icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Veteran
    3541 inlägg
    31 augusti 2014 11:18

Jag funderar på om jag ska ha med mitt eget vätskebälte. Då har jag dels ficka för telefon och ev. energigel, och så kan jag dricka lite när jag vill och slippa trängas med andra. Eller är det bara onödigt när det finns vätskekontroller? (Har ju Göteborgsvarvets magknip i färsk åtanke).

• Veteran
    5951 inlägg
    31 augusti 2014 11:21

Det beror på lite hur tätt det är mellan borden och hur mycket du är van att dricka också, valfriheten är iofs bra men då ska man dra på extravikten vätskan innebär själv. Jag hade vätskebälte när jag började med marathon, fast jag sprang på närmare 6 timmar då, 5:30-5:45h och behövde mer vätska än de flesta :-)

Nu har jag aldrig bältet, jag klarar mig på det arrangörerna erbjuder.

• Veteran
    3541 inlägg
    1 september 2014 21:55

Mmm...

Det är 10 vätskekontroller totalt, så ca var fjärde km. Det borde ju räcka. Av dessa finns det tre (eller var det fyra) med energidryck. Men den har jag precis fått tag på och behöver vänja magen vid först innan jag tänker ge mig på, tror jag. Så frågan är om jag ska ta med egen energi :-). Vätska finns som sagt.

Nu har jag ju vant mig någelunda vid att dricka när jag springer, och samtidigt vant kroppen vid att kunna springa utan att behöva dricka så ofta/mycket, men jag tror nog ändå att jag behöver fylla på regelbundet för att orka. Och jag är ju faktiskt van att springa med vätskebältet, så den extra vikten, tja..... Och så är det är ju min första (enda?) marathon.

Funderar fortfarande (och tar tacksamt emot era tankar).

• Veteran
    5951 inlägg
    1 september 2014 22:19

Om det känns tryggare är vätskebältet absolut att föredra, likaså om du behöver bära med dig egen energi. Och så förskräckligt mycket extravikt rör det sig väl inte om?

• Veteran
    3541 inlägg
    1 september 2014 22:22

Nej, det blir ju inte så mycket extra vikt. Tar jag med mig en flaska så handlar det om knappt 3 dl (inte ens 300 gram!) om jag fyller den helt, men det behöver jag ju inte göra.

Borde kanske snarare satsa på att gå ner de grammen tills dess. Ha ha.

• Veteran
    5951 inlägg
    1 september 2014 22:23

hahaha ja en flaska lär väl inte spela så stor roll, faktiskt. Inte jämfört med nyttan du kan ha av den.

• Veteran
    3541 inlägg
    1 september 2014 22:26

Ang. energi: Läste i en tidning att det optimala är att fylla på med 20 gram kolhydrater var 20 minut. Hm. det blir väl ca 80 kcal. Fast det är väl räknat för en man, så kanske hälften är rimligt?

• Veteran
    5951 inlägg
    1 september 2014 22:44

30-60g kolhydrater /timma är en vanlig siffra, men däremot har jag aldrig hört att den skulle vara könsrelaterad utan snarare kopplad till VO2max (maximala syreförbrukningen). Ju närmare maximal syreupptagning du ligger i ansträngningsgrad, ju mer kolhydrater behöver kroppen med förbehåll för att magen kan klappa ihop om man intar för mycket kolhydrater springandes.

• Veteran
    3541 inlägg
    4 september 2014 21:57

Usch ja, Många funderingar nu. Bör jag satsa på att ta lite energi (20 g kolhydrater, ca 80 kcal?) var 20 minut alltså? Jag gissar att magen klarar lite och oftare bättre än mer och sällan?

Jag börjar som sagt bli nervös och smått nojjig nu och känner fjärilar i magen varje gång löparskorna åker på :-). Tja, det hör väl till förberedelserna.

Jag känner att jag behöver er löp-pepp. Nu mer än någonsin :-)

Löpgänget sprang (efter uppvärmning) 5 km snabbdistans ikväll och de andra for iväg i en fart jag inte hängde med i. Jag blev snabbt sist och det stukade självförtroendet något. Jag funderade över var min kondition tagit vägen och om jag verkligen kommer att orka alla de där milen nästa lördag.

Och hur ska jag hålla mig frisk? Kollegorna på jobbet hostar, nyser och en gick hem med hög feber. En annan kräkte på jobbet och gick hem men var åter dagen därpå .... Hm. Här hemma klagar barnen på halsont och en var hemma med pappa och hade feber. Kanske inte så konstigt att det känns motigt och att jag gör allt för att hålla mig frisk. Nyttiga "superbär" med antioxidanter, vitaminer, mineraler och nyttiga magbakterier. Vitlök, ingefära och chili som krydda. Tja, vad kan man mer göra? Gå och lägga sig i tid. Godnatt :-)

• Veteran
    5951 inlägg
    4 september 2014 22:04

Det låter som en helt vanlig uppladdning för maran som du genomlider :-)

Jag tror inte du har så mycket att oroa dig för egentligen, men det är nog lättare för mig att säga än för dig att tro på. Det är så det är när man laddar för tävling. Tvivel och osäkerhet är medaljens baksida.

Lite och oftare är lättare för kroppen att ta upp och för magen att hantera, det har du helt rätt i. Jag tror du är väl förberedd och kommer att klara det galant!