icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1001 inlägg
    10 januari 2014 19:32

Vikt idag 74,4

• Mycket engagerad
    147 inlägg
    10 januari 2014 21:33

Vågen idag 68,2kg, Nu är det nya tag igen precis enlingt Maddes devis. I helgen kommer jag använda min son Oskar (19 år) som napp. På måndag reser han iväg 3 månader på egen hand till Australien, Vietnam, Kambodja, Thailand och till sist Bali. Fantastiskt för honom såklart men tufft att släppa. Har 100% förtroende för honom och vet att han har sunt förnutft men det går ju inte att påverka allt runtomkring. Har bestämt mig för att grina ordentligt en stund på söndag och sen släppa och bara se framför mig när han kommer hem brunbränd, världsvan och med en massa fantastiska upplevelser med i bagaget. Det har runnit en del vatten sen man själv åkte interrail till Rom och Paris och tycket det var coolast ever...:-) Alltså har man värsta chansen att få stå på arlanda 10 april och vara den snyggaste och fitaste morsan på Arlanda när han kommer tillbaka...ha ha. Det vore nåt. Särskilt som han är otroligt inresserad av kroppsbyggande och näringslära och allt det där. Pepp på er

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 04:44

Men wow MallanK, vilken resa han ska göra, din son. Hur fräckt som helst!! Min son på 21 år är ju i Australien seda sept 2013 så jag fattar hur du känner det. Men vet du vad, vi pratas vid via Skype flera ggr/ Veckan och jag känner aldrig någon oro :) Snart får jag pussa honom, den 15 jan landar vi i Sydney för att hälsa på honom, ska bli grymt roligt. Ta tillfället i akt och se till att ha gått ner dina kilon till den 10 april, du vet att du lätt kan tappa 0,5 kg i veckan, räkna ut hur mcyket det blir tills du står där på flygplatsen och ska ta emot honom, vilken surprise för honomoch vilken stolt mamma du kommer att vara. Bättre motivation finns ju inte!!! Pepp på er alla, snart ska vi börja vår vandring igen här i Bangkok, ska bli spännande om vi slår våra drygt 31 000 steg idag ha ha ha. Kram Flodis

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    11 januari 2014 11:07

Flodis: låter som ni har det härligt och vad skönt att du snart får träffa din son! Kanske kan det vara hormoner...ska ha mens imorgon så vi får se vad vågen säger på fredag, förhoppninsvis var det bara vätskeansamling. Ska försöka jogga lite försiktigt idag är planen om ryggen håller och ska försöka få med mej min 8-åring: han behöver också kondis eftersom han spelar både fotboll och innebandy. MallanK: grymt jobbat med din viktnedgång förra året! Jag har samma plan som du; i år ska jag nå min målvikt och det ska bli så skönt! Din son kommer få det underbart!

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 12:25

Det är nog hormoner jennyc :) Du ska se att nästa vecka kommer att bli bättre!!! Kram kram nu ska vi ut i nattens vimmel :)

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 17:33

Bra mat behöver inte vara dyr. Vet att jag postat om det tidigare men nu vill jag uppdatera lite. - köp stora pack av kött och grönsaker, det brukar vara billigare per kg och billigare än färska grönsaker. Du har alltid tillgång till mat och behöver inte stressa när du är hungrig. Personlig favorit är broccoli, dessutom redan rensad och "buketterad" - matshoppa aldrig på tom mage! - slow cocker är ett bra sätt att laga stora grytor, den behöver inte passas heller. Det blir många goda luncher! - köp inte det du inte kommer använda. I mitt fall är det rödbetor och morötter. Älskar rödbetor men inte varje dag. Det blir dyrt i längden då jag brukar till slut slänga halva påsen. - Bli rabattdrottning, köp basics när det är billigare än vanligt. Det känns att kyckling är en ständig rabatterad vara. - bönor är ett billigt sätt att få i sig bra kolhydrater och fibrer- fyll ut salladen med dessa. - laga dubbel så stor middag så du har din lunch med dig dagen efter - havre är en bra kolhydrat och kostar nästan inget. Gröt på det är en bra frukost. Mal den så får du bra bas till ett par pannkakor som i sin tur kan bli ytterligare en bra frukost och mellanmål - gillar röda lappar på bra kött! Köp och frys in , allt för halva priset! - köp säsongaktuella grönsaker/frukt - ska du köpa sallader: det är dyrare med färdigpaketerade. - planera maten 1 v i förväg, håll dig till bara det, det gör dig även mer hälsosam! - skär ner på crap-mat så du kan köpa lite dyrare och bättre mat. Även om det inte märkt i plånboken men kanske på kroppen? - frys övermogna frukter för att ha dem i smoothies, proteindrinkar osv.

