icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    21 januari 2014 00:22

Jag har också röstat på dig nu, vad väger du och är du i mål nu viktmässigt???? Ska jag ta bort dig eller vill du haka på som vanligt? Kanonbra kämpat, GRATTIS!!!! Peppkram från Flodis P:S Kan du berätta om din viktresa, hur du gjorde????

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    21 januari 2014 08:41

Flodis: tack! Det går långsamt nu men i alla fall åt rätt håll! Tack för alla goda recept!

• Veteran
    1732 inlägg
    21 januari 2014 13:30

JIsses vilken story Johanna, såå impad av din prestation!!! GRATTIS!!! DU är såå värd att vinna, verkligen!!! Som du säger är det upp till en själv att ta tag i sig själv, inte lätt och självklart alla gånger men vill maninte och har inget jävlar anamma så blir man kvar i sitt träsk och där är det inget roligt att vara. All eloge till dig Johanna, du är gryyyym! KLart du fixar de sista kilona också, jag hurrar ropar här från Australien och peppar dig!!! Kram och jättegrattis! / Flodis!

• Veteran
    1732 inlägg
    21 januari 2014 13:49

Köttfärspaj i långpanna Klicka på länken för att se bilder och receptet http://56kilo.se/kottfarspaj-langpanna-lchf/ 1 långpanna (12 portioner) Pajdeg: 5 dl mandelmjöl 1 dl skalade sesamfrön 80 gram smör (eller kokosolja) 2 msk fiberhusk 1,5 tsk salt 2 ägg Kör mandelmjöl och sesamfrön i mixer så de blir till mjöl, blanda sedan med resterande ingredienser. Tryck ut på plåt, detta momentet tar lite tid då degen blir lite kladdig. Men jag mjölar händerna med kokosmjöl och då går det bra! Nagga botten och ställ in i kylskåp i 30 in-1 timme minst. Förgrädda sedan skalet i 10 minuter i 175 grader. IMG_6485 Köttfärsröra: 1 kilo nötfärs 2 gula lökar 5 vitlöksklyftor 2 msk tomatpuré 800 ml krossade eller passerade tomater 2 msk torkad oregano 2 msk torkad timjan 1 msk kalvfond 2 tsk paprika pulver (2-3 tsk Umami krydda) salt, peppar 200 gram fetaost 16 körsbärstomater 20 urkärnade kalamataoliver Lite färsk basilika till servering 4-5 dl riven mozzarella Höj temperaturen till 225 grader. Finhacka lök och vitlök och stek i lite olja/smör. Pudra över paprikapulvret. Lägg ner köttfärsen och stek tills den är genomstekt. Rör ner övriga ingredienser och smaka av. Låt puttra i 10 minuter. Fyll skalet med köttfärsröran och tryck sedan ner små fetakuber, tomaterna och oliverna och toppa med mozzarella. Grädda i ca 25 minuter och ,låt svalna en stund innan bitar skärs upp och serveras. Jag fräste lite mangold i smör och blandade ner avokado. Hade nog varit gott att blanda ner pesto men det hade jag inte hamna ;) Recept från 56kilo.se

• Veteran
    1732 inlägg
    22 januari 2014 07:32

Hur många av oss har inte kämpat i flera flera år? Misshandlat våra kroppar med olika dieter, bara för att misslyckas gång på gång? Åren går. Men man ger inte upp för det - man fortsätter kämpa. Det händer inte så värst mycket eftersom kroppen har redan fått stryk av evig bantning. Ämnesomsättningen sjunker eller jag skulle vilja säga "tröttnar" då man bara sänker sitt kaloriintag mer och mer, till slut lever man på kyckling och grönsaker. Och tränar på det. Många lever i ÅRATAL med stort kaloriunderskott, utan att ge kroppen ngn brejk. Jag undrar: när ska det hela ta slut? Ja, vi alla vill ha resultat NU. Det är mänskligt att vilja få betalt "eftersom jag kämpat så hårt". Om du är kring 40 och inser att det du har gjort dem senaste 10 åren är just kämpat och bantat, kämpat och bantat- varför inte bara komma i form en gång för alla och STANNA där? Om du inte kommit i form vid 40 efter alla dessa år, är du säker på att du gör det vid 50? med vilken metod då? Så. Sluta. Kämpa. Sluta. Banta. Ät. Träna. Vila.

