icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 12:46

Zink är en mineral som stärker vårt immunförsvar och är bra för ämnesomsättningen. Zink finns naturligt i bönor, linser och ärtor, i spannmål (även om utarmade jordar har minskat nivåerna) samt i ostron, nötter, frön och mjölkprodukter. Det är svårt att få i sig tillräckligt med zink genom kosten och väldigt många har zinkbrist utan att kanske veta om det. Den zink vi fått i oss tenderar också att förbrukas snabbt om vi lever ett stressigt liv. Zinkbrist kan visa sig som: nedsatt immunförsvar irritation nedstämdhet problem med hår och hy (eksem, psoriasis, acne mm.) svårt med koncentration och inlärning allergier Om du har för lite zink, innebär det ofta till att du får för höga halter av koppar. Kombinationen låga zinknivåer och höga kopparnivåer kan orsaka en toxicitet vilket kan ge symptiom som: ledvärk känslomässig obalans/depression hudproblem PMS håravfall sämre immunförsvar lättare att drabbas av inflammationer Du kan lätt själv testa om du har för låga nivåer av zink genom att köpa flytande zink och smaka av en dos. Om du inte känner någon smak alls eller mycket lite, så har du brist. Känner du en direkt avsmak när du smakar så är dina zinknivåer redan tillräckligt höga. Vi reagerar nämligen med illamående om vi får för mycket zink i oss och fortsätter du att ta tillskottet trots att dina nivåer är "fulla", så kommer du att kräkas. Zink ska tas i flytande form för att kunna verka ända ner på cellnivå!!!! Obalansen mellan zink och koppar har också visat sig orsaka hyperaktivitet och uppmärksamhetstörningar hos barn eftersom överskottet av järn lagras i hjärnan och skapar störningar !

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 12:48

Pumpafröt innehåller mycket som är bra för oss. Bland annat så är pumpafröt bra för att den innehåller omega 3- och omega6 fettsyror som är bra för att stärka immunförsvaret och även för att behålla en frisk hy. Fröet har en rikedom på B-vitamin som är bra för att ta upp och hantera den påverkan stress har på våra kroppar. Läs mer på wikipedia . NÄRINGSÄMNEN: Vitamin B1,B2,B3. Järn,magnesium,fosfor. Kalium,selen. Zink,Omega3 och omega6. Fettsyror och protein. Tips på användningsområden. I sallader I grönsaksrätter Till snacks Till matbröd Till kaffebröd Till muslie Till havregrynsgröten I smoothiesen

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 12:49

Lök är supernyttigt och jättegott! Lök innehåller massor med antioxidanter och cellskyddande ämnen. Studier har visat att den som äter mycket lök i sin kost får ett starkare skydd mot vissa cancersorter. Det är ett svavelosande ämne, samma som får dina ögon att tåras när du skär löken, som också har visat sig kunna skydda mot exempelvis bröst, mag- och prostatacancer. Löken har också visat sig kunna hålla våra kolesterolvärden i schack och hålla blodsockret i balans - bra för dig som vill gå ner i vikt med andra ord. "Kungen/Drottningen" av lökar när det gäller hälsofrämjande effekter har länge vitlöken ansetts vara. Den har av tradition används inom läkekonsten under många tusentals år.Vitlök anses vara bra för att behandla: högt blodtryck, infektioner, förbygger hosta och bronkit för att nämna några områden. Men även alla andra lökar är fulla av nyttigheter och således väldigt hälsofrämjande. Du tillgodogör dig lökens näringsämnen bäst om den äts naturell, alltså inte tillagad. Problemet kan dock vara att du, liksom jag, lätt får ont i magen då löken är stark. Om du istället väljer att tillaga löken, kommer den att vara snällare mot magen och du kommer ändå att få i dig en massa nyttigheter. Roligt med lök är också att det finns så stor variation. Vad sägs om: Gul lök Röd lök Purjolök Silverlök Vitlök Scharlottenlök Gräslök Salladslök

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 12:52

Jag vet inte om du, liksom jag, har tänkt att äta kyckling till kvällsmat och kommit hem och upptäckt att du glömt att ta fram och tina filéerna? Vid dessa tillfällen är kyckling INTE någon snabbmat. Men det var vid ett sådant tillfälle som jag kom på att det går alldeles utmärkt att koka frysta kycklingfiléer. Om du lägger de djupfrysta kycklingfiléerna i en kastrull, häller på vatten och lägger i ett par (beroende på hur mycket vatten du har) kycklingbuljongtärningar (jag använder ALLTID ekologisk buljong). Beroende på hur stora filéerna är låter du dem sedan koka 20 - 30 minuter. Dela den största filéen för att se att den är klar. Dessa kokta kycklingfiléer blir oerhört saftiga och goda. Det är lika goda att äta varma som kalla. Kan serveras till det mesta. Perfekt att ha som frukost eller i sallad dagen efter.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 12:53

Kokosplättar: 4 ägg 3 dl kokosmjöl 1 burk kokosmjölk 50 g smält smör 1 tsk vaniljpulver en nypa salt. Jag blandade allt ordentligt och klickade ut små plättar i stekpannan. Denna smet blev ganska tjock då kokosmjöl har en förmåga att suga upp mycket vätska. Om du vill ha "lättare" plättar som inte blir så tjocka föreslår jag att du minskar ner på mjölet. Prova dig fram till dess att du hittar en lagom konsistens. Jag åt mina kokosplättar med keso och hallon. Både jättegott och mättande. Passar både som frukost, middagsmål och dessert.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 12:54

