna som snart fyller 63 år lever själv men har ett stort socialt liv inom flera ”öar” tex dans och musik, hantverk inom mjukslöjden, är med i en bokklubb plus ett helt allmänt socialt liv. 

Arbetar som farmaceut så jag går och står hela dagarna får ihop runt 4-5 km ett vanligt arbetspass. Är föreningsaktiv inom Svenska Folkdansringen, arbetar som arrangör för en spelmansstämma, ordnar kurser m.m

Min viktresa är väldigt komplicerad och i allt det här finns en ovanlig och komplicerad tarmsjukdom som påverkar kosten. Har antingen varit överviktig eller underviktig det där med normalvikt är svårt att få till.

Haft en period i mitt liv som sträckte sig över 7 år där jag levde på dropp, sondmat och näringsdrycker och levde under svält. Det har satt sina spår jag måste hitta en strategi för att kunna övervinna (ha än inte hittat rätt verktyg trots att det gått 15 år sedan, jag kunde börja äta igen) problemen. 

Mina problem är väldigt komplexa, dels arbetar jag väldigt oregelbundet och behöver hitta en bra lösning så jag får bukt på att minimera sockerfallen och godisätandet (det är godiset som är boven för min övervikt). Lever med ett ständigt illamående och saknar hungerkänslor. Överäter inte mat.

Målet för 2023 att få bukt på mitt sockerberoende. 

https://www.matdagboken.se/blogg/Digitali/bli-sockerfri

Är en travhäst, går mycket och reser gärna på vandringsresor, andra motionsformer är simning och självklart dans.

Följ med på min utmaning 

https://www.matdagboken.se/forum/trad/gaa-205-mil-under-2023

Lycka till alla Nu kör vi❣️

• Veteran
    4094 inlägg
    11 januari 2023 08:25

KaLiJe ..Tack för din historia. Håll dig synlig härinne så får du all hjälp & pepp du vill ha. Lycka till yes

• Veteran
    4094 inlägg
    11 januari 2023 08:29

Digitali...Tack för din berättelse. Tänk så olika bakgrunder vi har...

Jag hoppas MD kommer hjälpa dig att hitta rätt...men det är ju till syvende och sist en själv det hänger på, eller hur ?

Varmt LYCKA TILL på din resa. 

• Veteran
    4094 inlägg
    Redigerad: 11 januari 2023 08:37

Hej alla...så är vi igång efter alla helger med extra allt för många.

För egen del kan jag inte säga det ...så lite extra som jag avnjutit det senaste , har nog aldrig tidigare hänt under december / januari...men vikten har ändå ökat . Jag vräker f.n. i mig diverse Tranbärsdrycker, citronvatten mot ideliga urinvägsinfektioner.

Antibiotika till det...och ingen direkt ork att röra på mig heller.

Dagarna bara går .... men det ska väl bli bättre hoppas jag. Nu kör vi . Pepp till alla oss som  kämpar yes

• Mycket engagerad
    450 inlägg
    Redigerad: 11 januari 2023 11:01

Jag är 59 år ung, bor med min 3 år yngre gubbe och vår Chihuahua i en gammal skola samt njuter av 3 barnbarn allt emellanåt. Jag är ännu i arbetslivet och pendlar 10 mil till min arbetsplats de dagar jag inte kan distansjobba. Jag har alltid gillat att röra på mig och detta håller i sig. Jag gillar att skaka rumpa och att vattengympa. Just nu känner jag mig så obekväm i min egen kropp att jag inte vill skaka på allt fläsk tillsammans med andra ej heller klä av mig i en simhall, men jag vet att det kommer tillbaka. Jag jobbade så också under viktresa nr.1 och tänker att det var en framgångsfaktor, så jag använder samma under denna viktresa nr.2.

Min akilleshäl är den att jag älskar att äta - allt och tyvärr alldeles för mycket. Så här ligger mitt arbetsområde under denna resa mot delmål 1.

