Tillbaka efter alltför lång frånvaro. Inte "vågat" väga mig, insett arrangemang vikten måste vara enorm.....Nu är det gjort, jag väger idag 105,1 kg och det känns otroligt främmande. Inte för att det inte märks eller känns, inga kläder passar, funkar inte att köpa kläder i vanlig affär eller på vanlig avdelning. Konditionen är obefintlig och övrig ork och lust densamma. Fysisk smärta i ben, fötter, rygg och för att inte tala om den psykiska smärtan. Ju större jag blivit desto mer har jag minskat som person. Jag som den person jag varit den personlighet jag egentligen är, förminskas för varje dag. Livslusten liksom pyser ut ur kroppen och fylls av ett allt större tomrum, en ledsamhet och förtvivlan. Har jag kanske nått min egen gräns nu, min mentala botten? Är det nu det bara kan bli bättre? JA JA JA, så måste det vara! Vem bestämmer om inte jag själv, så det gör jag nu! Ni andra som av någon otroligt dum anledning också kommit på andra sidan 100-sträcket, nu hjälps vi åt att som första mål bli Tvåsiffrigt, eller hur? All stöd och kärlek till er som behöver, nu kämpar vi!
Utmärkt medlem
933 inlägg
Jag vet inte hur du har gjort? Men börja med att kolla på GI eller LCHF och plocka bort vissa råvaror! Det är kolhydrater som oftast är bovarna... Det kan vara en bra början. Och ta det lugnt! och prova dig fram! - Rom byggdes inte på en dag... Hitta ett sätt som passar just dig! Jag, t ex, bantar inte! jag har bytt livsfilosofi.
Jag berättar hur jag hittade mitt sätt. Jag hade tidigare ätit LCHF, men gick upp i vikt, åt för mycket fett. Min doktor rekommenderade mig 16:8. Det finns 14:10 också, storleken på "ätfönstret" och när man äter bestämmer man själv, och en del gillar ju 5:2. MD räknade ut hur mycket kcal just jag behövde (man kan räkna ut det på MåBras kalorikontroll också/, och norpade sedan bort 500 av dom, för att jag skulle gå ner i vikt. Så för min del blev det en kombo på 16:8 + LCHF + 500 kcal reduktion.
Jag har antecknat vad jag ätit i Matdagboken, man lär sig mycket då. I början tog det lite mer tid, men var värt det. Under våren gick jag ner ca 10 kilo, på sommaren har det varit lite si och så. Men jag har inte gått upp i vikt! Nu har jag kommit igång igen, rensade Matdagboken och började på en ny kula.
Maken har hängt med och har nått sin idealvikt, han tycker att mina LCHF-recept är goda (jag har dock minskat lite på mängden grädde, creme fraiche, osv, i dom). Jag lagar oftast bara två portioner mat och vi äter på assietter. Överblivet sparas till nästa dag eller till frysen. Vi tar inte och oftast kan vi inte ta om. - En kopp kaffe till frukost så att man får upp sina blåa. - Lunchen är samma vareviga dag, på vinterhalvåret - äggröra med stekt bacon eller riven ost, lite småtomater, några gurkskivor och ett gäng babyspenat. - Middagen är en god lchf-rätt. - Ibland blir det ett litet mellanmål - 1 djävulskt ägg från MDs receptbank t ex eller 1 burk makrill i tomatsås...
Nu har jag gjort en 3-veckors rullande matschema för sex dagar i veckan (det underlättar mycket) och vi försöker handla bara en gång i veckan. Lite då och då byter jag ut någon recept i schemat, man tröttnar på en del rätter och vill prova på nya.
Lycka till att hitta ditt eget sätt!
Jag läste några inlägg nyss och påmindes om Äggdieten (finns här på MD). Jag har kört 3-dagars äggdiet ett par gånger i somras när vikten var på väg att smyga uppåt... Mycket effektivt!
101,5 igår! Närmar mig så sakteliga 100!?
Jaha och här är jag och vägde idag snuddande nära 110. F-n hur gick det till?! Nu måste något göras och jag tänker inte vänta till nyårslöftet! Känner igen mig i ireneqs presentation och känner hur jag kommer hit skamsen med svansen mellan benen, när jag borde vetat bättre och stoppat uppgången för längesen. Men är jag här, bättre nu än aldrig.
Jag har också varit frånvarande av flera orsaker, men tycker inte att man ska behöva känna sig skamsen
Duktiga ni som fortsätter!
Och självklart är det ett sätt att stoppa uppgången mer - genom att vara här!
103,7 idag
Hej på er! Jag har varit frånvarande ett tag och gått upp och ner och upp och ner igen. Nu väger jag 105,1 kg och satsar på att vara under 100 i slutat av januari. LÄNGTAR som en galning. Inte varit tvåsiffrig på tre år nu. Nu kör vi in i kaklet, heja oss!
Visst, nu kommer nyår, men det är ju bara en kväll tänker jag och resten av veckan kan jag göra bra val. Är nästan lite hög på att jag gör någonting åt eländet igen. Nä, men jag mår ju faktiskt bra av att behandla min kropp väl och det har jag inte gjort senaste tiden. Fy sista 2 månaderna tror jag jag tog 10 kg upp! Jag knarkade helt klart bröd!
The dress: Tvåsiffrigt låter bra!👍
104,6 idag. Det närmar sig!
Gott nytt år på er allihop! :)
Har inte varit inne och skrivit här på ett tag, var två - siffrig i somras men i höst började jag gå upp i vikt igen. Väger nu 101, 5 kg, ska försöka komma ned till tvåsiffrigt till i slutet av februari. Gott nytt år allihopa!