icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Veteran
    1310 inlägg
    27 september 2012 06:26

Joggade min 45min`s runda igår, svettigt värre. Det var tyngre igår än innan! Men jag slutförde ändå! Stolt över mig själv. Morgonvikt 75,9kg

• Veteran
    1732 inlägg
    27 september 2012 07:54

Duktigt gjort CamillaQ! Idag har jag träningsvärk, jag ska först storstäda huset så ska jag träna ett pass i em. Dagens morgonvikt 61,5 kg. Jag ska också baka ett sådant gott bröd som är nyttigt, har ni testat? Om inte gör det! Ingedienserna låter kontsiga men brödet blir perfekt, jag bakar degen i en brödform smord med sesamfrön, mums! Ingredienser: 12 stora ägg 50g smält smör 1,5 dl kokosnötsmjöl 2 msk fiberhusk 1 msk bakpulver 1 tsk salt 1 dl fibrex flingor 1 dl solroskärnor 1 msk hel fänkål Gör så här Vispa äggen poröst med elvisp och häll i det smälta smöret. Stöt fänkålen i en mortel och blanda de torra ingredienserna, blanda sedan väl i smeten. Lägg degen svälla ca 10 min. Stjälp upp degen på bakbord, se till att fukta underlaget med vatten. Blöt händerna riktigt med vatten och forma degen till ett bröd. Lägg brödet på plåt med bakplåtspapper och strö över solroskärnor. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 40-45 minuter. Sedan ska jag förbereda detta smarriga snacks som jag ska ha till drinkarna imorgon, ja imorgon har jag varit "drogfri" ( läs alkoholfri he he he ) i 2 månader. Inatt kommer goda vänner och hälsar på oss en vecka från Sverige och då ska jag göra smarriga drinkar och dricka skumpa =) Hm undrar hur vikten blir på onsdagen...ja ja Serranogodis – två smaker Ingredienser 150 g serranoskinka 1 pkt philadelphiaost (200g) 3 tsk pesto 7-10 soltorkade tomater i olja gladpack Beskrivning 1. Dela philadelphiaosten i två delar och lägg vardera del i en skål. 2. I ena skålen tillsätter du peston och rör samman. 3. I den andra skålen tillsätter du de soltorkade tomaterna och mixar samman allt med en mixerstav. Smeten ska bli slät. 4. Bred ut gladpack och forma pestosmeten till en ganska smal rulle (ca 2,5-3 cm i diameter) med hjälp av gladpacken. Tillslut gladpacken och lägg rullen i frysen. 5. Upprepa samma procedur med tomatsmeten och lägg rullen i frysen. 6. Låt rullarna vila i en timme. 7. Bred ut gladpack och ta hälften av serranoskinkan och lägg ut som en matta på gladpacken (lägg skinkan vågrätt). Tänk att du ska täcka ostsmeten/ostrullen. Upprepa för resten av skinkan. 8. Ta ut rullarna och lägg dem på serranoskinkan (en åt gången) vågrätt. Med hjälp av gladpacken så rullar du skinkan kloss mot ostrullen så att den kläds in av skinkan. 9. Tryck till rullen och lägg rullarna i frysen för ca 10 minuter – så de hinner bli lite stela och lättare att skära i. 10. Ta sedan ut rullarna. Skär med vass kniv rullen i 1,5 cm-2 cm tjocka rullar. Jag skar varannan lite på snedden för att de skulle stå upp snyggt. 11. Ställ kallt tills det är dags att servera. Ät och njut! Tänkte prova några av dessa drinkar- innehåller inga kolisar =) Mojito de lux Ingredienser 6 st limeklyftor 1 knippe myntablad 1 tsk flytande honung 5 cl ljus rom krossad is champagne extra brut Garnering myntakvist Gör så här 1. Sköj limen, pressa ur fruktkött ur limen i ett highballglas. Häll i honung och mynta. Häll i rom och fyll upp med krossad is. Rör om och toppa med champagne. Garnera med en myntakvist. Mojito Hallon de lux Ingredienser 6 st limeklyftor 1 knippe myntablad 6 st färska hallon 1 tsk flytande honung 5 cl ljus rom krossad is Club soda Garnering myntakvist och hallon Gör så här 1. Skölj lime. Pressa ut saften och köttet ur den och mosa tillsammans med myntablad, hallon och honung i ett highballglas. 2. Häll i rom och fyll glaset med krossad is. Rör om och toppa med soda. Garnera med en myntakvist och ett hallon. Ytterligare ett recept på en Mojito, kan man få nog av dem Ingredienser Sockerlag 1 dl vatten 1 dl sukrin melis (ersättning för florsocker) Mojito 6 cl ljus rom 2 msk sockerlag 1/2 limefrukt 1 näve, ca 15 blad av färsk mynta (eller efter smak) Sodavatten eller kolsyrat vatten Is Gör så här Sockerlag Häll lika delar sukrin melis (vanlig sukrin fungerar inte den kristalliserar sig när den svalnar) och vatten i en gryta. Värm under omrörning till sukrinet har smält. Ska ej koka. Förvara svalt. Tvätta limen noga. Pressa ut limesaft i glaset och dela sedan limen i mindre bitar som läggs i ett högt glas. Tillsatt sockerlag och myntan. Stöt myntan i limeblandningen. Om du inte har en mortelstöt för mojito så går det utmärkt att använda en vanlig mortel. Fyll på med ljus rom och vatten. Garnera med lime och mynta. Hallonmojito 6 cl Vodka Rasberry 1/2 lime Mynta Frysta hallon Krossad is Sodavatten Mortla ner lime och mynta i ett glas. Häll i hallonen och vodkan. Fyll upp med krossad is och sodavatten. Blanda lite och garnera med limeklyfta och sugrör. Hallon Daiquiri Ingredienser 4 cl rom (ljus eller reserva) 1 dl frysta hallon några jordgubbar 1/4 st pressad lime 0.5 dl sockerlag (om du vill ha en sötare drink Gör så här 1. Kör allt i en mixer tills det blir trögflytande och servera i ett fint glas med fot. 2. Garnera med en bit lime och några hela hallon. Undrar ni vilka som är mina favoritdrinkar, he he he Oj drinktips så här en torsdagsmorgon, he he he! Carpe Diem Helena!

