icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:54

Här är ett recept på en laxsoppa som innehåller en massa nyttigheter; Lax - innehåller viktigt omega 3. Lök och vitlök - antiinflammatorisk och motar bort baciller. Curry - också antiinflammatorisk tack vare innehåll av gurkmeja och påstås kunna döda cancerceller. Ingefära - traditionellt använd inom den kinesiska medicinen, är inflammationshämmande, motverkar illamående, kanon mot halsont och är verksam mot både bakterier och virus. Dessutom är den fantastiskt god. Prova gärna, här är receptet: Ulrikas goda laxsoppa 1 gul lök 3 vitlöksklyftor 2 msk flytande margarin 1 msk curry 1 msk färskriven ingefära 1 l vatten 2 hönsbuljongtärningar 1 grönsaksbuljongtärning 3 potatisar 2 dl fryst broccoli 1 dl creme fraiche ½ - 1 msk sambal oelek 4 laxfiléer 1 dl frysta gröna ärtor Finhacka den gula löken och fräs den tillsammans med de pressade vitlöksklyftorna i margarinet. Låt curryn och ingefäran fräsa med ett par minuter. Tärna potatisen. Häll den i kastrullen tillsammans med vatten, buljongtärningar och den frusna broccolin. Låt koka 5 minuter. Finfördela/mosa gärna potatis och broccoli med en potatismosstöt/mixerstav och häll i halva burken med creme fraiche, sambal oelek samt laxen som du delat i mindre bitar. Låt koka ytterligare 5 minuter. Häll i de frysta ärtorna när du tar soppan av spisen. Servera soppan med klickar av den resterande creme fraichen.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:55

Du som är sockerkänslig mår många gånger bra av att utesluta eller minska ner på stärkelserika produkter (potatis och rotfrukter bland annat) eftersom kroppen omvandlar stärkelse till glukos i kroppen. Ett bra alternativ till potatismos är att göra mos på blomkål istället. Blomkål är en grönsak som tillhör kålsläktet. Alla kålsorter är rika på vitaminer och mineraler, framför allt c-vitamin. Kål har i flera studier visat sig ha positiva effekter vid behandling av olika cancerformer. Just blomkålen anses minska risk för prostatacancer, lungcancer och grå starr. Publicerade studier på kål finner du HÄR. Blomkålsmos: Färsk eller fryst blomkål Vatten Salt eller grönsaksbuljong Smör Grädde eller creme fraiche Gör så här: Koka blomkålen mjuk i saltat vatten. För extra smak kan du koka den i grönsaksbuljong. När den känns mjuk häller du bort kokvattnet. Lägg i en klick smör och en skvätt grädde eller någon matsked creme fraiche. Mosa, gärna med en potatisstöt. Ha i mer grädde/creme fraiche om du önskar mjukare konsistens. Smaka av med salt, peppar eller örtsalt. Också gott att krydda med curry. Passar till både fågel, fisk och kött.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:55

Det finns inga tillsatser eller vitt socker i denna sallad. Det finns däremot mycket nyttigheter som stärker ditt immunförsvar och ger dig massor med vitaminer. Dess läckerheter har du här. Rödbeta: Folsyra, järn,magan,kalium,betanin,fibrer och protin. Morot: K-vitamin,betakaroten,folsyra,kalcium,krom,järn,zink och fibrer. Ingefära: Fenoler och flytiga oljor. Solrosfrön: Vitamin E, B1,B2,B3, kalcium, koppar, magnesium, magan, järn,selen,zink, omega 6-fettsyror och protein. Cilipeppar: C-vitamin,betakoroten,capsaicin och fibrer Recept: 3 morötter 2 stora rödbetor 1,5 msk ingefära 1/3 färsk chilipeppar 1 dl solrosfrön 2 msk olivolja 2 nypor naturell flingsalt. Gör så här: Riv morötterna, rödbetorna och ingefäran på den grövre sidan på rivgärnet. Finhacka chilipepparn. Värm upp olivoljan i en stekpanna blanda sedan ner solrosfrönen, chilipepparn och saltet. Värm på i några minuter tills solrosfröna har fått lite färg. Häll ner den rivna morötterna,rödbetorna och ingefäran bland ordentligt så att den vackra färgen sprider sid i skålen. Sist toppar du med de chilislungade solrosfrönen, blanda ner hälften i skålen och lägg resten på toppen av salladen. Det går även bra att byta ut chilipeppar mot rödpeppar.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:56