Jag gick med i MD 2020 och påbörjade då min viktresa nr. 1, vilken gick som på räls tack vare hårt arbete, stöd från detta forum och en målmedvetenhet som hette duga. Nu har jag varit borta från dagboken en längre tid eftersom min hälsosituation har krävt detta, men nu är det bättre och jag är tillbaka. Under den period jag var borta tröståt jag, massor! Det jobb jag gjort med att verkligen fundera vad det är som triggar mitt överätande dränkte jag i mat och dryck, vilket hälpte mig under den period jag gått igenom, men som inte var positivt då det gäller omfång och vikt. Jag har kommit till klarhet med min situation, förbannar inte mig själv och är inte ledsen för att jag tillåtit denna ballast att återkomma. Det självdestruktiva beteendet behövdes för att klara av det jag gick igenom.

Nu är jag i det skedet att jag igen är redo att jobba aktivt med de triggers för överätande och tröstätande som finns inom mig. Jag är peppad för att igen bli en del av Biggest Looser gänget!

• Utmärkt medlem
    860 inlägg
    11 januari 2023 12:15
    Bella50 skrev den 11 januari 2023 08:29

Digitali...Tack för din berättelse. Tänk så olika bakgrunder vi har...

Jag hoppas MD kommer hjälpa dig att hitta rätt...men det är ju till syvende och sist en själv det hänger på, eller hur ?

Varmt LYCKA TILL på din resa. 

Tack, håller med dig till viss del, men har man som jag en svår tarmsjukdom så styr tyvärr den mer än man kan tro.

• Mycket engagerad
    241 inlägg
    Redigerad: 11 januari 2023 12:28

Jag är en kvinna som snart fyller 44 år.

Bor med min man fyra barn och en katt i Alingsås kommun. Vi bor i hus på landet.

Jag kämpade mig från sjuklig fetma för 1,5 år sedan. Jag åt blodtrycksmedicin för mitt höga blodtryck och min läkare var orolig.

Min hälsa hade blivit sämre sa mina prover jag hade tagit.

Min läkare ville att jag skulle börja med en medicin till för mitt blodtryck detta fick mig att förstå att nu måste jag göra något åt min vikt som hälsa. Jag ville inte äta en till medicin.

Läkaren pratade även om magsäcksoperation detta var ingen fråga utan snarare förväntan att jag skulle göra en sådan. 

Jag bestämde mig där och då att nu ska jag förändra mitt liv. Jag ville kunna finnas för mina barn på ett annat sätt min man mina hundar som jag hade då och min katt, jag ville slippa högt blodtryck som den dagliga smärtan i min kropp alla värktabletter jag åt för smärtan.

Varje ben i kroppen kändes som de skulle brytas itu när som helst detta tog på min ork.

Jag registrerade mig i en app som räknade ut hur många kalorier jag skulle äta dagligen till min vikt och längd. Jag investerade i gåstavar och började gå dagliga korta promenader med mina gåstavar samtidigt som jag räknade mina kalorier.

Jag började även tillföra dietpulver i kosten samtidigt som jag åt den vanliga maten räknade mina kalorier. Vågen började äntligen visa minus ➖ jag hittade sedan till Matdagboken och blev kvar med alla fina människor. Jag lyckades ta mig från sjuklig fetma till normalvikt igenom min kamp. Då kom sorgen min kropp gjorde inte som jag ville den blev sjuk igen denna gången Diabetes denna diabetes fick mig att hamna i ett hål 🕳️ kändes det som.

Med frågan varför? Jag hade ju gort det jag skulle för att slippa den sjukdomen varför kom den nu när jag lyckats gå ner så mycket?

Nu ska man utreda vilken diabetes jag har diabetesmottagningen.

Jag förlorade mina två hundar i sjukdom min sorg har varit stor. Min stadiga grund försvann under mina fötter det kunde slutat med att jag släppte allt gick upp allt igen. Jag höll mig kvar jag och min man ska köpa nya hundar av våra förra  hundars uppfödare. Till våran/sommaren de ska satsa på en ny kull. Vi längtar hela familjen.

Barnen har fått tillbaka sin glädje igen vi har nu något att se fram emot.

Jag har inte arbetat för tillfället jag har studerat på distans bibelskola. Jag ska söka arbete till hösten jag ska fortsätta studera till Våren.

Det är bra tid att gå ut i arbete igen då har man hunnit utreda allt på mig. Vi har hunnit få våra nya hundar.

Jag är taggad att fortsätta kampen mot bättre hälsa här i Matdagboken.