icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 14:23

Solrosbröd till frukost, mums! 4 ”bullar” 0,5 dl sesamfrön 1 dl rostade solroskärnor 1/2 dl kruskakli 2 msk linfrön 1 dl riven lagrad ost 4 ägg 2 tsk fiberhusk 1/2 tsk salt 1 tsk bakpulver Sätt ugnen på 200 grader. Rosta solroskärnorna i het panna. Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer eller blender. Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. Blanda sedan ner fröer och osten i äggen och låt stå en stund. Häll i liten bakpappersklädd form och toppa med solroskärnor. Grädda i ca 20 minuter.

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 14:28

Mättande, fiberrika frukost eller mellanmålsscones. Jag har använt grönsaksfiber från morot och rödbeta som blivit över efter att jag har gjort juice i min råsaftcentrifug, men det går bra att använda finriven morot istället. Det är nästan ett LCHF-recept men rotfrukter räknas som för kolhydratsrika, i vilket fall som helst är det proteinrika och på samma gång finerrika scones som ger lång mättnad och jämn blodsockernivå. Dessutom är de ju naturligvis väldigt smarriga också! Morots-scones (2 port) 3 ägg 50 g smält kokosolja (eller smör) 1,5 dl grönsaksfibrer från morot och rödbeta eller råriven morot 1,5 tsk bakpulver 2/3 dl kokosmjöl 1/2 tsk salt (1 tsk stevia strö eller sukrin om du vill eller 1/2 msk honung, kan uteslutas!) Gör så här: Sätt ugnen på 200°C. Vispa äggen med elvisp eller med ballongvisp i några minuter så att det blir ljust och fluffigt. Häll i den halvsmälta eller smälta kokosoljan lite i taget och vispa ihop. Blanda i grönsaksfibrerna eller den rårivna moroten. Blanda kokosmjöl, bakpulver och salt för sig och sikta i ägg smeten medan du fortsätter att blanda. Låt smeten svälla någon minut och forma sedan ca 4 små scones med sked eller händerna och lägg ut på bakplåtspapper på en plåt. Grädda i ca 15 min.

• Veteran
    1310 inlägg
    20 januari 2014 06:34

Tack för alla heja-rop! Grattis till er alla, som kämpar så bra! Ni är jätte duktiga! Tack Flodis för alla smarriga recept! Nu har man några att prova!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:39

Ibland händer det att även vi människor som ofta tycker oss ha en positiv inställningen till livet, att vi blir lite nere. Ibland känns det som om alla små problem väller över oss, vi känner oss stressade men försöker ändå påminna oss själva att det löser sig. Ett tips till vad man kan göra under tiden för att underlätta för sig själv är att ”Bena ut och sparka bort” problem. I min hjärna så brukar jag låtsas som att jag plockar ner alla problem och orosmoment som stör mig och så lägger jag dom på rad. Sedan går jag igenom alla en efter en. Om det är fem jobbiga saker så brukar nästan alltid något vara sådant som jag måste acceptera (tex att jag måste ta bort mina visdomständer, de känns jobbigt), något handlar ofta om något som man måste lösa här och nu och inte skjuta upp (tex en deadline som man ligger efter med), något handlar om något som du inte kan påverka (tex mindre sömn nu när du har barn), resten av dina problem kan vara små struntsaker men som förstoras eftersom du har allt de här andra som ligger före och stör. Därför bena upp alla, gärna på ett papper om du har svårt att göra det mentalt och gå sedan igenom varenda en och fråga dig själv tre saker, sparka bort? (alltså onödigt att påverkas av), lös? (ta tag i det nu!) eller acceptera (kanske bara för stunden)? När allt blir lite klarare är det lättare för din positiva inställning att dominera igen. Tänk att inställningen är som en skinande sol, ju positivare den är desto starkare skiner den. Alla problem är moln och du är nere på jorden. Du kan inte alltid påverka hur molnigt det är på himlen men skiner solen starkt ändå, värmer det igenom och molnen känns inte lika besvärliga.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:41

Chokladbollar Du behöver för 12 stycken: 2 dl glutenfritt havregryn 1 dl chokladproteinpulver (eller 8 stycken dadlar) 1 dl mandelmjöl 1 dl mandelmjölk 1 msk kakao kakao och kokosflingor att rulla bollarna i Gör så här: Blanda Rulla till runda former och… Rulla runt i kokosflingor. Njut!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:44

Jämte kanelbullar och chokladbollar är kanske kladdkakan den största svenska fikaklassikern och är bland det första man som barn lär sig att svänga ihop i köket, åtminstone var det så för mig. Nu har jag kommit på hur man kan göra den lite sundare. Denna variant görs utan raffinerat socker och vetemjölet är bytt mot malda solroskärnor och kokosmjöl. Dadelkladdkaka 2 dl solroskärnor 3/4 dl kokosmjöl (eller 1 dl riven kokos) 15 färska dadlar 4 msk kokossocker (kan ev. bytas mot honung) ½ dl kakao 2 ägg ½ dl rapsolja 4 msk kaffe eller vatten 1 nypa salt Mixa solroskärnor (och riven kokos om du använder det) till ett mjöl. Kärna ur dadlarna och mixa dem tillsammans med ägg, olja och kaffe. Tillsätt övriga ingredienser och mixa allting till en hyfsat slät massa. Smörj en kakform (ca 18 cm i diameter) med lite olja och bred sedan ut smeten. Baka i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:48

