icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

5:2 Jan-Mars 2014

Veteran
5155 inlägg
30 december 2013 12:46

2013 slut och 2014 startar. Då är det dags för oss att starta om igen med en ny tråd. Peppningar, matförslag och stötta i mängder !! Vilken tur att vi har varandra <3 Kom igen nu är det dags att vi tar hand om oss !!

• Veteran
    1186 inlägg
    7 februari 2014 09:45

Fastan igår kändes inte som en fasta, jag var hungrig en gång på dagen sedan kändes det som jag ätit som på ätdagar. Jag grillade kyckling till familjen men var inte så hungrig när dom skulle äta, så jag åt min middag vi 19 tiden. Dagens vikt är 75,4 och det blev - 0,7 från förra fredagen. Jag hade sådan överskottsenergi på kvällen så jag gick och la mig rätt sent och läste länge, det antar jag är en bieffekt av fastan, vilket jag tolkar som en positiv bieffekt :-) Grattis Lassas, och trevlig helg på er alla.

• Mycket engagerad
    240 inlägg
    7 februari 2014 09:49

Hej, jag ska försöka komma in i 5:2 nu, har de sista veckorna haft fler fastedagar än så då mitt första mål var att komma under 80 så snabbt som möjligt, vilket jag nu är! Så 5:2 ska jag försöka starta från och med nu, men jag ska samtidigt iväg på en resa i sex veckor. Någon av er som har erfarenhet av att köra 5:2 när ni reser (med ressällskap ska tilläggas). jag vill gå ner cirka ett halvt kilo per vecka så jag antar att det innebär att jag behöver äta ganska nyttigt de andra dagarna också. Några tips att dela med er av?

• Veteran
    1186 inlägg
    7 februari 2014 09:58

JeannieO: Försök att äta lagom portioner och välj grönsaker och protein framför såser och friterad mat, på fastan kan måltidsersättningar vara bra och snabbt när man är hungrig. Jag har inte dragit ner så mycket på ätdagarna utan äter vanlig husmanskost i mindre portioner, tar upp en lagom mängd mat och tar inte om av maten. Inga kakor eller annat slarv under ätdagarna, utan äter lite mer under helgen, inte av maten utan av det som är mindre nyttigt som snacks, och kanske någon kaka eller choklad. Hoppas du får en fin resa :-)

• Mycket engagerad
    240 inlägg
    7 februari 2014 10:25

Tack Paloma, ska köpa med mig måltidsbars som jag kan ta till när det behövs. Och försöka äta lagom portioner och inte ta om (det är en av mina svårigheter, mat är ju så gott!).

• Nykomling
    3 inlägg
    7 februari 2014 13:43

Hej! Jag har stora planer på att dra igång med 5:2 som en del i min annars kolhydratfattiga kost. Jag äter inte strikt LCHF då jag äter frukt och en och annan rotfrukt som morot, kålrot, rödbetor (aldrig i burk utan bara färska), äter även en del mejeri även om jag försöker minska ner detta och använda en hel del laktosfritt. Men pasta, bröd, ris, potatis mm går helt bort utom vid vissa undantag. Så vad ska jag nu tänka på när jag ska börja med 5:2? Ska man sprida fastedagarna eller lägga dem efter varandra? Angelica

• Mycket engagerad
    247 inlägg
    7 februari 2014 13:55

Duttis/Angelica: Tror det varierar en hel del om man frågar runt... Själv har jag valt att halvfasta måndagar och torsdagar och äter då bara middag. Andra väljer att äta lite flera gånger per dag. Lycka till! Och berätta gärna hur du gör. Hälsningar från fröken nyfiken :-)

• Veteran
    1356 inlägg
    9 februari 2014 13:51

Efter en veckas frossande i god mat och goda viner på Gran Canaria är vardagen tillbaka. Imorgon är det fastedag, ser faktiskt fram emot det. Jag gör som dig Lilltuss, fastar måndagar och torsdagar ... men om det är något speciellt jag ska dessa dagar så byter jag ut någon av dem (inte så ofta dock). Jag har försökt fasta två dagar efter varandra men det fungerade inte alls för mig. Var alldeles för hungrig dag två. Mitt råd till er som frågar, prova er fram och se vad som passar för er! Pepp till er alla!

• Veteran
    5155 inlägg
    9 februari 2014 20:13

Så har jag tagit veckans första fasta. Om man nu räknar söndag som första dagen i veckan. Jag har köpt en stekpanna på COOP, den här som är på reklamen på TV-shop. Man behöver inte något fett alls när man steker. Superbra !!! Nästa fasta blir på torsdag och månd-ons är det bara att se till att dom blir bättre än dom senaste veckorna !!!

• Veteran
    5155 inlägg
    10 februari 2014 10:15

Lycka till ni alla som fastar idag !!! Min dag består av att sköta mig, inte stoppa i mig något nödigt !!!

• På gång
    20 inlägg
    10 februari 2014 10:55

Äntligen måndag och fasta!!! Lägger denna tjockis helgen bakom mig.... Kämpa på gott folk!