icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 06:11

Vild stroganoff 2 port + matlåda 400 g medisterkorv, eller falukorv 1 rödlök, fint hackad 1 dl valfri svamp, vi hade torkad blandsvamp 1 dl crème fraiche 2 ½ dl grädde 2 msk svartvinbärsgelé 1 msk köttfond 1½ tsk timjan 1 tsk rosmarin salt och svartpeppar Använder du torkad svamp så lägg den i blöt innan du lagar till den. Strimla och stek korven, tillsätt löken så den får fräsa med någon minut. Tillsätt även svampen och låt fräsa en kort stund. Rör samman crème fraiche, grädde, gelé och fond och häll det i stekgrytan. Tillsätt kryddorna och smaka av. Låt grytan småputtra ca 5 minuter och servera.

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 06:17

Älskar lasagne. Älskar paj. En lasagne-paj vore väl nåt tänkte jag? Och det var det!! Mums så krämigt och smarrigt!! Deg: 125 g smör 3 dl mjöl 3 msk kallt vatten en nypa salt Fyllning: ca 400 g köttfärs 1 stor gul lök 1 msk tomatpuré 1/2 burk krossade tomater salt & peppar kryddor efter tycke och smak (tex taco, oregano, franska örter – något som ger smak!) 1 msk rödvinsvinäger ca 3 dl bechamel (färdig på tetra använde jag) 3 dl riven smakrik ost 3 dl grädde 4 ägg salt & peppar Blanda allt till degen i köksmaskin. Låt vila i kylen en stund och klä sedan en pajform med den. Nagga och klä kanterna med folie (så hasar de inte ner) och förgrädda pajskalet 10 min, 225 C. Hacka löken och stek lök och köttfärs. Krydda med salt & peppar samt valfri kryddblandning. Tillsätt vinäger, tomatpuré och krossade tomater och låt puttra en stund. Häll över kättfärsröran i pajskalet. Toppa med den rivna osten och sedan bechamel över. Blanda ägg med grädde, salt & peppar. Häll äggstamningen över pajen. In i ugnen ca 30-40 min (täck med folie om pajen börjar få för mycket färg). Servera med en god sallad och balsamico vinäger. Och sen kommer det knäppa. KETCHUP! Jag lovar, en klick ketchup vid sidan av och lite extra salt på pajen är pricken över i. Jag äter inte ketchup till många saker men till just lasagne är det ett måste, och även till denna paj! (Brukar ni ha ketchup till Lasagne???)

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 06:18

Raw apelsinpaj med chokladbotten. Botten: 2 dl hasselnötter 2 dl mandel 1 dl dadlar 2 dl torkade mullbär Mixa nötterna och mandeln lätt. Mixa dadlarna och blanda ihop med nötblandningen. Bred löst ut i pajform tillsammans med mullbären. 3 dl kokosolja 0,5 dl kakaosmör 1 dl kakaopulver 2 msk honung 2 msk kokossocker 2 tsk carobpulver 2 tsk macapulver 1 tsk vaniljpulver 1 krm cayennepeppar En nypa salt Smält fetten i vatten bad. Rör ner övriga ingredienser. Häll över nötblandningen i en pajform som har löstagbar kant. Ställ i frysen att svalna. Fyllning: 5 dl blötlagda cashewnötter 4 st apelsiner (ger ca 5 dl saft) Ev 1 st citron 1 tsk lucuma 2 msk chiafrön 1 dl kokosolja 1 msk honung En liten nypa salt Kokosflingor Pressa saften ur apelsinerna. (Spara några fina skivor till dekoreringen.) Pressa också saften ur en citron om du tycker om sura pajer. Annars lämnar du bort citronen. Häll vattnet av cashewnötterna och mixa dem tillsammans med juicen från frukterna. Mixa samman allt tills du har en slät konsistens. Häll smeten över pajbottnen och ström på lite kokosflingor. Ställ den i frysen. Ta fram en stund innan servering och dekorera. Dekoration: Tunnt skurna apelsinskivor Kokosflingor Dekorera med apelsinskivor och kokosflingor enligt behag och njuut!

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 06:25

Kebabgratäng 4 port 4 port kokt ris 400 g kebabkött 0,5 rödlök, stor 1 gul paprika 1 vitlöksklyfta Santa Marias kebabkrydda salt och peppar 3 dl grädde 1 msk chilisås 0,5 köttbuljongtärning pizzakrydda riven ost Koka riset enligt anvisningar. Fräs kebabköttet i omgångar. Krydda med kebabkrydda, peppar och lite salt. Lägg åt sidan. Strimla löken och paprikan och fräs i smör. Häll över kebabköttet i pannan och slå på grädde. Krydda med chilisås, köttbuljongtärning och pizzakrydda. Smaka av med extra kebabkrydda om det behövs. Låt puttra en stund. Bred ut riset i ugnsfast form. Slå över kebabblandningen. Toppa med riven ost och in i ugnen på 225 grader i ca 10-15 minuter. Servera med sallad och vitlökssås.

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 06:31

4 portioner 4 dl Santa Maria extra creamy coconut milk 2 äggulor 100 gram mörk choklad (minst 75%) 1 urgröpt vaniljstång Koka upp kokosmjölk med äggulor, glöm inte att vispa ihop innan det blir för varmt så gulorna inte koagulerar. Låt sjuda under rörning i 10 minuter. Bryt chokladen i en skål. Lägg ner vaniljkärnorna och häll kokosmjölken över. Låt stå ett tag så att chokladen smälter. Vispa sedan ihop smeten och häll upp i glas. Ställ kallt i minst 2 timmar. Garnera med bär eller kokosflagor tex. Eller prova att använda smaksatt choklad! NJUT!

