icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Mycket engagerad
    426 inlägg
    18 oktober 2012 20:40

Åh vad mycket gott du delar med dig av :) blir så sugen nu direkt.

• Engagerad
    80 inlägg
    18 oktober 2012 21:19

Vikten var 64.3 men deg var nig vätska för jag hade tränat hårt! Tyvärr kommer jag inte kunna vara så aktiv för min dator har kraschat :(

• Veteran
    1732 inlägg
    19 oktober 2012 17:46

Så nu är vi hemma på Cypern igen och här är det varmt, 35,5 ° i skuggan , puhh! Idag har jag en fri ätardag och jag har mumsat i mig både choklad och lakrits som jag hittade på Antalyas flygplats. Vi ska äta sirlion steak med rostad potatis och beasås, i glasen har vi champagne, ja ni ser ju, jag har ballat ur totalt idag =) Dock var jag strikt i Turkiet. Imorgon kör jag igång med PF och det längtar jag efter, ska köra detta fram till jul. Hur går det för er andra? Peppkram!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 00:52

En fantastisk förrätt med underbara smaker och tillsammans med en torr Prosecco så sjöng smaklökarna en aria. Om det är möjligt så använd 500g räkor med skal annars ta frysta med skal, aldrig skalade frysta räkor för de smakar absolut ingenting. Servera med gräslök & senapsmajonnäs För 4 personer Avocadotimbal 2st avocado 1st finhackad scharlottenlök 1tsk sambal oelek Rivet skal från en citron Saften från en ½ citron 1krm salt 1 drag pepparkvranen Dela avokadon och ta bort kärnan. Ta ut köttet med en sked och tärna den. Blanda med övriga ingredienser. Dela upp i fyra lika stora delar och pressa i en utstickare på en tallrik. Gräslöks & senapsmajonnäs 2st äggulor 1½dl rapsolja ½dl olivolja 2tsk dijonsenap 3msk finhackad gräslök S/p Vispa äggulorna och senapen fluffigt. Tillsätt oljorna droppvis under vispning. Blanda ner gräslöken och smaka av med salt och peppar. NJUUUUT!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 01:17

