icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:14

Här kommer lite god helgmat åt er, en snabblagad fiskgryta som serveras med Gremolataströssel och Citronbröd. Trevlig fredag på er! Fiskgryta 400 g torskfile 400 g laxfilé 300 g grönsaker (morot, palsternacka eller vad som finns hemma) 1 gul lök 2 vitlöksklyftor 2-3 dl vitt vin 1-2 dl matlagningsgrädde 1-2 dl creme fraiche 2 st fiskbuljongtärningar 1 msk tomatpure 1 msk chilisauce lite sambal kryddor – här var det gräslök, timjan,oregano salt och peppar ev vatten om man vill göra den till en soppa Skölj, skala och hacka lök och grönsaker. Fräs hacket i en panna tills den har blivit mjukt. Blanda ner puré,chili, salt och önskade kryddor. Fräs en kort stund. Tillsätt vin, grädde och buljongtärningar och puttra 10 minuter. Skär fisken i mindre bitar, ca 5 cm och låt den puttra med i soppan i ca 5 minuter. Tillsätt mer färska örter precis innan serveringen. Serverades här med bröd och strössel, men funkar så klart med era val av tillbehör. Kristins.biz Gremolataströssel 2 citroner, zest och juice 5 vitlöksklyftor 1 dl hackad bladpersilja 3-4 msk olivolja 150 g torrt bröd Tvätta och riv skalet av citronerna. Skala och finhacka vitlöken. Blanda samman citron, vitlök, olja och persilja. Riv eller skiva ner torrt bröd. Rosta brödet i en het panna. Tillsätt gremolatan under omrörning och låt allt stå till sig lite på eftervärme. Kristins.biz Citronbröd, 2-3 bröd 50 g jäst 6 dl ljummet vatten (37°C) 1 citron, zest 1 knippe hackad persilja lite salt Ca 1liter lant- eller vetemjöl special Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, zest (halva mängden)) och större delen av mjölet (spara lite till utbakning) och arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter. Sätt ugnen på 200°C. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och dela den i två eller tre delar. Forma till avlånga bröd, snurra dem och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa i 30 minuter. Pensla med lite olja, strö över citronzest, hackad persilja och flingsalt. Baka av i ugnen ca 20-30 minuter. Låt svalna på galler.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:15

Detta är alltså en granola, lite mer knaprig än vanlig müsli! Recept: 8 dl Havregryn 2 dl kokosflingor 2 dl grovhackade naturella cashewnötter 2 dl grovhackade eller skivade naturella mandlar 2 dl linfrön 1 dl solroskärnor 2 dl kokosolja (flytande eller värmd) 0,5 dl honung eller agave sirap 0.5 dl vatten 1 tsk kanel 1 tsk kardemumma Gör såhär: Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingridienser och tillsätt sedan kokosolja och honungen, blanda ordentligt så allt är täckt. Bred ut på bakplåtspapper, det ska vara ett rätt tunt lager och för att få de bästa resultatet bör man blanda runt var 5-10e minut tills hela blandningen fått gyllenbrun färg! Sedan kan man även tilsätta frukt och bär, tex gojibär eller russin!

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:16

Kålpudding LCHF 4-6 portioner 500 gr blandfärs 1 dl grädde 1 dl mjölk eller vatten 1 st ägg 100 gr keso, avrunnen (man kan även ha i 2 kokta kalla potatisar) 2 msk kalvfond 1 tsk salt 0,5-1 tsk malen kryddpeppar 1 krm vitpeppar 1 litet vitkålshuvud 1 gul lök smör att steka i 3 msk oxfond 2 dl vatten 2 dl grädde Såsen: 2 dl spad från kålpuddingen 3 dl grädde soja, salt och peppar Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna till färsen. Skär ner vitkålen i mindre bitar, finhacka löken. Stek vitkålen och löken mjuka i smör. Blanda ihop färssmet och hälften av det stekta kålfräset. Bred ut allt jämnt i en långpanna och fördela resten av den stekta kålen ovanpå. Koka upp vatten och grädde med fond, häll över kålpuddingen. Grädda i 175 grader i ca 45 minuter. Häll av ca 2 dl från formen och koka upp med lite grädde och soja. Låt reducera lite. Smaka av med salt och vitpeppar och lite kalvfond. Servera med kokt broccoli och lite osockrad lingonsylt.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:19

