Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Kalv med italienska smaker 2 port 400 g kalvinnanlår salt och svartpeppar 1 pkt mozzarellaost parmesanost färsk basilika 1 rödlök, fint hackad 3 msk balsamvinäger 1 burk hela coctailtomater 2 vitlöksklyftor 1-2 msk kavfond basilikablad 1 tsk oregano salt och svartpeppar 1 pkt gnocchi Lägg köttet på en skärbräda, krydda med salt och peppar. Dra mozzarellan i bitar och lägg på ena halvan av köttet, hyvla över parmesanost och lägg på basilikablad. Vik samman köttbitarna till "börsar" och fäst med tandpetare. Stek börsarna någon minut på varje sida, de behöver inte vara genomstekta eftersom de ska puttra med i såsen senare. Ta upp och lägg undan börsarna undertiden du fortsätter att kocka till såsen. Fräs löken mjukt utan att den tar färg, i smör och olja. Slå i vinäger och låt det puttra med löken någon minut. Häll i tomaterna, skölj ur burken med vatten - fyll hela burken - och häll ner i stekpannan. Riv ner vitlök, häll i fond och örter. Låt såsen puttra 15-20 minuter, smaka av med kryddor, örter och ev mer balsamvinäger. Under tiden som såsen puttrar så kokar du gnocchin enligt förpackningens instruktioner. Lägg ner kalvbörsarna i såsen och låt dom puttra med ca 5 minuter. Lägg till sist ner gnocchin och låt det bli varmt. Strö på basilikablad och parmesanost och servera.
Morotssoppa med kokosmjölk 2 portioner + matlåda 2 stora morötter 1 rödlök 2 salladslökar 3 vitlöksklyftor färsk röd chili efter eget tycke och smak färsk riven ingefära efter eget tycke och smak 1 burk kokosmjölk 1 grönsaksbuljongtärning 15-20 sugar snaps pressad citron salt och peppar Skala och riv morötterna på den grövsta sidan på rivjärnet. Skala och hacka rödlöken grovt, strimla salladslöken och sugar snapsen. Finhacka chilin. Fräs allt i olja tillsammans med pressad vitlök utan att det tar någon färg i en gryta. Slå efter någon minut i kokosmjölk och tillsätt buljongtärningen. Låt soppan koka några minuter och smaka sedan av med citronsaft, salt, peppar. Tillsätt till sist sugar snapsen så de fortfarande är krispiga vid serveringen. Ni vet väl att man kan förvara färsk ingefära i frysen? Den håller alldeles utmärkt där och är mycket enklare att riva när den är djupfryst. Vi brukar köpa hem en stor bit ingefära, sköljer av den ordentligt innan vi bryter sönder den i mindre delar, packar in delarna i aluminiumfolie och lägger in i frysen. Skalar ingefäran gör vi inte, vi gör helt enkelt som Nigella och river den med skalet på "se det som extra fibrer i maten" :)
Tjejer, nu har ni fått liiite inspiration inför nästa vecka :) Hoppas det smakar! Duktiga Jennyc som har spräckt 81 kg vallen, 80,9 kg, bra där tjejen!!! Idag har vi varit med sonen och hans vänner i en nationalpark som heter Blue Mountain, jag säger bara grymt bra!!! Vilken usiskt, såg massor av vilda kakaduor och aror, och det har varit en flickdröm för mig, så jag är själaglad!!! Tjohooooo! Se nu till och testa lite nya recept tjejer! Kram från Sydney, imorgon ska jag dricka vin på Lindemans vingård *ler*
Ljuvlig "nyttig" chokladkaka 6 bitar Ingredienser 150 g sötmandel 20 st färska dadlar 2 msk kokosolja 1 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker!) 1 nypa flingsalt 1 enkel espresso (alternativt ca 3 msk starkt kaffe) 2/3 dl kokosflingor 2 msk kakaopulver 150 g mörk choklad Garnering valnötter till garnering Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Rosta mandlarna ca: 10 min. Tag ur ugnen och låt svalna. Kärna ut dadlarna. Mixa dadlar, kokosolja, kakao, kokosflingor, salt och vaniljpulver så det blandar sig väl. (Det ska bli en kladdig röra). Grovhacka nötterna och tillsätt dem i smeten och blanda väl. Tryck ut nöt-och dadelblandingen i en form (alternativt små formar, gärna i aluminium). Smält chokladden över ett vattenbad eller på låg värme i mikron. Bred över den smälta chokladen över kakan. Garnera med valnötter. Ställ in kakan i frysen så att den stelnar- då är den absolut som godast! ÄT och NJUT!
