Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag. Kolhydrater max 100g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Redskap 1: Redskap 2: - Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!
Veteran
2381 inlägg
Hur har helgen varit tjejer? =)
Tja lite mer mat än i veckan brukar det bli i helgen. Vi åt en god äppelpaj med vaniljsås idag t.ex. Både äppelkakan och vaniljsåsen hemmagjord med mindre mängd socker (men jag orkar inte lägga in det så utan tog de färdiga alt.) Jag har gjort armhävningar både igår och idag! Och gått promenader.
Det brukar ju bli så :) Vi åt marängswiss i helgen, hade lovat sonen det och oooh så gott det var :D Underbart! Nu har jag precis ätit en fullkornsmacka med philadelphia och 1 ägg, njuter av en kopp kaffe. Ikväll tänkte jag köra lite spinning och TRX (som styrketräning). :)
Marängswiss. Mmmm. Det är sedan barnsben min favoritdessert. Det åt jag i somras på dotterns kalas :-) Ikväll har jag faktiskt njutit av bakad potatis. Det har jag inte ätit på över ett år (kanske två)! Jag hade inte tänkt göra någon till mig men så hade vi 4 st så stoppade in alla i ugnen och tänkte att jag kan ju ta lite och överlåta resten till min man. Men så blev det inte... :-) Jag gjorde en massa goda tillbehör att välja på, och vi åt och åt. Mmmmm. Tänk att det kan bli så gott när det bakas så där och serveras med keso, räkor, hackat ägg och annat gott. Jag gjorde även en god aubergineröra med ugnsrostad aubergine som mixades med vitlök, kryddor och lite olivolja.
Så här blev min dag: Fett: 75 g Protein: 61 g Kolhydrater: 73 g Spinning 60 minuter. Ett tufft pass för de som tränar inför triathlon. Jag äter för lite blev bara dryga 1200 kcal och jag ska äta dryga 1600 kcal. Har blivit bättre på att få i mig fett iaf.
Mait, jag måste få dina recept på röror, de lät ju hur goda som helst!! Jag tror att det var förrförra nyårsafton som jag åt bakad potatis sist, men det är ju så gott! Undrar om jag inte ska fira med det sen när jag nått mitt mål. ^^ Marängswiss, ja samma här. Det slår aldrig fel. :P Vad fint det ser ut Ianne!! Jag märker verkligen av i träningen nu att jag inte har ätit som jag ska de senaste veckorna. Jag blir akut illamående efter ett tungt pass och måste verkligen sluta o återhämta mig, annars spys det. Usch, haha. Så äta bör man ;) Igår hade jag spinning som sagt men jag orkade verkligen inget mer efter det, kändes illa och som en latkorv men kroppen ville inte ha mer (jag som klara 3 pass förr). Men jag träffa min syster som jag prata med och sen lärde hennes fästman mig rodd, det var kul, blev 1500m som test. Idag blir det ingen träning, måste ta det lugnt efter 4v sjuka.
Troxii: Ta det lugnt efter att varit sjuk så länge. Du kommer att komma igen. Du har ju viljan och förmågan. Jag själv måste ta tag i min mat igen. Börja äta lite mera och oftare än jag har gjort det sista. Har ju skött mig under viktnedgången så det borde ju bara vara att fortsätta. Jag tänker fortsätta att skriva matdagbok då jag vet att det kommer att hjälpa mig att hålla min vikt.
Hi Hi :-) Det var inget svårt alls Troxii. Lite hopplock av olika saker i olika skålar att blanda själv. Gällande aubergineröran så skivade jag auberginerna (2 st) och la på plåt och in i ugnen (under bakpotatisen som jag la direkt på gallret) tills de fick lite färg (tog kanske 10-15 min), sen ner med dem i mixer (använde stavmixern) med vitlök (tog 2 klyftor), salt, peppar, lite citronsaft, lite kryddgrönt och lite olivolja. Du kan säkert söka på det på nätet. När det gäller min träning så måste jag också trappa upp lite långsamt. Jag kände att jag har tappat både muskler (mycket träningsvärk) och kondition (mer flåsig) på dessa veckor. Men nu ska jag tillbaka i form!
Tack Mait, för recept! :)) Ianne, du är ju så sjukt duktig, imponerad :D Ni kommer inte tro mig men... Jag vakna och var dundersjuk.. jag är sjuk IGEN och nu värre än nånsin. Vafan är det för skit jag fått? nu börjar jag bli riktigt förbannad men knappt att jag orkar det. -.-
Troxii: Stackare, sjuk igen. Jag hade en sån period i juni. Det var jättejobbigt och tog hela sommaren att komma igen. Krya på dig