icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Mycket engagerad
    426 inlägg
    20 oktober 2012 19:44

Oj va mycket mat du verkar laga. Vilka fina recept och bra förslag. Vilka fantastiska grejer du skriver om. Du ligger verkligen i. har läst igenom och ska prova en del grejer. Jag har motionerat för lite denna vecka så jag har inte gått ner det jag hade önskat.

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 08:03

Lågt GI på socker är inte bra, det är en varningstext. Det betyder hög mängd av fruktos. Lågt GI på en produkt med fri fruktos är en riktig no-no. Här har vi agavesirap - ät inte. Så snart ni ser ordet sirap - ät inte. Socker finns i tre molekyler: glukos, fruktos och galaktos. Det spelar ingen roll om vi processar björk, svamp, sockerbetor eller sockerrör. Det blir någon av dessa molekyler. Sitter de ihop så finns en liten liten broms i kroppen eftersom de måste stå i kö för att delas upp. Är de fria är det motorväg in i kroppen. Stora mängder gukos ställer till stora problem i kroppen. Stora mängder fruktos ställer till ännu större problem i kroppen. Runt 7-10 gånger värre! Glukos har högt GI. Fruktos har lågt GI, så nu har producenterna fritt fram att lura konsumenten med NYA "socker" som har lågt GI. Suck! Jag pratar inte om en frukt för en frisk kropp. Jag pratar om fri fruktos som i alla nya "socker" är i betydligt större koncentration.

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 13:25

vad kul neleh att du gillar mina inlägg, jag älskar att laga mat och baka =) Kanske märks ..... Jag hittade en bra artikel på kostrådgivarna, läs och begrunda: Vi som har jojo-bantat och försökt hålla vikten innan LCHF har en del bantningsknep att damma av och skratta åt. Nu när man vet bättre är det väldigt roligt att ta fram dem igen för man vet att man aldrig mer kommer att utsätta sin stackars kropp för idiotierna. Ät bara bananer. En hel dag med bara bananer går bra. Yes, nu är jag på G! När du vaknar den andra dagen och skall äta en banan till frukost med vetskapen om att det är det enda du får äta under dagen skrotas den dieten bums. Så då går vi på nästa metod. Lägg en massa tusenlappar på en ”låda med mörk färg” och betala mer pengar för mycket mindre mat. Den som kom på den här affärsidén borde få Nobelpriset i Ekonomi. Gå och lägg dig och sov när du känner att du är hungrig. Beroende på vilken bantningsmetod man använde varierade tiderna mellan: Att aldrig vilja gå upp och kl 12 på förmiddagen. Träna i minst 20 minuter innan fettförbränningen startar och sen håller du på i två timmar till. Minst. Med tanke på att alla muskler förbränns så känns det inte som någon tidseffektiv träning. Efter mastodontpasset tar du ett äpple. Bra om man vill förstöra sin kropp fullständigt. Heja dig! Drick vatten innan maten så att du inte orkar äta lika mycket. Så mycket vatten som man har hällt i sig i sina dagar. Vattenflaskor med sig överallt man gick för att stoppa sug och hunger. Ät obegränsat med potatis. Potatis var räddningen när man gick på Vikt Väktarna. Ät så mycket du vill för 2 poäng. Man fick också höra att man kunde överleva på potatis. Lika sant som att man kan leva på kärlek. Önsketankar. Drick äppelcidervinäger innan maten för att minimera fettupptaget. Behövs ingen förklaring. Ni hör ju hur dumt det låter. Ät kromtabletter och bota sötsug. Man kan få krombrist av att man äter mycket socker. Att lägga till kromtabletter känns lite omständigt när man bara kan ta bort sockret och lösa problemet. Var för lägga till när man kan ta bort roten till det onda? Lura dig själv att fettsnålt är gott. Mager kvarg med hallon är så gott! Mycket godare än den feta grädden med hallon! När grädden helt plötsligt är okej så kryper man till korset och erkänner. Mager kvarg, släng dig i väggen! Bantningsshake med choklad smakade precis som Oboy! Om man höll för näsan och drack så snabbt man kunde. Jublar när det introduceras en ny kalorisnål produkt. Ju mindre kalorier desto bättre. Glass utan fett och socker. Perfekt! Godis med noll kalorier och noll näringsämnen. Jippie! Nu förstår jag att jag lika gärna hade kunnat äta parfymerat brevpapper. Räkna kalorier. Orkar inte ens tänka på hur mycket tid som gick åt till att räkna ut hur mycket kalorier man hade fått i sig och hur många man hade kvar. Hade man tur kanske det fanns kvar 20 kcal kvar till en riskaka på kvällen. Då var det bara att gå och lägga sig kl 19.00. Tugga 20 gånger innan du sväljer. Går lite lättare att göra det med kött. Inte med kolhydratrik mat där maten bara smälter så fort den nuddar tungan. Till slut satt man och tuggade luft. Rök mer och drick mer kaffe för det mättar och får fart på förbränningen. När man var avundsjuk på de som rökte för att de var smalare var gränsen för eländet nådd. Ta en frukt. Eller ta 10 frukter. Frukt är godis, fruktsallad, frukt till frukost, lunch och middag och mellanmål. Hungerhormonerna skriker och levern får panik av all fruktos. Mer fibrer för mättnaden. Ät mer fibrer för det forslar bort fettet. Fiberberikad gröt, så mycket fibrer i bröd så att det smakade bark, fullkornspasta, fullkornsris. Konstigt att det inte fanns chokladkakor med fullkorn också. Hade sålt som smör. Tugga tuggumi som mättar och drick lightläsk. Allt för att lura kroppen att den fick mat. Att det sedan gjorde saken värre var inget man tänkte på. Ät piller som får dig att bajsa ut fettet. Jag har inte provat men jag känner inte att jag är avundsjuk på de som har råkat ut för pinsamheter på publik plats istället för att ha fått sköta det på toaletten. Hur bra gick det egentligen med alla våra bantningsknep? Inte något vidare. Hur mycket tid gick inte åt till att tänka på hur hungrig och sugen man var och hur mycket kalorier man egentligen hade ätit. Tack och lov för LCHF så vi slipper plåga våra stackars kroppar mer.

