icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    18 januari 2014 22:39

Jag får ofta frågor om hur man ska äta när man är på språng. Inte ovanligt att folk hoppar maten, kommer hem och boom, rensar hela kylskåpet. Här kommer mina snabba tips och idéer. - proteinshake med några nötter till. Ska du välja proteinpulver- välj rent utan tillsatser i form av fruktos och glukos - kalla pannkakor. 2 ägg blanda med 1 scopa proteinpulver, lite kanel och 1 msk krossade linfrön eller riven kokos för fettets skull. - snabba falska sushi: rulla in gravad/rökt lax i vitkålsblad, skär i "sushi" strl och rulla in i folie. - ett par kokta ägg. Inte så värst sexigt men nyttigt. En frukt till. - chia pudding: blanda 1 msk med 2 dl kvarg. Ställ i kylen i 1 t, ta med. - grillad kyckling och ett äpple- sälj i varenda mataffär

• Veteran
    1732 inlägg
    18 januari 2014 22:40

"Jag skiter i det här!"- säger en kund till mig. Japp, lätt att förstå. Hon har stått still OCH tom gått upp. Jag: vad har du för alternativ? du kan inte gå upp i vikt när du ligger på underskott. Vänta. Lita på kroppen. Gör du din del så kommer kroppen alltid göra sin del. Motarbeta inte, stressa inte. Idag: Pang! - 1, 6 kg och - 5 cm i midjan. OCH ligger som lägst viktmässigt sedan starten i december, OCH måttmässigt på alla ställen. Go figure.

• Veteran
    1732 inlägg
    18 januari 2014 22:41

En av dem största skälen till att folk "misslyckats" eller gett upp är att de har har haft orealistiska förväntningar. Bantningskurer, Biggest loser, "gå ner 5 kg på 2 v"- trams, piller, soppor, svält- vem blir förvånad? Egentligen? Förstå att hållbar och fungerande viktnedgång kräver sin tid. Det är ingen process som sker över en natt. Att tappa fett tar längre tid än att gå upp i fett. Och ju snabbare du går ner desto under kortare tid orkar du behålla det och desto snabbare går du upp igen. Långsamt och stadigt vinner!

• Veteran
    1732 inlägg
    18 januari 2014 22:42

Alldeles för mycket tid går till mental crap- Tv, en massa chit-chat, surfandet, youtubandet- och sen undrar man vart dagen tagit vägen och man inte "har tid" att gå och träna. Det finns oändligt många tidstjuvar som tillsammans kan ge dig dem där ett par timmar extra till något viktigt- ditt välmående. Action!

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    19 januari 2014 07:05

Flodis: det låter som ni har det underbart-njut! Madde65: Jag känner igen mej; sköter också maten och tränar på bra men nu går det riktigt långsamt och jag tycker det är sååå frustrerande! Jag får nog göra som du och börja äta mindre! CamillaQ: Grattis i förskott och jag håller tummarna för att du får det du önskat dej! Hjälper det inte om du pratar med din man och förklarar för honom hur mycket detta betyder för dej och hur bra det får dej att må? Veckans vikt: 80,9 kg.

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 13:19

Ugnsbakad fisk med baconströssel :) Till 4 portioner behöver du: 600 g vit fiskfilè , 1 morot, 1 bit purjolök, 1 bit röd spetspaprika, 1 paket bacon, 2 1/2 dl matlagningsgrädde ( max 4% för er viktväktare), salt, citronpeppar, 1/2 dl vatten, 800 g potatis Gör så här: Tina fisken om den är fryst. Skär bacon i strimlor och knaperstek i en torr stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Skala och skär moroten i tunna bitar, använd gärna en mandolin. Skär även purjolöken och paprikan i ringar. Skär eventuellt fisken i portionsbitar om du använder block och lägg den i en smord ugnssäker form. Salta och peppra med citronpeppar. Gör så här: Tina fisken om den är fryst. Skär bacon i strimlor och knaperstek i en torr stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Skala och skär moroten i tunna bitar, använd gärna en mandolin. Skär även purjolöken och paprikan i ringar. Skär eventuellt fisken i portionsbitar om du använder block och lägg den i en smord ugnssäker form. Salta och peppra med citronpeppar. Ugnsbakad fisk med baconströssel Häll grädden och vattnet bredvid fisken. Strö över grönsakerna och baconet. Sätt in i ugnen (225 grader) och ugnsgrädda i cirka 30 minuter. Skala och koka potatisen under tiden. Ugnsbakad fisk med baconströssel Servera fisken med potatis och sallad. Smaklig måltid!

