icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    13 januari 2014 17:14

Enklaste sättet att hålla sig frisk nu i förkylningstiderna? Lägg mer färg på din tallrik. Då blir maten automatiskt mer näringsrik. En generell regel är att ju färgrikare ett livsmedel är – desto mer antioxidanter. Tänk; blåbär, rödbetor, tomater, spenat, mörk choklad osv.

• Veteran
    1732 inlägg
    13 januari 2014 17:19

Läste något intressant precis, det är ju en 4 dagars vattenfasta jag behöver efter mina matorgier här i Bangkok :) I går var en av de jobbigaste dagarna för mig, rent mentalt. Jag påbörjade en 4-dagars vattenfasta vilket innebär att man enbart dricker vatten, kaffe, te och en misosoppa. Jag har gjort detta tidigare och inte haft några större problem. Men nu!… Oj, vilken dag. Intressant faktiskt och jag låg och tänkte på detta i morse när jag vaknade 05:00 pga av jetlag. Under min semester i Vietnam unnande jag mig några saker: 6-8 skivor bröd, 2 croissanter, kall öl, en chokladbit, en dessert på nyår – thats it! Det är ju inte mycket egentligen och när jag tittar mig omkring vid frukostbuffén, vid middagar och på flyg så äter människor så mycket mer och verkar inte ha någon som helst tanke på sin hälsa. Jag hade så jobbig i går med mina tankar – jag tänkte på en massa god mat hela dagen! Jag läste på FB om våfflor med sylt (som jag aldrig är sugen på annars…), sneglade på bagels på Waynes Coffée och en kladdkaka som grannen satt och åt. När jag var på bio på eftermiddagen (för att få tiden att gå…) så satt alla och då menar jag alla och åt popcorn och godis!!! Så jobbigt… Bion var dock underbar! Har ni sett Hundraåringen än? Ja, detta med att ”bråka med sin hjärna” är intressant och det känns bra idag att jag lyckades och att jag vann! Min hjärna sa hela dagen till mig så här: - Ulrika, varför gör du detta nu? Du kan vänta. - Jag fryser så mycket och det är synd om mig, vill ha mat! - Gud vad gott med en påse lösviktsgodis. Köp det! Numer förstår jag och har lärt mig att det beror på att den lilla utsvävning jag har gjort på min semester med mer kolhydrater än jag annars äter samt att jag har ätit oftare och mer mat gör att kroppen och hjärnan vill ha mer! Det jag också vet är att om jag ”bråkar” några dagar med hjärnan och inte ger den vare sig sötsaker och snabba kolhydrater slutar hjärnan att be om det – så enkelt men jobbiga dagar att gå igenom. Att göra vattenfastan är verkligen bra för detta ändamål – efter 4 dagar så är man fri från begär. Nu är jag på min andra dag och jag kämpar vidare. I går använde kroppen det lagrade glukosen som finns och i dag kommer kroppen att börja använda protein som finns lagrat. Samma sak i morgon och då blir man både trött och frusen. På dag 4 börjar man nå målet och det är när kroppen omvandlar det lagrade fettet till energi och då blir man piggare. Intressant. Hälsningar Ulrika - See more at: http://ulrikadavidsson.se/vattenfasta#sthash.IjDFmexA.dpuf

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    13 januari 2014 20:07

Stackars dej Jeanette, hoppas det blir bättre snart! Jag vill också veta vad det är för hund och vad du pluggar för nåt!

• Mycket engagerad
    426 inlägg
    13 januari 2014 20:25

Tack för svaret :) Nej jag har inte köpt det i silverförpackning.

• På gång
    22 inlägg
    13 januari 2014 22:13

Hejsan, tack för sympatin :-) Jag pluggar till webbkommunikatör på Yrkeshögskola. Valpen är en sexmånaders kolsvart labradortik som vi ska vara fodervärdar åt fram till semestern. Sedan ska hon bli ledarhund om hon bedöms som lämplig. Hon är vår andra fodervalp och helt underbar :-)

• Mycket engagerad
    147 inlägg
    13 januari 2014 22:26

Flodis, tack för alla tips o recept! Jag körde också för några år sedan en vit månad och mådde toppen. Låter som en bra ide Jenny att dra ner till nån/några tillfällen per månad. särskilt om man får hjärtklappning o andra typer av reaktioner som man gärna vill slippa. Idag var det premiär i löparklubben med intervaller i 6km i 8 grader minus. Kändes fantastiskt att jag orkade hålla tempot hela passet, särskilt när jag mindes hur det kändes när jag stod på första träningspasset 7 jan 2013 med 10kg mer i vikt och knappt orkade hänga med under uppvärmningen på 1,5km. Känns riktigt riktigt bra. Jag lider verkligen med dig Jeanette, det är för jäkligt att bli skadad så man inte kan träna. Hoppas det inte är allvarligt. Pepp på er

