Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!
Veteran
1732 inlägg
Raw cheesecake Botten: 4 dl mandlar 1 dl riven kokos 4 dadlar Mixa i en matberedare och fördela/tryck ut degen i en form Osten: 6 dl cashewnötter 1 pressa citron 1 msk kokosolja 1 tsk vaniljpulver (äkta vanilj, ekologiskt) 1 msk lecithin (valfritt, bra för konsistensen) Mixa i en blender (helst Vitamix eller Omniblend för bästa konsistens, det går bra med vanlig blender också), fördela sedan ovanpå mandelbotten. Topping: 200 gr frysta jordgubbar 2 msk agavesirap eller rå honung Mixa i en matberedare och fördela ovanpå cheesecaken. Ställ in den färdiga cheesecaken i frysen i ca 10-20 minuter, låt stå i kyl en stund eller framme innan servering.
Hallå alla LCHF:are! Här kommer världens godaste recept : Lakritskladdkaka LCHF 12 portioner (räcker med en liiiiiten bit!) 1 bit innehåller 278 kcal och 6 g kolhydrater 100 – 200 g 70% choklad – jag använder marabou premium 200 g osaltat smör 4 ägg Sötningsströ motsvarande sötma från 1 dl strösocker (tex 0,2 dl Stevrix eller 1 dl Ica Stevia Strö m.fl -de doseras olika) 1 dl vispgrädde 3 msk lakritspulver (smaka av för det skiljer märkena emellan) 1 tsk vaniljpulver Sätt ugnen på 225 g. Vispa äggen fluffiga och vispa sedan ner sötningsströet en liten stund. Vispa ner vaniljpuver och lakritspulver. Smält smöret tillsammans med chokladen. Blanda ner grädden. Vispa ner chokladsmeten i äggsmeten och häll i springform (mellanstor, min är 22 cm) Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt stå kallt några timmar innan servering. Pudra gärna över lite lakritspulver innan servering! Smaklig spis!! Här kommer ett smarigt recept på muffins för oss som undviker mjöl och socker! 8-10 stora muffins 2,5 dl mandelmjöl 3 msk kokosnötmjöl 1 msk fiberhusk Sockerersättningsströ motsvarande 75 gram socker (jag tog 0,5 dl sukrin+) 125 gr smält smör 1 dl vispgrädde 1 tsk vaniljpulver 2 tsk bakpulver 4 ägg Kokosfyllning: 50 g smör Sockerersättningsströ motsvarande 1/2 dl socker (jag tog 2 msk sukrin+) 1 dl kokosflingor Sätt ugnen på 175 g Börja med kokosfyllningen: smält smöret och blanda ner kokosflingor och sockerersättningen. Vispa äggen poröst (fluffiga och vitt), smält smöret. Blanda de torra ingredienserna. Vispa ner smör och grädden. Blanda sedan ner de torra ingredienserna. Portionera upp till hälften i muffinsformar och klicka ut kokoskrisp ovanpå (klicka gärna ner lite i smeten med skeden). Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter. Lycka till!
15 miuter planka. Det låter grymt tycker 30 sek är svettigt!
Smarrigt och nyttigt För 4 personer Citronpocherad kyckling 4st färska kycklingfiléer 1st skivad ekologisk citron 1st skivad gullök 1msk flingsalt vatten Koka upp vatten med citronen, lök och salt. Lägg i kycklingen och låt pochera (sjuda) Till kycklingen har en kärntemperatur på 74 grader. Ugnsrostade lök och rotfrukter 1st grovtärnad palsternacka 1st grovtärnad persiljerot 8st pärlökar 1st fyrdelade rödlökar 12st vitlöksklyftor med skal 4st skalade och delade morötter Några kvistar färsk timjan 3msk olivolja 1msk flingsalt 1tsk grovmalen svartpeppar Lägg alla ingredienser i en form och blanda runt.Rosta i ugnen på 225 grader tills det fått en fin färg. Såsen 3dl gräddfil 1msk finhackad gullök 3msk finhackade soltorkade tomater 1msk färsk timjan 1msk finhackad persilja 1tsk dijonsenap 1msk olivolja 2tsk salt 1krm vitpeppar Blanda väl! Smaklig spis!
