icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    1 februari 2014 08:31

Det finns ju platåer och där kan man hänga i många veckor men man bör också verkligen titta på sitt matintag och öka träningen under tiden. Kanonbra idé Jeanette och skriva upp allt du stoppar i munnen, ofta är det mer än vad man tror. När kan du börja träna igen? Idag har vi varit ute p det stora barriärrevet, cooolt och hett :) Såg ett helt saltvattensakvarium med häftiga färgrika fiskar och simmade med en sköldpadda :) Pepp från Cairns och ha alla en skön helg!

• Veteran
    1001 inlägg
    1 februari 2014 10:41

Vikt 74,3

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    1 februari 2014 23:08

Veckansvikt: 80,5 kg. Här är en till som är frustrerad över att det går så trögt... Jag försöker att inte lägga så stor vikt vid det dock utan försöker fokusera på att äta bra och sätta upp realistiska mål med min träning. Varje månad ska jag öka träningsmängden eller svårighetsgraden och då kommer viktnedgången komma på köpet hoppas jag!

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 00:52

Härligt varm choklad: Häll upp två koppar mellanmjölk i en kastrull, rör ner hackad mörk choklad 70-86%, en msk honung och värm på svag värme under omrörning. Tillsätt en nypa salt och en nypa vaniljpulver. Värm utan att det kokar och servera i favoritkopparna. Servera med en klick vispad grädde.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 00:53

SENAPSFISK! 700 g torsk en halv purjolök 1 dl grädde 2-3 dl mjölk 1 fiskbuljong 1 msk senap peppar och salt maizena Lägg torsken i en ugnsfast form. Hacka purjolök (stek en stund i smör om du vill) och fördela den över fisken. Salta och peppra. Blanda gräddmjölk, buljong och senap i en kastrull och koka upp. Red såsen lite tjockare. Häll såsen i gratängformen och grädda i 200 gr i 15 min.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 00:54

Avokadofluff Jag gillar detta avokadofluff till till frukost! Det går att variera i konsistens och smak, prova er fram! Här kommer två förslag! 1 avokado 1/2 dl kokosgrädde 1 krm vaniljpulver 1 nypa salt 1 msk apelsinsaft (1-2 skivor banan) Toppa med bär! 1 avokado 1/2 dl kokosgrädde 1 krm vaniljpulver 1 nypa salt 1 msk apelsinsaft 10 hasselnötter 1 msk kokosflingor Toppa med granola eller nötter/kokoschips! Min favorit kokosgrädde är Santa Marias ekologiska! Jag ställer den i kylen och när den är kall tar jag bort det översta skiktet (som är fetast och tjockast), och lägger över det i en glasburk. Håller sig ca två veckor i kylen!

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 00:56

Fylld, baconlindad kyckling med ruccolasås Jag tycker det är gott att fylla kycklingfiléer och linda bacon runt! Dessa fyllde jag med buffelmozzarella och soltorkade tomater, men du kan ju t.ex välja chèvre, fetaost eller ädelost också! De två förstnämnda funkar med ruccolasåsen, skulle nog välja en annan sås till ädelost! ;) 4 portioner 4 kycklingfiléer 8 skivor bacon 1 buffelmozzarella 4 skivor soltorkade tomater (i olja) Salt, peppar Smör Skär en ficka längs med kycklingfiléerna. Salta och peppra i och runt om. Fyll fickan med mozzarella och soltorkad tomat. Linda två baconskivor, tajt, runt varje filé. Bryn filéerna på hög temperatur i en panna med smör, så de får färg. Lägg över i ugnsform och låt gå klart i ugnen på 100 grader, tills en innertemperatur på 69-70 grader uppnåtts. Ruccolasås 1/2 avokado 3 nävar ruccola 1 burk crème fraîche 1 vitlöksklyfta Salt och peppar efter smak. Mixa samman med stavmixer, blender eller matberedare. Ställ kallt minst 15 minuter, innan du serverar. Servera med valfria grönsaker, eller rostad sötpotatis! Lycka till!

