Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Ni som behöver förnya era recept när det gäller kyckling, klicka på länken och njut! http://www.bloglovin.com/frame?post=2264718733&group=0&frame_type=a&blog=7325601&link=aHR0cDovL3d3dy5tYXRwbGF0c2VuLm5ldC8yMDE0LzAxLzI4L2hlbGxvLWNoaWNrZW4v&frame=1&click=0&user=0
och här kommer lite onyttiga bakrecept på nutella :) http://www.bloglovin.com/frame?post=2264394827&group=0&frame_type=a&blog=4375555&link=aHR0cDovL3d3dy5mZW1tZS5zZS9iYWt2ZXJrb2NoZmlrYXN0dW5kZXIvMjAxNC8wMS8yOC9iYWthLW1lZC1udXRlbGxhLTIv&frame=1&click=0&user=0
Att stoppa något sött i munnen kan vi dels göra för att vi faktiskt känner ett sug och längtar efter något sött, men ibland går det bara av gammal vana, kanske för att vi är uttråkade eller som en metod för att hantera din stress. För att motverka ditt sötsug och för att skapa nya och mer hälsosamma vanor så gäller du att du hittar nya strategier för att hantera din längtan efter att stoppa sötsaker (eller andra snabba kolhydrater) i munnen. Här nedan kommer 10 olika förslag. Kanske passar de dig. Annars är det bra om du funderar ut vad just du kan göra ISTÄLLET för att äta något sött. Är du hungrig? Kanske misstolkar du dina hungerkänslor som sötsug och behöver egentligen äta något ordentligt? Se då istället till att äta något som är nyttigt och hälsosamt för dig - det ska gärna innehålla bra med protein och bra fetter så att du blir mätt och håller dig mätt längre. Sådan mat kommer också att hålla ditt blodsocker stabilt och minska sötsuget framöver. Tips: ägg, makrill i tomatsås, keso, avokado, nötter, kött, kyckling, lax, grönsaker, bönor, kokosolja, olivolja, fet yoghurt mm. Är du törstig? Du kanske inte behöver äta något utan behöver dricka. Ett glas vatten, kanske med lite pressad citron i, eller en kopp kaffe eller te kan vara det du behöver? Passa på att njuta riktigt ordentligt av din dryck. Häll upp i ett vacker glas eller i favoritmuggen. Drick långsamt och känna hur svalkan eller värmen av drycken sprider sig i din kropp. Är du trött? När vi blir trötta misstolkar vi ofta kroppens signaler och tror att vi snabbt måste fylla på med snabba kolhydrater för att bli pigga. Egentligen kanske vi istället ska bejaka tröttheten genom att sova middag, trappa ner för dagen och bara ta det lugnt. Kanske gå och lägga sig extra tidigt på kvällen. Gå en promenad! Det absolut mest effektiva sättet att ge kroppen energi - till och med effektivare än att proppa sig full med godis, är att sätta kroppen i rörelse. Ge dig ut på en promenad, snör på dig joggingskorna, gå ner till gymmet, sätt på favoritmusiken och dansa loss i vardagsrummet. Ja, helt enkelt rör dig på det sätt som passar dig bäst. Krama någon/något! Fysisk närhet gör att vi mår bra och känner oss tillfreds. Om du har en partner eller barn kan du ge dem en riktigt go och härlig kram. Eller hunden, kaninen eller något annat djur (akvariefiskarna är lite svårare att gosa med). Eller dig själv! Sätt dig skönt i soffhörnet och boa in dig med en skön filt och benen uppkrupna. Lägg dig på spikmattan! Skönt och avstressande. Annan form av avslappning och meditation går självklart lika bra. Vad passar dig bäst? Ring en vän! Ring upp någon som det var länge sedan du pratade med och hör hur han/hon har det. Att vara social, bry sig om och bli "ombrydd" gör att många må-bra hormoner bildas. Läs en bok! Hitta en bok (eller tidning) som engagerar dig och som får dig att bli glad, nyfiken, klok eller fångas av en spännande story. En stunds läsning ger flow och må bra känslor som håller i sig. Lyssna på musik! Vad vill du lyssna på just nu? Vill du pigga upp dig med något disco-dunkande eller lugna ner dig med soft relaxmusik? Stoppa hörlurarna i öronen och låt musiken gå rakt in i dig eller låt hela huset ta del av ditt lyssnande. Det viktiga är att du blir lugnare, gladare, piggare, känner dig starkare eller vad det nu är för känsla du vill uppnå. Gå ut i naturen! Naturen har en fantastiskt helande och lugnande effekt. Var trivs du bäst? Hur ser det ut där du bor? Hitta de ställen som du uppskattar och som du för stunden känner att det skulle vara skönt att besöka. Gå en promenad eller sätt dig på en sten eller parkbänk. Lyssna in vad kroppen behöver. Det finns hur mycket som helst att fylla på denna lista med. Vad vill du lägga till?
