icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

5:2 JANUARI - JUNI 2015

Mycket engagerad
386 inlägg
30 december 2014 20:11

Jisses vad de tre sista månaderna för 2014 gick fort.

Nu sätter vi nya mål och tar nya tag för 2015. LYCKA TILL ALLA

• Mycket engagerad
    210 inlägg
    16 januari 2015 22:07

Hur går det för er? :) Jag har nu avklarat mina första 5 dagar, varav två fastedagar. Fastedagarna gick bra, jag hade dock tänkt köra lite LCHF-ish de övriga dagarna och det har jag väl inte hållit stenhårt kanske. Men ikväll skippade jag pastan till köttfärssåsen i alla fall. Tog keso och sallad istället. Och gick förbi de grymt goda semlorna i affären. Och sitter och stirrar på kidsens övergivna chipsskål nu men är faktiskt inte sugen. Så det känns jäkligt bra! :P 

Jag fick lära mig nångång att man ska inte deppa ihop för alla "snedsteg" man gör, utan känna sig grymt stolt över alla gånger man faktiskt lyckas AVSTÅ från sånt man tidigare smällt i sig utan att blinka. :)

• Engagerad
    94 inlägg
    17 januari 2015 08:47

Grattis Madde65smiley Här går det lite trögt att komma tillbaka till min innan jul vikt tydligen trots 5.2 och vettig lchf inriktad kost övriga dagar...kan dock vara min grymma träningsvärk i låren som spökar lite ( bundit lite vätska) ...blev bara 0,5 kg ned denna vecka...hade hoppats och trott på lite till..

Men jag kör på och jag har ju även koll på övriga dagar då det blir mellan 1200-2000 kcal dessa dagar ( främst fredag o lördag det kan komma upp mot 2000 kcal) så en normalvecka vikthållarvecka skulle jag väl äta ca 12600 kcal ( räknat på 1800 kcal/dag)  och nu äter jag 9500 kcal typ ...

Bra där med chipsen Kitty72...och rätt tänktsmiley

• Mycket engagerad
    122 inlägg
    18 januari 2015 18:31

Chiapudding på gång i kylen inför morgondagens fasta. Ska bli spännande att väga mig imorgon. Har ätit ok i helgen förutom en budapestbakelse som slank ner. Var inte ens speciellt god men ändå åt jag upp den. Man kan ju undra varför.

• Mycket engagerad
    210 inlägg
    18 januari 2015 22:56

Duktiga alla är! Heja heja!

Jag ska ställa mig på vågen imorgon och se resultatet efter min första vecka. Kör ju 5:2 och typ LCHF de dagar jag inte fastar. Känns helskumt att äta så mkt fett och bli så mätt... är förhoppningsvis bara gamla "viktväktar-tankar" som sitter i. Ska bli intressant att se resultatet. :D

• Veteran
    1186 inlägg
    19 januari 2015 09:39

God morgon!

Idag blir det fasta för mig, gäster och god mat visar sig på vågen men jag fastade ju inte förra veckan.

Havregrynsgröt om en stundsmiley

Lycka till alla som fastar!

• Mycket engagerad
    386 inlägg
    19 januari 2015 11:18

Här fastas det också, kaffe och mineralvatten under dagen så får vi se vad det blir till middag. Har inte ätit "rätt" under helgen, vi har firat min man som fyllt år. Både mina föräldrar och svärmor kom och sov över så det var mest matlagning på helgschemat. 

Jag har köpt chiafrö som jag tänkte pröva, någon som har något smarrigt recept?

Hepp och Pepp :)

• Mycket engagerad
    122 inlägg
    19 januari 2015 18:13

-1kg försvann förra veckan då jag fastade tre dagar och det är jag nöjd med! 

Lassas - jag blandar 1dl mjölk med 1,5 msk chiafrön och 1 krm vaniljpulver. Jag gillar mosad banan till men om jag äter chiapudding en fastedag blandar jag i hallon.

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    19 januari 2015 18:17

Härligt Issen!

Här fastas det också i dag! Ska börja med kvällsmaten strax. I dag blir det nötfärs stekt med vitkål och morot. Har lite sweet chilisås i och låter det puttra en stund.

Lassas jag har gjort chiapudding med 1 dl mandelmjölk, 1,5 msk chiafrön och 1krm vaniljpulver. Kör också med hallon till.

• Engagerad
    94 inlägg
    20 januari 2015 16:08

Gläds med er som går ner i vikt fint, grattis smiley

Här fastas det idag även om det känns som det kvittar viktmässigt för min del då det inte ger nåt "mertapp" direkt förtillfället, tror jag skulle tappa lika mycket genom att bara äta lite lagom alla dagar....

Och min läkare var väldigt skeptisk till övriga positiva effekter detta halvfastande ska ge... så känner mig sådär halvinspirerad idag måste jag sägafrown

Chiapudding är dock även min nya favorit både på fastedagar och ickesmiley Jag blandar i mjölk och lite grädde, vaniljpulver och äter mango till.

• Veteran
    1186 inlägg
    20 januari 2015 16:41

Tråkigt Jessand att det inte händer något på vågen, vad menade läkaren med att det var tveksamt med hälsoeffekten av halvfasta, det finns flera undersökningar som visar på att det är bra för kroppen om man är frisk i övrigt, Kerstin Brismark har bla forskat en del.

http://mabra.com/ny-forskning-52-dieten-fungerar-for-alla/

Jag hade kanske tagit en paus från 5:2 och ätit mindre varje dag ett tag och utvärderat resultatet efter ett tag, du kan ju alltid byta tillbaka om du ångrar digsmiley