Mums vad gott! Krämig vitlökslax!!! 4 port: 4 bitar laxfilé 1 ask Cantadou vitlök & örter 3 dl grädde salt & citronpeppar ca 1 kg frysta räkor med skal Lägg laxen i en ugnsform. Blanda färskost och grädde till en sås. Smaksätt med salt och citronpeppar. Häll såsen över laxen och ställ in i ugnen, 200 C, ca 20 min. Skala räkorna. Ta ut formen ur ugnen och strö över räkorna. Servera med ris och en god sallad till. Gärna med frukt i, passar så bra till!
Tjejer, nu behöver ni inte fundera vad ni ska äta till helgen :) Baconfylld kyckling med potatiskompott och parmesansvampsås 2 portioner: 2 st kycklingfiléer 4 skivor bacon bacon 400 gram mandelpotatis eller sparrispotatis 1 liten röd paprika 100 gram babyspenat några kvistar färsk rosmarin 10 st syltlökar 100 gram kantareller 50 gram parmesanost 1 dl vispgrädde 1 dl mjölk 0,5 dl vitt vin smör 2-3 st schalottenlökar 1/2 tärning svampbuljong salt och peppar Hacka schalottenlöken fint och fräs den tillsammans med kantarellerna i smör utan att det tar färg. Späd med grädde, mjölk, vitt vin och svampbuljongen. Låt stå och koka ner en stund så såsen får mkt smak. Borsta potatisen och skär ner dem i skivor om 3-4 mm. Dela paprikan i 4 delar. Häll olja på en långpanna och lägg på potatis och paprika. Hacka lite rosmarin och strö över samt salt (gärna flingsalt) och peppar. Sätt in i ugnen, 225 C, och rosta i ca 10 min. Skär ett snitt på kycklingfiléns tjockare del och lägg i två skivor bacon och en kvist rosmarin. Stek kycklingen i smör så de får en fin stekyta. Salta och peppra. Lägg över kycklingen i en ugnssäker form ställ in i ugnen ca 10-12 min. Kontrollera så köttsaften inte är rosa. Sila såsen (spar lök och kantareller). Häll tillbaka såsen i kastrullen och låt den koka upp. Riv parmesanosten och rör ner den i såsen så den får smälta. Salta och peppra. Fräs upp syltlök och grovhackad spenat tillsammans med potatisen + paprikan och kantarellerna + löken. Lägg upp potatiskompotten på tallrikar. Skär kycklingfiléerna på mitten och lägg ovanpå. Ringla lite sås runtom, resten av såsen serveras i skål bredvid. MUMS!!!
Exotisk fläskfilé 2 pkt bacon ca 600 g fläskfilé salt & peppar 2 bananer 1 burk mandarinklyftor 3 dl grädde 3 tsk curry 3 msk mango chutney 1 st vitlöksklyfta Skär filén i skivor. Salta och peppra. Stek köttet i stekpanna så det får lite färg. Lägg köttet i ugnsform. Klipp baconen i små bitar och stek knapriga. Strö dem över köttet. Skiva bananerna och låt mandarinklyftorna rinna av. Fördela över köttet. Blanda grädde, curry, mango chutney och vitlök. Smaka av med salt & peppar och häll detta över köttet. Gratinera i mitten av ugnen, 200 C ca 20 min tills rätten fått fin färg. Sluuurp!!!