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 15:32

En väldigt lätt men lyxig sak att göra är att göra egna inlagda soltorkade tomater! Så himla gott och väldigt festligt som imponerar på gästerna : ) Allt du behöver är: 100 gram soltorkade tomater 3 vitlöksklyftor, pressade 1.5 dl kallpressad olivolja av god kvalitet eller mer så att det täcker tomaterna 1 tsk oregano 1 tsk basilika Strimla de soltorkade tomaterna och blanda med övriga ingredienser Se till så att olivoljan täcker ordentligt Låt marinera minst 24 h i kylen så att smakerna sätter sig och tomaterna blir mjuka och saftiga Rör om då och då - fyll på med mer olivolja om tomaterna drar åt sig mycket

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 15:32

1 skål 3 dl pumpakärnor 1 stor msk rå honung 1 msk riven ingefära, saften 1/2 krm cayennepeppar 1/2 tsk havssalt Om du vill: Blötlägg och skölj gärna pumpakärnorna 4-12 h för att få dem dels större men också mer lättsmälta Pressa ur saften av den rivna ingefäran med handen i en skål, blanda med honung och kryddor Rör ihop honungs-röran med pumpkärnorna Bred ut på en bakplåt lite glest, torka i torkugn (om du har annars ta vanlig ugn) på 45 grader ca 5-10 h beroende om du har blötlagt eller inte. Servera till tex: glass, frukt/bär sallad, en grön sallad, soppa eller bara ät som det är... : ) Helt galet gott är det i vart fall!

• På gång
    19 inlägg
    21 oktober 2012 16:16

Hej Jag skulle oxå vilja vara med :- Väger mig imorgon bitti så lägger jag in det till dej. Ha`re bra Zicka

• Engagerad
    55 inlägg
    21 oktober 2012 17:09

Vägde mig imorse och fick en shock: 79,7 kg. UWÄH! Men nu är jag verkligen motiverad. Framför allt på grund av siffran imorses men också har jag faktiskt unnat mig själv! Har köpt två nya jeans, köpt nya skor och dessutom fick jag låna en ny väska av lillsyrran! Att fixa sitt yttre hjälper faktiskt mer än vad man tror! Så ikväll tänkte jag ha hemma-spa: ansiktsmask, färga håret och fixa lite manikyr! Tycker jag är värd det.

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 17:18

Lipstick, du kommer igen nästa vecka =) Kör lite PF så går du snabbt ner om de ger dig en kick och om du fixar det? Underbart att fylla på garderoben med en massa fint, visst blir man glad av det! Och även att fixa sig med ansiktsmasker och hårinpackningar och långa heta bad med levande ljus, mums för själen! Peppkram!

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 19:14

Mintchokladkaka med päron Ingredienser 1-2 päron (beroende på storlek) 4 ägg 1 dl sukrin melis 100 g marabou premium mintchoklad (70%) 0,5 dl vispgrädde 4 dl mandelmjöl 2 msk kakao 2 tsk bakpulver Beskrivning 1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala päronet, kärna ur, skiva dem tunt och täck botten på en springform. Jag stoppade bakplåtspapper i botten och la päronskivorna på. 2. Vispa ägg och sötningsmedel fluffigt. Smält chokladen och rör ner vispgrädden. 3. Vänd ner chokladsmeten bland äggen. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner. Rör samman till en jämn smet. 4. Häll smeten över päronen och grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 – 45 minuter. 5. Låt kakan svalna och servera gärna tillsammans med vispgräde.

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 19:20

Jag fullkomligen ÄLSKAR denna desserten och jag hittade ett bra recept på en blogg av Annika Rogneby. Crème Brûlée Antal 4 portioner Ingredienser 2 dl vispgrädde 3 dl mjölk 6 st äggulor 0,75 dl sukrin 1 tsk vaniljpulver Beskrivning 1. Sätt ugnen på 175 grader. 2. Värm grädde och mjölk tillsammans med vaniljen. 3. Blanda äggulor och sukrin i en skål. Vispa samman. 4. Häll sedan över mjölkblandningen och rör ihop. 5. Smöra 4 portionsformar. Häll blandningen i formarna. 6. Ställ dem i en långpanna med hett vatten. Vattnet ska täcka upp till halva formen. 7. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 – 45 minuter. Kolla att Crème Brûléen har stelnat innan du tar ut dem.