icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

Pepp-tråd Löpning

Utmärkt medlem
670 inlägg
10 juni 2012 09:53

Jag skulle sprungit Malmö halvmara i augusti 2012. Tyvärr satte en knäskada stopp för det. Det var så tråden startade från början! Nu är det en tråd för pepp och stöd för oss som springer eller vill springa mer än vad vi kan än :) Häng med!

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    4 juli 2013 20:41

Hej alla kunniga =) Jag kör ett kom igång pass där jag ska lära mej springa 5 km på 5 veckor. Jag har gjort 3 veckor nu och sist var jag ute en timme totalt varav jag sprang 32 min och resten var rask gång. Programmet varvar löpning och gång. Nu senast kände jag av ryggen när jag kom ut på asfalt ( sprang första delen i på elljusspår) precis ovanför vänster skinka, alltså i längdryggen. Körde klart passet ändå men har fortfarande ont idag tre dagar senare. Några funderingar på vad detta kan vara? Vågar jag springa ändå? Jag är fortfarande tung-88 kg till mina 173 cm så har minst 12kg kvar att gå ned. Har jag kanske börjat springa för tidigt ur viktsynpunkt? Kanske dåliga skor? Jag har haft mina skor i drygt ett år, det är ett par nike pegasus, har inte sprungit nåt i dom innan utan bara promenerat och stått i dom på jobbet...

• Veteran
    5951 inlägg
    4 juli 2013 20:45

Det kan vara flera saker, men vikten tror jag är minsta problemet faktiskt. Det är mer sannolikt skorna, skulle jag vilja påstå. Dels för att de är så gamla och dels för att du antagligen har ett annat löpsteg nu än när du började. Få ett par utprovade, så du får springa på löpband och känna efter så de verkligen fungerar till dig. En bra butik ska filma löpsteget och visa hur steget ser ut. Stretchar du något, eller kör någon yoga?

• Utmärkt medlem
    670 inlägg
    4 juli 2013 21:23

Tänker lite som Lady: Strech, styrka, skor, massage/foamroller, hållningen då du springer. Kul at du springer :) och välkommen hit!

• Mycket engagerad
    498 inlägg
    6 juli 2013 09:59

Ewa1969: tack =) LadyG: Jag kör ingen yoga men stretchar efter varje pass; fram och baksida och utsida lår. Stretchar inte ryggen faktiskt.... Har känt mej svag just där under hela graviditeten ( min son är nu 7 månader ) så kanske borde köra några övningar för att stärka de musklerna? Bör jag avvakta med fortsatt löpning tills smärtan släppt? Måste nog invänta åtminstone nästa lön innan jag kan satsa på nya skor. Jag har inlägg och därför har jag alltid kört med neutrala skor då jag sprungit till och från i flera år med uppehåll för tre graviditeter.

• Veteran
    5951 inlägg
    6 juli 2013 10:21

Då kan vi nog utesluta att du är för kort i några muskler, känns det som. Det sannolika är att du har rätt i så fall, att det är en svag muskel i den regionen som behöver stärkas. Draken tycker jag är bra, både för höft och nedre rygg samt balansen: http://www.dintraning.se/ovning/449/Draken.html Kissande hunden, sjöjungfrun, skorpionen, höftlyft med ett ben etc - det är bara att börja träna hela den regionen (höft, rumpa, ländrygg) så ska du se att du slipper ont i framtida löpningar. Jag skulle ha väntat med löpning, eller åtminstone bara sprungit lite grand, tills smärtan släppt.

• Utmärkt medlem
    670 inlägg
    6 juli 2013 21:10

Lady: Har för mig att du bor runt eller i Stockholm, har jag helt fel? Ska upp må till ons och tänkte ta en tur på tisdag. Tips på var man kan springa. Ska antagligen bo på Sheraton i stan.

• Veteran
    5951 inlägg
    7 juli 2013 01:58

Stämmer :-) Du har ju hela Gärdet och Djurgården, där bl a Tjejmilen och Vår Ruset går. Buss 40 går åt det hållet om du inte vill jogga dit eller inte hittar. Jag vet inte hur bekant du är med Stockholm :-) Fast från ett så centralt läge skulle jag nog satsa på något annorlunda, t ex runda Södermalm (ca 8km) eller runt Kungsholmen (osäker på distansen men cirka 9km kanske). Hagaparken har många vackra stigar, men det ligger lite avsides och jag har aldrig åkt buss dit (bara sprungit) så jag vet inte riktigt hur man tar sig dit utan löparskor. Där finns det å andra sidan massor av möjligheter att springa och mysa. Lill-jansskogen är också en härlig plats att springa på, om man tar sig utanför city. Problemet är att mina referensramar vad gäller avstånd är skjutna i sank, jag vet helt enkelt inte riktigt vad som är långt bort och inte så du får hojta om jag kommer med förslag som inte är rimliga :-)

• Utmärkt medlem
    670 inlägg
    7 juli 2013 09:19

Ska kolla upp dina förslag. Vaknade dock med världens yrsel idag vilket inte försvinner så vi får se om vi kan åka upp överhuvudtaget! Fattar inte vad det kan vara. När man läser lite på nätet blir man mest rädd! Är det kvar imorgon får det bli VC

• Veteran
    5951 inlägg
    7 juli 2013 09:52

Krya på dig!

• På gång
    49 inlägg
    7 juli 2013 10:04

jag håller på oh tränar upp mig på löpbandet nu.. har en dålig bursa i vä knä och lite bök i höger höft... knäna, vä är sämst , fick sig en omgång då jag jobbade på Ikealagret och gick väldigt fort under den tiden jag var där. felet jag har kallas Bakers cysta, bursan (slemsäcken) svullnar upp vid `för hård` ansträngning.. nu funkar det bra att vara på bandet 50-55 minuter 3 dagar i veckan och annan träning resterande dagar, fast jag egentligen bara vill springa ;) kör just nu 5minutersintervaller i ca 50 minuter - går 6,5 kmh , springer 9 kmh fick reaktion då jag för några veckor sedan ökade till 10 och sen 15 minutersint. så jag har hållit mig på 5-minutrar i 3 veckors nu...nu börjar det kännas mycket bättre nästa vecka ökar jag till 6minutersintervaller och går 4 minuter.. (50 minuter totalt) höger höft har spökat förr i livet men har inte sprungit så mycket då...som nu.. först var det från höftknölen och ner på låret på sidan och sedan bökade även höftböjaren... hittade jättebra stretchövningar och har också kompletterat med styrkeövningar och har blivit så gott som bra på ett par veckor...har kunnat träna under tiden enligt mitt schema (knäna bestämmer) igår sprang jag `igenom` stelheten och den släppte väldigt bra.. kändes också efteråt , så detta sista jag hade var nog en översträckning från stretchning... har bloggat om mitt mål idag.. som är att springa en mil så småningom... men först vill jag klara att springa hela tiden och får öka ut efter hand ligger som sagt på 6 minuters intervall nu så jag har en bit kvar... :) jag har lite funderingar vid uppträning.. tänker att ju mer jag springer, desto längre kommer jag i distans.. hur ska man egentligen lägga upp det ? ska man hålla vid en viss distans eller tid? själv känner jag att jag vill hålla på i 50 -55 minuter....nu kommer jag ca 6,4 km på den tiden, men det kommer ju öka allteftersom jag ökar löpintervallet.. men det kanske kvittar hur jag gör.. vill till slut kunna springa 1 timme i streck... (en mil tänker jag...) men tänker på vad som är bättre för knäna förutom det jag själv känner...ad säger man om detta? tid eller distans? vad tror/vet ni? :)