Vårt största hälsoproblem är att vi sitter för mycket, det räcker med att sitta 30 minuter för att blodfetterna i blodet ökar och cirkulationen i kroppen minskar. Bara genom att ställa dig upp och gå runt lite i rummet eller göra några snabba benböj så att rumpan nuddar stolen så har du motverkat inaktiviteten, musklerna börjar jobba och med dem ökar blodcirkulationen. Ett annat sätt är att stå och jobba, när du står så är kroppen i rörelse på ett helt annat sätt. Vi står aldrig helt still utan kroppen gungar från sida till sida eller fram och tillbaka, vilket aktiverar våra stora muskelgrupper och med dem får vi positiva hälsoeffekter. Genom att stå och jobba kan du öka din förbränning, minska skaderisken, slippa värk i axlar, nacke och ländrygg. Du behöver inte stå hela dagarna utan att alternera mellan sittande och stående är jättebra. Står du hela dagarna så finns det speciella ergonomiskt utformade mattor som avlastar fötter och ben samt gör det mjukare för hela kroppen. Prova att stå små korta stunder redan imorgon.
Lovade du din kropp något under nyårsnatten? Hur hittar vi motivationen? Det är inte alltid lätt. Vi måste alltid fråga oss själva varför vi gör saker. Identifiera dina Varför och notera dem i hjärnan eller skriv ner dem på en lapp som du sätter synligt hemma. Det finns inga motivationsfaktorer som är bättre än andra. Vill du bli snyggare, hälsosammare, komma i ett par jeans eller att orka mer är alla bra Varför! Definiera dina Varför ännu tydligare genom att bryta ner dem. Hälsosammare t e x är väldigt diffust, du kanske kan bryta ner det till att du vill äta mer näringsriktig mat för att orka mer och hålla dig frisk. Ett mål ska vara konkret och helst mätbart. Jag vill gå ner 4 kg eller komma i mina gamla jeans, både konkret och mätbart. Jag vill börja träna för att sova bättre är också konkret och mätbart. När du inte känner dig motiverad så plockar du fram din vilja och dina Varför och så gör du enligt din plan. Så snart du tagit första steget så kommer motivationen tillbaka och varje gång du vinner över dig själv så blir det lättare och lättare. Titta på andra och låt dig inspirerar och ryckas med av deras fokus, goda hållning och kanske jävlar anamma. Jag har flera personer som inspirerar mig enormt och som jag plockar fram när jag tappar motivationen och viljan. Vi behöver inte jämföra oss med andra men att inspireras och att glädjas åt andras framgång det är något helt annat.
