Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Nu har 12 dagar på det nya året gått och i början är det inte svårt att fina motivation till att gå till gymmet. Men typ nu börjar tankarna att snurra “ne jag är trött, jag struntar nog i att träna idag och tar det imån istället” och sen är det samma sak nästa dag… och tillslut är motivationen helt borta och träningen rinner ut i sanden. Det svåra är inte att börja träna, det är att fortsätta behålla sina goda vanor! Så hur gör man för att behålla motivationen egentligen? Ett bra citat är: “Motivation makes you started, habit keeps you going” Det tar 21 dagar för oss att skapa en ny vana. Det betyder att det är nu du verkligen behöver peppa dig själv att gå iväg till gymmet, hur jobbigt det än känns, för när dessa 21 dagar väl passerat kommer det kännas betydligt enklare. Så peppa dig själv, ge det månaden ut! Vad är 21 dagar liksom? Ingenting av ett helt år! Här kommer några tips att ta till när motivationen tryter: Planera! Packa träningsväskan redan dagen innan och ta med den till jobbet/skolan. Boka in dig på ett pass, eller bestäm en tid då du ska vara på gymmet. Ett bra knep är att inte gå hem mellan jobb/skola utan gå direkt till gymmet. Skapa en målbild! Fundera över varför du tränar, hur ser din målbild ut? Föreställ dig att du nått målet, hur mår du, hur ser du ut, hur känns det, vart befinner du dig? Skaffa en tränings kompis! Detta kan vara bra för att peppa igång varandra. Om ni bestämt en tid att ses är det svårt att slippa undan. Men här är det också viktigt att inte bara träna för att kompisen är med, utan även finna sin egen motivation och träna för sin egenskull. Annars är det lätt att hoppa över träningen när kompisen tröttnat. Köp nån ny träningspryl! Det kan vara ett par nya skor, ett linne eller kanske nått så enkelt som en ny vattenflaska. Du kommer vilja gå till gymmet direkt för att använda din nya pryl :) Dela med dig av din träning! Detta har hjälpt mig mycket. Den dagen jag bestämde mig för att byta livsstil och bli mer hälsosam (år 2009) började jag blogga. Jag skrev om mina framsteg och fick pepp från andra i samma situation. Så skaffa en blogg eller instagram! Det ger grym motivation! Ingen vill ju visa att man misslyckats? ;)
smarrig recept på blomkålsgratäng Recept 1 blomkålshuvud 1 burk crème fraîche 100 g chèvre 1/2 dl pinjenötter 1 buljongtärning Salt, svartpeppar Sätt ugnen på 220 grader. Dela blomkålshuvudet och skär halvcentimeters skivor. Förkoka i vatten med buljong, tills blomkålen är al`dente, häll sedan av vattnet. Mixa crème fraîche, chèvre, lite salt och svartpeppar, till en slät crème. Varva blomkålen med crèmen. Salta och peppra lätt mellan varven. Avsluta med crème och toppa med pinjenötter. Kör in i ugnen tills gratängen fått fin färg. Smaklig Spis!
