icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    21 december 2013 09:16

Tack för det här året och denna härliga tråd. Ett extra tack till dej Flodis för all din inspiration, motivation och pushning! Min vikt igår: 81,7 kg så tyvärr inte under 80...men det är ju så här min viktminskning sett ut; lite ned, stått still eller till och med lite upp och så sen lite ned igen. Jag är jätte nöjd med mitt 2013; jag har tappat 25 kg. När sonen föddes bestämde jag mej för att det skulle ta mej max 1,5 år att bli av med alla 30 graviditetskilon och det innebär att jag senast till den 18/5 ska väga 76,4 och det ska jag väl bannimej kunna klara av?! Tidigare var det mitt slutmål men Flodis, du har fått in mej på andra tankar =) Jag tror faktiskt att jag ska satsa på att väga 70kg när nästa år är slut! Och jag hoppas att min kropp ska få må bättre så att jag kan komma igång med träningen igen. Helst skulle jag vilja ha en kropp som en gladiator men då jag inte har möjlighet att bo på gymmet får jag nog sänka kraven lite =) Nästa år vill jag komma igång med löpning och träning på gymmet igen och mitt mål är att utöver hundpromenaderna så ska jag träna 3 ggr/vecka och utan större svårigheter kunna springa 5 km. Flodis njut av Gotland det är min favoritplats på jorden och både jag och min man drömmer om att flytta dit någon dag. God jul och Gott nytt år på er alla!

• Veteran
    1001 inlägg
    21 december 2013 21:20

Vill tacka dig Flodis för detta året. Vi tar nya tag 2014.

• På gång
    22 inlägg
    21 december 2013 21:47

På tal om att äta det man vill och bara det man vill. Jag lagade receptet på tomatoch chillisylt på denna länken igår och det blev verkligen himmelskt gott. Vi åt den idag med blåmögelost och parmessankex ( recept från bageriet i brunkeberg, eller nåt) Fast nog måste jag erkänna att jag undrade hur många fastedagar som måste till för att reparera dagens intag :-/

• På gång
    22 inlägg
    21 december 2013 21:59

http://www.recept.nu/anette_rosvall_och_emma_hamberg/safta_och_sylta/_/tomat__och_chilisylt/ kanske borde lägga till länken :-) By the way, jag använde bara halva mängden chilli. God Jul / Jeanette

• Veteran
    1732 inlägg
    24 december 2013 13:15

GOD JUL ALLAIHOPA!!! NJUT AV ERA NÄRA & KÄRA OCH AV GOD MAT!!!! PEPP FRÅN VISBY OCH GOTLAND!!!!

• Veteran
    1732 inlägg
    26 december 2013 17:37

Firat jul – vad nu? Om du gjorde som jag- njutit av maten och legat platt i ett par dagar- nu är dags att återgå till sina vanliga rutiner. Jag känner så i alla fall. Troligen känner du dig upplåst och vattnig. Nej, du är inte ”allergisk” mot kolhydrater du ätit och nej, du har inte gått upp i vikt i form av fett. Om ditt kolhydratintag är rätt moderat i vanliga fall så självklart reagerar kroppen. 1 g kolhydrater binder ca 2, 5 g vätska. Dessutom är det välkänt att julmaten är rätt salt- där har vi extra vätska. För att återgå så snabbt som möjligt till sitt vanliga tillstånd, vill jag tipsa om dessa enkla åtgärder: - drick mycket vatten. Extra vatten driver ut extra vätska - svettas! bastu hjälper förstås men även träning - gå tillbaka till dina vanliga kostrutiner och lägg till extra grönsaker (ju grönare desto bättre),det är naturens naturliga vattendrivande medel. - börja dina dagar med hett citronvatten, hjälpa levern på traven Hur mycket vatten du behöver är lätt att veta: ha koll på hur ringarna sitter och hur urinen ser ut. Mörkt= för lite vatten.

• Veteran
    1310 inlägg
    30 december 2013 06:29

God jul & gott nytt år på er alla & ett extra stort tack till Flodis för att du är så inspirerande & pepp-ig! Tack! Mitt nästa mål får bli 69kg