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:34

En riktigt BRA frukost som samtidigt går snabbt och som man kan ta med är detta, avokado & äggröra. Servera med/på fröknäcke om du vill annars ät med sked. Bra fetter och ägget innehåller ju allt utom C-vitamin men det får du med avokadon! Denna frukosten är en riktigt perfekt frukost (om du inte är allergiker såklart), perfekt för vikten och hälsan! En riktig booster! 2 ägg 0,5 avokado 1 msk smör salt, peppar

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:37

Jag älskar dessa muffins, både själva chokladmuffinsen och den gudomliga chokladsmörkrämen. De liknar lite mina "Devil`s food chocolate muffin", men är enligt mig tom snäppet godare! Ingredienser Muffins 70 gram smör 1 ägg 25 gram mörk sockerfri choklad 1 ½ dl mandelmjöl 3 msk riven kokos 8 msk stevia strö 1 msk kakao 1 tsk bakpulver 1 krm vaniljpulver Chokladsmörkräm 50 gram smör 80 gram mascarpone 3 msk stevia strö 30 gram mörk sockerfri choklad 1 krm vaniljpulver Ev. sockerfri choklad till garnering Instruktioner Muffins Sätt ungen på 175 grader. Smält smöret försiktigt tillsammans med den mörka chokladen (det går bra att göra detta i micron). Blanda alla torra ingredienser med varandra (stevia strö går utmäkt att byta ut mot en liknande sötning). Tillsätt ägget och det smälta chokladsmöret. Ställ fem stycken muffinsformar i en muffinsplåt och häll i smeten (alternativt använd dubbla formar). Grädda mitt i ugnen i ca 20-23 minuter. Låt muffinsen svalna medan du gör smörkärmen. Chokladsmörkräm Smält smöret till smörkrämen försiktigt tillsammans med chokladen. Tillsätt mascarpone. Rör väl så att alla klumpar försvinner. Tillsätt stevia strö och vaniljpulver och blanda väl. När chokladmuffinsen svalnat brer eller spritsar du på smörkrämen (är muffinsen varma smälter krämen). Om du vill så använder du en potatisskalare för att hyvla lite choklad på muffinsen!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:38

Smarriga frökex Du behöver (till en stor plåt) 1 dl hampafrön 2 dl linfrön 3 dl pumpafrön 1 tsk salt 4 dl vatten FröknäckeGör så här Blanda frön och i en bunke. Häll över vattnet så att det precis täcker fröblandningen. Låt stå och svälla till i ca 1 timma i rumstemperatur. Sätt ugnen på 100 C, gärna varmluft. Häll ut smeten på ugnsplåt med bakplåtspapper och bred ut. In i ugnen med plåten i ca 3 timmar tills kexen torkat helt. Bara att bryta i valfri storlek och knapra i sig.

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:39

Glutenfritt formbröd med massor av nyttigheter - en bra start på morgonen ? 5 dl knappt ljummet vatten, ca 34 grader 50 g färsk jäst ½ dl mandelolja eller smält kokosolja - annan olja går också bra ½ dl yaconsirap eller mörk dadelsirap 2 tsk nyponmjöl av hela nyponet 1 dl skalade hampafrön 1 dl solrosfrön 1 dl pumpafrön 1 dl hel, oskalad mandel 1 dl gojibär 1 dl krossade linfrön 1 dl mald chia 1 dl hampamjöl 2 dl rårismjöl 2 dl mörkt teffmjöl 1 msk fiberhusk 1 tsk salt Lös jästen i lite av det ljumma vattnet och tillsätt sedan resten av vattnet. Häll i olja och sirap och kör igång köksmaskinen. Tillsätt sedan vartefter nyponmjöl, de olika fröna, mandel, gojibär, krossade linfrön och mald chia. Blanda ihop hampamjöl, rårismjöl, teffmjöl, salt och husk och tillsätt lite i taget. Arbeta degen mycket väl, 12 minuter, och klicka sedan upp den sega och kletiga degen i en smord form på ca 1,8 liter. Täck över och låt jäsa en timme på dragfri plats. Sätt in brödet i 225 graders ugnsvärme och sänk genast till 175. Grädda brödet 1½ timme. Låt det eftergrädda utan form och med ugnen avstängd ytterligare en kvart. Låt svalna på galler väl inlindat i bakdukar.