Såhär lyckas du med det du vill: (vad det än är!) 1. Bestäm klart & tydligt vad du vill. 2. AGERA AGERA AGERA (gör man nånting, så händer det nånting) 3. Vad funkar? Vad funkar inte? (Analysera & experimentera, håll dig till fakta. Vad händer?) 4. Ändra kontinueligt TILLS det fungerar! Några vanliga fel man gör för att INTE få det man vill ha: 1. Man vet inte riktigt vad man vill ha (motstridiga mål kanske?) 2. Du har inte agerat (allra vanligast, tro det eller ej!) 3. Du vet inte riktigt vad som funkar & inte (för mycket känslor, för lite fakta) 4. Du märker att något inte funkar, men ändrar ändå inte tills det funkar utan ifrågasätter situationen istället (det borde funka, jag borde, borde, borde…) Många av er som läser här, har satt upp mål för er själva. Ni vill sluta röka, bli av med ert sockerberoende, kanske börja med LCHF, gå ned 5kg eller skaffa magrutor. För att genomföra de här målen, krävs allt som oftast – självdisciplin. Alla har det inte naturligt, men alla kan skaffa sig det med rätt verktyg. Självdisciplin är förmågan att göra det som måste göras, för att få det man vill ha. Det är förmågan att sätta mål för sig själv, följa en röd linje och inte låta sig distraheras. Det är också förmågan att hålla målen framför sig, vad som än händer & göra allting som krävs och inte bara det man känner för. Att kunna göra det som man inte riktigt vill eller orkar, är enda sättet att komma över ett uppskjutande beteende, låg frustrationstolerans, oro eller depression. Man måste göra saker som man egentligen inte vill, eftersom det hårda arbetet kommer före belöningen! Fråga dig själv, dessa 3 frågor: - Vad är mitt mål? - Vad måste jag göra för att nå dit? - Är jag beredd att göra det? Det kommer alltid vara lite obehagligt att göra det som krävs. Är du beredd på de obehaget? Var ärlig! Svaren kan exempelvis se ut såhär: Mål: Skaffa snygga magrutor Måste göra: Vara jättenogrann med min kost, tappa 5% kroppsfett & lägga in svettiga konditionspass. Är jag beredd: Jag älskar kolhydrater, kan inte säga nej till fikat på jobbet, tycker att det är jättejobbigt att springa, hatar att dieta, blir arg och trött när jag inte får äta så mycket som jag vill. Slutsats: Jag kanske inte kommer klara att skaffa magrutor. Att hela tiden göra det som krävs, kräver ett medvetet val. Du kanske säger ”jag måste vara redo” eller ”jag känner mig inte motiverad” eller ”jag vill veta i förväg om det kommer funka eller inte.” Om detta är dina riktlinjer, så kommer du inte göra det som behöver göras. Men tänk såhär: Varje dag gör du saker som du inte känner dig motiverad till – det är kanske ett tråkigt möte på jobbet som du inte alls är förberedd inför. Ändå går du dit. Varför? För att du bestämde dig för att göra det. Ur ett större perspektiv har du antagligen gjort obehagliga, men konstruktiva saker förr. Dumpat din tråkiga pojkvän, sagt upp dig från ett outvecklande jobb, åkt utomlands för att studera, pluggat till en tenta, tagit en fika med en ny person, gått ned i vikt, börjat styrketräna och så vidare. Alla dessa saker har varit otrevliga och obehagliga, men konstruktiva. Helt enkelt konstruktivt obehag! Fundera över saker som du har gjort – som varit utanför din komfort zon – som varit utvecklande för dig & tagit dig framåt. Gör en lista. Eftersom det hårda arbetet kommer före belöningen, kan man sträcka sig så långt som att göra obehagliga (men konstruktiva) saker till sitt dagliga projekt. Helt enkelt ta sig till närmaste ‘discomfort zone’ och stanna där. Ett tips är att hålla koll på obehagssakerna, så ser du lättare kopplingen mellan graden av obehag och din personliga utveckling Kom ihåg följande: - Det är okej att känna obehag. - Du kommer inte känna obehaget förevigt - Du måste inte vara ‘redo’ - Du måste inte känna dig motiverad Just insikten om att obehaget inte varar för evigt är den viktigaste. Du kommer att se att de obehag som kommer av att tacka nej till wienerbrödsfikan på jobbet, sjunker för varje gång det händer. Det kommer inte alltid att vara ’90% obehagligt’ att springa 3km. Om några veckor kanske obehagsgraden är nere på 10% Du kommer märka att du inte måste vara motiverad eller redo för att börja med något. Ta dig igenom obehaget, därefter kommer belöningen. Belöningen gör dig motiverad. Det är bakvänt, men tyvärr så det fungerar. Fundera över vad du kan göra idag, som är utanför din komfort zon, som kommer ta dig närmare dina mål!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 01:19

En populär grej för alla som tränar & dietar är att lägga in en ätardag då & då, det brukar till och med rekomenderas för långsiktig viktnedgång. I teorin är det helt logiskt. Man följer nån tråkig kålsoppa/nutrilett-diet och för att hålla motivationen uppe unnar man sig precis vad man vill en dag i veckan. För LCHF:are funkar det dock lite annorlunda & för hetsätare/frossare funkar det inte alls! Om vi utgår från att vi är en vanlig, klassisk ‘bantare’ som håller nere med kalorierna på veckodagarna och ‘unnar sig’ lite extra på helgerna. Funkar det? Det kan funka, om man verkligen svälter sig under veckan & inte frossar under helgen. Oftast brukar den här metoden ge resultatet ”plus minus noll”. Hur blir det för LCHF:aren då? Om vi utgår från att ‘ätardagen’ är helt LCHFgodkänd är det dels ingen vits med den och dels ingen fara alls. Alla dagar är ätardagar! Det kommer inte hända något alls om vi vräker i oss en extra stek med kryddsmör för att det är lördag. Om vi däremot ska kolhydratfuska, är det en helt annan femma! När vi LCHF:ar är vi oftast i ketos, kroppens glykogenlager är tomma & vi har ingen lagrad vätska i kroppen. Plötsligt kommer det 3 hekto godis, vad händer? Varje gram kolhydrater binder 4g vätska och pang har vi ”gått upp” över 1 kilo! Vätskan sätter sig dessutom där vi brukar lagra in fett. Insulinhöjningen gör det möjligt för energin att lagras i fettväven dessutom, vilket den också gör för den som är känslig! Hur många dagar tar det att åtgärda misstaget? Det kan ta upp till en vecka, eftersom det kan vara riktigt tufft att komma tillbaka till ketosen. Även fast man slutar med kolhydraterna igen nästa dag, kanske man fortfarande äter tillräckligt med kalorier för att kroppen ska kunna hushålla med glykogendepån. Resultatet blir att vätskevikten inte ger sig! What to do? Snabbaste taktiken är en dags fasta (för den som har övervikt eller vill tappa fett), för er andra är det bara att fortsätta med den vanliga LCHF:en. Ingen skada är skedd egentligen, ur hälsosynpunkt alltså. För frossaren då! Vad innebär en ätardag? Katastrof! Frossaren tänker ”nu jävlar ska jag äta!” & köper med sig allting som han varit det minsta sugen på utan att reflektera över mängden. Det finns ingen förmåga att avgöra huruvida det ens är möjligt att sätta i sig allt. Ätardagen slutar i illamående & total matkoma där hela veckans diet är förstörd. Ja, man kan förstöra en hel veckas dietande & lite till, med bara en enda ätardag. Kontentan? Bantaren måste vara konsekvent & ha total kontroll över sitt ‘unnande’, bantaren kan unna sig en extra smörgås eller nått litet godis men inte mer. LCHF:aren kan inte ‘unna’ sig kolhydrater om fettminskning står på schemat, det förtar ‘hela effekten & man måste ‘börja om’ gång på gång. Frossaren kan inte ha ätardagar utan varje dag måste ha ett kontrollerat intag utan utsvävningar, överviktig eller ej. Här måste man ge signalen till hjärnan att mat äter man i första hand för att kunna träna & orka med sin vardag, inte för att fira, trösta, eller underhålla sig. Det jag egentligen vill säga till er som frågar om ätardagar & ‘kolhydratfusk’ är följande: Ja, det förtar effekten av LCHF helt eller delvis. Ja, det tar tid att komma tillbaka från där man slutade senaste och ja, ätardagar är generellt en väldigt dålig idé & ett säkert sätt att rubba balansen. Detta gäller alltså planerade ätardagar, jag har inget emot att festa till det med tårta om man är bjuden på fest eller göra små undantag – det måste man!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 01:25