Ny variant på köttbullar, såå smarriga KATALANSKA KÖTTBULLAR : 4-5 personer 500 g fläsk- eller blandfärs 3 vitlöksklyftor 0,5 dl pofiber 2 ägg 1 knippe finhackad persilja 50 g grovhackade pinjenötter 1 tsk salt 0,5 tsk mald svartpeppar 1 krm kanel 2 msk vatten TOMAT- OCH PAPRIKASÅS: 1 stor gul lök 4 vitlöksklyftor 2 röda paprikor 2 färska jalapeño/grön spansk peppar 1 dl olivolja 400 g krossade tomater av god kvalitet (jag använder alltid Mutti) 1 msk starkt paprikapulver 2 krm cayennepeppar 1 tsk timjan 1 tsk salt 1 tsk honung 2 msk tomatpuré 3 tsk sherryvinäger eller balsamvinäger 1 tsk citronsaft 4-5 dl vatten FYLLDA PORTOBELLOHATTAR: 4 portobellosvampar, så skålformade som möjligt 2 msk sherryvinäger eller balsamvinäger 4 msk olivolja 1 finhackad schalottenlök finrivet skal av en ekologisk citron svartpeppar fyllning: 1 ask färskost av philadelphiatyp 4 msk keso 0,5 dl dl tinad, hackad spenat salt peppar 2 dl parmesanost 1 msk pofiber 3 msk mandelmjöl Och så här går det till: 1. Börja med att röra ihop marinaden till svamparna. Blanda även ner schalottenlöken och citronskalet. Ställ åt sidan så länge. 2. Skala och finhacka lök och vitlök till tomat- och paprikasåsen. Skär paprikorna i småbitar. Finhacka jalapeñon. Ställ åt sidan. 3. Rör ihop köttbullsmeten: Finhacka vitlöken och blanda med köttfärs, ägg, persilja, pofiber, vatten, pinjenötter och kryddor i en bunke. Rulla små köttbullar och lägg dem på en skärbräda. Sätt ugnen på 275 grader. 4. Fräs löken och vitlöken till såsen mjuk i olivolja i ca 5 minuter. Tillsätt paprika och jalapeño och fräs i ca 10 minuter till på medelvärme, utan att det får färg. Låt tomatpurén steka med de sista minuterna. Tillsätt tomater, kryddor, honung och vinäger. Låt sjuda under lock i minst 40 minuter- gärna längre. Såsen blir godare ju längre den får sjuda. Tillsätt vattnet efterhand som det börjar bli torrt, och rör om då och då. Det ska bli en ganska tjock sås. 5. Dags att ta sig an svamparna igen: Bryt försiktigt loss svampfötterna och skrapa bort skivorna med en tesked. Pensla hattarna inuti och utanpå med oljeblandningen och fördela lökhacket jämnt inuti hattarna. Ugnsbaka dem i 275 grader eller kör dem under grillelementet i ca 10 minuter, tills de fått lite färg och vätskat av sig. Ta ut svamparna och sänk ugnsvärmen till 225 grader. 6. Rör ihop spenat (krama ur överflödig vätska ordentligt innan), färskost, hälften av parmesanosten, keso, salt och peppar. Fyll svamphattarna med röran. Pensla resterande oljeblandning på kanterna. Blanda resten av parmesanosten med pofiber och mandelmjöl. Strö detta över svamphattarna. Ugnsbaka dem i 10-15 minuter, och kolla noga så att de små konstverken inte bränns vid. 7. Åter till köttbullarna: stek dem i olivolja och smör på medelvärme i 4-5 minuter. Lägg över dem i pannan med tomatsåsen, rör om försiktigt så köttbullarna täcks av sås och låt dem koka med de sista 3 minuterna av tillagningstiden. Sluuuurp! Kram från Bangkok
Ni som äter LCHF, här kommer en såå god kycklinggratäng Kycklinggratäng Här en god variant på kycklinggratäng. 1 frp. tunna skivade kycklingfileer 1pkt tärnat bacon 3 dl creme fraiche 1dl vispgrädde 10 cm av en purjolök, finhackas 1 frp champinjoner - strimlas 1msk soja svart och vitpeppar, salt curry efter smak 1 tsk sambal oelek samt 2 msk tomatpure 1 dl riven ost efter tycke (använde cheddar) Hetta upp en stekpanna med smör, stek champinjoner och bacontärningar så de får en fin krispig yta och lägg i purjolöken på slutet. Lägg över i en ugnsfast form. Skär kycklingen i mindre bitar och stek i smör, krydda med curry, s+v-peppar och salta. Lägg detta ovanpå champinjonröran. Häll vispgrädden i stekpannan och låtkoka upp, rör i crème fraîche och soja och smaksätt med sambal. Häll över i ugnsfasta formen. In i ugnen i ca 15 min 200 grader! Servera gärna med blomkålsris. Låt smaka!
