Vill du vara med? I denna tråd är det fokus på hälsosam mat & träning och viktminskning så klart. Jag delar med mig av mina erfarenheter och smarriga hälsosamma recept. Jag hoppas att medlemmarna i denna tråd också kommer vara aktiva här inne och dela med sig av sina tips & trix. Vägdag blir fredagar. God ton är ett måste i denna tråd för här vill vi trivas. Ni som bara tänkte rapportera in er vikt på fredagarna kan söka er till andra trådar tack, här är vi engagerade.
Deltagare:Startvikt/Målvikt:Nuvarande vikt: Viktförändring:
Flodis@60kg .........................58kg
Madde65@/60kg...................67kg..........60,8kg......-6,2kg
Wimsy@................................62,7kg.........55,4kg.......-7,2kg
Mittsätt@...............................67kg...........62,9kg.........-4,1kg
Cannes@..............................62,4kg..........61,4...........-1,0 kg
Molnz@................................92,5 kg............93 kg........+0.5 kg
Naihina@.............................71kg
Camilla7@..........................92,3kg.............91,2kg.....-1,1 kg
LCHF Pizza 1 plåt Deg 4 ägg 0,75 dl vispgrädde 1 msk fiberhusk 0,5 dl mandelmjöl 2 msk kokosnötmjöl 2 msk bakprotein 1 tsk bakpulver Lite salt 100 g riven västerbottensost Topping Pizzasås Riven Mozzarella Pepperoni salami Grön paprika Tunnskivade färska champinjoner skivade svarta urkärnade oliver pizzakrydda + svartpeppar Vispa ihop ägg och grädde. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vispa sedan ner. Rör till sist ner osten. Låt stå ca 5 minuter. Fördela degen på en plåt. Eftersom jag inte vill ha min deg för platt så brer jag inte ut degen till kanterna. Grädda i ugn ca 15 minuter i 175 g. Bred pizzasåsen på bottnen och strö sedan rikligt med mozzarellaost på. Toppa sedan med övriga ingredienser och svaluta med att strö lite mer mozzarella ovanpå (inte för mycket) Grädda sedan i 225 grader i ca 15 minuter.
Det här behöver du till att laga denna thaisoppa ( 5-6 personer) : 3 kycklingfileer Olja till stekning 1 burk med mini majs 1 röd paprika 1 liten röd chili 10 cm purjolök 1 burk med hela champinjoner 1 (-2) msk röd currypasta 1 msk tomatpure 7 dl vatten 1 msk kycklingfond 1 burk med kokosmjölk 1 ruta med äggnudlar saften av 1 lime Spara lite purjolök och röd paprika till dekorering, Gör din thaisoppa så här : Strimla kycklingen ( lättare när den är fryst ) fräs den i olja tillsammans med de strimlade grönsakerna, chilin, och svampen. När kycklingen är klar så vänder du i currypasta och tomatpure och vänder runt, häll ner kycklingfonden. Häll i vatten och kokosmjölk och låt allt sjuda upp och puttra på svagvärme, bryt ner ett paket med nudlar det ska inte koka nu. Utan på svag värme tills nudlarna är klara. Ta bort från plattan och pressa över saften av en lime i grytan och rör om. Servera genast.
JUICE-FASTA ENKELT UNDER EN DAG MED 6 OLIKA FÄRSKA JUICER! Posted on January 12, 2014 by foreverfit Här får du 6 olika juicer som du enkelt kan laga om du önskar att juicefasta under en dag, eller för dig som är nyfiken på att byta ut en måltid med en juice. Näringen i en färskpressad juice går inte att jämföra med dem juicerna som man kan köpa i butiken. Dessa är oftast upphettade samtidigt som näringsinnehållet går förlorat ju längre dem står i butiken. Mitt tips till dig är att handla ekologiska frukter och grönsaker, då slipper du att få i dig kemikalier samt att dem smakar mycket bättre. Har du möjligt att besöka bondens marknad så kan jag verkligen rekommendera att göra det! Skillnaden mellan en juice och en smoothie är att näringen i juicen lättare tas upp av kroppen, då den inte innehåller några fibrer. Kroppen behöver alltså inte lägga så mycket energi på att bryta ner maten. Använd en juicepress eller en råsaftscentruifug, alternativt kan du som jag mixa dina grönsaker och frukter i en mixer med vatten för att sedan pressa ut juicen ur en nötmjölkspåse. Tänk på att skölja dina ingredienser samt skära av botten och toppen, eventuellt skalet om du mixar i en vanlig mixer. Vem passar det här för? Att juicefasta under en dag kan ge dig en rejäl kickstart om du känner dig hängig och sliten. Näringen sugs upp av din kropp som en svamp och du kvicknar till! Kanske blir det din start till att börja äta mer ren mat och uppleva dem fantastiska fördelarna med en sådan kost. Du behöver varken vara vegan, eller vegetarian för att testa det här, utan du kan vara precis där du är i din resa och att testa skadar aldrig- om inte alla juicer så kanske en!;) Häng med under