Hetsätning är ett väldigt vanligt fenomen och jag överdriver inte när jag säger att det klassas som något helt normalt i vårt samhälle. När fredagsmyset åker fram så bör man äta tills man inte får ned en bit till, men det räcker inte! En vanlig fika kan sluta i en orgie av kakor & en dag när man har tråkigt kommer man på sig med att köpa mängder med lösgodis som man pressar i sig tills man däckar. Men det här gäller inte enbart för söta saker, även vanlig mat går utmärkt att hetsäta. Hetsätning innebär egentligen bara att äta långt förbi att mättnaden har infunnit sig, och att man tappat kontrollen. För överviktiga hetsätare finns det dock betydligt mer ångest med i bilden, eftersom hetsätandet ”syns” & andra människor kan döma det lättare. Problematiken är densamma & det är samma brist på kontroll. Varför hetsäter man? För att det är gott är en väldigt stor anledning. Allting måste inte förklaras i ångest-termer. Varför är det gott? Det är en betydligt intressantare frågeställning! Rent evolutionärt är vi anpassade till att ‘hetsäta’ allt sött vi hittar för ur grottmannens perspektiv innebär det att vi har hittat lite frukter & bär som vi kan livnära oss på ett litet tag. De har ett lågt kaloriinnehåll, innehåller nästan bara kolhydrater & en hel del antioxidanter. Den insulinhöjning som sker kommer inte att leda till någon fettinlagring för paleoliten, eftersom kaloriinnehållet är så lågt. Nuförtiden när vi har ett överflöd av mat kan vi maxa de här signalerna totalt genom att äta raffinerat socker, helst tillsammans med fett! Den här kombinationen gör att mättnadssignalerna blir helt avtrubbade tillsammans med maximalt endorfinpådrag. Resultatet blir att man överäter långt förbi sin naturliga mättnad, eftersom man inte känner den, samtidigt som man känner sig glad, lugn & nöjd. Inte så konstigt att man vill fortsätta med ett sånt här beteende, när vi får full belöning från hjärnan och kroppen. Hetsätning & sockerberoende går ju lite hand i hand, eftersom sockret möjliggör hetsätandet. Det är väldigt svårt att hetsäta till exempel tonfisk. Dock är namnet sockerberoende lite missvisande, för vi tänker direkt på kakor, glass & godis. Spaggeti med köttfärssås, kinesisk lunchbuffé eller bakade potatisar kan vara lika lätta, om inte lättare att hetsäta på. Det är dessutom precis samma kolhydrater. Glass kanske man tröttnar på efter några tallrikar, men kolhydrat- och stärkelserik mat fortsätter att vara gott i det oändliga. Då kommer vi till hunger, den periodiska fastan tar jag som en liten slutkläm. Hunger är en lurig sak som inte på långa vägar enbart beror av huruvida magsäcken är tom eller ej! Tre hormon (egentligen fler, men vi nöjer oss såhär) styr hunger, ghrelin, orexin & leptin. Ghrelin produceras i magsäcken, orexin av bukspottkörteln & leptin i fettväven. Genom att konsekvent överäta (Obs! Gäller ej fett!) rubbar man systematiskt nivåerna av alla tre hormon, samt att man även minskar sin insulinkänslighet. Om detta får fortgå kommer fetman som ett brev på posten och förr eller senare insulinresistensen och metabola syndromet. Vi tappar alltså förmågan att känna när vi är hungriga eller mätta, vi känner bara sug och sen en tillfällig tillfredsställelse. En kort stund senare kommer suget igen, och vi misstar det för hunger. Varje gång. Sanningen är den att kraftigt överviktiga människor sällan eller aldrig känner hunger, vilket i sin tur gör det svårare att vara uppmärksam på när man är mätt. Så, nu har vi radat upp problemen så nu är det dags för lösningarna (på ingenjörsvis!:))Vi vet att hetsätning & sockerberoende hänger ihop till 90%. Det innebär att vi kan bli av med båda två problemen på samma gång genom att vara väldigt uppmärksamma på vad som triggar hetsätandet eller suget.Det kan vara pasta, thaimat, mejeriprodukter eller vad som helst. När vi identifierat så är det bara att undvika & det kan bli så att vi måste eliminera nästan alla kolhydrater utom grönsaker och bär. Där får vi göra en avvägning om det är en uppoffring som är möjlig eller inte, hälsovinsterna är många och vid övervikt absolut nödvändiga. För att lära sig att lyssna på sin kropp och lära sig känna igen hunger igen, är fasta ett väldigt bra redskap. Även om vi bara känner sug efter mat först, kommer hungern så småningom om vi vet att när vi väl får äta borde vi vara hungriga. Att undvika att äta (som man gör under fastan) gör så att man tvingas känna efter. Därför brukar jag rekommendera periodisk fasta, det behöver inte bli något extremt, bara en signal till sig själv att man inte måste äta hela tiden utan faktiskt kan vänta.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 01:28

