icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Minus 5 kg till Midsommar!!!

Veteran
1732 inlägg
17 december 2012 12:33

Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.

Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:

Flodis@60kg .........................58kg

Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg 

Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg

Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg 

Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg

Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg

Naihina@.............................71kg

Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:40

Samurajkyckling 4 kycklingfiléer 1 pkt bacon 100 g champinjoner 1 gul lök Smör att steka i 1 liten burk taco sås medium 1 dl créme fraiche 1 dl grädde Kycklingkrydda Salt & peppar Persilja Bryn kycklingfiléerna i smör. Krydda med salt, peppar och rikligt med någon god kycklingkrydda. Stek i en annan panna bacon, svamp och lök tills de fått fin färg. Häll detta över kycklingen och tillsätt tacosås, grädde och creme fraiche. Låt puttra tills kycklingen är genomstekt och såsen tagit smak ordentligt. Smaka av med salt & peppar. Klipp tillslut över lite färsk persilja, så gott till!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:45

Tomatsoppa: Du behöver: 3 förpackningar med krossade tomater (jag använde Icas ekologiska) 3-4 dl kycklingbuljong (jag använde hemmagjord) 2 msk tomatpuré 1 msk balsamvinäger 1 gul lök 2 vitlöksklyftor olja till stekning (jag använde avokadoolja) salt peppar kryddor efter smak (jag använde Österlens kryddblandning) några klickar ekologiskt smör till servering (kan uteslutas) finhackad persilja (färsk eller fryst) till servering Så här gör du: 1. Finhacka lök och vitlök. Stek dem mjukt i en gryta. 2. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och kycklingbuljong. Koka upp och låt puttra ca 30 minuter. 3. Under koktiden tillsätt salt, peppar, balsamvinäger och kryddor. 4. Lägg i en smörklick och strö på finhackad persilja vid servering. 5. Vill du ha en slät soppa kan du mixa den med stavmixer. Jag föredrar lite tuggmotstånd, så jag vill ha den med tomatbitar i. Tål du mejeriprodukter (komjölk) kan du servera soppa med klick crème fraiche! Matmuffins: Du behöver: (till ca 12 muffins) 6 ägg (ekologiska) 1 förpackning ekologisk halloumiost 1 dl sesamfrön 2 msk chiafrön 2 tsk fiberhusk 1 tsk salt 1 tsk bikarbonat 1 tsk äppelsidervinäger Så här gör du: 1. Riv halloumi. 2. Vispa alla ingredienserna förutom bikarbonat och vinäger. 3. Rör ut bikarbonat i vinäger och vänd ner försiktigt i smeten. 4. Finfördela smeten i muffinsformar. (jag använde mig av formar av silikon). Smörj gärna formarna om de är av plåt eller silikon. 5. Grädda muffins i 200 grader, ca 15-20 minuter eller tills de är klara.

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:46

Flygande Jacob ala Paleo 4 port 500 g färdiglagat kycklingkött 200 g bladspenat 1-2 små eko-bananer 1 zucchini 1 gul lök 3 msk kokosolja Havssalt och chiliflingor Gratängtäcke: 2 dl kokosgrädde 2 dl majonnäs 1 dl ketchup 1½-1 tsk chiliflingor Havssalt Att strö över: 100 g varmrökt bacon 1 dl salta cashewnötter Sätt ugnen på 175º. Skär zucchini och lök i strimlor. Stek dem och bladspenaten i kokosolja, krydda med salt och chili. Vispa samman kokosgrädde, majonnäs, ketchup, chiliflingor och salt. Skär kycklingköttet i bitar och strimla baconet. Skär bananen i mindre bitar. Fördela spenatröran i botten på en ugnsform. Jag fick göra min i två mindre, därför syns en liten form på bilden här uppe. Fördela kycklingen och bananbitarna ovanpå, täck med gratängsåsen. Strö strimlat bacon och cashewnötter över. Grädda i ca 30 minuter tills den fått fin färg.

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:54

Jag avverkar ganska många avokados och så här gör jag: Jag köper några stycken i olika mognadsgrader. Lägger dem i fönstret och när en eller flera är mogna så förflyttas de till kylskåpet, då stoppas i princip mognadsprocessen. Sen är det bra till att använda dem! MUM!! Använder jag bara halva så tar jag den utan kärnan, den med kärnan i stoppar jag i plastpåse, gärna med några droppar citron gnidet på skärsnittet (så den håller sig grön) -då håller den bra!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:58

Hur ofta hör man inte om att någon hatar sin kropp? Jag blir ledsen när jag hör eller läser om det. Din kropp har inte gjort dig något - du gjorde det mot din kropp! Genom att misshandla den med dålig kost, för mycket träning, för lite mat, felaktig träning. Det samlas ju på under längre tid, det är inte så att man står "plötsligt" där och förstår ingenting. Den har varit där för dig hela ditt liv, den har kanske tom talat om för dig att det du gör är inte ok, den försökte ge dig feedback -men du lyssnade inte och pushade på. Kroppen är inte EMOT dig- försök att förstå det. Acceptera den, ge den alla kärlek den förtjänar, börja stödja tillbaka- ta hand om den!