Leptin och dess påverkan på vårt matbeteende Som smal med fungerande balanser i våra mättnads och hungershormoner så är det lätt att säga till en överviktig: Det är bara att äta mindre och röra sig mer! Det är lite som att säga till en alkoholist att ”Det är väl bara att sluta dricka och håll dig till lite vin på helgen” När jag åt så som ”man ska” enligt vissa. Frukost, lunch och middag och två mellanmål = det skapade fetma hos mig. Det i samband med att jag åt för mycket mjölmat. Väldigt förenklat förklarat men så var det. Byron Richards, som är en framstående nutrionist skriver: Snacking turns out to be one of the worst things you can do. It doesn’t matter how many calories you snack on, when you snack you throw powerful hormonal switches that cause leptin to malfunction. The fictitious idea that snacking is needed to stoke your metabolism or maintain your blood sugar is in no small part behind dietary advice that has helped cause an epidemic of obesity. Leptin styr våra andra fettförbrännar hormoner och är vårt huvudhormon när det gäller fettförbränning och styr alltså vår mättnad. (Här finns bra info – dock på engelska) För att kunna fettförbränna så behöver vi höga nivåer Leptin men vi behöver även receptorerna i cellerna som är känsliga för leptin. Som överviktig blir vi okänsliga för leptin, det innebär att vi trots att vi överäter så är vi hungriga och sugna och äter ännu mer. Hormoner i obalans. För att kunna viktminska så behöver vi ett energiunderskott men det kan vara svårt att få till det om man alltid är hungrig och sugen eller om fettförbrännarhormonet inte fungerar optimalt. För två år sedan började jag intressera mig för leptin och insåg att det var nyckeln i min egen resa. Utan att veta om det så hade jag gjort rätt och hade ett mer balanserat förhållande till mat. Vi vill alltså ha fungerande leptinbalans och känslighet. Hur gör vi för att återställa den? Det är lika viktigt VAD vi äter som NÄR vi äter. Maten ska vara naturlig och så oprocessad som möjligt. Vete, glutamat, fruktos och processad mat påverkar leptinet negativt så hjärnan blir mindre känslig mot det = skapar hunger och påverkar fettförbränningen/ämnesomsättningen. Se till så du har bra balans mellan omega-3 / omega-6 (ät mer fet fisk och mindre processat + solros/majsolja etc) Undvika sojaprodukter. Soja irriterar sköldkörteln och kan med andra ord hämma viktminskning) Stressa mindre! Leptin följer ett 24-timmars mönster där det är som högst på kvällen. För att inte störa leptinet och de hormoner som leptinet påverkar så försök att inte äta något efter middagen och låta systemet vila från mat i minst 11-12 timmar. På så sätt så kommer du antagligen sova bättre också som påverkar vikten positivt. Ät inte mellan målen, låt det gå 5-6 timmar mellan målen. Med andra ord, ät 3 mål mat om dagen. Kroppen förser nämligen dig med mellanmål naturligt, detta är när levern rensar triglycerider från blodet. Stoppar vi något i munnen då så stör vi leptinet. Ät inte stora måltider, sluta innan du är ”mätt”. Ät långsamt och registrera mättnad. Börja dagen med tillräckligt med protein. Fettförbränningen kan öka med 30% om vi äter en proteinrik frukost. Nu nämner jag fettförbränning mycket men som sagt att ha en balans i leptinet styr vårt matbeteende också och DET om något är det som vi vill ska fungera. Försök att senarelägga frukosten lite och ät dig mätt. Dra överlag ner på kolhydraterna men framför allt sädesslag (innehåller antinutrienter). Det finns vissa studier som pekar på att det kan vara gynnsamt att lägga större mängden kolhydrater på kvällen och att under dagen fokusera på fett och protein. Sist men INTE minst! Träning och motion förbättrar leptin och insulinkänsligheten och utöver det så höjs din energiomsättning! Fast är du leptinresistent så kan hård träning direkt skapa ännu mer stress i din kropp. Långvarig fasta sänker leptinet medan kortvarig fasta höjer känsligheten, det är det jag erfor och erfar när jag fastar. Jag hoppar inte över frukosten jag förlänger bara nattfastan. Jag får nödvändigtvis inte i mig mindre kalorier men däremot så fungerar leptinet optimalt när jag äter enligt periodisk fasta. Periodisk fasta var sista pusselbiten i min matnonchalans. Lågkolhydratkost gav mig lång mättnad som bidrog till att jag inte åt så ofta, jag åt bättre mat, balanserade upp hormoner i kroppen (som leptin). Detta innebär att jag i dag inte längre kämpar i motvind. I dag äter jag mer kolhydrater, dock inte mjölmat till vardags och jag äter så naturligt och rent som jag kan. Jag njuter av godsaker då och då. En balans som känns helt naturlig men med facit i hand så vet jag ju att det var inte lika naturligt när allt var i obalans.
