icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Veteran
    5951 inlägg
    5 juli 2014 23:30

9 gånger av 10 är jag själv, så då vet jag oftast hur långt jag skulle vilja springa och hur jag ska springa för att det ska bli så. Ibland får man improvisera, det kan vara vägbyggen eller något som gör att man får ta en annan väg t ex. Springer jag i grupp är det oftast med andra som behöver/vill springa ungefär lika långt som jag, det pratar man ihop sig innan om (via Facebook eller Funbeat t ex). Det brukar inte vara svårt att komma på en bra runda som fyller allas behov, vissa trivs inte i terräng t ex medan andra inte vill springa inne i stan osv. Som tur är finns det gott om stråk i Stockholm att springa på. Just i Stockholm är det så tätt mellan kiosker och mackar att någon särdeles djup planering inte behövs, särskilt inte om man redan sprungit i några år och vet vart man kan "tanka depåerna" smiley

Det är mer så att efter ett visst antal kilometer börjar man bli intresserad av att fylla på energi, och då grubblar man fram vilken som är en lämplig mack/kiosk. För det mesta löser det sig, här i Stockholm är det väldigt tätt mellan sötsakerna wink

Om jag skulle springa i mer ödsliga trakter där det inte ligger ett 7 Eleven i varje gathörn skulle jag nog planera mer, och förmodligen ta med mig mer också. Nu för tiden tar jag bara med mig vatten i ryggan och ett Visakort smiley

• Veteran
    3541 inlägg
    6 juli 2014 23:09

Än så länge har jag bara sprungit långpass tillsammans med någon/några andra och har svårt för att tänka mig att jag hade klarat det ensam. Jag tror att jag hade tröttnat. Nu har vi så trevligt att tiden går snabbt och när någon annan har planerat banan så löper det bara på och jag slipper tänka på hur långt vi har kvar :-)

Tanken om detta med planering kom dels förra veckan då vi bara var två som sprang och jag skulle kolla ut bana, och dels i helgen då vi fick bygga på i slutet för att det skulle bli rätt längd/tid. Då var det också så varmt att vi behövde fylla på vätska. Är man ett gäng som springer så har vi ju en start/mål-plats och då ska det helst stämma någelunda dit (då är det ju bra om det är i ett område med många olika löpstigar så man kan bygga på i slutet som vi gjorde senast - där det även finns vätska och toa).

Så småningom lär vi väl också hur snabbt det går och hur långt vi hinner beroende på bana, värme m.m.

• Veteran
    5951 inlägg
    7 juli 2014 09:33

Det kommer med tid och erfarenhet, och jag tror att du kommer att upptäcka tjusningen med sololöpningarna också så småningom. Man hinner tänka mycket, lösa många problem och grubbla färdigt när man är ute själv. Det tycker jag är positivt som har ganska många om mig och kring mig hela tiden, då är ensamtid värdefullt. Men visst kan det bli för mycket av det goda också, det är då jag hänger på de sociala passen som anordnas var och varannan helg här i Stockholm. Altid är det någon som vill ha sällskap i en storstad.

Google earth är väldigt bra för att reka banan så längden blir bra, sen kompletterar man med kommunens hemsida för att hitta deras offentliga toaletter och så får man använda någon form av bilistkarta med mackar och sitt eget goda minne vart snabbmaten och kioskerna finns. Man blir bättre och bättre på att lösa det där på löpande fot vartefter, skulle jag vilja påstå smiley

• Veteran
    3541 inlägg
    12 juli 2014 23:15

Jag började skriva om mina dagsutflykter i en annan tråd men kom på att det var så insnöat på löpning att det säkert inte var så intressant där, så jag klipper över det hit.

Min första utflykt var på 22 km i morse. Jag tror att veckans värme har tagit på mina krafter för jag tyckte det var segt i kroppen att springa idag, även om vi gav oss ut kl.9. Så imorgon har jag lovat mig själv att inte springa en meter. Bara vila. Möjligen lite yogaövningar som kan fungera som stretch :-)

Min andra utflykt idag gick till Löplabbet för att köpa nya skor. Jag såg förra veckan att mina löparskor (inköpta där för drygt ett år sedan) var rätt slitna och insåg att jag behövde nya. Speciellt med tanke på hur mycket jag springer nu och mitt mål i höst (att springa ett Marathon). Jag vet att man kan hitta billigare på nätet, men jag har varit så nöjd med hjälpen jag har fått där, och vi kunde konstatera att jag har haft precis rätt skor med tanke på hur jämnt slitna de var på "rätt" ställe. Det måste kännas bra för dem att få "facit" på att ha rekommenderat rätt skor.

Jag har tydligen extra känsliga fötter, som får skoskav av allt. Så inte ens de jag har haft nu (Saucony) har förskonat mig från det. Jag har konstant blåsor på kanten nedanför stortån trots tejp eller compeed och bra löparstrumpor :-(. Men inte i närheten av de skav jag får av Asics där det sitter en söm på insidan av foten som skaver efter 5-6 km. Så det gick bort direkt.