WOW WHAT A LITTLE GEM THE CUCUMBER IS, I WILL LOOK AT IT DIFFERENTLY NOW 1. Cucumbers contain most of the vitamins you need every day, just one cucumber contains Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3, Vitamin B5, Vitamin B6, Folic Acid, Vitamin C, Calcium, Iron, Magnesium, Phosphorus, Potassium and Zinc. 2. Feeling tired in the afternoon, put down the caffeinated soda and pick up a cucumber. Cucumbers are a good source of B Vitamins and Carbohydrates that can provide that quick pick-me-up that can last for hours. 3. Tired of your bathroom mirror fogging up after a shower? Try rubbing a cucumber slice along the mirror, it will eliminate the fog and provide a soothing, spa-like fragrance. 4. Are grubs and slugs ruining your planting beds? Place a few slices in a small pie tin and your garden will be free of pests all season long. The chemicals in the cucumber react with the aluminum to give off a scent undetectable to humans but drive garden pests crazy and make them flee the area. 5 Looking for a fast and easy way to remove cellulite before going out or to the pool? Try rubbing a slice or two of cucumbers along your problem area for a few minutes, the phytochemicals in the cucumber cause the collagen in your skin to tighten, firming up the outer layer and reducing the visibility of cellulite. Works great on wrinkles too!!! 6.. Want to avoid a hangover or terrible headache? Eat a few cucumber slices before going to bed and wake up refreshed and headache free. Cucumbers contain enough sugar, B vitamins and electrolytes to replenish essential nutrients the body lost, keeping everything in equilibrium, avoiding both a hangover and headache!! 7. Looking to fight off that afternoon or evening snacking binge? Cucumbers have been used for centuries and often used by European trappers, traders and explores for quick meals to thwart off starvation. 8. Have an important meeting or job interview and you realize that you don`t have enough time to polish your shoes? Rub a freshly cut cucumber over the shoe, its chemicals will provide a quick and durable shine that not only looks great but also repels water. 9. Out of WD 40 and need to fix a squeaky hinge? Take a cucumber slice and rub it along the problematic hinge, and voila, the squeak is gone! 10. Stressed out and don`t have time for massage, facial or visit to the spa? Cut up an entire cucumber and place it in a boiling pot of water, the chemicals and nutrients from the cucumber with react with the boiling water and be released in the steam, creating a soothing, relaxing aroma that has been shown the reduce stress in new mothers and college students during final exams. 11. Just finish a business lunch and realize you don`t have gum or mints? Take a slice of cucumber and press it to the roof of your mouth with your tongue for 30 seconds to eliminate bad breath, the phytochemcials will kill the bacteria in your mouth responsible for causing bad breath. 12. Looking for a `green` way to clean your faucets, sinks or stainless steel? Take a slice of cucumber and rub it on the surface you want to clean, not only will it remove years of tarnish and bring back the shine, but is won`t leave streaks and won`t harm you fingers or fingernails while you clean. 13. Using a pen and made a mistake? Take the outside of the cucumber and slowly use it to erase the pen writing, also works great on crayons and markers that the kids have used to decorate the walls!!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 01:37