• Veteran
    1732 inlägg
    27 september 2012 07:59

Oj jag glömde receptet på en smarrig cheesecake somjag gjorde igår, ni måste testa, botten är sååå ljuvlig!! Ni som inte är så strikta kan ju också använda er av nutella, lägg ett lager "mousse" på nötbotten, rippla massor av nutella över "moussen" och tillsätt ytterligare ett lager "mousse". Mums! Botten 150 g hasselnötter 100 g mörk choklad 4 äggvitor 1½ dl socker ( jag använde hälften kokossocker och hälften sukrin ) Rosta nötterna i en torr stekpanna. Hacka dom och chokladen grovt, går bra i en mixer. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt sockret lite i taget under tiden som du vispar. Blanda ner chokladnötblandningen försiktigt och bred ut smeten i en springform, 24 cm i diameter. Grädda i 35 minuter på 175 grader, mitt i ugnen. Låt kallna. "Mousse" 200 gr philadelphia ost 4 äggulor 4 äggvitor 4 dl vispgrädde 6 msk sukrin/kokossocker 1tsk vaniljpulver Dela äggen i vitor och äggulor i varsin bunke. Vispa äggvitorna styva . Vispa äggulorna med sukrinet/kokossockret och vaniljpulvret. Tillsätt sedan philadelphiaosten och vispa smeten slät. Vispa grädden och blanda ner den försiktigt i äggsmeten. Tillsätt tillsist äggvitorna ännu försiktigare och blanda runt. Slå moussen i formen på nötbottnen och ställ i frysen minst 3 timmar. Ta ut tårtan 30 minuter innan den ska serveras och dekorera den med hallon och blåbär. Här kommer också ett lätt recept på en smarrig efterrätt: 100g mascarpone 2dl vispad grädde 1dl naturell yoghurt 1tsk vaniljextrakt Hackade hasselnötter blandade bär 3msk riven mörk choklad (70%) Blanda ihop grädden, mascarponen och yoghurten med vaniljextrakten. Varva i ett glas,gräddblandningen med bär, choklad och nötter. Blev ni sugna nu??? Carpe Diem !

