icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

XL-tjejernas pepptråd

Utmärkt medlem
906 inlägg
1 januari 2012 23:09

Omstart på XL-tjejernas pepptråd  150108

För oss tungviktare som har en hel massa kilo att gå ner och behöver stöd o peppning under resans gång. Oavsett vilka metoder vi väljer så behöver vi peppa varandra för vi har en lång resa att göra.

Nu är jag tillbaka i matdagboken efter att ha gått ner till under 100 kg och varit jättestolt över mig själv  men sen gick allt åt skogen.Jag ändrade schema och började  jobba kvällar så jag kunde inte gå på några gruppträffar på Itrim, mina föräldrar dog med ett års mellanrum med allt jobb detta innabar för mig som ensamt barn så jag hann inte heller träna längre  och förstås så  har jag gått upp en massa kilon igen p.g.a. stressätning och oregelbundna mattider Men nu är det nog ., nu måste jag ta tag i min vikt igen , nu har anmält mig till Biggest loser 2015  med 122 kg som startvikt och jag ska under 100 igen !!!

Behöver mycket pepp och stöd och jag vet att vi är många tungviktare med peppningsbevov så därför tar jag upp denna gamla tråd igen som jag startade för en massa år sedan och hoppas att fler hänger på !!

• Utmärkt medlem
    906 inlägg
    12 december 2012 07:47

God morgon tjejer ! Så kul att det var fler som var kvar !! Bra jobbat mita !! Jag håller tummarna för bra resultat. Välkommen åter jessican ! Svampinfektioner frodas av mycket söta , enkla kolhydrater ( gois, läsk, kaffebröd) så det kan man ju tänka på när man tänker synda . Jag har ingen speciell strategi för julen, jag har inga problem med godis eller kaffebröd dagtid eller när vi har släkten här , men jag vill inte ha några rester ligga framme efter att gästerna gått på julafton/ nyår.Ev. godis eller kakor få min sambo ta in på sitt rum/ eller ockaså skickar vi med våra gäster. Jag brukar aldrig ta en kaka för då vet jag att jag inte kan låta bli att ta fler.En pepparkaka blir lätt en burk pepparkakor på natten.Det ger garanterad dålig mage nästa hela dag så jag försöker tänka på konsekvenserna innan jag äter. Ha en bra dag alla duktiga tjejer !!! Vi kan om vi vill och det vill vi ju !!

• Veteran
    2753 inlägg
    12 december 2012 08:44

hej jessican jag känner igen mig precis i dig hur du har det så hade jag det förut men sedan augusti i år så har jag lagt ner mycket tid och ork i mig själv och tagit bort all socker,mjöl ,kolhydrater i form av potatis,ris,pasta,bröd och äter numera grönsaker,frukt,naturell yoghurt,frön,nötter, protein i form av kyckling,fisk ,kött och äter max 1000-1200 kalorier /dag och började promenera 1-1,5-2 timmar/dag och har numera ett helt nytt liv . jag är sockerberoende och brödoman och kunde förut inte leva utan bröd. men numera klarar jag att leva som jag vill. har hittills gått ner 19 kg sedan 6 /8 i år och totalt 24,3 kg så jag är så glad att jag inte är bunden till maten mera.

• Veteran
    2753 inlägg
    12 december 2012 08:49

när det gäller julen ska jag försöka äta som vanligt som jag gör nu och det finns goda tex sillrecept man kan göra utan socker och tex kalkon är ju nyttigt kött. Tänker också prova att göra lax med skaldjursröra .Däremot godis och knäck och sånt kommer jag inte att göra får bli ngt nyttigt godis med mörk choklad 86 % med tex cocosolja . jag har hittat i icaaffären tex mandelmjöl och cocosmjöl som man kan baka en nyttig kaka med tex saffran och njuta av en liten bit med gott samvete. bara några tips om ngn vill ha recept så kan jag skriva ner om ngn vill

• Utmärkt medlem
    906 inlägg
    13 december 2012 07:36

God morgon tjejer ! Ikväll skulle jag ha ätit julbord med jobbet men enligt mitt nya schema jobbar jag kväll och får inte byta pass varken ikväåll eller i morgon kväll så det blir inget julbord för mig ! Å andra sidan så är det skönt att slippa frestas av all onödig mat. Trevlig lucia !!! Pepp,pepp