Chlorella är en ny bekantskap för mig och efter att ha läst på en del om denna mikroalg har jag bestämt mig för att prova den själv. Det jag fick fram när jag letade efter fakta om Chlorella var följande: Chlorella är som sagt en mikroalg, närmare bestämt en encellig grön mikroalg som växer i sötvatten. Den har vuxit i sjöar här på jorden i mer än 500 miljoner år. Det var dock först på 1800-talet som japanerna insåg de hälsofrämjande effekterna. Och vilka är då dessa hälsofrämjande effekter? Kanske är det främst Chlorellans förmåga att avgifta kroppen som gjort den känd. De gifter, tungmetaller och kemikalier (framför allt kvicksilver, bly och kadmium) som vi fått i oss genom luft, mat och dryck binds upp av chlorellan och kroppen gör sig sedan av med dem genom bland annat urinen. Tack vare sitt innehåll av vitaminer och antioxidanter stärker också Chlorella vårt immunförsvar. Chlorella är särdeles rik på klorofyll, vilket stimulerar produktionen av röda blodkroppar så att kroppen kan syresättas bättre. En annan positiv effekt är att Chlorella gynnar matsmältningen. Den få magens goda bakterie Lactobacillus att mångfaldigas upp till fyra gånger så snabbt som vanligt. Chlorella är bland annat rik på: · Protein – torkad Chlorella 45% · C-vitamin · B-vitamin · Vitamin B-12 · Riboflavin · Folsyra · Mineraler som: zink, magnesium och järn Att hjälpa kroppen att rensa ut gifter är bra. Då kroppen är i balans läker den det mesta själv. Jag har därför beställt hem Chlorella och kommer att testa det under ett par månader för att se vad det ger mig. Jag återkommer med tips på hur jag blandar Chlorella-pulvret i min mat och dryck. Kanske har du några egna tips och erfarenheter när det gäller Chlorella? Dela gärna med dig!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:57

Jag surfar runt på nätet och läser om Chia - ett frö som innehåller massor med nyttigheter. Chiafröet kommer ursprungligen från Mexico där det ätits under årtusenden. Det innehåller en stor mängd nyttiga omega 3 oljor (drygt 20%), fibrer, mineraler, antioxidanter och protein. 2 matskedar Chiafrön sägs motsvara en laxfilé när det gäller innehåll av omega 3. Det innehåller dessutom samtliga essentiella aminosyror som människokroppen behöver. Fröet lär vara mycket populärt hos elitidrottare, framför allt hos dem som behöver prestera under längre tid. Det ska också vara mycket bra för diabetiker då det påverkar blodsockernivån på ett positivt sätt. Några jämförelser med andra födoämnen. Chiafröet innehåller: 8 ggr mer Omeg 3 än lax 15 ggr mer magnesium än broccoli dubbelt så mycket protein som övriga sädesslag och frösorter 5 ggr mer kalcium än mjölk. Det innehåller dessutom bor som hjälper skelettet att tillgodogöra sig kalciumet på bästa sätt. 3 ggr mer antioxidanter än blåbär 3 ggr mer järn än spenat Hur äter man då Chiafrön? Fröna kan malas eller användas hela i bröd. Det är också lämpliga att använda i müsli, smoothies, juicer eller strö över en sallad. Jag blir jättenyfiken på detta superfrö och kommer att gå till närmaste hälsokostaffär och köpa hem för att prova. Har du provat på Chiafröet? Hur äter du det i sådana fall, och vad tycker du om det?

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 13:59

Blåbär är som jag skrivit om tidigare ett riktigt powerfood. Du behöver inte leta efter exotiska livsmedel för att hitta sådant som innehåller massor med nyttigheter. De växer fritt i våra skogar, men så här års hittar du dem säkrast i frysdisken. Jag talar om BLÅBÄR. Våra små blåa godingar kvalificerar verkligen in bland så kallade Powerfoods (mat med ett koncentrerat innehåll av vitaminer, antioxidanter och mineraler). Blåbär innehåller rikligt med antioxidanter.Blåbärets blåa färg kommer från antioxidanten antocyanin. Bären är också rika på vitamin C och B, järn samt mineralerna kalcium, magnesium, fosfor och kalium. Av tradition har blåbär används för att behandla diabetes då bären har visat sig kunna reglera blodsockernivån.En svensk studie har också påvisat att blåbär kan motverka övervikt. I de här små goda bollarna har jag mixat ihop en massa nyttigheter till en delikat liten godbit. Gott till kaffet, som snacks eller för att få lite extra energi. Inget socker, mjöl eller några mjölkprodukter - så klart. Enkla att göra är de också. Du behöver: 1 dl kokosmjöl eller mandelmjöl 1 dl blåbär 3 msk kokosfett 1 tsk vaniljpulver 5 - 8 dadlar beroende på hur söta du vill ha dem ½ dl riven kokos lite vatten Att rulla i: ½ dl kokosflingor ev. 2 msk kokossocker Gör så här: Blanda kokos- eller mandelmjölet med blåbär, kokosfett, vaniljpulver, dadlarna och kokosflingorna med en stavmixer. Fyll på med lite vatten allt eftersom till dess att du får en bra konsistens. När allt är väl blandat knådar du degen jämn och följsam smet och formar sedan bollar i en lämplig storlek. Häll upp resterande kokosflingor på ett fat och blanda eventuellt med kokossocker om du vill ha bollarna lite sötare. Rulla bollarna i kokoset och ställ sedan kallt så att de blir lite fastare i konsistensen.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 14:01