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    23 januari 2014 21:04

Johsab: grymt bra jobbat!! Jag har också röstat på dej nu!

• Veteran
    1732 inlägg
    23 januari 2014 22:15

10 tips om hur du sätter ett mål - och når det I januari är det vanligt att sätta nya mål för året. Men allteftersom veckorna och månaderna går är det lätt hänt att dessa mål, i synnerhet långsiktiga sådana, faller i glömska. Det är också lätt att söka efter genvägar. Utskick_Norge_Sep_09Om jag ska åka Vasaloppet till exempel. Behöver jag verkligen åka alla dessa mil på skidor för att vara förberedd? Räcker det inte med lite hårdkörning under tre helger? Och om jag ska minska i vikt. Måste jag sluta med bullarna till fikat och den goda kvällsmackan? Räcker det inte att följa någon av tidningarnas drömkurer och sedan fortsätta som vanligt? Varje år sätter vi upp nya spännande mål - och fortsätter att göra som vi alltid har gjort. Och varje år blir vi lika överraskade när resultaten uteblir. Tänk på att nya resultat kommer inte av sig själva. Nya resultat kräver nya handlingar och nya aktiviteter. Här får du 10 enkla tips som hjälper dig att hålla fast vid ditt mål - och nå det. Lev upp till dina egna förväntningar. Sätt ditt eget mål - inte det som du tror att andra förväntar sig. Genom att sätta ribban själv kommer du att vara mer motiverad att nå den. Berätta om ditt mål. Att prata om ditt mål är ett annat sätt att komma närmare ditt önskeläge. Säg till exempel att du vill börja träna tre gånger i veckan. Målet blir då mer verkligt genom att du berättar det för personer du har omkring dig. Det gör också att du får lite press på dig att verkligen snöra på dig joggingskorna och ta dig ut i spåret. Skriv ner ditt mål. Var specifik och ha det synligt som en påminnelse. Sätt ett smart mål. För att nå ditt mål är det viktigt att det är realistiskt. Använd gärna SMART-metoden när du skriver ner det. Målet ska med andra ord vara Specifikt, Mätbart, Attraktivt, Realistiskt och Tidsbestämt. Ha fokus på det du gillar. Hitta en sak i ditt löfte/din målsättning som du triggas av och gillar. Fokusera på det. En sak i taget. Eliminera distraktioner och undvik att göra för många aktiviteter på en gång. Håll dig fokuserad på uppgiften för att undvika att hamna på ett sidospår. Bryt ner målet. Ibland kan ett mål kännas ouppnåeligt, vilket gör att motivationen minskar. Bryt därför ner ditt stora övergripande mål i mindre delmål. Och bryt sedan ner delmålen i aktiviteter. Dröm stort. Det är bättre att sätta ribban för högt än för lågt. Som Robin Sharma sade: “If people are not laughing at your dreams at least once a week, you are aiming too low!” Var villig att misslyckas. Acceptera det faktum att du kan misslyckas och lär av dina misstag. Och sist men inte minst - fira dina framgångar. Motivera dig själv med en liten belöning för varje steg du kommer närmare ditt mål. Skämt bort dig själv!

• Veteran
    1310 inlägg
    24 januari 2014 07:02

Grymt jobbat Johanna! Nu har jag oxå röstat på dig! Grattis till alla er andra med! Min vecka har varit fullbokad. Har tränat med tre olika hästar, varav den ena har jag önskat mig i födelsedagspresent! Tyvärr är min egna häst mkt svårsåld, men kan inte vänta med att köpa drömhästen. Kanske blir jag ståendes med två hästar ett tag! Men efter gårkvällens hoppning med min egen så känns det inte som att det gör så mkt! Hon var fantastisk & mkt pigg! Det tråkiga är att det kostar så mkt & att jag inte kan fortsätta rida de andra tre hästarna! Tiden får utvisa vad det blir av detta! Fredagensvikt: 70,7kg P.S. Jag är på semester en vecka & åker skidor, så skriv nästa veckas vikt samma som idag!.D.S.

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    24 januari 2014 08:14

Veckans vikt: 80,9...

• På gång
    22 inlägg
    24 januari 2014 09:03

Morgon, ännu en vecka med sjukdom och elände, men vågen stord på 70,6 i alla fall. Ha det bra och kämpa på :-)