icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Utmärkt medlem
    670 inlägg
    15 augusti 2013 19:24

Jag springe också igen, utan yrsel :) Har dock fått reda på att jag har rejäl gråstarr på båda ögonen. Ska opereras om ca två veckor. Får springa tills dess sedan är det träningsförbud ngn vecka.

• Veteran
    2214 inlägg
    19 augusti 2013 09:00

Jag har varit på biblioteket och lånat filmen bli en bättre löpare. Med filmen följer ett mp3 fil med intervallträning så nu måste jag köpa en mp3 spelare :P Det hade jag ju redan tänkt göra men nu måste jag ju för annars så kan jag inte köra det programmet. Hoppas att det ska hjälpa mig att komma igång med intervallerna lite, annars får jag göra ett eget intervall program genom att spara ner olika musiktempon, Kollad just min statistik och snitthastigheten per månad blir bättre och bättre :)

• Engagerad
    52 inlägg
    19 augusti 2013 09:17

Tagit mina första stapplande "löpsteg" (mer lufsande än löpande) sedan högstadiet idag. Tungt och klumpigt, men jag har bestämt mig för att bli en löpare och känner mig otroligt peppad! :-)

• Veteran
    2214 inlägg
    19 augusti 2013 09:39

Va roligt Newkarma! Det är nog mer lufsande för mig med men med träning kommer färdighet :)

• Mycket engagerad
    312 inlägg
    19 augusti 2013 10:04

SuperK, kan du inte tanka över mp3-filen till en telefon och skippa spelaren? Då slipper du köpa en pryttel till... även om jag själv tillhör kategorin som lämnar telefonen hemma med flit för att inte bli störd ;)

• Mycket engagerad
    312 inlägg
    19 augusti 2013 10:05

Newkarma, du kan kalla det vad du vill. Det viktiga är att så länge man rör sig så springer man frivarv runt dem som väljer att inte röra sig.

• Mycket engagerad
    133 inlägg
    19 augusti 2013 10:42

Hejsan löpare! Jag gjorde för två veckor sedan ett par riktiga långrundor två dagar i rad. När det var som varmast. Resultatet blev fyra blånaglar på tårna :( Båda stortårna och båda tårna ijämte stortån. Jag hade värk i dem fram tills denna helgen och den ena tån ijämte stortån gör fortfarande duktigt ont. Sprang ynka 1,5km igår i nya, större, skor... och kunde knappt sova inatt för att tån värkte och bultade... Min fråga, ni som har erfarenhet av sånt här, hur lång tid tar det innan skiten läker? Kan man springa ändå? Bör man söka vårdinrättning? osv osv.. Skor, strumpor och snörning behöver jag inga tips om! :) Har googlat och varit i löpbutiker och fått massa tips och goda råd!

• Veteran
    5951 inlägg
    19 augusti 2013 10:56

Alla gånger jag fått blånaglar har det berott på fel (för små/trånga) skor. Inte nödvändigtvis för små i storleken utan i tåboxen. Olika modeller har olika rymliga tåboxar, New Balance (dammodellen i D-vidd) t ex har bred läst och rymlig tåbox medan vissa Nikeskor är både smala och snäva om tårna. Då hjälper inga strumpor eller snörningstekniker i världen. Det kan, beroende på nagelns skick, ta ett halvår innan nageln ser vettig ut igen. Hur länge det gör ont beror helt på hur hårt/länge du sprang med fel skor. För min del har smärtan gått över på någon vecka. Jag har inte slutat springa för det, bara bytt till bättre skor. Jag har aldrig gått till någon vårdinrättning med blånaglar heller, de kan ändå inget göra. Nageln återfår sin rätta färg eller faller av, sen löser sig resten själv.

• Mycket engagerad
    133 inlägg
    19 augusti 2013 11:06

Tack för svar! Jag HAR bytt skor! Det blev ett par asics cumulus.. De kändes supersköna på minirundan igår men jag har ju 30 dagar på mig att verkligen känna in mig. Japp skorna jag hade var för trånga i tåboxen för långpass i värme, mina små tassar blev då större tassar..:) Dessa nya bredare skor i kombo med snörning för att hålla tåboxen så stor som möjligt kändes fint! Då ränner jag på då! Om än lite mindre rundor tills tån slutar jäklas så förbenat om nätterna!

• Veteran
    5951 inlägg
    19 augusti 2013 11:13

Man kan tejpa tån med sporttejp/coachtejp, om man vill men vissa tycker det gör mer ont medan andra tycker det är jätteskönt. Jag är inte så förtjust i tejp alls, fast jag har sett det användas. Mina fötter växer också när jag springer långt, både på bredden och längden, så det gäller att skon är rymlig :-) Mina älskade Saucony A5 är både smala och snäva om tårna men underbara att springa fort i, så de har jag på kortare pass, intervaller och liknande. Ska jag springa långt däremot får det bli breda New Balance med plats att växa :-)