• Veteran
    1732 inlägg
    14 januari 2014 12:59

Kycklingspett i jordnötssås SÅ. GOTT. Åh vad gott detta blev!! Kycklingspetten blev sååååå möra och goda. Så här gör jag min jordnötssås som brukar lovordas av alla! 4 portioner Jordnötssås 1 dl jordnötssmör (viktigt att jordnötssmöret är sockerfritt! Inte Skippys med andra ord) 500 ml kokosnötmjölk (Santa Maria Extra Creamy som är en bra och god kokosnötmjölk!) 1 hönsbuljong saften av 1 lime 2 msk tamarisoja 1 msk röd currypasta 2 finhackade vitlöksklyftor 2 tsk hackad koriander (i burk) kokosfett att steka i Fräs curryn med vitlöken i lite kokosfett och häll sedan ner övriga ingredienser och rör till en sås. Smaka av med salt/mer soja. Låt småputtra i 25-30 minuter. IMG_6169 När såsen var klar så hällde jag lite över kycklingen som sedan fick marineras en stund innan jag trädde dem på spett. Drog några varv med salt & pepparkvarnen också. Kycklingspett 1 kilo kycklingfilé ca 1 dl jordnötssås Grillpinnar Sätt ugnen på 225 grader. Rensa kycklingfiléerna och skär i kuber. Låt sedan marineras i jordnötssås i ca 10 minuter. Trä på spett, salta och peppra och lägg på oljad plåt. Sätt in i ugnen och stek först i 10 minuter, vänd sedan och låt gå i 10 minuter till. MUMS!

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    15 januari 2014 14:52

Flodis de spetten låter ljuvliga de ska jag testa!! Är det jättestarka eller kan de kanske gå hem hos barnen också?

• Veteran
    1310 inlägg
    16 januari 2014 06:22

Mums!

• Veteran
    1310 inlägg
    17 januari 2014 06:32

Fredagens vikt: 71,3kg & nöjd! Jag har gått ett tag & grunnat på om jag ska köpa en ny häst som jag ridit sedan juni 2013, men hela tiden haft den bestämda åsikten att min gamla måste sälja/ges bort först innan den nya införskaffas! & så satte jag in en annons på min häst igår, det finns en tjej som kollat på henne i sommras men som inte hade pengar, som nu vill köpa henne för 10000kr. Så det känns ju nästan i hamn med den gamla! Men så har jag inte berättat för min man om mina funderingar eftersom han inte förstår min passion utan bara ska klaga & vet inte heller om att jag rider andra hästar, & jag har inte fått rätta tillfället heller att berätta. Men igår så sa jag: -"Då fyller man 40år om en vecka!" -"Vad önskar du dig?" & så berättade jag att jag önskar mig en del av pengarna för hästen i present. Hans reaktion var att skrattande säga:-"Är det kvinnans list att vänta med sin önskan till en vecka innan sin födelsedag & hoppas att mannen inte kommer på något bättre än att ge henne det?" Varpå jag svarar: -"Man får önska sig vad man vill! Sen är det inte säkert att man får det!"

• Veteran
    1732 inlägg
    17 januari 2014 07:35

KLart du ska ha en ny häst camilla, du brinner ju för hästar så det är väl inte mer än rätt! Vilken 40 års present!!! Jag säger hipp hipp hurra redan nu då jag inte vet när jag har internet nästa gång. Grattis till viktnedgången också, kanonkul! Vi har det underbart i Sydney och vi håller på att växa oss in i den stora staden. Galet kul att äta middag med August varje kväll efter hans jobb, härligt att se att han mår bra och det riktigt lyser om honom. Efter en sådan här resa blir det nog svårt att komma hem till en liten håla så vi får se vad hans planer blir. Vi har iallafall värmerekord här och det är hett och skugga är ljuvligt ha ha ha. Var på Bondi Beach och solade och badade, brrr vad kallt STilla havet var 19°, galet kallt. Ha det bäst vänner , vi hörs snart igen! Kram Flodis