Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Tack Flodis:) Är kanske lite knäpp så men vill se från början att det går åt rätt håll!
Idag har vi varit på havet i vår nära 40 gradiga hetta. Vi tog färjan till manley Beach, sååå vackert. Ikväll har vi som vanligt ätit middag med sonen och hans kompis :I Åhh vad jag tankar mor och son kärlek!!!!! Pepp på er!
Här kommer ett smarrigt recept på en söndagsmiddag med förrätt :) FÖRRÄTT: En knippe färsk sparris Solrosfrön Parmesanost Smörstek den färska sparrisen. Torr-rosta sedan solrosfröna och strö över flingsalt. Riv parmesanost. Strö sedan solrosfrön och parmesan över sparrisen. Servera. VARMRÄTT 4 kycklingfiléer 4 skivor prosciutto 2 dl créme fraiche 2 dl grädde 1/2 msk rosmarin 2 msk balsamvinäger 2 tsk soya 2 msk kycklingfond Salt & peppar Linda in kycklingfiléerna med prosciutto. In i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter. Blanda under tiden såsen till kycklingen. Ha i créme fraiche, grädde, rosmarin, balsamvinäger, soya, kycklingfond och salt och peppar. Häll i denna såsen över kycklingen när kycklingen börjar bli klar och låt såsen puttra med ca 10 minuter. Servera till ris och en grönsallad, gärna med fetaost. NJUUUT!
Romtårta: 200 g philadelphiaost 2 dl creme fraiche 1 finhackad rödlök salt svart rom (gärna finkornig) röd rom (gärna finkornig) salta kex Blanda Philadelphia, creme fraiche och finhackad rödlök. Smaka av med salt. Forma smeten till en kupol eller tårta på en tallrik. Bred över rom i önskat mönster. Lägg salta kex runt om och servera! Gästerna skedar sedan i sig osttårtan med hjälp av kexen. Både en rolig grej och grymt gott!!!
Smoothie 2 port 1 liten, ekologisk banan 1 dl kokosgrädde 3 msk kokosolja 1 pressad blodgrape 1 pressad apelsin 1 tsk kanel ½ tsk vaniljpulver Smält kokosoljan och kokosgrädden i en mixerbunke som ställts i ett varmt vattenbad. Bryt ner bananen, häll i citrussaft, kanel och vanilj. Mixa och häll upp i glas. Smoothien passar också fint som dessert. Häll upp den i små glas eller koppar och kyl. Då blir den som en krämig mousse som räcker till 4-6 portioner.
Baconlindad renfärslimpa 4 port 500 g renfärs eller annan viltfärs 100 g fläskfärs 3 äggulor 2 dl förvällda trattkantareller 1 gul lök, medelstor ½ msk krossade enbär 1 msk glutenfri tamarisoja 1 krm mald ingefära 1 krm malda nejlikor 1 krm mald kryddpeppar ca 1 tsk salt ca 2 krm vitpeppar 25 g stekfett till svampstekning 2 paket bacon Sätt ugnen på 200º. Hacka löken fint och kantarellerna grovt. Fräs några minuter i fettet, krydda med, enbär, salt och peppar. Låt svalna. Bryt ner färsen i en bunke. Tillsätt äggulor, soja och kryddor. Häll ner svampen och blanda hastigt ihop smeten. Provstek en liten klick av smeten och känn efter om du vill ha mer kryddor. Tänk på att baconet avger en del salt till köttfärslimpan. Lägg baconskivorna från ena paketet diagonalt bredvid varandra på en skärbräda så det bildar en avlång fyrkant. Ta sen en skiva i taget och fläta in diagonalt från andra hållet genom att lyfta varannan baconskiva över den nya som kommer till. Blöt händerna i kallt vatten och forma färsen till en avlång, knubbig limpa. Lägg limpan på baconflätan och vik in skivorna eftersom, så de ligger lite omlott på ovansidan. Tryck lätt med handen så baconflätan fastnar runtom i färsen, vänd försiktigt och placera i botten på en smord gryta eller ugnsform. Lägg på lock eller folie och ställ in på gallret i nedre delen av ugnen. Grädda den övertäckt i 30 minuter. Ta av locket och låt baconet få fin färg i 10-15 minuter.
Gluten- och mejerifritt formbröd som är gott att rosta. Du behöver: 10 ägg (var inte rädd för så många ägg i receptet! Smaken kommer inte att vara äggig, lovar!) 2,5 dl kokosmjölk/kokosvatten/vatten (med kokosvatten menar jag det vattnet som blir kvar när burken har stått i kylen 1 dag och man använt den stelna kokosmassan) 1,5 dl kokosmjöl 1,5 dl kokosflingor (ekologiska) 1 dl sesammjöl 1 msk chiafrön 1 msk psylliumfrön 1 tsk bikarbonat 1 tsk vitvinsvinäger/ättika 1-2 tsk salt Så här gör du: 1. Vispa ägg tills det blir mycket fluffigt. Tillsätt kokosmjölk/kokosvatten/vatten. 2. Rör ut bikarbonat i vinäger/ättika och blanda in i äggsmeten. 3. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. 4. Häll ut mjölblandningen i äggmassan lite i taget. Blanda väl. 5. Häll ut degen i en avlång silikonform. Ska du baka i en teflonform, klä den med bakplåtspapper, annars fastnar brödet! 6. Baka brödet i nedre delen av ugnen, 175 grader, ca 60-65 minuter. 7. Ta ut ur formen och låt svalna invirat i bakhandduken på galler. Jag brukar skiva brödet och frysa in styckvis på en bräda. Sedan är det bara att lägga brödskivorna i plastpåsen och in i frysen. Då kan man ta fram så mycket det behövs! :)
Fick inspiration av Flodis alla recept; här kommer ett tips på supergod o enkel snacks till fördrinken: stjälp upp en ask kesella 1% el 10% kesella på en tallrik. Häll över sweet chilisås i önskad mängd. Pensla tunnbröd med olja + salt o grilla i ugn en kort stund tills det fått färg. Doppa brödet i kesellan o njuuut.
Tack MallanK, låter super :)
Jag får ofta frågor om hur man ska äta när man är på språng. Inte ovanligt att folk hoppar maten, kommer hem och boom, rensar hela kylskåpet. Här kommer mina snabba tips och idéer. - proteinshake med några nötter till. Ska du välja proteinpulver- välj rent utan tillsatser i form av fruktos och glukos - kalla pannkakor. 2 ägg blanda med 1 scopa proteinpulver, lite kanel och 1 msk krossade linfrön eller riven kokos för fettets skull. - snabba falska sushi: rulla in gravad/rökt lax i vitkålsblad, skär i "sushi" strl och rulla in i folie. - ett par kokta ägg. Inte så värst sexigt men nyttigt. En frukt till. - chia pudding: blanda 1 msk med 2 dl kvarg. Ställ i kylen i 1 t, ta med. - grillad kyckling och ett äpple- sälj i varenda mataffär