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:05

KYCKLINGGRATÄNG 4 personer 4 kycklingfiléer 1 gul lök 4 vitlöksklyftor salt och peppar timjan 2 dl creme fraiche 0,5 dl grädde 125 g ädelost 1,5 dl hackade valnötter 1 msk kycklingfond TILLBEHÖR 1 savoykålshuvud 0,5 tsk chiliflakes rivet skal av en ekologisk citron salt några droppar citronsaft Och hur gör man då? Jo – såhär: 1. Sätt ugnen på 200 grader. 2. Dela kycklingfiléerna på längden så varje filé blir två. Finhacka lök och alla vitlöksklyftor utom en (den sista ska vara i ostblandningen). Stek löken några minuter tills den blivit mjuk och börjat få färg. Låt vitlöken fräsa med den sista minuten. Lägg i kycklingfiléerna och stek några minuter på varje sida. Salta, peppra och smula över timjan. 3. Lägg kyckling och lök i en smord ugnsform. Mixa ihop ädelost, creme fraiche, fond, valnötter och pressad vitlök. Smeta ut blandningen över kycklingen. Ugnsbaka i ca en halvtimme, tills kycklingen är genomstekt och det hela fått en aptitretande färg. 4. Dela kålhuvudet i två delar och skär sedan i strimlor. Skölj i durkslag och låt rinna av. Stek på medelvärme i ca fem minuter i massor med smör. Fyll på med mer efterhand som det blir torrt i stekpannan. Strö över chiliflakes, citronskal och avsluta med att droppa över lite citronsaft. Salta försiktigt. 5. Haffa valfritt middagssällskap, häll upp varsitt glas vin och njuuuuuuuuuuuuuuut! :)

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:05

Frökex 2 dl linfrö 1 dl solrosfrön 1 dl sesamfrön 3 dl vatten Flingsalt Blötlägg alla frön och kärnor. Täck fröna med vattnet. Låt det stå tills blandningen blir geléaktig, ca 1-2 timmar. Smeten ska vara ganska rinnande, men ändå gelèig. Bred ut på bakplåtsbeklädd plåt och strö över flingsalt. Ställ in i ugnen på 150 grader i ca. 1 1/4- 1 1/2 h. Öppna luckan då och då för att släppa ut fukten. Låt svalna lite och skär sedan kexen i lagom stora bitar. Jag fick 20 bitar. Därefter vände jag alla kexen om och lät dem stå några minuter till på eftervärme i ugnen, detta för att torka upp baksidan av kexen också.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 februari 2014 01:09

Ett otroligt bra sätt att vila sin ländrygg är att ligga på rygg och lägga upp fötterna på en stol. Knäna bör vara böjda i 90 graders vinkel. När du ligger på detta sätt så slappnar ländryggen av vilket den aldrig gör annars. Ländryggsmuskulaturen är påkopplad när vi är vakna för att kroppen ska kunna hålla sig upprätt. Är du trött i ländryggen så lägg dig ner en stund när du kommer hem med fötterna på en stol, det är otroligt skönt. Stretcha din ländrygg! Vill du stretcha ut ländryggen så fäller du benen över huvudet då kommer du åt att sträcka ut nedre delen av ryggen. Är det svårt så håller du i med händerna som på bilden ovan. Vi är alla olika så stanna där du känner att det tar stopp och ligg där och andas djupt i några minuter. Andas djupt och slappna av i käkarna, låt dubbelhakorna komma fram. För att se bilderna klicka på länken .) http://www.bloglovin.com/frame?post=2281626477&group=0&frame_type=a&blog=3881640&link=aHR0cDovL2Jsb2dnLmFtZWxpYS5zZS9saWZlYnlsZWlsYS8yMDE0LzAxLzMxL3Ryb3R0LWktcnlnZ2VuLw&frame=1&click=0&user=0