Jag köpte hem en bit ingefära och visste inte riktigt vad jag skulle göra med den oansenliga knölen, så jag sökte information om vad ingefära var bra för och hur den lämpligtvis skulle tillagas. Det visade sig att ingefära används i många tusen år i både kinesisk och indisk medicin. Den räknas som en krydda och är en av de kryddor som innehåller flest antioxidanter. Traditionellt används ingefära för att bota illamående, lindra diarré och andra magbesvär. Den är antiinflammatorisk och används för behandling av ledont och andra inflammatoriska tillstånd. Dessutom bra på att bota onda halsar då den har effekt på både bakterier och virus. Det var då jag började tillaga te på ingefära. Mitt halsonda och alla streptokocker försvann och kom aldrig mer igen (peppar, peppar). Jag dricker nu mitt ingefära te varmt på vintern och som en sval dryck på sommaren. Speciellt då jag känner mig trött och lite så där "kulen" - en förkylning på gång kanske. Resultatet har blivet bra mycket förre förkylningar de senaste åren. Anmärkningsvärt faktiskt. Hur gör man då ingefärate? Det är mycket enkelt. Du behöver: 1 bit ingefära ev. en kanelstång och/eller honung Gör så här. Koka upp vatten i vattenkokare eller kastrull. Skala bort det yttersta skiktet från ingefärabiten med en kniv eller med potatisskalare. Skär några skivor 3 - 4 stycken och lägg i en kopp. Lägg i en kanelstång om du tycker om den varma smaken av kanel och ev. lite honung om du behöver lindra en raspig hals. Häll det kokheta vattnet över ingefäran i koppen. Låt svalna så att det är drickbart och drick sedan långsamt och njutningsfullt. Bitarna av ingefära kan du sedan äta upp om du vill.

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 16:36

LCHF snickers 300 g mörk choklad (2 st 90%¸ 1 st 85%)2 dl ekologiskt osötad jordnötssmör (kolla innehållsförteckningen!)1 dl salta jordnötter1/2 dl cashew nötter 1/2 dl maccadamianötter 2 tsk kokosolja 1 dl torkade blåbär Så här gör du: Smält chokladen över vattenbad. Hacka alla nötter.Värm jordnötssmöret tillsammans med kokosolja¸ de hackade nötterna på svag värme!Häll upp hälften av chokladen på bakplåtspapper i en springform och låt svalna. Bred sedan jordnötsröran ovanpå¸ lågg på blåbären och ‘tryck’ ner lite försiktigt. Toppa sedan med resterande choklad.Låt kallna i kylskåp och skär sedan i rutor! Torkade blåbär: Lägg blåbären utspridda på en bakplåt med bakplåtspapper¸ ställ in i ugn på 170

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 16:37

Det här är ett måste för oss LCHF:are! Tog lite tips o ideér från andra och gjorde en egen variant! Bara att använde liknande ingredienser om du ej har allt som står! 2 förpackningar choklad (90% & 85%) 2 msk skalade pistachenötter 2 msk cashew 1 msk jordnötter 2 msk pijnekärnor 2-3 msk osötad jordnötssmör (jag använde cashewsmör – köpt i London) 1-4 torkade aprikoser / eller gojjibär (kan uteslutas) 1 dl blåbär 1 msk kokosflingor eller kokosbitar 1 tsk vaniljpulver 1 tsk riven apelsinskal Grov hacka alla nötter. Sprid ut blåbär på bakplåtspapper på en bakplåt och ‘torka’ i ugnen 180! NJUT!

• Veteran
    1732 inlägg
    20 oktober 2012 16:39

Biscotter ala LCHF! 100 g mandel¸ grovhackad 75 g smör 1 tsk ekologisk vaniljpulver 3 ägg 2 pkt saffran 500 g mandelmjöl 1 tsk bakpulver Låt smöret bli rumstempererat¸ eller ‘värm’ den försiktigt i mikro. Vispa smöret med elvisp och blanda i saffran. Tillsätt äggen ett i taget under vispningen. Blanda ihop mandelmjöl¸ grovhackade mandeln och bakpulver och rör ner sedan i smeten. Forma till två avlånga längder på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Grädda i nedre delen av ugnen i 30 min @ 200° NJUT!