Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
ANDADES DU IGÅR? Va, tänkte du kanske när du läste rubriken på detta blogginlägg. Det är klart att jag andades:-) Det gör jag ju jämt. Ja, det gör vi faktiskt, men har du tänkt på att HUR du andas kan påverka hur du mår, din energi och din hälsa. Jag vill skriva lite extra om andningen idag, eller egentligen ville jag blogga om det igår då det var Andningens dag igår, men det hanns inte så det får bli en dag i efterskott … Hur vi andas har faktiskt en mycket stor inverkan på vår hälsa, vår fettförbränning och balansen i vår kropp. Andningen kontrollerar även lymfflödet och därigenom vårt immunförsvar. Ändå lägger vi sällan någon större vikt vid hur vi andas, vi bara gör det. Genom att fokusera på att förbättra ditt andningsmönster för att tillgodogöra dig mer syre så stöttar du din kropp och kan märka effekter som att du blir piggare och samtidigt lugnare med mindre stress och att magen börjar fungera bättre. En optimal andning är att andas nerifrån buken. Att bukandas har en lugnande och avspännande effekt i sig och stimulerar själva lugn och ro-systemet. Vi tar färre men effektivare andetag. När du andas in ska magen röra sig utåt och när du andas ut ska magen röra sig inåt. Gör det till en vana att bli medveten om din andning. Om du ger dig själv några små pauser varje dag där du tar lugna djupa andetag och andas med magen så kommer du snabbt att märka hur du effektivt fyller på ditt energikonto. Regelbundna andningsövningar kan hjälpa dig att bli piggare, skapa en bättre fettförbränning och återhämtning efter träning. Sträva efter en andning som är avslappnad och rytmisk och där det är magen som rör sig när du andas in och ut. ÖVNING: Energiandetag Stå upp och lägg händerna på magen, sänk axlarna och slappna av i nacken. 1. Andas in genom näsan under 3 sekunder 2. Håll andan under 12 sekunder 3. Andas ut genom munnen under 6 sekunder Upprepa övningen 10 gånger och gör den gärna 3 gånger per dag, helst innan måltiderna. Genom att göra andningsövningen förser du din kropp med extra syre som hjälper dig att förbränna maten bättre och ger dina celler bästa förutsättningar för att skapa mer energi och göra sig av med slaggprodukter. Andningsövningarna gör oss dessutom lugna och i ett avslappnat tillstånd fungerar matsmältningen bättre och vi tillgodogör oss näringen bättre. Kom ihåg att börja andningen långt ner i magen. Förutom att jag själv gör andningsövningar dagligen brukar jag när jag märker att jag är stressad andas på detta sätt en stund. Ibland 10 stycken energiandetag och ibland bara 2–3 stycken. Det hjälper mig att återfå fokus på situationen och oftast inse att det absolut inte hjälper att stressa, att det inte är själva situationen som stressar utan faktiskt mina tankar om just situationen. Andningen hjälper mig att varva ner och vara mer närvarande i nuet. Testa själv och se vad du upplever för positiva effekter av att andas på ”rätt sätt”,
Tebröd med Rödbetor 2 kokta rödbetor, rivna 3 dl vatten 2 tsk torrjäst 6-7 dl mjöl ( jag hade flerkorns- och rågmjöl) 1 tsk salt 2 msk olivolja 2 tsk dadelsirap 2 msk solrosfrön 2 msk pumpafrön Värm vattnet till 42 grader. Lägg alla ingredienser i en skål och knåda för hand eller med maskin tills du har en smidig deg. Låt jäsa under bakduk 30-60 min. Fäll degen på ett mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla degen så den är ca 1-2 cm tjock och tryck ut kakor med kakmått. Placera tekakorna på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk 30 min. Pensla med vatten och strö på frön. Grädda i 225 grader mitt i ugnen 10-12 min.
Flodis: kycklingspetten med jordnötssås älskades av hela familjen!! Jag lämnar veckans vikt idag då jag jobbar hela helgen: 80,4kg.
