icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

~GET FIT ~ 2011 ~

Veteran
2381 inlägg
31 augusti 2011 09:23

Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag. Kolhydrater max 100g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Redskap 1: Redskap 2: - Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 07:28

Mait, de sägs att man ska tärna 3ggr/vecka för bästa resultat i minst 30min. Och det har jag lärt mig av min tränare. Sen om du eller nån anna kör 60min en dag så är det väl ok att köra 2 dgr då ;) Men MINST 2dgr, jag sänker mig inte mer. Bra där med barnen och godiset, haha. TheJan, fullkornsprodukter går absolut eftersom de har lågt GI och därmed behåller blodsockret stadigt. Ta inte ut dig bara, men är du van är det en annan sak. Kom ihåg att äta ordentligt när du tränar så hårt, så du inte får ett bakslag. :) GODMORGON!! Då kör vi! Är ni laddade?

• Engagerad
    78 inlägg
    1 september 2011 08:00

Haha absolut! började dagen med 3km jogg hem från dagis : ) Nu kör vi!

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 09:28

Helena, grymt jobbat!! :D TheJan, nej nej. Jag skrev styrka 3ggr/vecka men träning 4ggr/vecka. Den fjärde dagen kan du göra vad du vill, tanken är att utmana sig själv och träna lite extra även om det bara så är en snabb prommis eller en kortare joggrunda. Men din plan låter inte alls dum. Du måste få upp fettet, jag har märkt att de ggr jag har slarvat med det får jag hets tendenser. Fettet är väldigt viktigt = nötter, avokado, olivolja, flytande smör, ost osv. Vi ska jobba på att bli bättre, på att utmana oss och se resultat. Inte stå på samma platå hela tiden och köra samma pass om och om igen, det kommer vi ingen vart med. Kroppen vänjer sig och man ser ingen skillnad. Helst ska man byta pass varje vecka men det kan vara att ta i lite. Så därför valde jag att vi ska köra en ny övning varannan vecka. Och på så sätt kanske vi finner nåt nytt som är roligt. :) Jag har precis kommit hem från BVC med min son. Han var så duktig! Nu ska jag få i mig min frukost och kaffe, sen blir det gymmet :)

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 09:59

Varför tror du inte på dig själv? Tråkigt att du inte vill!!! Pepp tillbaka!

• Engagerad
    78 inlägg
    1 september 2011 12:00

jag kommer att träna så mycket det går (går inte på gymmet under de varma månaderna, kör hemma/ute). Det jag har är ju 4km promenad 3 km jogg varje dag (bra att inte ha körkort och långt till dagis, rent motionsmässigt haha) har ett skogsgym en bit bort, sedan blir det zumba, yoga, pilates+styrka hemma ett par gånger i veckan. Jag tror inte att tanken var att om man bara hinner 3 pass i veckan, eller vill äta tex pasta men kolla kcal ska man känna att man inte får vara med, tanken är väl att vi alla ska peppa varann, vi ska ju åt samma håll: )

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 12:13

Tanken med mina utmaningar som jag har lagt upp är att man ska utmana sig själv och att man kanske har kommit igång med träning redan, har en bas iaf. Man får mer än gärna hänga på ändå, men man ska komma ihåg att UTMANA sig själv, det är denna tråd till för. Vill man bara träna 1dag i veckan så finns det andra trådar. ;) Styrketräning 3 dgr/vecka är det man rekommenderar för att man ska må bra och ha en hälsosam livsstil. Den 4e dagen får man som sagt göra vad man vill med, promenad, dansa, jogga, spinna, IW, vad man än tycker är roligt. Sen behöver man inte ett gym för att styrketräna. Alla har vi nåt tyngrehemma, man kanske har hantlar, mjölkpaket eller använd kroppsvikten. Armhävningar, benböj osv kan lika gärna vara styrketräning! Glöm inte att det är en utmaning, alla är hjärtligt välkomna, men jag vill inte ändra på ALLT, då blir det ju ingen UTMANING! Tro det eller ej, men detta är en utmaning för mig också.. Jisses. ;)

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 12:15

Hundvan, se till att inte gå för hårt fram. Ta en sockerbit en vecka kanske, sen halverar du den och veckan därpå ingenting. Eller ersätt sockret med mjölk! :)

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 12:33

Afropowerdance, vad roligt det låter :D Jag funderar på att testa vårat gyms body jam. Tröttnat lite på zumba ;) Bra att cykla! :)

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 21:26

TheJan, det jag läser i din beskrivning är att ditt matintag inte är det bästa. Du måste få rutin på det där och jag tror att boven är den största där. Om du ska resa länge och kanske inte har så mkt valmöjligheter att hitta matställen eller tid, ta med en påse nötter i väskan eller keso mellanmål. Hacka några olika grönsaker/frukt och ha med i en påse. Fettet måste du verkligen öka på ja, 10g var ju löjligt :D Men resten ser snyggt ut och ta det lugnt, vi vill inte att du ligger sjuk hela månaden. ;) Hur går det för alla andra?

• Veteran
    2381 inlägg
    1 september 2011 21:27

Jag har kommit iväg på 30min jogg och 60min promenad idag. Känns skönt, imorn är det styrkepass, pilates och spinning som väntar. :)