Yogobe:s detoxdagar med start från imorgon och få mer tips på hur du kan rensa kroppen från insidan och ut! ♥ DSC_0017 Green kick-start juice: 2 nävar spenat + 2-3 grönkålsblad + 1 päron + 1 citron + 1 kiwi, (1 tsk chlorella + 1 tsk spirulina, valfritt men om du önskar att boosta juicen lite extra så kan du avsluta med att ha i lite alger!). Mixar du som jag i en vanlig mixer så kan du tillsätta upp till 1 L vatten. Drick ca, 5 -6 dl. Smakrik granatäpplejuice: Innehållet från ett granatäpple + 1 citron + 3 cm ingefära (upp till 1 L vatten om du mixar i mixer). Drick ca, 5 -6 dl. Solskensjuice: 2 apelsiner + 1 citron + 2 cm ingefära. Upp till 1 L vatten om du mixar i mixer. Drick ca, 5 -6 dl. Lime Love juice: 1 avokado + 1 grönt äpple + 1-2 selleristjälk + 1 lime + 1/2 gurka. Upp till 1 L vatten om du mixar i mixer. Drick ca, 5 -6 dl. Morotsjuice: 2 morötter + 1 dl ananas + 2 klementiner + 1 cm ingefära (valfritt). Upp till 1 L vatten om du mixar i mixer. Drick ca, 5 -6 dl. Lady in red juice: Avsluta kvällen med en järnrik juice gjord på 2 rödbetor + 1 citron + 1/2 päron + 1 näve persilja (valfritt). Upp till 1 L vatten om du mixar i mixer. Drick ca, 5 -6 dl.
Glömde också skriva att jag har gett upp vinet. Hade 12 veckors uppehåll, drack vin vissa dagar under Jul och Nyår och har inte druckit sedan dess. Kör ingen alkohol på vår resa heller....
Gurkmeja är en suverän krydda - ger både en vacker färg och dessutom är den en av de mest antiinflammatoriska livsmedlen vi har. Gurkmeja klarar av både virus och bakterier. Den har visat sig vara lika effektiv som Prozac vid depression, kunna lindra reumatism och sänker blodsockret vid diabetes - för att bara nämna några av gurkmejans hälsofördelar. Gurkmejan ingår i curry, men är i sig ganska smaklös. En del strör lite över frukostyoghurten och andra ser till att blanda i riset eller köttgrytan så snart det går. Här är ett annat sätt att få i sig gurkmeja. En Mummadryck som är mjuk, krämig och både söt och kryddig på en och samma gång. Du som tycker om en lite "tjockare" och krämigare konsistens och smak kan välja kokosmjölk som bas, själv föredrar jag mandelmjölk. Självklart går det lika bra att experimentera med andra mjölksorter också. Du behöver: 2½ dl kokosmjölk, mandelmjölk eller annan mjölk ½ tsk gurkmeja ½ tsk kanel 1 krm nejlika en knivsudd cayennepeppar honung, Stevia SweetDrops eller annat sötningsmedel som föredras Gör så här: Häll upp mjölken i en kastrull och värm på medelvärme samtidigt som du vispar ner samtliga kryddor och smakar av med det sötningsmedel du väljer. Häll upp i glas eller mugg och njut.
Hej Flodis67 du skriver att du har kokofett i kaffet. Var köper man det nånstans och hur ser det ut? Hittar bara det i silverförpackning.
OJ neleh det får du aboslut INTE köpa, det är inte bra för kroppen. Gå in på än hälsobutik typ Life eller så kan du beställa från www.bodystore.se. Jag steker all mat i kokosfett också, det är riktigt bra! Kokosolja är utmärkt för både hälsa och hud, alltså invärtes och utvärdes bruk. Har du torr hud, eller kanske åldrad, oelastisk hud så testa kokosolja! Men testa även att byta ut fetterna i din mat till kokosolja, och smörj även din hud från insidan Bruna ålderfläckar består av oxiderade omättade fetter (lipofucinpigment) och förebyggs av kokosolja och antioxidanter. Kokosoljan är perfekt att använda till massage då dess små molekyler lätt sjunker in i huden. Oljan gör också strukturen i bindväven stark och smidig. Immunförsvar: Kokosfett är mycket rik på laurinsyra (en viktig fettsyra ) som också återfinns i bröstmjölk. Laurinsyran motverkar microber; virus, bakterier och svamp som Herpes Simplex, cytomegalovirus, influensa, mässling, listerna, stafylokocker och streptokocker. Laurinsyran är tillexemple tillsatt i bröstmjölksersättning där den skyddar barnet mot bakterier och parasiter. Den är ett essentiellt näringsämne. Kokosoljan innehåller även kaprylsyra som har samma effekt på mikrober. Kaprylsyra gynnar goda tarmbakterier, motverkar svamp och dödar parasiter i mag-tarmkanalen. Kokosoljan har väldigt lång hållbarhet då den ej är känslig för oxidering, vilket betyder att den inte härskanar i våra kroppar. Ämnesomsättning: Kokosfett bidrar till balans i sköldkörteln och utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormon, TSH, och bidrar till att balansera vår ämnesomsättning, och vi kan lättare att hålla vikten. TSH bidrar till att sänka det ”onda” kolesterolet genom omvandling till bl.a. antistresshormonet DHEA, som