Ja man kan ju sannerligen tro att jag har tappat förståndet när man ser vad jag äter nuförtiden. Men det är ju så med LCHF, maten ser helt tokig ut för “normala” människor Tycker fortfarande att det känns lite sjukt att ha smör i kaffet/teet, men det är smart & jag ska här förklara varför! Smör är ett essentiellt, rent & animaliskt fett med bara mikroskopiska spår av mjölkproteiner och socker kvar. Mjölkfett är väldigt bra för människan att äta och det är inget som man blir tjock av, snarare boostar det förbränningen en hel del (varav smörkaffets effektivitet) Smör innehåller transfetter, men bra sådana! Ja det finns bra transfett, det finns naturligt förekommande & behöver inte alls vara hydrogeniserad bomullsfröolja! Konjugerad linolsyra (CLA) är extremt bra för hjärtat, kan hämma utveckling av tumörer & reducera kroppsfett (1), (2) Smör innehåller också en del A-vitamin (karoten) & vitamin K2 som har förmågan att motverka arteriellt plack! Smör innehåller 2/3 mättat fett och < 1/3 fleromättat fett med lika delar omega 3 och omega 6 (små, små mängder – men ändå!) Nu skiljer det en hel del mellan industrismör & äkta smör-smör, dvs att korna har fått gå ute och äta GRÄS & inte nått deras magar inte är anpassade för. Ekologiskt äkta smör är det som gäller – ju gulare färg – ju bättre smör! En annan LCHF/paleo-trend är att “rena” sitt smör så att man får 100% mjölkfett helt fritt från laktos eller andra restämnen, jag ska skriva ett inlägg om det snart (ni LCHF-frälsta vet kanske redan vad jag talar om?) Så, summan av kardemumman är att man verkligen kan äta sitt smör med gott samvete! Kasta ut Becel, Lätt & lagom, Flora & Bregott – in med SMÖRET! Som på mormors tid ni vet. Eller gammelmormor kanske, det är en bra tumregel! Hade gammelmormor ätit det här? Om svaret är ja – godkänt!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 01:39