Sååå kul jennyc, jag älskar att testa nya recept och snart blir ju ett nytt en favvo :)
FRUKOSTBULLAR MED APRIKOSER OCH VALNÖTTER: 12 torkade aprikoser (kan uteslutas!) 1 msk torrjäst för matbröd 5 dl rågsikt 4 dl vetemjöl 1 dl grovhackade valnötter 1,5 tsk salt 4 dl kallt vatten 1 msk flytande honung Klipp aprikoserna i mindre bitar. Blanda aprikoser, jäst, rågsikt, vetemjöl, valnötter och salt i en bunke. Tillsätt vatten och honung och rör ihop till en kladdig deg. Täck bunken med plastfolie och ställ den i kylen över natten. Skarpa ut degen på väl mjölat bakbord. Dra ut degen till en lång rektangel på ca 20*40 cm. Vik sedan ihop den på längden. Pensla med vatten och strö över mjöl. Sätt ugnen på 275 grader och ställ in en plåt. Låt degen jäsa på arbetsbänken i ca 20-30 min. Skär degen i 8-10 bitar och lägg på ett bakplåtspapper. Dra över pappret på den heta plåten. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10-15 min. Låt svalna på galler.
Indisk kycklinggryta Jaipur Alltså detta var sagolikt gott! Fantastiska smaker och kycklingen var så mör och god! Jag valde kycklinglår eftersom det blir saftigare än kycklingfilé. Jag är ganska kräsen när det gäller kött, så jag rensar bort mycket fett och hinnor på kycklingen dock. Kikärtor är ett livsmedel som ingår i indisk mat. Innehåller en del kolhydrater och mycket protein. Kikärtor är en av de främsta vegetabiliska proteinkällorna i flera länder runt medelhavet och i mellan östern. Stärkelsen i bönor och linser bryts ner långsamt och har liten påverkan på blodsockret, på en frisk kropp. Hos en diabetiker kan det få ett annat svar på blosockret. Det går givetvis bra att utesluta kikärtorna! 8 portioner 1,2-1,5 kilo kycklinglårfiléer (beror på hur mycket ni rensar bort) 2 stora rödlökar 4 vitlöksklyftor 2 st röd paprika 2 tetra ekologiska kikärtor (380 g) 2,5 msk indisk curry (prova dig fram till rätt styrka! Börja med 4-5 tsk) 1 kycklingbuljongtärning 800 ml Santa maria Extra Creamy kokosmjölk eller annan kokosmjölk 3 msk tomatpuré 3 msk mango chutney (går bra med köpt också men den är lite sötare än mitt recept) 1/2 kruka färsk koriander salt och peppar, deodoriserad kokosolja att steka i (dvs utan lukt och smak) Saften och skalet av 1 citron Rensa kycklingen och skär i mindre bitar. Stek några minuter i oljan och i 4-5 tsk indisk curry + 1 tsk salt. Lägg över i gryta. Skala lökarna och klyfta rödlöken + grovhacka vitlöksklyftora. Skär paprikan i större bitar. Fräs lök, vitlök och paprika i oljan som blev över efter kycklingen. Skölj kikärtorna i kallt vatten. Lägg över grönsakerna, kikärtorna, buljong, kokosmjölk, tomatpuré och mango chutney i grytan med kycklingen. Låt puttra i ca 5 minuter, krydda sedan med mer curry efter smak. Låt puttra i 5 minuter till och smaka sedan av med salt och peppar och eventuellt tamarisoja och mer curry. Lägg ner en näve färsk hackad koriander och skalet och saften av 1 citron.