är enormt viktig för förebyggandet av hjärtsjukdomar, diabetes, senilitet och andra s.k. ålderssjukdomarna. Det finns mängdes av personer som tappat massor i vikt då de bytt ut fett i kosten mor kokosolja. Våra celler mår mycket bättre utan härdade och processade fetter. Nyttigt fett Detta har man vetat i tusentals år i Asien och Stillahavsområdet, där oljan använts för att motverka infektioner, svamp, bakterier, parasiter och virus. Det är förstås lättare att se förändringar om man har ett specifikt problem. Mår man hyfsat bra och huden är okej märker man inte samma effekt. Men hälsa kommer inifrån så vill man ha vacker hy bör man regelbundet smörja med hälsosamma fetter inifrån. Kokosfettet har inte bara visat sig vara ett av de i särklass mest hälsosamma fetterna, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena, framtidens ”superfood”. Kokosoljan innehåller laurin- kapryl- och myristinsyra, som stärker kroppens motståndskraft och gynnar tillväxten av goda tarmbakterier. Det mättade fettet skyddar de inre organen och ger god styrka och struktur för cellmembranen och har en positiv inverkan på såväl de vita blodkropparnas funktion som hormontillverkningen. De medellånga fettsyrorna är lättsmälta och förbränns snabbt eftersom de direkt tas upp och omvandlas till energi i kroppen. Fettet cirkulerar inte och lagras inte som kroppsfett. På grund av den positiva effekten på ämnesomsättningen, används oljan av många som vill gå ner i vikt med bestående resultat. Den håller bindväven stark och mjuk och motverkar på så sätt rynkbildning och har en utslätande effekt på torr och grovporig hud. Dessutom skapar den en barriär mot infektioner. Men det gäller alltså att använda rätt typ av kokosfett. Det ska inte förväxlas med det vita kokosfett som finns att köpa i silverfärgade block i livsmedelsbutikerna. - Det är inte något bra fett. Det har allt en olja inte ska ha! Som att vara härdad, blekt, deodoriserad – mycket av den goda ursprungsoljans egenskaper har med andra ord förlorats i processen. - Extra Virgin ska smaka och dofta kokos. Smaken kan variera något även från samma märke, precis som äpplen från samma träd skiljer sig i smak. Man kan ta bort lukten och smaken genom att manipulera oljan så den får en annan kemisk sammansättning. En ”lagom” terapeutisk dos kokosolja är tre till fyra matskedar per dag.
Jag undrar om du har lite tråkigt på hotellet Flodis;-) Här gick det käpprätt åt *** igår. stukade foten så illa att jag knappt kan gå, än mindre träna vilket ledde till att jag smäckade i mig förvisso en liten, men ändå, skål av chips och ostkrokar, 1dl dipp samt en GT (utan citron) Gissa att jag fick ont i magen efter att ha varit renlevnadsmänniska sedan i september. Det som grämer mig mest är att jag missar släppet av den nya rutinen på MRL och att jag inte kan ta vår nya fodervalp på prommis. Skittråkigt!! Bävar redan inför ons/tors då jag har hemmastudier. Undrar om jag kan låta bli att tröstäta = mitt vanliga trick :-((
Åhhh stackare Jeanette :) Jetlag då kärleken sover och jag inte kan sova, japp då blir det liiite fler inlägg ha ha ha :) Men du, jag har också slarvat med maten och med träningen men imorgon är det jag som går tillbaka till ordningen. Dock har jag inte druckit alkohol men Pad Thai nästan varje dag och frukost som jag annars inte äter. Blir bättre ordning i Australien då vi inte har bokat frukost på hotellen. Oj jag glömde att jag har tjuvätit glass tre kvällar också, ooops! Inga mer glassar nu i hettan för min del. Men vi har faktsikt gått mellan 2-3 mil varje dag så liiite duktiga har vi varit mitt i allt matslarv. Men imorgon blir det en omelett till frulle, sedan poolhäng, sedan tuff tung styrka på gymmet sedan flyger vi vidare till Sydney och min son, tjohooo. Så nu slipper ni mig ett par dagar he he he. KOmmer dessvärre ha dåligt med internet i Australien men jag looovar att göra så gott jag kan och logga in här när tillfälle ges. Kram kram på er och krya på dig Jeanette, vad är det förresten för valp ni har skaffat ?
Kanelkaka med hallon 20 gram smör 1 ägg 2 msk mjölk/grädde ½ dl mandelmjöl 1 msk pofiber 1 ½ msk hasselnötsmjöl ½ msk kokosmjöl 1 ½ msk sötströ 2 krm kanel 1 tsk bakpulver 1 krm vaniljpulver 40 gram tinade hallon Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och rör därefter ner ägg, smör och mjölk. Rör till sist försiktigt ner hallonen. Smörj och bröa en 12-cm springform (med riven kokos/nötmjöl) och fördela i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.