VÄRLDENS GODASTE OCH ONYTTIGASTE CHOKLADPAJ!!!! Chokladkolapaj med mjölkchoklad 75 g smör 1/2 dl florsocker 1 1/4 dl mjöl 1/4 dl kakao 1 msk vatten Fyllning 50 g smör 1 dl grädde 1 1/2 dl socker 1/2 dl ljus sirap 1 msk kakao Ganache 100 g mjölkchoklad 1 dl vispgrädde Ställ ugnen på 200 grader. Blanda ihop smör, florsocker, mjöl och kakao i en matberedare. Häll i vattnet. Låt degen vila i kylen i minst 30 minuter. Smöra en pajform och tryck ut degen i den. Täck kanterna med alu.folie och förgrädda pajformen i 6–8 minuter. Smält smör i en kastrull och rör i grädde, socker, sirap och kakao. Låt blandningen koka till 119–121 grader. Använd en stektermometer för bästa resultat. Kolan bör inte koka för länge, då blir den för hård. Ta av kastrullen från värmen och låt kolan svalna i några minuter. Häll den avsvalnade kolan i pajskalet och låt den svalna helt. Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde och häll över chokladen. Rör tills all choklad smält. Låt chokladen svalna lite innan den hälls över kolan. Låt svalna och garnera sedan med riven choklad.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:49

Här har vi fått en ny storfavorit för vardagar. Använder du färdig Teriykaisås så tar det sådär 5 minuter att förbereda den för ugnen. Jag använde ett halvt paket fetaost,men skulle kunna tänka mig nästan ett helt paket för kombinationen är så fantastiskt god, teriyakisås och fetaost.Vi bara älskade den här laxen! Du behöver (för 4 pers) 4 laxfiléer ½ flaska teriyakisås 1 liten lime (eller ½ stor lime) ½ paket Feta Gör så här Sätt ugnen på 200 C Lägg laxfiléer i ugnsfast form. Häll över teriyakisåsen och vänd runt filéerna en gång. Smula över fetan lite slarvigt. Tvätta limefrukten noga och skäri tjockare skivor och fördela över formen. Sätt in i ugnen i 10-15 minuter. Servera med t ex ris och sallad. Jag blandade riset med Furikake, som vi älskar här hemma. För er som inte vet så är det ett slags japanskt strössel på vita och svarta sesamfrön, alger och svarta vinbärsblad. Jättegott och jättenyttigt. Jag köpte min flaska med strössel på hälsokostbutik.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:50

Jag älskar verkligen linssoppa – en massa nyttigheter rakt in i kroppen. Bra lunch att ha med sig till jobbet också. Den är perfekt att frysa in så bara att ta ut en låda ur frysen på morgonen och ta med till jobbet. För 4 pers 2 dl röda linser 1 röd lök 1 skalad morot 1 röd paprika 2 vitlöksklyftor 1 liter grönsaksbuljong 1-2 tsk curry Lite smör/olivolja Salt & peppar Gör så här Hacka lök, vitlök, morot och paprika. Jag brukar göra rätt stora bitar. Fräs med linser på svag värme i olja/smör. Det ska dock inte brynas. Pudra på curryn. Häll på buljong och låt soppan småputtra i drygt 30 minuter. Jag häller sedan över allt i stora mixern och kör (lyft lite på locket emellanåt så att värmen får pysa ut). Man kan också använda stavmixern direkt i kastrullen såklart. Den ska vara helt slät. Smaka av med salt och peppar. Soppan blir rätt tjock så jag spär ut med lite vatten så det blir soppkonsistens.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 januari 2014 11:51

Onyttig men ack såå god :) Mascarponetårta med passionsfrukt 10 personer 150 gr digestivekex 50 gr smält smör 50 gr hackad mörk choklad 9 gelantinblad 1 1/4 dl strösocker 2 äggulor 2,5 dl mascarponeost (250 gr) 4 dl vispad grädde 0,5 dl kahlualikör 4 passionsfrukter 2 dl passionsfruktsjuice Gör så här: Tårtbotten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och smula digestivekexen. Smält chokladen över vattenbad. Blanda de smulade digestivekexen, smält smör och smält choklad. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar botten. Grädda i 8-10 minuter. Låt svalna helt. Mascrposnekrämen: Lägg 6 st gelantinblad i kallt vatten. Krama ut bladen och smält dem på svag värme. Låt svalna. Vispa grädden hårt. Vispa socker och gulor pösigt. Blanda ner Kahluan och mascarponen. Vispa ner gelatinet och vänd sist ner den vispade grädden. Fyll formen. Ställ att stelna i kylen. Passionsfruktsgelé: Lägg 3 st gelantinblad i kallt vatten. Krama ut bladen och smält dem på svag värme. Låt svalna. Gröp ut passionsfrukterna i en skål och tillsätt 2 dl passionsfruktsjuice. Tillsätt det avsvalnade gelatinet under omkörning. Häll gelén ovanpå mascarponetårtan.Ställ att stelna i kylen.