icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

5:2 OKTOBER - DECEMBER 2014

Mycket engagerad
386 inlägg
2 oktober 2014 09:12

Nu kör vi de tre månaderna som är kvar av 2014. Nog sjutton ska vi klara av det.

Pepp på er alla.  wink

• Engagerad
    53 inlägg
    17 november 2014 18:32

Välkommen Elliane :)

• Mycket engagerad
    206 inlägg
    17 november 2014 18:41

Jag är också kvar! Har kört fast i nåt slags hjulspår och orkar inte tänka på vad jag ska äta mina fastedagar, blir lätt samma och samma! Typiskt när det blir mörkt grått och regnigt, då blir allt så tråkigt! Nä ta sig i kragen nu! smiley

• Nykomling
    9 inlägg
    18 november 2014 10:06

Tack, vad snälla ni är! Den där broccolisoppan, är det den här? http://www.matdagboken.se/?p=recept&ReceptID=7167

Jag gillar broccoli. Igår bjöd jag sambon på rostbiff, cornichons och kokt blomkål. Jag som var vrålhungrig och bara hade ätit lite tomat(!)soppa till lunch tyckte det var jättegott. Han muttrade dock över kokt blomkål... smiley Vanligtvis brukar jag steka/woka den lätt i lite olivolja och massa flingsalt. Det är jättegott!

• Veteran
    1186 inlägg
    18 november 2014 20:09

Hur mycket går ni ner en fastedag?

Måndagsfastan går jag ner mest det kan vara mellan 1-1,3 kg men om jag fastar ävenpå torsdagen blir det bara mellan 0,5-0,8 kg. Det är nog för att man ätit mer på helgen och har lite extra att gå ner.

Kul med nya på tråden och jättekul när man skriver vad man äter, det kan behövas lite extra tips på maträtter när fantasin trytersmiley

• Mycket engagerad
    386 inlägg
    19 november 2014 14:47

Elianne, det är den här soppan jag menar

http://www.matdagboken.se/?p=recept&ReceptID=8372.

Min favorit helt klart

• Nykomling
    9 inlägg
    19 november 2014 14:59

Tack Lassas, den ska jag absolut prova! Gör du den på fryst blomkål eller funkar färsk?

Jag vet inte vad jag ska säga om min viktminskning hittills, det har gått för kort tid för att veta om den är tillfällig eller kommer att hålla i sig och fortsätta nedåt. Hur ofta väger ni er? Paloma, väger du dig två gånger i veckan alltid? Bra resultat, hur som helst!

Jag har barn varannan vecka och tycker det är svårast att anpassa min fastemat när jag äter med dem. Imorgon ska de få pasta med ostsås (Keldas, det är så enkelt eftersom den är kaloriberäknad), skinka, parmesan och grönsaker och då gör jag min "pasta" på zucchini istället så ryms den inom budget (ja, och utesluter parmesanen då).

• Veteran
    1186 inlägg
    19 november 2014 15:27

Elliane, jag väger mig varje morgon men fastar bara för att hålla vikten nu när jag gått i mål, men morgonvikten på torsdagen avgör om jag ska fasta två dagar, det händer kanske en max två gånger i månaden. Väger jag närmare 69 kg på torsdagen fastar jag även då, efter måndagsfastan ligger jag på ca 68.3 kg och det försöker jag hålla någorlunda hela veckan.

Det blir alltid lite extra på helgen tex chips, choklad eller någon fika med kaka, det är det jag fastar bort på måndagensmiley

• Mycket engagerad
    386 inlägg
    19 november 2014 16:59

Elliane, det spelar ingen roll om det är fryst eller färsk broccoli, blir lika gott oavsett.

Min vägdag är fredagar.

• Nykomling
    9 inlägg
    20 november 2014 09:59

God morgon! Idag blir det färdigmat till lunch minsann! Kyckling- och pomelosallad från Panini. Dyrt med 69 kr för den mättnadsgrad det ger (en vanlig dag är det alldeles för lite mat för mig) och med tanke på att jag väljer bort kokos och nötter, dressning och bröd. Men skönt ändå ibland att kunna vara lite spontan och slippa förbereda hemma. Den här salladen innehåller morot, vårlök, chili, koriander, paprika, gurka, sallad och så pomelo och ångad kyckling, och ger 185 kcal. Med alla tänkta tillbehör (utom bröd) så blir det 413, dvs mer än dubbelt. Sånt tänkte jag sällan på förut. Att dressingen ofta innehåller lika mycket kalorier som hela salladen, tex. 

• Mycket engagerad
    386 inlägg
    20 november 2014 15:43

Veckans sista fastedag....Yeay, började morgonen med att åka till gymmet alldeles för tidigt, visade sig att det öppnade först efter en halvtimme. Hem igen och iväg till jobbet. Så surt, det är i alla fall a 25 minuter en väg. Idag har jag ännu så länge bara fått i mig ett kokt ägg. Till middag blir det färsfylld zucchini (251kcal/port) och sedan någon clementin.  laugh