• Veteran
    1732 inlägg
    27 september 2012 12:04

Nu är hela huset skinande rent och alla fönster är putsade, och trädgården är fixad, såå skönt! Vilket träningspass! Har precis gjort bananplätt som frukost. Så gott och så enkelt! Gör så här: Mosa en banan. Blanda i ett ägg och stek i liten stekpanna. Servera gärna med lite agavesirap! PeppKram

• Veteran
    1732 inlägg
    27 september 2012 18:17

Idag vill jag ta upp ett par saker, först denna fina studie. De tog 22 kvinnor som delades i 3 grupper, 2 av grupperna utförde 4 workouts per vecka i 4 veckor. Grupp A sprang i 30 minuter med intensitet kring 85% av sin maxpuls Grupp B gjorde 8 rundor med 20 sekunders träning med 10 sek vila- burpees, squat thrusts, jumping jacks osv. Rätt tufft mao. Grupp C utförde ingen träning alls Resultaten: tadaaa!! Både A och B ökade sitt flås med samma siffra, ungefär 7-8%. Exakt, 4 minuters pass funkade lika bra som 30 minuters jogging på bandet! Men vi är inte klara än. Intervallgruppen som enda gruppen ökade mest i muskeluthållighet i övningarna som bröstpress, benspark, situps och pushups. Studiens slutsats: extremely low volume bodyweight interval-style training” will boost cardiovascular fitness just as well as cardio while giving you BETTER improvements in muscle endurance. Så varför spendera 30 minuter när du kan halvera tiden och få ut ännu fler benefits från sina korta pass? Den andra grejen är att denna träningsartikel är fortfarande det bästa jag har läst i svensk media. Jag återkommer till den då och då för att påminna både mig själv och er om vad som är viktigare när det gäller träning och det är inte stavgång eller jogging. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/intensiv-styrketraning-kan-bromsa-aldrandet_6375810.svd

• Veteran
    1310 inlägg
    28 september 2012 06:36

Fina tips du skriver Flodis. Din utmaning med burpees orkades inte med denna veckan, tyvärr. Är väldigt nöjd att jag faktiskt joggat 4 rundor denna veckan trotts jobb!

• Mycket engagerad
    199 inlägg
    29 september 2012 12:14

Åh vad mycket goda recept, farligt att gå in här och läsa! Jag känner mig inte lika fokuserad och min energi ligger inte på samma nivå som tidigare. Jag vet att det är den gråa och deppiga hösten, samt mkt på jobbet och runt omkring som gör det. Får ta en dag i taget helt enkelt. Trevlig helg

• Veteran
    1732 inlägg
    29 september 2012 13:12

Karanna, glöm inte att du bör äta D vitamin för att ta bort höstdeppen =) Jag ska inte säga vad jag gör just nu, ligger i poolen med ett glas champagne, det är strålande sol och 31° i skuggan. Ikväll blir det skaldjurtallrik på vår favvorestaurang! Peppkram till ALLA!!! HA en go helg!

• Veteran
    1732 inlägg
    30 september 2012 08:13

Godmorgon tjejer, hur har helgen varit för er??? Har ni matkoll och hälsokoll??? Jag har ätit bra och druckit bra fastän det har varit några glas skumpa och vin, men ingen kolhydratchock för min del iallafall. Jag har gjort bra val hela helgen! Idag vägde jag 61,9 kg så jag får hoppas jag tar några hg till onsdagen! Vad har ni ätit och druckit i helgen, har ni tränat? Peppkram från Cypern!

• Mycket engagerad
    199 inlägg
    30 september 2012 08:24

Min helg har varit okej. Inte så nöjd med gårdagen då det började spåra ur på kvällen. Åt upp barnens godis som de ej ville ha, en hel påse popcorn och en hög mackor. Jag tröstar mig med att det kunde varit värre och tänker på att jag denna vecka inte haft någon rejäl hetsätning. Första veckan på ett halvår!!! Så för mig är det en seger oavsett vad vågens siffror visar denna vecka. Tränade styrka i fredags, spinning igår och idag blitt det nog ingen träning då vi ska på dop. Där bjuds det på smörgåstårta och kakbuffe, tips inför hur jag ska göra och lägga upp dagen?