Herrgårdskyckling LCHF 4-5 pers 1 kg kycklingfiléer eller kycklinglårfiléer 200 g rökt skinka 2 dl creme fraiche 1 dl vispgrädde 1 msk dijonsenap 2 dl riven ost 2-3 msk persilja Salt och svartpeppar Gör så här: Dela kycklingen i mindre bitar och bryn i smör. Salta och peppra. Lägg kycklingbitarna i en ugnsform. Strimla skinkan. Blanda ihop creme fraiche, grädde, dijonsenap, skinka, ost och persilja och häll över kycklingen. Tillaga i ugnen ca 30 minuter i 200 grader . Kolla så att kycklingen är genomstekt. (recept från Erikas LCHF till vardags och fest)

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:20

Grönsaksmuffins 6 st 3 dl tärnad pumpa 3 dl små blomkålsbuketter 3 ägg 1 dl kokosgrädde 5 breda blad purjolök, ca 10 cm ½ msk äppelcidervinäger ½ msk torkad dragon ca 1 tsk havssalt ca ½ tsk chiliflingor Koka pumpa och blomkål i 5 minuter i saltat vatten. Har du inte pumpa så går det lika bra med morötter. Skölj purjolöksbladen och låt dem koka med så de blir mjuka. Låt rinna av väl i durkslag. Skär purjobladen i 1-2 cm smala strimlor. Smörj en muffinsform för små muffins väl med kokosolja, det räcker med hål för 6 st. Häll grönsakerna i en bunke och knäck i äggen. Tillsätt kokosgrädde, vinäger, dragon, salt och chili. Mixa med stavmixer till en grov smet, det får gärna vara lite grönsaksbitar kvar. Lägg purjobladen runt i muffinsformarna, så de kommer upp längs hela kanten. Det här är lite finlir och överkurs som du kan hoppa över om du vill och bara grädda grönsakssmeten direkt i formarna. Grönsaksmuffins Fyll smeten nästan ända upp till kanten. Grädda på 150º i ca 40 minuter. Ta ut formen och låt muffinsen svalna en stund. Lossa dem med en kniv runt kanten och stjälp upp försiktigt.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:21

Extra chokladiga chokladkakor – 6 stycken 2 stycken äggvitor 2 msk sötströ 4 tsk kokosmjöl 4 tsk kakao 1 krm vaniljpulver 30 gram ljus sockerfri choklad Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ihop alla ingredienser, förutom chokladen. Hacka chokalden och rör till sist ner detta. Gör sex kakor av smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

• Veteran
    1310 inlägg
    3 februari 2014 07:06

Så då är man tbx i vardagen igen efter en vecka i de Österrikiska alperna. Vi hade tur med vädret, för det snöade mkt de första dagarna. Det var bra för de hade inte mkt snö, sen var det solsken i 2 dagar & sista dagen regnade det. medan vi fick regn så fick de på andra sidan berget 1-2 meter snö & det blev kaos! Skön vecka med alla friska 6 krya & mkt god mat. Veckans vikt väntar jag med, då jag behöver komma ner i vanliga matvanor först! Spännande som hänt: Fredagen den 24 januari fyllde jag 40år & samma dag fick jag sålt min häst, som jag f.ö haft till salu från & till i 1,5år. Hon såldes till grannbyn! Så skönt för både henne & mig. Min nya stjärna ska besiktigas nu på onsdag!! Så spännande & jag hoppas ju såklart att det inte är några fel på henne! Den nya hästen är en av mina medryttar-hästar & jag har ridit henne sedan i juni, så jag känner henne väl & hon mig! Obeskrivlig kittlande spänning & nervositet! Fortsättning följer...

• Veteran
    1732 inlägg
    3 februari 2014 11:33

Wow Grattis Camilla, du ser bara man vågar önska sig högt det man vill så kommer det till en, jaggillar verkligen att affimera för det funkar!!! Ni vet väl att ni kan lura er hjärna??? Hipp hipp hurra till dig! Pepp från Sydney

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    3 februari 2014 13:07

Grattis i efterskott Camilla! Låter som en härligt vecka. Lycka till med hästen:)

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 06:07