Jag fick även prova ett par Nike zoom (nånting +) som var mycket sköna. Så valet stod till slut mellan den nya motsvarande Saucony och Nike. Det blev Nike med tanke på att jag kände av den där sömmen framme vid tån som Saucony tydligen har (idag var ju skavet dessutom färskt). Så förhoppningsvis kommer dessa skorna inte ge något skav alls. (Hoppas kan man ju...) Sen att de inte var lika snygga som Saucony kan jag väl leva med. Rätt tråkig färg faktiskt jämfört med Sauconys färgglada.

Jag passade också på att prova sport-solglasögon där. Tyvärr var det rätt utplockat så jag hittade inte några som jag ville ha. Jag hade blivit tipsad om Adidas av en löpkompis som var väldigt nöjd med dem. Men av det som fanns kvar var det Bliz som satt bäst. De som passade bäst matchade visserligen skorna i färgen men var så pass spaceiga (med spegelglas) att jag inte kände igen mig i dem så det får bli något att fundera över. 
    Men de satt så pass bra att jag absolut kan tänka mig ett par. Jag som tidigare inte valt solglasögon just för att de glidit när jag blivit svettig (utan har en solskärm istället).

• Veteran
    3541 inlägg
    22 juli 2014 23:26

Nu har jag anmält mig till både Marathon och Göteborgsvarvet!

Jag har köpt nya löparskor som jag provat på löpband (då får jag lämna tillbaka och byta om jag inte är nöjd). Det dröjde inte mer än drygt två km förrän jag kände den där varma känslan som sen blev hett och början till ett skav. Hm. Jag ska kanske ge det en chans till innan ett beslut, men sen måste jag ju bestämma om jag ska behålla dem eller inte så jag kan börja springa in på riktigt utomhus. Hur ska jag annars hinna springa in dem? Ja, jag vet ju inte hur lång tid det tar, men jag måste väl ha rätt många mil i dem i alla fall innan jag ev. vill använda dem till ett Marathon?

• Veteran
    5951 inlägg
    23 juli 2014 08:45

Härligt! Vilken häftig resa du gett dig in på laugh

Jag känner tvärt om faktiskt, att om inte skorna fungerar på en gång kommer de aldrig att fungera i längden heller. För egen del köper jag aldrig skor som inte känns rätt direkt, skorna ska inte behövas springas in. De ska kännas rätt direkt.

• Veteran
    5951 inlägg
    23 juli 2014 18:39

Jag kom faktiskt ut på en runda idag, men det var förbenat vad det var varmt!!! Jösses!

• Veteran
    3541 inlägg
    23 juli 2014 22:41

Ja, jag kände faktiskt hur pulsen steg medan jag fyllde i anmälan till Marathon och vet ju inte alls vad jag ger mig in på. Tanken är att vi ska springa 30 km på söndag men ... nej inte om det blir så varmt som i helgen - det blir bara för mycket. Då startar jag hellre hur tidigt som helst, nästan :-)

När det gäller skor tycker egentligen som du att det ska kännas rätt direkt, men i så fall får jag leta LÄNGE. Dessa skorna kändes perfekt när jag provade i butik, därav valet, men som sagt, nåt var det som dök upp på löpbandet, och jag vet inte om det var av dessa skorna eller om det kan varit lite från mina nya sandaler som jag också haft en del nu (och trycker lite just där, på samma ställe). Jag har också ett speciellt inlägg i mina nuvarande skor, som bl.a ska förhindra skavsår (har för mig att det var du som tipsade om dem - Superfeet) som jag glömde lyfta över, så jag ska kanske göra det också. Min förhoppning var väl att det ska funka utan det nu när jag sprungit så mycket.

Jag är hopplös på skor. Kan aldrig köpa någonting utan att "gå in" dem. Alltid skav någonstans. Så jag är van.... *suck*

Jag ska ge det en chans till och sen får jag väl bege mig tillbaka till Löplabbet och rådfråga och se om jag kan hitta något annat som känns lika skönt direkt, som dessa gjorde.

Tack för ert stöd. Det känns så kul att få pepping i det här. Det här med löpning känns fortfarande rätt nytt för mig. Började för 2 år sedan (hade aldrig sprungit innan dess!), hade paus p.g.a. skadat knä, och nu på väg mot ett Marathon!!

• Veteran
    5951 inlägg
    24 juli 2014 08:49

Men om skorna kändes bra i butiken kanske du bara råkat knyta dem lite olyckligt sedan när du skulle ut? Sånt gör jag titt som tätt, knyter för hårt eller för löst och då sitter skorna inte lika bra.

Jag får ganska mycket blåsor på tårna om jag glömmer att smörja dem, men nu när jag nästan fått en rutin på att smörja in dem innan jag ska springa blir det bättre faktiskt. En del rekommenderar vitt vaselin, men sportslicks sitter faktiskt ännu bättre. Det sitter t om kvar om man badar, och det kanske man gör i den här värmen. Med kläderna på t om, även om det bara är en offentlig fontän laugh

Tycker lite synd om dig och dina fötter, hoppas de får lite tjockare skinn så småningom så du slipper skav!

• Veteran
    3541 inlägg
    24 juli 2014 22:59

Suck, ja, jag tycker att de borde lära sig nångång...