Vad är gluten egentligen? Vi vet att det finns i bröd- och bakverk och att det finns något som heter glutenintolerans. De stackare drabbade av detta kan ju inte äta bröd! Dock är det långt fler som är glutenkänsliga än som känner till det, även bland brödätarna. Det är inget som måste ge magknip så fort man tittar på en långfranska, utan kan och ger mycket mer katastrofala effekter än så! Så vad är det för något? Kort sagt, en sammansättning av proteiner som människan på inget sätt kan ta till sig eller bygga muskler av! Gluten orsakar tarminflammation hos uppskattningsvis 70% av befolkningen, de resterande 30% utvecklar antikroppar mot glutenproteiner i tarmen. Att bilda antikroppar mot gluten leder förstås till akut intolerans, vilket 99% av oss har den genetiska förmågan att göra också och det behöver inte betyda något dåligt! Om immunförsvaret hinner reagera på plats, är det lägre chans att glutenproteinerna hinner ut i blodet och trigga en immunrespons någon annanstans. Gliadin är ett i gluten förekommande glykoprotein, som är mycket likt kroppens egna proteiner som återfinns i sköld- och bukspottskörteln. Om kroppen utvecklar antikroppar mot detta protein, attackeras dessa organ inifrån vilket till slut leder till de autoimmuna sjukdomarna diabetes typ 1 och hypertyreos (struma). Autoimmuna sjukdomar är den tredje största dödsorsaken i väst och orsakar mycket lidande. Fibromyalgi, rematoid artrit och multipel skleros (MS) drabbar fler och fler människor. Symptom på glutenintolerans varierar kraftigt och kan vara svåra att logiskt härleda till just gluten. Magkramper, diarré, förstoppning, IBS och uppsvälldhet kan verka uppenbara, medan munsår, eksem, dåligt immunförsvar, huvudvärk och diverse allergier inte är det. Glutens inflammatoriska effekter i tarmen orsakar en för tidig död för de celler som bygger upp tarmslemhinnan, och gör att de oxiderar. Den här effekten ger en ”läckande tarm” (leaky gut/ leaky gut syndrome) vilket tillåter bakteriella proteiner och andra giftiga substanser att ta sig ut i blodet, vilket i sin tur aktiverar immunförsvaret. Utöver detta har antikroppar mot gluten visat sig attackera hjärtvävnad och orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, samt är gluten räknad till det mest cancerframkallande av alla livsmedel i västvärlden. Det är dessa observerade effekter som gör att gluten misstänks ligga bakom, eller i varje fall starkt befrämja majoriteten av våra välfärdssjukdomar. Om vi tittar på semantiken, så betyder själva ordet gluten ”lim” direktöversatt från latin, vilket är precis vad det är. De egenskaper som gör att bröd och kakor håller ihop, är också de som inte bara hämmar nedbrytningen och upptaget i mag- tarmkanalen utan även bidrar till förödelsen. Man kan undra varför brödinstitutets slogan från 1976 ”6 – 8 skivor bröd om dagen. Det blir du inte rundare av. Bara sundare” fick ett sådant fäste att det togs för allmän sanning. Kanske har det att göra med att glutenproteinet gliadin stimulerar hjärnans belöningscentrum och triggar oss att överäta. Således blir det ofta några fler smörgåsar än vad det var tänkt, vilket reklamen rättfärdigade. Hjärnan vill ha en macka till, trots att magen är mätt för längesedan. Modernt vete är en opiat. Under 70-talet genomfördes en mer eller mindre oavsiktlig genmodifiering av vete för att öka förtjänsterna, några platsbyten av aminosyror i glutenproteinet gliadin gjorde det till en mycket potent aptitstimulerare! Det är så effektivt att vi i snitt äter ca 500 kcal mer än vi behöver, på en glutenrik diet. 500kcal extra om dagen – 365 dagar om året, för varje man, kvinna och barn. Är det konstigt att vi blir överviktiga? Om nu bröd i allmänhet, och gluten i synnerhet är boven i så många olika draman – varför fortsätter vi? Dels för att vi är beroende. Brödberoende är ett kemiskt beroende på samma sätt som sockerberoende, som i sin tur populärt jämförs med heroin i sin förmåga att skapa starka, nästintill olidliga abstinensbesvär. Utöver den stora efterfrågan har spannmål en väl integrerad plats i det västerländska samhället, och är därmed en stark ekonomisk aktör. Den moderna människan har evolverats till att tolerera spannmål. Jag skriver tolerera, för när jordbruket för tiotusentals år sedan spred sig ryckvis över jorden, och spannmål blev en alltmer vanligt förekommande föda blev många infertila och ytterligare några dog. De som lyckades sprida sina gener vidare, hade den genetiska tolerans som de flesta av oss har idag. Det betyder inte att vi inte kan dra stor nytta av att utesluta gluten, även om vi inte per medicinsk definition är intoleranta, ej överviktiga och ej eller bär på en autoimmun sjukdom. Gliadin, aptitstimuleraren är något vi påverkas av, glutenintoleranta eller ej. Ät vete, bli hungrig, ät mer. Amylopektin A är kolhydraten som finns i vetemjöl som ger det dess höga glykemiska index. Blodsockret går upp snabbare och högre än av strösocker och till och med godis. Lektiner är ett bindningsprotein som inte kan brytas ned i människans mag- tarmkanal, och som låser upp den cellulära barriären mellan tarminnehållet och blodomloppet. Inte allt vi stoppar i munnen bör hamna i blodet, så tarmens celler har funktionen att selektivt välja vad som ska absorberas och inte. Lektin inaktiverar den här selektiviteten. Slutsatsen är alltså, att även om du inte är glutenintolerant kan du fortfarande bli överviktig, få diabets, IBS, ledinflammation och allergier. Är den där smörgåsen verkligen så god att det är värt det?