LCHF kanelbullar Bulldeg 3 ägg 100 gram Philadelphia 1 tsk bakpulver 1 msk Sukrin Melis 1 krm vaniljpulver ½ dl hasselnötsmjöl (eller mandelmjöl) Fyllning 100 gram smör 1 msk kanel 1 dl Sukrin Melis ½ krm vaniljpulver Gör så här: Separera äggvita och äggula i varsin skål. Tillsätt Sukrin Melis till äggvitan och Philadelphia, bakpulver, vaniljpulver och hasselnötsmjöl till äggulan. Börja med att vispa äggvitan (så att du kan vända på skålen utan att det rinner ut). Vispa sedan äggulans smet. Rör sedan försiktigt ihop de båda blandningarna till en smet. Smöra ett bakplåtspapper och lägg på en plåt. Häll och bred ut smeten på bakplåtspappret. Grädda mitt i ugnen 150 grader, i 15 minuter. Ta ut och låt svalna! Vispa ihop fyllningen (jag vispade ihop alla ingredienser, värmde några sekunder i mikron så att smöret blev mjukt, och vispade sedan igen). Bred ut fyllningen på bulldegen och skär sedan strimlor + rulla ihop (se bilden nedanför). Grädda bullarna i ugnen ytterligare 15 minuter, 150 grader. Njut! :D
Pepptalk från Leila Pepptalk! Posted on January 17, 2014 Många har skrivit till mig med frågor om Viktväktarna och bett om tips och pepp så idag tänkte jag dela med mig lite om min resa. Jag tror att vi är många som är fast i tanken om att det ska till extrema metoder för att gå ner sina extra kilon, och det är väl just den begränsningen som vi har i huvudet som gör att det blir så ouppnåeligt. Just därför vill jag gärna visa att man faktiskt kan äta vanlig normal kost, njuta av livet och äta alla dagar i veckan, men samtidigt gå ner sina extra kilon om man önskar (men alla behöver ju naturligtvis inte gå ner i vikt men detta är ju självskrivet). Jag har gjort detta för min hälsas skull och jag trivdes inte med mina mammakilon och är nu glad för att jag snabbt och smidigt springer upp för trappan här hemma när min lilla ettåring vaknar utan att flåsa och snubbla som jag gjorde i våras. Hur har jag gjort då? Det är enkelt. Jag har bara följt Viktväktarnas program till punkt och pricka. I programmet finns det utrymme för att äta både pasta, potatis och ris som vi ofta äter hemma till vardags och fest. Frukt är fritt så det har jag frossat i, ekologiska druvor när sötsuget smugit sig på men jag har också ätit bullar och kakor när jag känner för det. Kanske inte varje dag men absolut varje vecka! Det har till och med funnits utrymme för lördagsgodis som jag älskar. Jag har lagat samma typ av maträtter som vanligt men dragit ner på portionsstorleken och fettet i maten. Förut drog jag på med oljan i tomatsåsen till pastan men nu är jag försiktigare. Det är de små förändringarna som har gjort den stora skillnaden. Jag har enkelt med hjälp av Viktväktarnas app knappat in vad jag ätit och har på så vis vetat att jag håller mig inom ramarna för den mängd energi jag bör få i mig för att förbränna mer än jag stoppar i mig. Jag har lagat mat från rena råvaror och undviker alltid halvfabrikat (även om det är tillåtet men säkert dyrt i pro-points). Råvaror som räkor, kyckling, kolja, lax, lövbiff, köttfärs och färs från pigghamgris är stammisar i mitt kylskåp. Egentligen kan man ju oftast laga sina favoritrecept med mindre förändringar och det är ju bra att undvika kött i alla fall någon dag i veckan av flera skäl, inte minst klimatet. Träning då? Jag har mest gått mycket långpromenader (cirka 1,5 tim) med vagnen och vid ett par enstaka tillfällen tränat på gymmet. Så har blivit för att det funkat bäst i min vardag för tiden för gymmet har helt enkelt inte funnits.
4 – 6 port Det här behöver du : 2 skivor lövbiff (gärna fler om man vill ha grytan lite ”köttigare”) 1 gul lök 2 morötter 3 msk tomatpuré 3 msk oxfond 2 msk grönsaksfond 2 tsk D´Elidas chilisås 1 liter vatten 150 gram färska champinjoner Salt & peppar Haricot verts (ett par nävar) Gröna ärtor (ett par nävar) Kokt pasta till 4 port GÖR SÅHÄR : Strimla lövbiffen tunt. Bryn på i het stekpanna med smör. Finhacka lök och skär morötterna i stavar. Låt fräsa med köttet tillsammans med tomatpuré nån minut innan du slår på vätskan. Tillsätt fond, D´Elidas och vatten och låt grytan småputtra på låg värme ca 30 min. Skär champinjonerna i kvartar och lägg i. Koka pastan. På slutet, rör ner haricot verts, gröna ärter och nykokt pasta – servera!