daimcheesecake med toffesås Det här behöver du till en rund form 25 cm : 3 dubbeldaim 1/2 paket med digestiv 30- 50 gram smör 3 äggvitor 3 äggulor 1 dl socker 300 gram phialdelphiaost 1 msk vaniljsocker 4 dl grädde 1 burk kondenserad mjölk – kokad i max 2 timmar Gör så här: Ta av ettiketten på burken och koka i rikligt med vatten i max 2 timmar. Tänk på att den måste vara täck med vatten under hela koktiden. Jag kokade 1 .50 ganska exakt, skölj under kallt vatten tills den svalnat och förvara sedan i kylskåpet. Börja med botten till cheesecaken, ungefär halva digestivpaketet lite drygt. Banka eller mixa det till smulor. För att slippa disk är det smidigast att lägga kexen i en påse och banka med en brödkavel. IMG_4901 Smält sedan smöret och rör ihop med kexen som du sedan plattar ut i en rund springform med avtagbara kanter. Jag brukar trycka ut lite extra i kanterna för jag tycker att det är lite fint när det blir en högre kant. Ställ denna svalt medan du börja med själva cheesecaken. Hacka daimen smått och ta fram tre olika skålar, dela ägg gula och vita i olika skålar. Rör ihop socker, vaniljsocker och philadelphiaosten med äggulorna. Vispa sedan grädden fluffig så att den bildar toppar. Diska vispen noga för annars kanske inte äggvitorna blir fluffiga, använd den torra vispen och vispa till ett hårt skum. Du ska kunna hålla skålen upp och ner när de är klara. Sedan vänder du ner äggulesmeten i äggvitan och daimen i grädden och vänder ner allt i en och samma skål och vänd om försiktigt med slickepott eller slev. Vänd upp allt i formen och ställ in i frysen. Skulle du få någon smet över kan man göra små portionscheesecakes i mindre muffinsformar eller liknande. Den behöver cirka 5 timmar i frysen innan den stelnat Ta fram kakan en kvart innan servering häll över såsen över den och servera genast. Galet gott för en glasstokig som mig :-)
Är det någon mer än jag som älskar att smaksätta mina kakor med ett par droppar bittermandelarom för att få fram den ljuvliga mazarinsmaken? Det är dessutom så gott att kombinera med så många andra smaker såsom olika bär, frukt och choklad. I denna mazarinkaka är det både blåbär och choklad som får matcha mazarinsmaken. Som vanligt serverar jag min kakbit med vispadgrädde. Mazarinkaka med blåbär och choklad 25 gram smör 1 ägg 2 msk mjölk ½ dl mandelmjöl 2 msk pofiber ½ msk kokosmjöl 1 ½ msk sötströ 2 droppar bittermandelarom 1 krm vaniljpulver 1 tsk bakpulver ev. ca 10 gram ljus sockerfri choklad 30 gram blåbär+ lite extra sötning Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Grovhacka choklad och blanda de resterande torra ingredienserna. Rör ner ägg, arom, mjölk och smör. Blanda blåbären (tinade) med lite extra sötning, ca ½ tsk, och rör försiktigt ner detta i smeten så att det inte blandas för mycket (tinade frysta blåbär färgar lätt av sig). Fördela smeten i en smord och bröad 12-cm springform. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Tips: Om önskas smälts sockerfri choklad (gärna ljus) och bres på kakan!
Idag stod vikten på 63,1 kg. Men denna vecka har det varit mycket bättre. Har promenerat och sprungit och har känt mig lite piggare än innan. Så det känns som att jag är på rätt väg igen!
Dubbel Grattis Camilla till hästförsälningen och snö i österrike... har varit där i 5 dagar och det var superdåligt med snö!! Jag hittade ett längspår och kämpade i detta men det var mer som smör och jag hade en sån träningsvärk efteråt i armar o ben då all rörelse framåt krävde ren o skär muskelstyrka!! Inget GRATIS-GLID där inte! Sen får jag helt enkelt stå kvar på förra veckans vikt för att kompensera min mathållning under vistelsen. Ännu deppigare är att det inte finns nån snö hemma nu heller att träna längd på och när man ser hur det ser ut i Sälen området blir man fundersam om de ens får ihop snö till vasaloppsveckan... Önskar er alla en riktigt härlig helg!