icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    11 februari 2014 08:54

Ursäkta dåligt engagemang: de senaste två veckorna har varit hemska med streptokocker som gått runt i familjen, 3 av 5 familjemedlemmar har gått på penicillin... Veckans vikt: 80,4 ännu en gång. Flodis: Nya Zeeland har jag lovat mej själv att åka till någon gång! Har ni varit i Hobbit byn dom byggde upp till sagan om ringen filmerna?

• Veteran
    1732 inlägg
    11 februari 2014 08:59

Jennyc, be inte om ursäkt utan se till att ni blir friska istället :) Vi ska till Hobbitlandet om 2 dagar tjohooo :) Idag är vi i charmiga Napier på östkusten och har varit på massor av vingårdar :) Oj så vackra vingårdar och så trevligt bemötande :) Imorgon ska vi bada i heta källor och se massor av gnejsrar mm jag ÄLSKAR NZ och detta är abslut mitt favvoland :) Hit kommer jag att åka fler gånger!!!

• Veteran
    1310 inlägg
    12 februari 2014 06:31

Nya Zeeland, dit får man åka någon gång! Tack för tipset, Flodis! Veckans vikt: 72kg. Det börjar arta sig från semesterns extra kg!

• Veteran
    1732 inlägg
    12 februari 2014 08:08

Chokladkaka med cashewgrädde Världens enklaste paleo / liberal lchf chokladkaka som jag bjudit på här i bloggen förut. Jag provade att göra cashewgrädde i dag och det var gott till. Cashewgrädde 2 dl cashewnötter 0,5-1 dl vatten 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (Vill man ha sötma kan man söta med lite honung eller ett halvt moget päron) Lägg cashewnötterna i blöt i minst fyra timmar. Mixa sedan dem och vaniljpulvret och sedan mixa ihop med vattnet till en slät gräddig smet. Späd med mer vatten om det behövs. IMG_7160 1 kaka 12 dadlar (alternativt 0,5 dl ekologisk blomsterhonung) 2 dl (eller 1 burk á 170 gram) ekologiskt mandelsmör (Fitnessgurus är sååå gott! ) 2 eko ägg 0,5 dl kokosfett utan smak 1/2 dl fin kakao 2 tsk ekologisk vaniljpulver 1 tsk bakpulver 1 krm salt Sätt ugnen på 180 gr. Smörj en liten form (min var 14 x 20) och lägg gärna i bakplåtspapper i. Mixa dadlarna i mixer och lägg sedan alla ingredienserna i en matberedare med knivar och kör allt till en slät smet. Häll upp i form och grädda i ca 25 minuter mitt i ugnen. mumz!!!!

• Veteran
    1732 inlägg
    12 februari 2014 22:57

Ju striktare du är med maten desto mer skuld du kommer känna när du av någon anledning (hey, life happens!) blir tvungen att äta annorlunda eller som är ännu mer troligt- när du helgfrossat. Med strikt mat menar jag dels bara få livsmedel, oftast lite kolhydrater, lågt kaloriintag och även fasta på det. Många känner inte enbart skuld men även önskan att bränna bort så fort som möjligt det de inte "borde" ätit. Hur kul är det livet? Man varken mår bra eller som är ännu värre- man är ändå inte nöjd med sin kropp. Först underäter du kraftigt pga din strikta diet, sen överäter du när du frossar,sen springer du till gymmet och pallar inte lyfta tungt nog för att du är trött och hungrig. Fundera lite, prioritera om. Se maten som byggstenar som hjälper till att bygga den kroppen du vill ha. Se styrketräningen som något uppbyggande och inte nerbrytande som cardio kan vara (särskilt om du ser cardio som straff för det du ätit). När du väl får balansen- du blir unstopable! En mätt stark kvinna är svår att stoppa!

• Veteran
    1732 inlägg
    12 februari 2014 22:57

Ska kvinnor träna som män? Vi kvinnor är inte skapta annorlunda än män -nej. Däremot våra MÅL med träningen skiljer sig från männens. Ni som följt mig ett tag vet att jag är för resultatbaserad och målmedveten träning. Träna bara för att träna kan man göra med någon annan, jag gillar ha ett syfte med varje sak man gör. Män vill oftast ha mycket mer massa än vi tjejer. Vi vill ha en mer "tonad" look men vi gör ett stort fel här, vi tar för lätta vikter. Logiken bakom det är att "lätta vikter ger små långa muskler". Problemet är att man får ingen tonad look utan tunga vikter. Tyngre vikter ger _muskelmassa_, och du behöver muskler, basen för att skapa denna look. En stor skillnad ligger i benträning. Rent generellt - kvinnor vill inte ha bulkiga ben, jag har iaf aldrig haft en kund som vill det. Jag som tränare försöker ge många fler övningar för lårets baksida än framsidan. Många kvinnor har redan bra utvecklad lårets framsida , dels pga ev. extra vikten man burit i många år men även pga graviditeten och hur ändrade tyngdpunkten påverkar vår fysik. Jag ger väldigt sällan utfall framåt t ex, utan snarare alltid bakåt. OBS! ja, det finns kunder som får promenad-utfall av mig, man ska ändå variera sin träning och försöka balansera upp benets utseende. Övningar för lårets baksida formar benet på ett annat sätt- bl a lyfter upp rumpan som många tjejer vill. Dessutom, stark baksida betyder mindre ont i ryggen. Övningar för baksidan är marklyft i olika former, höftlyft, utfall bakåt med olika vinklar, knäböj i olika vinklar (benen ihop, axelbrett, brett isär) - bara några exempel.

• På gång
    22 inlägg
    13 februari 2014 10:42

Hejsan Alla, Nu när veckan snart har gått lyckas jag logga in. Vikt förra fredagen 71 kilo precis, förmodr att det blir mer denna veckan eftersom det är lingonvecka IGEN. Inget kul att bli äldre tycker jag, kan man få järnbrist eller blodbrist av att ha mens var tredje vecka...... Skulle iså fall förklara tröttheten. Nog med gnäll, matmässigt har veckan gått bra. Har fått med mig gubben på 5:2 tänket så det går lite lättare de dagarna. Någon skickade oss ett kort från i julas där hans kroppsform inte framhävdes på ett smickrande sätt, grymma jag har tejpat upp den på kylskåpet så att han skatänka sig för innan nattmackan....... Jag drömmer om att få vara där du är Flodis, i ett varmt Nya Zeeland med kärleken, långt borta från dagislämningar och udda strumpor i tvätten. :-/

• Veteran
    1310 inlägg
    14 februari 2014 06:19

Ha,ha, jag fick för mig att vår vägdag var i onsdags, men det är ju bra att det är i dag för idag väger jag mindre: 71,8kg Ha en riktigt trevlig helg!

• Mycket engagerad
    242 inlägg
    14 februari 2014 07:29

Låter som N Z är ett land värt ett besök flodis, låter underbart med er resa! Min vecka har varit bra och vågen pekar ner, veckans vikt är 62,8 kg och allt känns bara bra. Så skönt att ljuset är på väg tillbaka till oss, behöver verkligen det. Vore ännu skönare om solen ville kika fram också! Ha en bra helg och pepp till er alla!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    14 februari 2014 15:03

Ja är jätteavis på dig Flodis som får resa runt och se så mycket:) Här har veckan gått bra men det går så himla trögt med vikten, kör 5:2 och dom andra dagarna försöker jag äta nyttigt. Kanske ska börja väga maten igen för att se vad som är fel. Lite neråt i alla fall den här veckan 64,6 kg.