icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 20:06

Wow!

Jag försökte hitta hur långt ett ultralopp är men ... Är det allt över en Marathon? Typ från 45 km och uppåt?

Den löpgrupp som tränat tillsammans nu inför Marathon har blivit inbjudna av en långlöpargrupp att delta i en 50 km-löpning någon gång efter jul, då de brukar springa och ta en lunchpaus och springa vidare. om jag fattade det rätt. Verkar trevligt.

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 20:13

Vanliga distanser är 50km, 100km, 50 miles och 100 miles. Spartathlon och Trans Scania sticker ut med ~246km. Men det finns ultralopp som går på tid också, dvs spring så långt du kan på 6h, 12h, 24h och 48h. Jag har kört ganska många 50km, tidsultror (6h och 24h) och ett 100km, men drömmer om 100 miles. Det vore så fräckt, det är 16 mil - det är långt till och med i bil! Drömma kan man ju :-)

Ultralångpass med mat- och fikastopp är härligt, haka på om du får chansen! :-)

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 20:21

Nu hittade jag mer svar och olika längder på lopp. Usch ja, det är låångt!

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 20:30

Trans Scania törs jag inte ens drömma om än, men High Coast ultra som är 129km däremot... iofs kuperad terräng, men det kan man träna på att greja :-)

Man måste våga drömma, gränsen går inte vid marathon. Gränsen går där man själv drar den :-)

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 20:37

Det häftiga är ju att man klarar mer än man tror!!

Hade någon sagt till mig att jag skulle springa Marathon för två år sedan hade jag verkligen skrattat. För ett år sedan hade jag åtminstone fått anmälan till Göteborgsvarvet och börjat vänja mig vid den tanken, trots att jag då bara sprungit en mil. Men en marathon.... Och nu är jag där.

För mig känns det fortfarande så overkligt att jag frågade hemma i morse om jag hade drömt :-)

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 20:39

Jag känner det ju knappt i kroppen ens. Visst känns det lite stelt i benen när jag reser mig upp från soffan, men mer än så är det inte. Det bidrar ju till att det känns så overkligt. Kan man må så här bra efter att ha sprungit en marathon?!

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 20:43

Så där kände jag mig efter Stockholm ultra 100km, och det är nog lite eufori av att ha klarat en stor utmaning i det också. Det är bara att njuta och suga på karamellen :-)

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 20:52

100 km.... Det är mer än två marathon i rad. Imponerande. Det hade jag nog inte orkat. Hur lång tid tar det? En hel dag....

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 20:59

Som mest 15 timmar, sen blir man avplockad från banan :-)

Det blir 9 min/km i snitt, men då ska man planera in toastopp, matstopp, drickastopp osv så i verkligheten måste man hålla högre tempo. Det är bra om man har en plan innan, både för när man ska äta och när man ska dricka för det finns inga garantier att kroppen kommer ihåg att signalera hunger/törst när man blir trött. Många upplever tvärt om att alla signaler upphör, och det är verkligen inte bra för man springer inte 100km på bara luft och vatten :P

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 21:03

Mm. Det gäller att komma ihåg att få i sig energi och vätska. Jag fick gå på klockan för jag stände nog av den signalen. (och det var ju bara en mara) Ungefär var 30 min tog jag en slurk energi och vatten.