Låter fantastiskt Flodis att ni åker till Australien (har aldrig varit där) och dessutom får träffa sonen!! Bra ide att jag ska dela upp kilona tills min son kommer hem så blir det mer konkret och mindre mål. Det ska jag absolut göra! Min nästa utmaning blir halvvasan i februari så jag väntar desperat på snö så jag kan träna. Vi har en sales convention i Österrike om några veckor så jag kommer åka dit lite tidigare och träna långskidor. Så blir det i alla fall några åk. Sen har ju kylan slagit till här hemma i Svedala nu också så om det håller i sig kommer det finnas möjlighet till träning på hemmaplan. Jag har identifierat min största ätfälla; fredagar o lördagar efter 2 glas vin (inklusive middag alltså). Jag blir SUPERSUGEN på vad som helst...! I följande ordningsföljd: choklad, chips/nötter, gott bröd!, rester från middagen, saffransbullar i frysen, ostskivor, skinkskivor, hårt bröd, paprika, frukt etc Finns inget av ovan går det bra med fil o musli. Helt sjukt, jag vet. Ingen rök utan eld som det heter så fint - så det är klart att det finns en anledning till att man inte har normalvikt. Detta händer inte varje helg men tillräckligt ofta för att jag måste ta tag i saken. Annars kommer det ta längre tid att nå målvikten. Är superduktig på veckorna så det är helgerna jag går bet på. Är det nån som känner igen sig eller har ett bra tips hur man ska hantera detta beteende måntro?
Jag får samma sug som du Mallan K och jag har identifiret boven- vinet!!! Vinet gör att jag blir en sockerstinn jävul som bara vill ha mer socker!!! Jag blir galen och kan öppna alla lådor , kylskåp och frysar för att få mig en chokladbit!!! Här kommer därför ett bättre recept på ngt som man kan mumsa på men de innehåller fortfarande kalorier: Sockerfria chokladbollar - ca 8 stycken Chokladkaka (ta en färdig, eller gör en ny): 20 gram smör 1 ägg 1 ½ msk grädde ½ dl mandelmjöl 1 msk kokosmjöl 1 msk kakao 1 ½ msk sötströ ½ tsk bakpulver Steg 2: 20 gram smör ½ msk sötströ 1 msk riven kokos kaffe efter smak 1 krm vaniljpulver Chokladkaka Värm ugnen till 150 grader. Blanda alla torra ingredeinser, inkludive choklad, i en skål. Tillsätt ägg, smör och grädde och blanda. Fördela smeten i muffinsformar eller i en 1´-cm springform. Känn efter när kakan är klar! (kan ta ca 12 minuter i muffinsform, eller lite längre i springform). Låt svalna. Steg 2 Mosa sönder kakan tillsammans med smör, kaffe sötning, kokos och kaffe efter smak. Forma egen till chokladbollar. Rulla bollarna i riven kokos eller doppa i smält choklad.
Het Chokladkaffedrink Detta behöver du till en kopp 1 ägg 2 msk smält kokosolja 2 dl varmt kaffe 1 msk het chokladblandning Recept på het chokladblandning: Detta behöver du till en sats 2 dl kokossocker 1 dl raw kakao 1 msk kanel 1½ tsk mald muskotnöt 4 krm cayennepeppar 2 nypor havssalt Så här gör du Mät upp och blanda ihop alla ingredienser Häll upp och förvara blandningen i en burk med tätslutande lock Raw kakao till topping Så här gör du Knäck ägget i en hög mixerkanna Smält kokosoljan och tillsätt med ägget Mixa ägget och kokosoljan luftigt med en stavmixer Tillsätt kaffet och den heta chokladblandningen Mixa igen, ju mer du mixar ju mer skum! Häll upp i en mugg och pudra över lite raw kakao Njut och låt dig förföras :) Paleo så gott och så enkelt!