• Veteran
    2753 inlägg
    13 december 2012 09:25

förstår att det är blandade känslor med julbord känner så själv också .Känns onödigt att frestas av allt man kan äta men ändå lite sugen. För min del känns det som att jag skulle både äta onödigt mycket eller ev få återfall och det vill jag inte. Jag har ju svårt med socker och är beroende så jag får ta det lite lugnt och inte låta mig frestas. räcker ju när man sätter på tv så ska det bakas och göra godis mm men tänker att sånt äter inte jag det ser ju inte gott ut. =) ha en bra dag peppkram

• Mycket engagerad
    414 inlägg
    13 december 2012 10:52

Önskar er alla en glad och trevlig Lucia dag. Här är det kallt och soligt, precis en vinterdag i min smak. Ska på julfest på lördag och det är knytkalas. Vi ska ta med oss GODIS, ja jag är ju den rätta för det.....samt risgrynsgröt och saftsås. Det enda "nyttiga" var Brie ost eller Camenbert (stavas det så?) Och det ska vara till 20 pers, hur tusan mycket godis ska man ta med då? En del är rena rama gottegrisarna, det får nog bli på en höft så att säga:/

• Utmärkt medlem
    803 inlägg
    13 december 2012 22:21

Hej hopp! Jag är också kvar. :-) Har inte varit in här mycket alls de senaste veckorna pga. flytt och nu heltidsvikariat på dagis. Men det går bra med maten och inte alls lika bra med motionen. Men det gör inget. Nya tag när jag börjar mitt jullov den 22:a. Jag har varit en gottegris utan dess like i hela mitt liv oxh har numera inga problem alls att stå emot. Så skönt! Jag kan ha kilovis med godsaker precis under näsan men tar inte en enda smakbit. Jag vet att det smakar underbart gott och kan tänka att de vore härligt att kunna stuva in en massa godis och fikabröd i munnen, men jag tar inget ändå. Jag äter inte sånt. Punkt. Jag har bestämt mig och då är liksom kampen redan över. Var hos min mamma i helgen och hon är den som kritiserat min vikt mest av alla i alla år. Det var lite lustigt att hon av alla sa : Du kan väl fuska NÅN gång! när jag hela tiden sa: nej jag äter inte sånt. * s * Men hon sa ju samtidigt att jag blivit smal och provade min vinterjacka och blev impad av att vi snart har samma storlek. :-) Min strategi inför julen är att fortsätta som vanligt. Det finns en massa gott man kan äta med gott samvete: fruktsallad med keso och grädde, skinka, goda sallader, julmust light, mörk choklad och nötter. Och så ska jag göra mig en janssons med rättika istället för potatis. Korv med hög kötthalt tänker jag också mumsa på. :-)

• Utmärkt medlem
    906 inlägg
    14 december 2012 07:51

God morgon tjejer ! Kul att "se" dig igen AnnicaE ! Att jobba heltid på dagis förstår jag tar både tid och energi , å andra sidan borde man göra av med en hel del steg, vardagsmotionen är minst lika viktig som den ombytta motionen. Själv sprang jag i trappor mellan de 3 enheter jag kopplade igår kväll så min vardagsmotion blir jättebra men nu när jag jobbar mer är det svårt att hinna med cirkelträningen .Men det löser sig, troligtvis blir jag mindre trött efter att ha jobbat mer än tid. Saffransbullar, pepparkakor och stora godisskålar fanns det på jobbet + tårta eftersom en boende fyllde år men jag var ståndaktig.Tog ingenting.Jag tröstade mig med några torra riskakor med lättost när jag kom hem vid 22-tiden. Ikväll dvs kl. 13 går jag på mitt kvällspass idag.Innan dess städning och 2 hundpromenader så nu är det bara att sätta igång. Ha en bra dag !! Pepp,pepp

• Veteran
    2753 inlägg
    14 december 2012 09:18

härligt mymlan ,bra jobbat med godsakerna. jag fick sug igår kväll när jag såg makens julpresent han fick i julklappsbytet förra veckan och kännde mig nästan sjuk av sug. men pratade om det med min man och han stöttade mig , pepp alla

• Utmärkt medlem
    906 inlägg
    15 december 2012 09:31

God morgon tjejer ! Idag är det diskbaljan som gäller.Min mamma ska ha 90 -årskalas.Trots sin höga ålder har hon gott om vänner , släkt och bekanta och alla ska komma. Slipper laga mat i alla fall det blir catering, tårtor har några av gästerna med sig. Ha en bra dag !! Pepp,pepp