icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Veteran
    2214 inlägg
    13 september 2014 03:47

Hoppas du håller dig frisk och känner dig pigg när det är dags att springa.
    Jag håller tummarna.

• Veteran
    3541 inlägg
    13 september 2014 07:24

Tack! Jag vaknade med lite halsont idag igen men nu efter frukost känns det bättre. Min löparekollega messade och sa att hon inte kommer till start p g a halsont. Det är många som är förkylda nu. Men jag har lovat både mig själv och andra att ta det lugnt. Såg att det var Stockholms halvmara idag också. Nån av er som ska dit?

• Veteran
    1448 inlägg
    13 september 2014 08:50

Heja dig Mait! Hoppas det går bra på loppet trots att du kände av halsen.
    Jag lyckades inte hålla mig ifrån en förkylning även om det tog lång tid innan den hamnade hos mig. Väldigt många sjuka nu tycker jag, mer än vanligt nästan.
    Du är grym som springer maraton!

• Veteran
    3541 inlägg
    13 september 2014 23:03

Jag klarade det! Wow vilket underbart lopp.

Jag njöt i stort sett hela tiden. Ja, det är sant! Jag tog det så lugnt att jag kunde prata mig igenom nästan hela loppet. Eftersom min löpkompis blivit sjuk så fick jag hitta en ny pratkompis längs vägen. Det gick fort och vi sprang tillsammans och avverkade våra livshistorier under de två första milen :-). Ja vi hann njuta av omgivningen och prata om den också!. De milen gick SÅ snabbt. Sen skulle hon på toa och jag joggade vidare och trodde hon skulle komma ikapp, men så blev det inte. Jag väntade t.o.m. lite extra vid vätskekontrollerna. Men jag fick hitta nya snackekompisar längs vägen. Först lite trevande för att se reaktionen. Alla vill ju inte prata sig igenom en marathon .-) Men för mig funkade det så bra att ha någon att peppa och få lite pepp tillbaka, och man känner varken krämpor eller längd när man har annat att prata om. Om man inte stöter på någon som börjar klaga över hur jobbigt det blev och hur ont det gör i vaderna och fötterna. Då frågade jag lite käckt vad personen i fråga skulle äta för efterrätt till kvällsmat, och när det blev "fel" reaktion på det så drog jag helt enkelt på och sprang ifrån :-). Det var i slutet.

Jag spurtade de sista 1400 m längs gröningen in i mål. Då hade jag krafter kvar, men de tog slut lagom till mål. Jag återhämtade mig snabbt och tyckte det var helt fantastiskt. Jag var pigg, och har inte alls kännt av den trötthet många andra gjort, och som jag trodde jag skulle göra.

Tiden? Tja, den var inte så viktig för mig, men det blev betydligt snabbare än jag trott (trots att jag höll igen) 4 tim 18 min nånting. Inte illa va?!

Maran har fått så mycket positiv respons. Flera har sagt att det var den bästa Marathonen de sprungit och då har flertalet av de som sagt det ändå sprungit rätt många. Det var min första - men det var nog inte min sista.

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 18:58

Hur länge bör man vila efter ett lopp? Ja, det har väl att göra med hur långt man sprungit och hur mycket man tagit ut sig, men generellt?

Jag har genom en snackekompis i gårdagens lopp fått inbjudan till Östgötamaran, som jag googlade och ser ska gå den 29/8 nästa år. Samtidigt kommer Tjejmilen gå veckan efter 5 september och sen Helsingborgs Marathon kanske en vecka därefter (datum inte satt ännu). Det blir lite mycket....

Jag hörde om en som stod över detta Marathon för att springa New York Marathon i november, medan en annan som sprang ska springa igen i Berlin om 2 veckor! Hm...

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 19:07

Generellt bör man vila (träna lugnare alltså, inte sitta still) lika många veckor som tävlingen varit mil lång, om man tagit ut sig och maxat.

Sen hänger det lite på hur van man är att springa långt också, hur länge man sprungit, hur god åtrerhämtningsförmåga man har osv.

Vad roligt att du känner så, att det blir mer :D

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 19:30

Tack. Jag känner igen den där generella rekommendationen, nu när jag ser den.

Det borde alltså gå att springa Tjejmilen (vi kommer nog ändå ta det lugnt eftersom det blir dotterns första) och sen marathon, men inte tvärtom :-).

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 19:31

Precis, det är den ordningen jag hade valt också, för säkerhets skull :-)

• Veteran
    3541 inlägg
    14 september 2014 19:32

Du verkar rutinerad. Hur många marathon har du sprungit LadyG?

• Veteran
    5951 inlägg
    14 september 2014 19:37

Uj...jag vet inte riktigt... 7 bara i Stockholm, men det är inte den distansen jag siktar på. Jag har sprungit betydligt fler ultralopp (mer om ultra: http://www.ultradistans.se/?page_id=13 ) än jag sprungit marathon. Fast jag använder Stockholm marathon långpass med service/formkoll så jag lär inte slua springa där i första taget. Det vore kul att komma upp i 10st, då får man diplom har jag för mig :-)