Utmärkt medlem
670 inlägg
Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!
Härligt Lena!
tack sommar87! längtar till torsdagmorgon då jag får springa igen :D förresten.... jag har hört att man inte ska springa varje dag typ... varför? man kan ju variera tempo och tid, springa kortare en dag...långsamt och länge en annan.... jag fattar att det är påfrestande för kroppen o allt det där men för mig är det så bra för att bli av med energi... testade lägga in mer styrketräning idag men det var inte så kul... kände mig liksom inte `rastad`, fick gå en lång frisk promenad för att bli lugn.... så mig skulle det passa att springa nästan varje dag men naturligtvis måste jag tänka på att bygga upp mig först så jag inte får ont i knäet... vad tycker/vet ni om detta?
Vila en dag mellan springturerna, cykla, simma eller gymma emellan för att nöta överskottsenergi. Om du cyklar med högt RPM så drar du nytta av det senare i din löpning eftersom man ska strava mot snabba och korta steg.
det är ju det jag gör som är så tråkigt...jag vill springa lite varje dag :D ...alltså... roddmaskin eller styrketräning hjälper inte mot rastlösheten och det...jo rodden om jag kör 40-50 minuter så jag är helt slut..kör hårt alltså... styrketräning är tråkigt...jag har svårt att känna att jag blir trött om jag inte flåsar som man gör när man springer... crosstrainer vill jag inte köra för knäet... har tänkt att jag vill cykla lite faktiskt...var bra tips det där om det hjälper löpningen så är det ju jättebra...:) får testa det.. tack tolwyn!
Om man bygger upp toleransen går det alldeles utmärkt att springa mer än varannan dag, eller så gott som varje dag om man vill. Men man ska vara lite försiktig. Under mina tuffaste veckor springer jag 5-6 dagar samma vecka, men så alternerar jag med veckor där jag bara springer 3 gånger också. Och de tär ännu viktigare att variera löpningen om man ska springa ofta, och verkligen vara ärlig med sig själv så man inte tokmaxar fem dagar i rad! För annars kommer skadorna garanterat, och då har åtminstone inte jag några sympatier att erbjuda för då har man tränat direkt korkat. Fränt tonfall? Kanske det, men jag har märkt att (kanske mest killar då iofs) inte lyssnar annars och springer fem sex dagar i veckan i alla fall, trots att de inte tränat för det eller trappat upp så kroppen pallar det, och sen gnälls det över hälseneinflammationer, plantar fasciitis, gubbvad, löparknä, hopparknä, piriformissyndrom eller vad som nu blir resultatet... Alla skador är förstås inte resultatet av att man varit korkad, men har man varit korkad är resultatet garanterat att man blir skadad :-)
Jag brukar springa 3 gånger i veckan. Ofta vill jag springa mer, men jag vet att 3 gånger är lagom om jag ska vilja fortsätta jogga. Väntan på att få springa gör att jag inte tröttnar. Idag sprang jag 5 km på 30 minuter. Skönt väder och blev lagom trött. Härligt.
tack LadyG för ditt svar! tänkte väl det...men som du säger får man ju anpassa det efter formen och växla tempo och så... när jag får nya skor ska jag börja springa ute lite...och växla med att springa på löpbandet (kanske) får ta det jäkligt lugn takt med detta knä och det har ju blivit så mycket bättre... sommar87... det kanske blir så när jag kommer igång ordentligt och kan ta ut mig ... nu springer jag ju intervaller och hinner återhämta mig när jag går... längtar tills jag kan springa sådär som du :D
Såg att det fanns en sida till sen :-) Att växla aktiviteter är ännu bättre, fast cykla kan tycker jag känns som att rita en smörgås när jag är hungrig - men åt var och en efter sin fason :-)
nä...jag tänker lägga in en dag till med löpning troligtvis från nästa vecka när jag köpt nya skor.... vill jobba lugnt med den nya längre intervaller denna vecka... men sen blir det springa måndag och tisdag , tabeta/cirkelträning onsdag, springa torsdag, rodd - fredag och springa lördag...
Jösses Amalia :-) Du kommer att hjula fram som Xeena till sist :-)