Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
Jag hoppar över vägningen imorgon, känner mig lite omotiverad för tillfället. Hoppas jag känner mer ork och energi om någon dag! Vill verkligen komma igång och bli sådär supermotiverad, men jag känner mig bara så trött så fort jag kommer hem från jobbet. Har ni något tips för att "lura" igång er igen efter lite jobbigare dagar? I´ll be back :)
Känner igen mig, är inte jättemotiverad. Kör ändå 5:2. Tror att bara det blir lite ljusare och varmare så hittar vi tillbaka till motivationen igen eller hur? Pepp Cannes!!! Du fixar det:)
Det hoppas jag verkligen på madde :) Jag vill ju tillbaka till känslan jag hade från start av 2013. Raka vägen mot mål och inte var det jobbigt eller svårt. Ska ta mig några lat-dagar, sen ska jag försöka tvinga igång mig igen!! Tack för peppen, den behövs :)
Cannes, du kommer att hitta tillbakak till motivationen, det är inte lät att hantera mörkret där borta i Norden, tell me...usch jag mådde så dåligt under vintern i Sverige och ville bara fly landet till varmare breddgrader. Äter du D-vitamin, omega3 och Magnesium? Bra för mörkret och för kroppen. Hejjarop till dig, du fixar det hela. Tänk att snart är jan gången och feb och en kort månad är här och det blir ljusare och ljusare för varje dag! Pepp från Australien!
Läs genom, sug in allt, inspireras- och börja! 1. Ha en plan. Utan en plan är du en förlorad själ. Di borde vara trätt på att göra alla på känn och att ”det löser sig”. Gör ditt bästa för att ha fasta rutiner. Bli bäst på det. Planen ska vara realistisk, down to earth, anpassad efter ditt liv och dina förutsättningar. Planera för 3 d träning per veckaän 5 som du inte kan genomföra. 2. Anropa ditt stöd: din partner, din familj, dina vänner. De är till för att stödja dig, vad har man sina närmaste till? Som jag brukar säga: när du var fet- varför sa ingen om det då? men när du väl börjat träna och äta rätt så all har helt plötsligt en åsikt. 3. Time management! Du måste lära dig att prioritera rätt och prioritera om. Det som är viktigt för dig nu- det går först. 4. Träna är du är. Jobbar för mycket? ta 1 t powerwalk. Hemma med ett sjukt barn? Ta ett pass hemma. 5. Ha en dag per vecka då du förbereder veckans mat. Du sparar mycket tid och slipper lita på att det fixar sig. 6. Ha specifika mål. Kristallklara. Målen ska vara emotionella- dvs beröra dig så du har en stark koppling till målen , så du VILL uppnå dem. 7. Lär dig så mycket du kan om kost och träning och snälla- inte genom olika bloggar. Utan verkligen LÄS. 8. Mät dina framgångar och inte bara med hjälp av vågen. 9. Jobba alltid med din teknik när du tränar. Offra aldrig god form till förmån för tunga vikter. 10. Ta hjälp av en kunnig inom tärning och kost. Se inte priset men se vad du kan lära dig och vad du kan uppnå.Se värdet. 11. Känn dig redo att vilja ändra på ditt liv, på att lära dig nytt. Vill det med hela ditt hjärta. Så många slutar för tidigt för att de är inte redo att committa sig och många glömmer anledningen till varför de ens börjat. 12. Kom ihåg att det blir inte lätt, att du kommer vilja ge upp. Bryt ihop men hoppa upp igen. 13. Håll dig motiverad, var positiv och ha tålamod framförallt. 14. Var konsekvent i det du gör- träna minst 3 d per vecka, håll maten ren. 15. Ät frukost 16. Drick vatten 17. Ha koll på portionerna 18. Hoppa allt som är friterat 19. Ta bort allt socker och vetemjöl 20. Ha koll på vad du äter- för kostdagbok 21. Ge inte upp! 22. Ta en dag i taget, försöka tt inte få slutresultat på en vecka. 23. När du tränar- mena det. 24. Se din resa som PERMANENT förändring, livsstil. Hitta maten som du kan leva med utan att vara hysterisk när du reser eller blir bortbjuden ingen gillar en surpinne som vänder på varje salladsblad. 25. Din hälsa är din prio och ditt ansvar. 26. Lär känna din kropp- lär dig alla signaler den skickar dig och tolka vad den försöker säga till dig, kör inte över den. Skadorna ska kollas upp!
När någon säger till mig att de äter bra men ändå händer det inget så är jag övertygad om att kosten kan absolut snappas upp lite. Leta efter dessa tjuvar: - smaksatta keso - riskakor i tid och i otid och särskilt smaksatta varianter - mycket bröd, även bra sorter - feta ostar - för mkt nötter och nötsmör - bananer (snabba kolhydrater!) - för mycket frukt - sylt, även om 1 msk varje morgon är ”lite” så är det ändå 30 matskedar på en månad. - smaksatta creme fraiche - såser på burk och tub - falukorv/korvar- def. inte ok! - köpta dressingar - grädde i tid och i otid - konserverade frukter - saltade nötter - för mycket skinka/kassler- processad mat, för mycket salt - honung - russin, torkade frukter öht - sushi räkans inte som bra mat pga sockret i riset. - juice, även färskpressade - margarin i alla former
Jag har samma vikt denna vecka. Kör på med 5:2 o tränar men det går ända bara knappt jämnt upp. Superstressigt på jobbet. Konferens i 5 dagar från imorgon men tar med mig längdskidorna.
Tack till dig också Flodis för peppen! Kanske kan vara idé att äta magnesium omega3 och D-vitamin!
Halloj, besvikelse på vågen i morse. 71,8 :-(( Jag står och gungar mellan 70 och 72 och kommer ingen vart. Tycket jag varit "duktig" hela veckan men tydligen inte. Dieten verkar ju funka för att mer eller mindre hålla vikten, men neråt går det ju inte. Funderar på att ta en till kur med pulver för att pusha kroppen neråt. Tror att det som behövs är motion, mer motion än tre hundprommisar om dagen, men det går inte för ryggens skull. Önskar mig ett litet magiskt piller för jag är så trött på att anstränga mig hela tiden och tänka på vad jag stoppar i mig. Funderar på att föra riktig dagbok och skriva ner allt jag äter, för någonstans går det ju fel. Ha det bra alla
Vikt i dag 65 kg. Sakta neråt. Säger samma som dig Johanna att det är jobbigt att det går så trögt. Skulle också vilja ha lite snabbare viktnedgång. Men vet samtidigt att jag slarvar på helgen så får väl ändå vara glad att det är minus.