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 07:05

Jag tänkte starta veckan med att ge er ett supertips! Jag minns inte hur vi lärde oss detta, men när man kokar pasta eller ris så kan man lägga en slev (eller liknande) över så kokar det inte över. Den bryter ytan så att vatten inte kan koka över. Testa nästa gång ni ska koka pasta så får ni se!

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 07:06

GROVT FILMJÖLKSBRÖD: 5 dl vetemjöl 2 dl grovt rågmjöl eller grahamsmjöl 3 dl rågsikt 3 dl rågkross eller vetekross 2 dl havregryn 1,5 dl solroskärnor 1 dl krossade linfrö 1 msk bikarbonat 2 tsk salt 1 liter filmjölk 1 dl mörk sirap Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt filmjölk och sirap. Blanda ordentligt till en jämn deg. Fördela degen i avlånga formar och strö över grovt rågmjöl (eller t ex frö om du tycker att det är godare!) Grädda i nedre delen av ugnen i ca 60-90 min. Täck bröden med aluminiumfolie om dom får för mycket färg. Prova med en sticka så att dom känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dom vila en stund innan du skär i dom.

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 11:36

Kostdemokrati och Björn skriver: ”Det kommer in fler och fler rapporter att de allra flesta av oss nordbor har brist på vitamin D3. Det kan ge en mängd sjukdomar som benskörhet, hypotyreos, depression, ökad infektionsbenägenhet och mycket annat. Det finns åtminstone ett par tusen reaktioner i kroppen som är beroende av vitamin D3. Det har tidigare visats att den fysiologiska nivån av vitamin D3 är minst 125 nmol/L. Under den nivån har mammors bröstmjölk för låg koncentration av vitamin D3 för att det ammade barnet ska få något vitamin D3 via bröstmjölken. Våra gamla klinkemlab har som ”optimal” nivå 75-250 nmol/L baserat på mätningar av ”normalbefolkning”, inte på fysiologiska kunskaper. Nu finns det sedan 2010 vetenskapligt bevisade möjlighet att snabbt få upp koncentrationen av vitamin D3 inom tre dagar” Viktig kunskap detta hur man kan få upp nivån snabbt om man vet eller tror sig ha brist. Björn fortsätter: ”Här visade man att friska unga hade en nivå av vitamin D3 på 40 nmol/L, det är en tredjedel av den lägsta fysiologiska nivån av vitamin D3. När de fick 600 000 IE vitamin D3 så steg nivån av vitamin D3 till knappt 200 nmol/L då man tog nytt prov efter tre dagar. En månad senare hade nivån sjunkit till 160 nmol/L och efter två månader hade nivån sjunkit till 107 nmol/L, under den fysiologiska nivån om 125 nmol/L. Nivåerna av kalcium, fosfat och magnesium hölls normala oavsett nivå av vitamin D3. Nivån av paratyroideahormon (PTH), som reglerar bentätheten i skelettet, sjönk från 6 pmol/L till omkring 4,4 pmol/L och den nivån höll i sig i minst tre månader. Med andra ord det finns nu en bra och utvärderad metod att snabbt höja nivån av vitamin D3: Ät 600 000 IE (15 000 µg) som engångsdos och inom tre dagar har man uppnått mer än fysiologisk dos av vitamin D3. Underhåll sedan den nivån med att äta 50 000 IE (125 µg) vitamin D3 per vecka. Men hur får man fatt på vitamin D3 i denna mängd? Enklast från USA, sök på nätet eller använd denna länk:http://www.applehealthfoods.net/shop/product_view.asp?id=1390292&StoreID=9468956e574944268dfc4c72b33a1b61&private_product=1 Kostar 25 USD för 180 kapslar om 50 000 IE vitamin D3 + frakt ca 10 USD. Det blir drygt en krona per vecka.” tillhör du dom som inte vill importera från USA utan gillar att handla hemma så är Holistic ett bra D3 som finns i 5000IE kapseln, det gör att man kan ta 1 st/dagen så kommer man rätt väl upp i dessa doser. Man kan ju också ta en eller två extra kapslar utöver de 7 i veckan om man vill komma upp i exakt dessa mängder som artikeln beskriver.

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 11:41

Platt mage- Favorit magövning! Life by LeilaLife by Leila FEBRUARI 4, 2014 11:18 Skriv utBloglovin Vill du träna Mage snabbt och effektivt? Då ska du prova denna magplågaren som du bara orkar göra några set av innan det svider rejält i magen. 100 situps om dagen är inget jag rekommenderar, magen är en muskel som alla andra och behöver vila helt för att återhämta sig. Istället för att ligga och pressa hundratals situps och chrunches så varierar du plankor och effektiva magövningar. Variation är nyckeln till all effektiv träning som ger effekt. Gör så här: Ett ben upp mot taket och det andra benet böjs och placeras strax under knät. Utan att gunga med benen så aktiverar du magen och lyfter bäckenet och rumpan så högt du kan. Börja med 15 st på varje sida, nästa varv 10 per sida och sista varvet 7 per sida. Tänk på att det är magmusklerna som lyfter rumpan, sträva efter att gunga minimalt. Det böjda benet bromsar övningen vilket gör den mycket tyngre.

• Veteran
    1732 inlägg
    4 februari 2014 11:59

Är du som jag, trött på att lägga pengar på att köpa bars? Då är det utmärkt att göra egna med detta recept. Smaken är fräsch och söt dock var det lite kletigt men det funkar. Du behöver för 3 stycken: 1 dl cashewnötter 8 torkade plommon 1 tsk kanel 1 tsk apelsin juice riven ingefära Gör så här: Blanda allt i en skål Mixa med en stavmixer. Platta ut smeten på en talrik och ställ in i frysen i ca 1 timme. Gott!