Gamla som nya är välkomna, kom igen och gör detta till det bästa året nånsin med oss!!! Vad vi vill uppnå: Bästa möjliga resultat i både viktminskning, träning, bygga/forma kroppen. Hur ska vi uppnå detta: Äta sunt, rätt och med en varierad kost. Välj ut EN ätardag i veckan, spelar ingen roll vilken, att föredra mörk choklad minimum 70% och möjligtvis popcorn. Ät med sunt förnuft! :) Kost: Drick rikligt med vatten, för att hålla sig fräsch och sund ska du helst dricka upp till 2liter per dag. Minimum 1liter per dag. Tänk på VAD du äter och HUR mkt., ditt mål och varför. Protein ska intas i minimum 1g/kg/dag. Kolhydrater max 100g/dag. Fett minimum 1g/kg/dag. Varierad kost: Fågel, fisk, nöt, ägg, frukt, nötter och mkt grönt. Tänk på mängden av: Spagetti, ris, potatis m.m. du stoppar i dig - allt med snabba kolhydrater ska du undvika. Ät hellre fullkorn, långsamma kolhydrater! Vi ska hålla ett jämt blodsocker, väldigt viktigt! En dag i veckan är det rensning av kroppen, lev på smoothies/grönsaker/bär, välj själv vilken dag som passar bäst! Träning: Minst 3dgr/vecka. Hinner vi inte till gymmet är löparskorna/promenadskorna nära till hands. Styrketräning minst 3ggr/vecka, 40min/gång, är ett måste. Varierad och utmanande träning med ett nytt redskap/en ny övning varannan vecka. Innan eller efter styrketräningen,- alltid kondition. Vi satsar på att bli bra på allt, inte bäst på en sak. Löpning, cykel, crosstrainer, pw INTERVALLER - vad än önskar i 15-30min. Redskap 1: Redskap 2: - Stretcha minst 10min efter varje pass! Vi vill inte ha några skador. Och tänk alltid på att värma upp innan varje styrkepass! I svåra stunder: Ta ett bad, varva ner. Drick te, ta en näve nötter, påminn dig om varför du gör detta. Se till att ha fasta mål och realistiska mål. Drick mkt vatten, ta en promenad, skriv ner känslor och tankar. Skriv här på MD. Det finns alltid ett sätt att ta sig igenom det. ~Viljan är stark, det är du som bestämmer över ditt liv~ ~Ta kontrollen nu~ Skriv gärna vad du lyckas med, dela med dig och var stolt. Varje månadsslut kommer vi rapportera in vikter, kanske cm och hur grymma vi är! För vi är ett gäng som vägrar ge oss!!!
Veteran
2381 inlägg
Trist Thyndra :) Men lycka till! Gobiten, GI är lågt med kolhydrater ja men de satsar också mkt på långsamma kolhydrater och det är ju bra sådana. Men man ska inta "för mkt" av det heller om man vill ha en någerlunda stabil viktnedgång. Kolhydrater binder vatten i största fall, och kroppen äter gärna upp kolhydraterna när du tränar, så genom att dra ner kolhydraterna så tvingar du kroppen att äta på sina reserver sen - fettet. Bra tips du fick med bär osv. :) TheJan, du kanske börjar bli sjuk? Ta några promenader max, och så vilar du i helgen och kommer tillbaka med energi på måndag!? :) Jag har precis fått i mig lunch, blir alltid sen sådan på fredagar. Men jag åt ett päron mellan träningarna. jag är nöjd med dagens insats. :)
Troxii, om 13 kg kommer jag tillbaka. Jag lovar..... om jag får vara med då :)
Thyndra, alltid, det vet du! :)) TheJan, krya på dig gumman! Vet ni vad! Jag är magsjuk! BAH!
Det är fusk att skaffa sig magsjuka bara för att bli av med kalorier :( Krya på dig Troxii och även TheJan
Hahahah Thyndra, nu var du lustig ;)) Tack!
Hamnade på 110 g kolhydrater idag. Rester blev bra. Tränade som planerat idag och det känns i kroppen att jag har kört lite hårdare den här veckan. Pepp på er andra.
Suck. Jag har också en annalkande förkylning eller nåt i kroppen. Ont i huvudet, halsen känns tjock och kroppen tung, alltså allmänt trött och hängig. Så det blev inget träningspass ikväll. Tyvärr verkar kroppen vilja "kompensera" det med mera godsaker. Jag äter nyttigare när jag har tränat. Ikväll har det slunkit ner både mörk choklad och jordnötter (som i alla fall har högt proteinhalt och inte alltför högt energivärde i nötvärlden). Så denna veckan har det inte (kommer inte) att bli 3 styrketräningspass. eller hur var det förresten? ...allt med styrka i var väl godkänt som "styrketräning"? Det behövde ju inte vara ren styrketräning på gym. Då kan jag kanske klara det ändå. Jag planerar att ta ett pass på gymmet på söndag. Hoppas att jag känner mig bättre tills dess. Jag tar en vilodag imorgon också. Eventuellt en lång promenad. Känner att kroppen behöver återhämta sig.
hej jag blir verkligen motiverad när jag läser dessa inlägg hur man ska göra. jag fixa maten inga problem men motionen går inte. pga att jag har fybro finns det inget träningsprogram för oss som får ont så fort de tränar lite hårdare. promenera är så tråkigt jag vill oxå gå ner snabbare och bli starakare!!!! jesse
Jaaan, meer fetttt :D Jätte bra, du åt bra saker igår, mkt bättre än godis. Var stolt. :) Jorå. Jag vilar i den mån jag kan, imorse fick jag ta mig en 30min promenad till centrum för maken har migrän och alvedonen var slut, fick lite motion sådär innan frukost. ;) Fjaril, jag vet det där om fibro, många i min omgivning har det och tom med min mamma. Träning är dock livsnödvändigt för er, har jag hört från en läkare. Men ni ska inte ta i så förbannat nej, hoppas du finner en träning som passar dig. Lätt styrka kan du göra, pilates, yoga, promenader, simma är kanon! Mait, stackare. Men det är ju sådana tider just nu, vare sig vi vill det eller inte. Men sköter vi oss bra så är det snart borta :) Kra på dig!
Vill inte verka petig igen Troxii men pasta (spagetti) och ris (speciellt fullkornsris) räknas inte som snabba kolhydrater. De räknas till långsamma kolhydrater i de tabeller jag har sett ... men visst ... kolhydrater är det ju och ska man ligga under 100 g per dag så bör de kanske inte konsumeras i mängder precis :-)