Dagens detoxtips: Förbered dig väl! Har du inte gjort en detox förut rekommenderar jag 3-5 dagar. Är du erfaren har du själv koll på hur lång den ska vara, kanske 1-3 veckor. Tänk på att vi alla är olika och kommer reagera olika under detoxen. Se till att du har ditt matschema klart och en inköpslista för alla dagar. Handla allt på en gång och INGET annat. Se till att endast ha detoxingredienserna hemma för att undvika att snacksa på annat. På min raw food detox innehåller mycket mat och näring så man går inte hungrig. Det kan vara svårt att komponera ihop en egen detox därför rekommenderar jag att läsa några detoxböcker som ger bra info och inspiration samt hjälper med dagliga recept. Googla raw food recept. Det finns många detoxpreparat därute. Jag brukar köra på Holistics Ultra Detox samt Ultra Balans. Smakar iiiinte gott men så värt :-) Boktips: Pigg och glad med Raw Food av Vibeke Amdisen Juice Power and Detox av Renée Voltaire Raw Food: ett lättare liv på tre veckor av Erica Plamcrantz Aziz
Gav du några nyårslöften? Sluta äta socker, köra strikt LCHF, gå ner x antal kilon på si och så lång tid? Än så länge är det inga problem att hålla det där löftet, men kommer du vara lika pepp om ytterligare två veckor? Att sätta upp ett mål är inget svårt. Att vara konsekvent och ta sig hela vägen fram är svårare. Min erfarenhet är den att nyckeln till framgång handlar om att sätta realistiska mål och att våga belöna (inte beröva) sig själv under resans gång. Ska berätta hur jag tänker och dela med mig av mina erfarenheter. Det är få förunnat att hålla en strikt diet/kosthållning under en längre tid och lyckas. Till en början är vi hur pepp som helst. Att avstå och välja bort saker är inget svårt alls. En vecka går förbi, två veckor, kanske till och med tre veckor – men sen händer något. Det blir inte lika självklart att avstå den där chokladbiten- den där skålen med nötter, det där glaset rödvin eller yoghurtfrukosten med hemmagjord granola och bär som ÄR SÅ GOTT!!! Vi börjar ljuga för oss själva. Vi “förtjänar” något gott efter alla uppoffringar vi har gjort! Speciellt om vågen inte visar de resultat vi vill se. Vi inleder en lömsk förhandling med oss själva. Vad tjänar det till att avstå allt gott när resultaten uteblir? Varför ska vi behöva offra när vi inte ser plus på kontot? “Jag har faktiskt varit duktig” och “jag förtjänar” – tänket tar över. Och det är här det börjar gå utför.Vi börjar kompensera för det som gått förlorat under dessa veckor…med råge! Vi är skapta för att njuta och det kan man göra på många olika sätt. För många är detta förknippat med god (och inte alltidå så nyttig) föda.Det borde kanske inte vara så, men nu är det som det är och det är bara till att gilla läget. Med ena handen i chipsskålen och den andra i godispåsen kompenserar vi för det vi förlorat. Med en given ångest och baksmälla dagen efter. Vi frågar oss varför vi gjorde som vi gjorde. Vad var det som hände? Du hade ju lovat dig själv att det inte skulle hända igen! Svaret är att vi orkar inte. Vi letar hela tiden genvägar, söker snabba och ohållbara lösningar på våra problem – vilka leder oss i direkt motsatt riktning! Förbud är till för att brytas. Hur länge man kan stå emot ett förbud består av hur envis man är, samt hur mycket självdisciplin man har. Förr eller senare ger de flesta upp – men kan man på något sätt undvika detta? Well, alla har vi olika mål – men om ditt primära mål är hälsa och viktnedgång, i lagom takt kan “lägg till dieten” var något för dig. Vi ska inte fokusera på att ta bort – utan på vad vi kan lägga till! Vi kan inte lägga till varje dag och vi kan inte lägga till hur mycket som helst, men lägga till – det kan vi! Det handlar inte om att kompensera för något vi gått miste om under veckan – att lägga till något, EN DAG I VECKAN handlar om att du ska orka hela vägen fram i mål. Hur mycket och vad du vill lägga till bestämmer du och bara du! Jag upplever att många har inga problem med att “live by the book” måndag till fredag. Men en dag i veckan sitter det fint med något extra. Något man kan tänka på och längta efter när det känns tufft – “på lördag får jag”…Det handlar inte om att överäta eller frossa. Vi ska välja något litet som sätter guldkant på vardagen, något som ger oss tillfredsställelse och kicken samt viljan att orka/vilja fortsätta resan mot vårt mål. Det kan vara den där frukosten med fet yoghurt, bär och granola - en rotfruktsgratäng till middagen, eller en chokladbit eller ett glas rödvin. Du bestämmer! Måhända att det kommer ta lite längre tid för dig att nå ditt mål, men sannolikheten ATT du kommer nå dit är bra mycket större <3
MallanK: jajamän - där vinet går in går vettet ur =) Jag har dragit ned på vinet, förut blev det varje helg men nu funderar jag på att kanske bara unna mej en gång i månaden då jag har fått jobbig hjärtklappning varje gång jag druckit lite så är det inte jobbigt att låta bli heller för jag märker att min kropp mår mycket bättre utan. Kanske värt att testa?