He he he 15 min planka gör jag ju så här: 5 olika plankövningar som jag kör1 minut vardera i 3 varv utan vila och det blir ju 15 min planka =)
En underbar mazarinkaka ala LCHF, här med en syrlig citronkräm på! OBS: Ingen glasyr som stelnar utan citronkräm. Pajdeg: 125 gram smält osaltat smör 2 ägg 0,5 msk sötning Bakery+ 1,5 dl kokosnötsmjöl 2 tsk bakpulver Mazarinfyllning: 3 dl mandelmjöl 1-2 finrivna bittermandlar 1,5 msk sötning Bakery+ 125 gram mjukt osaltat smör 2 ägg 1,5 msk kokosnötsmjöl 0,5 tsk bakpulver Citronkrämstopping: 2 ekologiska citroner saft och skal 100 gram mycket mjukt osaltatsmör 1- 1,5 msk sötning Bakery+ 3 äggulor Gör så här: Vispa ägg och sötning till pajskalet. Blanda i det smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner dem i smeten väl. Bred ut degen i en rund springform ca 22 cm i diameter. Tryck upp den väl i kanterna. Vispa till mazarinfyllningen, har du en kitchenaid använd flatblandaren utan gummikant. Lägg i mandelmjölet, de rivna bittermandlarna och sötningen, blanda väl ( låt kitchenaiden gå på ca 3). Lägg i smöret bit för bit och när det är en smidig smet tar man i ett ägg i sänder. Ta sedan i kokosmjölet och bakpulvret. Blanda väl. Bred ut mazarinfyllningen ovanpå pajskalet och grädda det hela i 175 grader mitt i ugnen i ca 25 minuter. Låt sedan svalna. Förbered undertiden citrontoppingen: Lägg citronsaft och skal i en kastrull och låt det hela koka upp. Sila av vätskan genom en liten trådsil. Häll tillbaka vätskan i kastrullen och vispa ner sötningen. Lägg i äggulorna och vispa väl, låt det hela sedan sjuda tills det tjocknar under omrörning, får ej koka. ta från värmen och vispa ner smöret bit för bit. Smaka av så den har den sötma du gillar, öka annars sötningen. Låt svalna. När kakan har svalnat helt bred på citronkrämen och ställ det hela svalt. Pudra lite bakery+ eller erytritol flor över kakan innan servering. Serveras som den är eller med lättvispad kall grädde eller vaniljglass. Tips: Går lika bra att grädda i små mazarinformar istället, om man vill ha mindre kakor. Frys dem utan topping och gör toppingen dagen vid servering.
Raw/vegan rischoklad med tranbär och hampa: 2-2½ dl valfria nötter (går lika bra med solrosfrön) 2 stora msk mandelsmör 1 dl tranbär eller torkade blåbär några stora skvättar rå honung eller maple syrup Gör så här: Mixa allt ovan tillsammans till en smet. Tillsätt 1 dl riven kokos, 1 dl hampafrön och 2½ dl puffat ris och blanda allt samman med en slev. Smällt 1½ dl kokosolja tillsammans med ca: 1 dl rå honung eller maple syrup och ca 4 msk rå kakaopulver. Blanda detta samman till en chokladsmet och häll den över degen. Blanda allt samman med en slev/sked och tryck ut i en fyrkantig plastad form ca: 20*20cm . Ställ in allt i frysen ca: 2½ tim innan du skär upp mums bitar. Förvara i frysen.
Grönkål är hög på fibrer innehåller 0% fett och låga % i kalorier. Kålen innehåller mycket järn och vitamin K som är bra för att förhindra cancer växt, bra för benstrukturen i kroppen samt blodet. Grönkål innehåller också bra värden av vitamin A, C och kalcium och klassas som anti inflammatorisk mat. Så ät mer grönkål om du vill ha den där lilla extra boosten :-) ! Green smoothie med grönkål och hampa: 1 näve raw hampafrön 1 banan 1 nektarin urkärnad och skivad 2 stora nävar grönkålsblast 5-6 dl vatten Mixa allt i en smoothie mixer till en slät smoothie, drick och njut!
Het höst Salsa: 500g gröna tomater tärnade ½ röd chili ½ grön chili 1 stor rödlök tärnad ½ gul eller röd paprika tärnad Lite hibiskus havssalt (vanligt havssalt går definitivt lika bra) lite kryddpeppar 2 msk flytande sötning ex Agave eller rå eko honung Någon skvätt mandelolja eller sesamolja Gör så här: Låt allt sjuda tills tomaterna blivit mjuka. Smaka av och krydda mer om det behövs. Mixa allt grovt i en mixer, bara några sekunder, det ska finnas bitar kvar i salsan. Häll salsan på en rengjord glasburk och förvara den i kylen.
Äppelmos med smak av vanilj och kanel (liten sats): Ett gäng äpplen (fallfrukt går alldeles utmärkt här) 2 kanel stänger eller 1 tsk äkta ekologisk kanel En liten skvätt vatten 1-2 tsk äkta vaniljpulver 1-2 dl dadel pasta (en del dadlar mixat med ½ del vatten) (denna blandning istället för socker) Gör så här för varm mos: Skala, kärna ur och tärna äpplena samt lägg dem i en kastrull. Häll i kryddorna och dadelpastan. Låt sjuda under lock på låg-medel värme tills äpplena blivit mjuka. Häll hela blandningen i en mixer och mixa slätt. Häll det färdiga moset på rena glasburkar och förvara sval eller i kyl. Gör så här för rå mos: Skala och tärna äpplena. Mixa dem tillsammans med kryddorna,vatten och dadelpastan i en mixer till en slät kräm, mixa även i en liten tsk osmält kokosolja. Häll mosen på glasburkar och förvara i kylen. Mosen går utmärkt att frysa, håller betydligt längre då och så har man äppelmos långt in på nästa år yumm yumm!!!! :-)