Veteran
1063 inlägg
Jag har cirka 4 kilo kvar tills jag är under 100 kilo.. Har än så länge inte kommit så långt på min viktminskning men känner nu att det är dags att komma under 100 nu så jag kan känna att jag kommer nånvart.. så nu söker jag andra som också vill komma under 100 kilo.. Behöver människor att prata med som är i samma situation hoppas ni finns o att vi kan hjälpa varandra!
Du kan läsa om det här: http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Klinikerenheter/Endokrinkliniken/OverviktsCentrum-Norrtulls-sjukhus/ De flesta landsting har en sån mottagning som inte innebär kirurgi. Jag fick remiss därför att jag kunde inte gå pga min rygg och hade BMI 46. De olika landstingen kan nog skilja sig lite i sina kriterier. Eftersom det hör till landstinget så följer de livsmedelsverkets rekommendationer, så det är tallriksmodellen och sånt som gäller. Det tar väldigt lång tid för rekommendationer att ändras inom sjukvården. Förutom massa info om vad man ska äta och hur man ska äta så får man gå antingen i grupp eller enskilt och det kan finnas olika inriktningar, t.ex. kbt. Exakt vad det kommer innebära vet jag inte, men det är väl att man ska lära sig varför man äter felaktigt och hur man ändrar på det. Ser fram emot det, men det är lite sorgligt att det krävdes att jag skadade ryggen och gick upp så här mycket i vikt innan det blev aktuell med sån hjälp.
Tack Thyndra! Jag har haft en jäkla otur, men jag har aldrig slutat kämpa efter bästa förmåga. Nu har jag t.ex cyklat 1,5 timme två dar i rad och för ett par månader sen orkade jag bara 2 min. Det måste vara skönt att ha kommit tillbaka igen.
Va kul SandyC, bara fortsätt så. Det är en ren njutning att känna hur man blir starkare och starkare. Fast det är svårt att hänga med mentalt. Jag har inte fattat än och inte vågat prova byxor ute i butiker än. Bara köpt jeans på ett och samma ställe där jag vet hur storlekarna är. Men det kommer nog, vågar sakta men säkert prova mig på det jag klarade innan jag blev så stor.
Thyndra Jag har liknande problem, men för mig är det att jag led av svår smärta så länge att jag har svårt att våga prova saker som jag förmodligen kan göra nu efter min sista operation.
Vi har nog alla våra hjärnspöken :)
hej yatsy........ hur går det för dej?
Det går bra.. Sitter här med träningsvärk :P Köpte ju gymkort och körde igår och i förrgår pass på ca 2 timmar vardera tillsammas med han som startat gymmet.. Märks ju att man är otränad ;) Idag är det vila från träningen, fast ska bowla ikväll med några vänner :P Undra hur det kommer gå med denna träningsvärken, säkert rännan varje gång ;) Men imorgon ska jag köra ett mindre konditionspass :) Hur går det för dig mumma?
Yatzy bowla är kul eller hur.kul att det går bra för dej,gör det för mej också med tanke på att ja äter så gooood mat som ja gör.......
Bowlingen ikväll var sjukt rolig :) Dock förlorade jag rätt rejält men ändå :) Så underbart att bara kunna åka iväg med vänner och hitta på något :) Dock var det svårt att få iväg kloten med denna förbannade (men något härliga) träningsvärken :P Matmässigt går det ganska bra för mig tror jag.. Inte ätit godis på snart en vecka :O Inte heller haft något direkt sug vilket är sjukt skönt, brukar ha så svårt att stå emot nmär suget väl smyger sig på :P Ska bli spännande att träna nu i veckan och se vad vågen visar på torsdag :) Länge sen jag var så här peppad och motiverad :P Hoppas de håller i sig : )
ny vecka ...... nya tag ;-)