Utmärkt medlem
670 inlägg
Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!
De flesta jag sprungit med har klurat ut det under resans gång s a s, det brukar man känna själv hur man vill göra när man kommer upp i en timmas sammanhängande löpning. Vissa tycker det räcker med de och vill öka farten, andra (som jag) undrar hur länge man kan hålla på egentligen och fortsätter. Vissa gör både och, både ökar farten och distansen trots att dfet kan vara lite riskabelt ur skadehänseende :-) Men med tanke på din problematik skulle jag nog ta upp frågan med sjukgymnasten eller kiropraktorn nästa gång, de har en bättre insyn i hur mycket problem dina knän har (eller inte har) och kan ge mer kvalificerade svar. Personligen, men jag gillar ju långlöpning så jag är partisk, hade jag satsat på längre och inte så snabbt. Jag har egentligen inte så mycket belägg för det annat än att kraften i löpsteget (och därmed också påfrestningarna) ökar när man springer fort(are).
Håller med Lady, hellre längre än snabbare. Öka låååångsamt
ja..jag springer ju inte så fort nu...men 9-10 kmh känns som en `bra` fart jag gillar det där att hålla på länge tror jag . ...så jag håller nog fast vid tiden och springer alltå längre och längre distans kommer ju flytta ut snart också...så fort jag får nya skor kinesiologen har inte sagt något om att det kommer bli problem utan snarare att det kommer tränas bort, men har sagt åt mig att ta det väldigt lugnt i uppträning/rehabilitering....och det gör jag ju... ja...jag får väl fortsätta känna mig fram, men då vet jag att det individuellt. har svårt att se mig själv i full sula, utan mer i moderat tempo under långa stunder...mala liksom ;D tack för svar!
Då håller vi ungefär samma tempo :) Om jag sänker tempot någon min/km så klarar jag att springa ca 15 km utan att vara helt slut. Nu så försöker jag variera mellan långa pass och lite snabbare på ca 5 km. på de snabbare är jag nere runt 8-9 min/km. Så det är bara att träna på. Jag vill ju kunna springa lite fortare men det kommer nog :) Jag fick pikar på jobbet att jag inte springer utan går då jag springer så sakta. Men efter en diskussion om skillnaden mellan löpsteg och gång steg så har de inte sagt något mer om det. Jag fick påpeka regler vid gång (rakt knä och en fot i backen hela tiden) innan de erkände att jag springer/joggar.
Bara så att vi pratar samma tempo här... 7.5 km/h = 8 min/km 8 km/h = 7:30 min/km 8.5km/h = 7 min/km 9 km/h = 6:40 min/km 10 km/h = 6:00 min/km 11 km/h = 5:27 min/km 12 km/h = 5:00 min/km Löpband mäter nästan alltid i km/h eller miles per hour (vissa visar min/km också, men långt ifrån alla) medan nästan alla utelöpare pratar om hur många minuter en kilometer tar (min/km). Efter intervallerna i onsdags (15x1000 i milfart) och distanslöpningen (20km i marathonfart) igår ser jag fram emot vilodag idag, faktiskt.
Såg inte det, då springer Lena betydligt snabbare än jag men jag är nöjd ändå :)
vilken bra lista LadyG! precis vad jag efterlyst då jag läst om alla som springer ute och mäter minut/kilometer... så då måste man alltså springa 10 kmh om man ska ta milen på 60 minuter? testade ligga 10 kmh förra löppasset och det kändes ...friskt (?) ;D... kanske inte når det resultatet men jag får väl testa:D men för mig är det först och främst att springa sammanhållande tid till att börja med....nu är det 4-6 intervaller (6 minuter löpning)..nästa vecka testar jag med 3-7...får se om det håller 50 minuter annars får jag växla och ta kortare intervall igen... höften nästan helt bra och knäet okej....tycker den där bursan känns lite levande men har inte svullnat upp eller gjort ont ens efter löppassen...så det är bara att hålla i och hålla om..:D
Jag sprang 8 km i fredags. Längsta jag sprungit hittills! Riktigt nöjd. Sprang i lugnt tempo men nöjd ändå. Underbart!
Heja sommar87!! Du avancerar riktigt bra! Nu är sista långpasset avklarat, 57km på 8 timmar. Nu kan jag inte göra mer för tävlingen. Läskigt...
sprang 7-minuters intervaller idag (gick 3 minuter emellan) i 50 minuter totalt som vanligt.. ökning av tid gick bra, sänkte tempot något till 9 kmh för att se att allt höll... det gick jättebra . höften känns helt bra och knäet gnydde möjligtvis en eller två gånger som ett myggbett ungefär ;D å jag är mkt nöjd skönt att känna att formen blir bättre för varje vecka också...