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 13:20

Tortillalasagne med kyckling Postat 2010/02/19 av Nadja Detta recept är ursprungligen ett recept från gamla Viktväktarna och jag blev rekommenderad den av min vän. En lasagne gjord på tortillabröd istället för lasagneplattor och full med smak av det härliga mexikanska köket. Grönskakerna kan man naturligtvis variera om man vill eller göra som jag att lägga bara hälften av lasagnen med champinjoner och hälften utan för dem som inte tycker om det. Du behöver detta till 4 portioner: 6 tortillabröd á 40 g, 4 kycklingfiléer, 2 paprikor, 15 champinjoner, 1 gul lök, 1 tsk flytande margarin, 1 dl mellanmjölk, 1 dl riven ost (max 17 %), 1 påse tacokrydda, 1 1/2 dl tacosås Gör så här: Skär kyckling, paprika, champinjoner och lök i mindre bitar. Bryn i margarinet. Strö över tacokrydda. Häll i mjölken och tacosåsen. Låt koka några minuter. Varva tortillabrödet, kycklingblandningen och ost i en smord ugnsform. Grädda i ugn, 200 grader, i cirka 20 minuter tills rätten fått fin färg och osten smält.

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 13:21

Jag blev väldigt sugen på lite wok och thai en dag och då kom denna rätt fram. Jag tog det jag hade hemma så bytt gärna ut fläskfilén mot kyckling om du föredrar det. Att ha frysta grönsaker i frysen är så bra, men ta gärna de färska först så att de inte blir gamla. Krydda efter tycke och smak. Till 4 portioner behöver du: 600 g fläskfilé, nudlar till 4 portioner, halvpåse fryst Thaiwokgrönsaker, några droppar fisksås, redcurrypasta eller redcurrykrydda efter smak, svartpeppar, ev salt Gör så här: Putsa filén och skär den i strimlor. Stek den snabbt i en traktörpanna/wok. Ta ur köttet från panna och lägg dem åt sidan. Koka upp vatten till nudlarna och koka dem i tre minuter. Stek upp grönsakerna i pannan på rätt så hög värme. Rör om nästan hela tiden så att de inte blir brända. Krydda efter tycke och smak med fisksås, red curry, peppar och eventuellt lite salt. Lägg tillbaka fläskfilén i pannan och blanda. Lägg även i de kokta nudlarna och blanda väl. Smaka av och krydda eventuellt lite till. Häll upp på fyra tallrikar och servera. Krispig fräsch sallad är gott till. Smaklig måltid!

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 13:24

Kycklinggryta 2 port + matlåda 400 g kycklingfilé, i grytbitar 2 vitlöksklyftor, finhackade salt och svartpeppar 2½ dl matlagningsgrädde 1 dl mjölk 1½ msk kycklingfond ca ½ dl vatten 2 msk kinesisk soja 1-2 tsk sambal oelek 1-2 msk flytande honung ½ citron, rivet skal och pressad saft (ev. behöver du lite mer saft - smaka dej fram) 1 tetrapak á 230 g kikärtor, avsköljda färsk babyspenat maizenaredning Bryn kycklingbitarna i en djup stekpanna, tillsätt vitlökshacket och bryn någon minut till. Häll i grädde, mjölk, fond, vatten, soja, sambal, honung och citronsaft. Låt grytan puttra under lock ca 10 minuter. Tillsätt kikärtorna och citronskalet i grytan, smaka av så du är nöjd med smakerna. Rör i spenaten precis innan serveringen. Rödkålssallad 1/4 av ett litet rödkålshuvud, strimlat 1 apelsin, skalad så inget vitt är kvar ½ dl solrosfrön 3 msk balsamvinäger, gärna med smak av dadel eller annan sötare variant Rosta solrosfröna i en torr stekpanna så det får lite färg, men var noga så att du inte bränner dom. Lägg den strimlade rödkålen på ett fat, skiva apelsinen och lägg ovanpå. Strö över solrosfrö och häll sedan över vinägern. Smaklig Spis!

• Veteran
    1732 inlägg
    19 januari 2014 13:27

Semlor – 3 stycken Bullar: 1 ägg 1 msk olja 2 msk vispgrädde 2 msk mandelmjöl 1 msk kokosmjöl 2 msk pofiber 1 tsk bakpulver 1-1 ½ msk sötströ 1 krm vaniljpulver Mandelmassa: ½ dl mandelmjöl 1 msk vispgrädde 1-1½ tsk sötströ 1 droppe bittermandelarom Grädde som fyllning Bullar Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägget pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner detta samt olja och grädde med ägget. Forma detta till tre runda bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills bullarna fått lite färg. Låt svalna. Fyllning Blanda ingredienserna noga. Skär av toppen av bullarna och gör gropar i bottendelen. Lägg inkråmet bland mandelmassan och blanda. Klicka mandelfyllningen i groparna och toppa med vispgrädde. Lägg på locket och pudra gärna på florsötning!