• Veteran
    1732 inlägg
    30 december 2013 08:35

Tack alla som ni har sett har jag bytt namn på tråden :) NU ska vi ta nya tag och väga in oss den 1 januari för att sedan försöka nå vårt första delmål som kommer att bli fredagen 18 april. Långt dit kan tyckas men både du och jag vet att tiden springer snabbt iväg. Vägdagar blir fredagar som vi är vana vid :) De första 3 månaderna kommer jag att sköta forumet från södra halvklotet då vi är ute och reser :) Första anhalten blir Bangkok och 7 dagar senare landar vi i Sydney :) Vad har ni för planer för att lyckas att ta er till det första delmålet??? Ni som ikänner att ni inte lyckades förra året ni måste hitta på något annat- gör om gör rätt. NI som har hittat er väg till viktnedgång och som är nöjda med takten fortsätt- se om det är något ni kan finslipa. Jag kommer att köra 16:8 under nästa år som vanligt, det är min melodi, ibland kommer jag att lägga in några 5:2 faste dagar då jag känner att jag behöver det. Jag kommer att träna 6 dagar i veckan fastän jag är ute och reser, har laddat datorn med massor av INsanity workouts och de är galet jobbiga. Ska träna varje morgon på hotellrummet innan dagen börjar :) Efter massa god mat på Gotland och i Sholm körde jag en 5:2 dag igår och gör en repris idag. Imorgon blir det all in clusive med både Nyårs Lunch och Gala middag här på ön med 8 andra vänner och då ska jag äta det jag vill sedan ska jag ta en 5:2 dag dagen efter igen. Hur går det med träningen för er? NI vet att promenader är bra men att ett tufft styrkepass med en hög intensitet på max 30 min bränner mer kalorier va? Eller rättare sagt ett sådant pass förbränner kroppen upp till 48 timmar efteråt, en viss skillnad mot en prommis. Jag fick lära mig av min PT att träna som en man och ät som en liten kvinna ha ha ha skämt & sido men han sa : - Kör stentuffa styrkepass i max 30 min och så ser du dina powerwalks som något som du vill göra för att du tycker att det är skönt. Japp, det har format min kropp och jag är verkligen ett facit på att det fungerar. Sedan är det ju det här med maten - vad har vi för olika matreligioner i gruppen??? Någon som kör LCHF, GI, Viktväktarna etc??? Berätta, jag är nyfiken på hur ni tänker och varför har ni valt just den livsstilen? Jag som triggas igång av snabba kolhydrater och socker har uteslutit det ur min kost, jag kör mer en Paleo livsstil men med liiiiite frukt och mer bär istället. Älskar att jucia grönsaker och älksar rawfood. IBland kör jag en eller två vegan veckor bara för att.....rött kött äter jag sällan och föredrra kyckling eller kalkon. Fläskkött äter jag inte heller då det är skadligt för kroppen. Dricker mycket vattenoch gröna teer och försöker att inte att äta mig så mätt, runt 80% mättnad vid varje måltid. Jag småäter inte heller mellan målen utan äter mina 2 -3 mål per dag. Gott Nytt År till er alla, må bäst och njut av de sista dagarna på 2013 :) Peppkram från Cypern!

• På gång
    22 inlägg
    30 december 2013 10:27

Hejsan Alla, Hoppas det var en bra jul! Vi var hemma hos familjen i Norrland så det fanns en hel del på bordet att välja ifrån. Precis som flodis gillar jag inte tanken på fläskkött då jag har läst alldeles för mycket om hur dåligt det är för oss människor. Därför koncentrerade jag mig på fiskrätterna fast var ju tvungen att smaka en liten bit skinka för att inte göra skinkmakaren ledsen. Nästa år firar vi hemma så då kan jag välja helt och hållet hoppas jag. Jag har inte vågat ställa mig på vågen, men mina nya kläder sitter fortfarande som de ska så jag hoppas ju. Jag märkte att jag är så van att äta små portioner att jag inte kunde äta så mycket ändå, och försökte ta kvällspromenad med hunden när allt godis åkte fram. Min filosofi är väl att köra 5:2 och jobba mig fram till en 16:8, men jag är så baskans hungrig på morgnarna. Hade jag inte barn skulle jag leva som laktovegetarian +fisk, men det blir så krångligt att laga olika mat till alla..... Enorma mängder sallad med en bit kött/fisk/eller fågel bredvid är vanligast på min tallrik. Jag försöker också undvika kolhydrater i alla dess former. En gång i månaden har jag sug efter vingummin, men märker att krippen säger ifrån i form av huvud- eller ledvärk om jag äter fler än några stycken. Jag har prövat både LCHF och GI förut, men det passade inte mig, jag blir ganska snart less på maten som ingår och då går det ju inte att ha det som livsstil även om man står ut med själva bantningsperioden... För mig är det helt klart bara kalorirestriktioner som fungerar, och kroppen svarar bäst på mycket grönsaker och inga eller få kolhydrater men inte för mycket fett. Tyvärr har jag ryggproblem och kan inte träna som jag vill, men har som målsättning att pröva på Flodis metod med styrketräning under 2014. Innan har motion för mig varit lika med kardioträning. I morgon ska vi laga nyårsmiddag med ett gäng kompisar, men jag har manipulerat menyn så att jag själv kan välja vad jag stoppar i mig :-) Insisterat på en grönsallad som tillbehör samt föreslagit tre såser på bordet istället för bara en så att ingen går och häller den över köttet ..... Fast lite bubbel ska jag allt ha i mig. Jag hade fastedag igår och idag och planerar att även fasta på torsdag. Gott Nytt år allihopa!!

• Veteran
    1732 inlägg
    30 december 2013 14:03

Kul att läsa Jeanette, du är grym :) Härligt när man har hittat sin väg när det gäller maten och då är det ju bara tuta och köra eller hur *ler* I övermorgon blir det vågen för alla skriv också in vad ni vill väga på Långfredagen :) Ta nu inte fjuttiga kilon utan tänk på att man kan gå ner 0,5 kg / veckan om man är strikt *ler* Gott Nytt År allihopa!