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 17:34

Om du vill bränna fett och har precis börjat (börjat om): undvik slänga in allt i ett och samma upplägg: ta bort kolhydrater, sänka kaloriintagaet, cardio varje dag, styrka på det, cirklar, klasser, fettförbrännande medel. Puh, blir svettig bara av att skriva allt det här Börja långsammare än så: se över maten, ta bort skräp till att börja med, lägg till några styrkepass och några promenader per vecka. Se över upplägget efter en månad, lägg till något - inte ALLT, ta bort något. Detta garanterar dig bra hållbar livsstil, där både kosten och träningen är en del av det- utan onödig stress.

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 18:08

Småäter du ofta? Känner du dig sugen och konstant letar efter något att stoppa i munnen? Det är inte konstigt! När hjärnan behöver energi så har tankar på mat förtur framför alla andra tankar. Det ligger i vår natur att för vår överlevnad söka föda och det är ett kraftfullt behov. Vissa människor är känsligare än andra och tillhör du en av dem så kan du styra din vardag genom att planera ditt matintag. 1. Gå aldrig hungrig Toppa med mellanmål innan suget tar överhand: Grekisk yoghurt, färsk skivad frukt & cashewnötter*Fruktsallad med kiwi, päron och granatäpplen*En flaska med din favoritsmoothie*Hemmagjorda energibollar eller bars*Grönsaksbricka. 2. Hantera humörsvängningar Åker ditt humör berg och dalbana och du äter för att du har tråkigt, är besviken, ledsen eller som belöning när något gått bra? Då ser du till att byta ut dina snacks till nyttiga. Vid sockersug: Sorbet av fryst mango*Choklad & Vanilj rawfood bollar*Fryst banan/jordnötssmör/mjölk mixat tillsammans. Vid saltsug: Kryddig guacamole på färsk avocado med grönsaksstavar*En portion nötter (25 g) 15 st.*Kalamata/Grekiska oliver 3. Rensa ut kylskåpet och skafferiet Vi äter det som finns i skåpen, så rensa ut och släng allt som är onyttigt. Det är inte snällt mot din hjärna att låta att ha en massa gott undanstoppat i skåpen. Vit pasta & vitt bröd*Sylt/Marmelad*Godis & Chips/feta snacks*Söta kex & kakor*Feta charkprodukter*Läsk Bestäm dig för att förändra och börja nu!

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 18:09

mumsigt recept på hälsofrallor Du behöver för två: 1 ägg 2 små kravbananer 1 dl mandelmjöl 1 tsk fiberhusk 1 tsk bakpulver Gör så här: Sätt ugnen på 180°. Mosa bananen, ha i recepten av ingredienserna och blanda. Klicka ut smeten (på två) med en sked på en bakplåt med bakplåtspapper. Låt det få stå i ugnen i ca 10 minuter. Kära du, glöm inte att njuta av maten också.

• Veteran
    1732 inlägg
    11 januari 2014 18:13

Pannacotta på kokos Kanske en efterrätt till lördagens middag? :) Den här pannacotta är helt osötad. Sötman kommer från kokosmjölken och hallon. Och är du liksom jag är helt "sockeravgiftad" så räcker denna sötman väl! :) Vill du ha sötare variant kan du tillsätta den form av sötningen du föredrar! Här är recept på Pannacotta på kokosmjölk: Du behöver: 1 gelatinblad 2 dl kokosmjölk (den feta massan som bildas när burken har stått i kylen) 1/2-1 krm vaniljpulver 1 tsk citronsaft hallon till garnering Så här gör du: 1. Lägg gelatinbladet i kallt vatten i ca 5 minuter. 2. Koka upp kokosmjölken. Ta från värmen. 3. Rör ner det urkramade gelatinbladet. Tillsätt vaniljpulver och citronsaft. 4. Häll upp i små glas och ställ dem i kylen. 5. Servera med färska eller halvtinade hallon.