Får jag lov att bjuda på ett enkelt, mycket nyttig och god sallad? Recept: En halv vitkål 1/5 dl olivolja 2 stora nävar färsk timjan 1 msk Himalaya Örtsalt Gör så här: Skär vitkålen tunt, häll i olivoljan och om du vill ha i lite extra olja det är bara gott och nyttigt. Sedan häller du i örtsaltet och rör ner de färska kryddorna. VITKÅL är både gott och mycket nyttigt, vitkål innehåller bland annat mycket kalcium, järn,fibrer, C-vitamin och betakoraten. Det ämnet behöver kroppen ibland för att omvandla till A-vitamin. Dessa viktiga antioxidanter hjälper till och skyddar kroppen mot fria radikaler. Vidare är även kål med dess rikedom på fibrer viktigt för mag-och tarmfunktionen. Kålsaften anses ha en välgörande effekt vid magkatarr och magsår. Här hemma kommer det att serveras mycket vitkålssallad.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:50

Vem gillar inte Kycklingnuggets? Det kripsiga "skalet" och den saftiga kycklingen inuti. Det brukar passa både barn och vuxna. Går att variera med olika tillbehör och det är snabba att tillaga. Det finns bara ett problem - de är inte särskilt hälsosamma. Paneringen är ofta av vete och någon form av härdad olja och innehållet är så mycket mer än bara kycklingkött. Det positiva är att det går både snabbt och enkelt att göra egna Kycklingnuggets. Det här behövs: Kycklingnuggets tinad kycklingfilé till panering: 1 ägg ½ dl kokosmjöl ½ dl kokosflingor salt peppar ev. annan krydda för smaksättning: paprikapulver, örtkrydda, chili m.fl. att steka i: kokosolja Du skär den tinade kycklingen i lagom stora portionsbitar. Doppar sedan bitarna i ett uppvispat ägg och sedan i en blandning av kokosmjöl, kokosflingor och de kryddor du valt. Stek sedan dina kycklingnuggets i kokosoljan så att det får lagom brun fin färg på ovan och undersidan. Därefter lägger du dem i en smord ugnssäker form och gräddar dem i ugn i 225 grader ca 10 minuter. Se efter att de är klara innan servering.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:50

Vem gillar inte Kycklingnuggets? Det kripsiga "skalet" och den saftiga kycklingen inuti. Det brukar passa både barn och vuxna. Går att variera med olika tillbehör och det är snabba att tillaga. Det finns bara ett problem - de är inte särskilt hälsosamma. Paneringen är ofta av vete och någon form av härdad olja och innehållet är så mycket mer än bara kycklingkött. Det positiva är att det går både snabbt och enkelt att göra egna Kycklingnuggets. Det här behövs: Kycklingnuggets tinad kycklingfilé till panering: 1 ägg ½ dl kokosmjöl ½ dl kokosflingor salt peppar ev. annan krydda för smaksättning: paprikapulver, örtkrydda, chili m.fl. att steka i: kokosolja Du skär den tinade kycklingen i lagom stora portionsbitar. Doppar sedan bitarna i ett uppvispat ägg och sedan i en blandning av kokosmjöl, kokosflingor och de kryddor du valt. Stek sedan dina kycklingnuggets i kokosoljan så att det får lagom brun fin färg på ovan och undersidan. Därefter lägger du dem i en smord ugnssäker form och gräddar dem i ugn i 225 grader ca 10 minuter. Se efter att de är klara innan servering.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:52

Dessa bollar passar perfekt till julbordet eller som tilltugg innan middagen serveras, eller varför inte som en förrätt. Recept: 150 gram ekologisk fetaost 6 stycken färska dadlar 2 msk frysta tranbär 1/2 tsk chilipulver. Basilika Chilipulver. Gör så här: Smula ner fetaosten i en bunke, klipp dadlarna och häll ner även dem. Häll ner de frysta tranbären, chilipulvret. Nu jobbar nu intensiv med din mixer, för att få en fin och len blandning. Rulla bollarna Två olika förslag och smaker till dina bollar. Strö ut chiliepulver på en tallrik. Rulla dina bollar tills kryddan täcker bollen väl. Klipp en stor näve fräsch basilika och häll ner lite i tagen i en bunke, lägg ner en boll i en bunke och snurra bollen till den är heltäckt. NJUT AV VARJE GOD BOLL

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:53

Under en lägre period har jag tänkt att det måste vara bättre att göra sin egen müslie och då ha möjligheten att välja alla ingredienserna helt själv. Det finns många goda blandningar i affären men själv upplever jag att det är svårt att hitta müslie utan någon tillsats och eller socker. Om jag kan så väljer jag helst produkter utan tillsatser då jag mår bättre av de. Det finns flera plus med att sin egen müslie. Det är kul att experimentera fram sin egen favorit müslie. Det går fort. Du får själv välja vilka smaker som du ska välja. Du kan välja de ingredienserna som just du mår bra av att äta. Det blir i längden billigare. Det är enkelt. Det luktar gott. Här är ett förslag på en hemmagjord müslie. Använd de ingredienser som du tycker om och mår bra av. Recept: 3 dl Mandlar 2 dl solrosfrön 2 dl riven kokos 3,5 dl råg flingor 1,5 dl torkade tranbär 0,5 dl russin 3 msk olivolja Du kan byta ut tranbären mot ex gojibär. Om du vill kan det även tillsätta med en smak som passar dig bra exempelvis kanel, kardemumma, ingefära eller vanilj. Gör så här: Häll ner 3-4 matskedar olivolja i en stekpanna och häll där efter ner mandlarna och solrosfröna. Rosta dem tills de har fått lite färg, så mycket som du själv vill ha. Sedan häller du i resten av ingredienserna och rör om. Förvara i en sluten burk och njut till frukosten =)