Smarrig biffstroganoff på högrev 8 portioner 2 gula lökar 2 vitlöksklyftor 1,2-1,3 kilo högrev i bit. Tänk på att en del försvinner vid puts smör, olja till stekning 1 tsk salt 2 krm svartpeppar 2 tsk paprikapulver 4 dl vatten 1 ekologisk köttbuljongtärning 2 morötter 1 palsternacka 1 liten bit kålrot (ca 100 gram) 4 msk tomatpuré 3 msk dijonsenap 2 röda paprikor 250 gram champinjoner 3 dl smetana 1 dl hackad saltgurka saften av 1/2 citron Ta fram köttet 30 minuter innan tillagning. Putsa och strimla i 1 cm strimlor. Finhacka lök och vitlök och fräs mjuka i smör. Salta, peppra och strö paprikapulver ovanpå. Hetta upp en panna med smör och olja och bryn köttet snabbt. Lägg över i tjockbottnad gryta tillsammans med lökfräset. Häll på vatten + buljongtärning och låt sjuda i 1 timme och 10 minuter. Skala rotfrukterna och skär i slantar/bitar. Halvera champinjonerna. Skär paprikan i mindre bitar. Lägg ner i grytan och späd eventuellt med ytterligare 1 dl vatten om det är lite vätska kvar. Koka allt i 20 minuter. Rör ner smetana, tomatpuré och dijonsenap och låt allt puttra i ca 5 minuter. Rör till sist ner hackad saltgurka och pressad citron och smaka av med eventuellt mer salt och peppar. Servera med en god sallad eller annat valfritt tillbehör.
Bra Flodis med alla vinklar på det här med motivation och hur kroppen fungerar. Har inte hört talas om leptin i hela mitt liv! Mycket intressant. Sen är jag supersugen på stroganoffen med högrev, har plötsligt fått nojja på högrev o älskar den gryt-hype som råder. Körde min andra teknikträning i längdskidor idag och tränade på stakning och frånskjut. Nu sitter den diagonala skidåkningen som en smäck. Halvvasan - here we come!
Wow vad duktig du är MallanK, du kommer att ta halvasan som en smäck!!! Tack för att uppskattar mina inlägg, alltid kul att få feedback *ler* Vi åker till Cairns idag, stannar där 4-5 dagar och ska såklart ut på Barriärrevet som alla andra. Pepp från Australien
Pepparrotsfyld lax med ugnsrostade grönsaker Ibland så vill man bara ha något enkelt! Då gör jag nästan alltid lax i ugn. Det går snabbt och resultatet blir alltid fantastiskt! Här kommer en av mina favoriter. Jag varierar ofta smaken på färskosten. 8 portioner 8 laxfiléer 2 burkar Cantadou pepparrot (á 125 gram) salt, svartpeppar, (Santa Maria natural umami) olivolja Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Lägg laxfiléerna i en ugnsform, jag penslar ett aluminiumfolie med olja. Skär snitt diagonalt i filéerna och fyll med 2 msk ost var. Förbered de grönsakerna du vill ha. jag hade rödlök, squash, körsbärstomater, paprika, citron och broccoli. Blanda med några tsk olivolja. Ställ först in grönsakerna i 200 grader i ca 20 minuter, sedan sätt in laxen. Låt laxen gå i ca 15 minuter.