icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    22 oktober 2012 17:16

Hej! Jag skulle också vilja vara med. Vikt 66,6 och skulle vilja ner minst 5 kg till jul! Har vägdag på fredagar så hoppas att det är ok att jag skriver vikten då?

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 17:18

Välkommen Madde! Jag hoppas att du kommer vara aktiv här =) Skriv du in vikten då själva väger vi oss på fredagar! Carpe Diem!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    22 oktober 2012 19:12

Tack! Jag ska försöka att vara aktiv. Är alltid lättare att bli peppad när man är flera som är ute efter samma mål. Pepp till alla andra!

• Engagerad
    55 inlägg
    22 oktober 2012 19:18

Kom precis hem från gymmet! Powewalkat, cyklat och stått på crosstrainern i 20 minuter var + styrketräning. Har precis tagit en dusch och känner mig sådär skönt slö och trött i kroppen. På gymmet finns det en träningsmaskin som tränar magen. Tidigare har jag inte använt den för när jag använt den så känner man trycket mer i benen än magen. Idag testade jag den igen och fick till det! Från och med nu ska det bli mer magövningar. Det har ju lossnat runt armar och ben men ingenting runt magen, trors att jag har gått ner ungefär 16 kg. Hur går det för er andra? Har ni någon speciell utmaning denna vecka? Jag ska köra ett extra gympass på fredag!

• På gång
    19 inlägg
    22 oktober 2012 21:21

Tja :-)) Vad kul att jag fick vara med, jag hoppas att det här är vad jag behöver för att ta och skärpa till mej med både kost och träning. Efter sommaren så har precis allting gått mindre bra, kosten typ funkar bra måndag, tisdag, ons................... och sen slinker både det ena och det andra ner.Före sommaren så gick jag på spinning 3-4 dagar i veckan och nu så har jag bokat pass i typ, hmm många veckor sen för att sedan boka av och komma med alla möjliga ursäkter. Hela hösten har varit tung med depp, TRÖTTHET och läkares ordination om medicin och KBT. Väntar nu på att få en tid för det. Så ikväll bet jag ihop och promenerade 5 km i regnet medans sonen hade innebandyträning,å vad skönt det känns efteråt. Imorgon ska jag iväg på spinning och nu har jag skrivit det här så nu måste jag gå...... om inte jag är trött,migrän,måste stryka,zappa näe :-))) skämt åsido nu ska det bli av, sov gott. Ha`re bra Zicka :-)

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 21:57

Åh vad kul med inlägg från er Lipstick och Zicka, underbart. Lipstick om du vill bygga upp din core och få en plattare mage kör planka i 15 min per dag. Alltså 5 olika plantor i 1 minut, 3 varv, lovar att du kommer att se resultat efter en månad. Fortsätt attvträna som du brukar men lägg till plankövningarna hemma. Pepp på dig Zicka, jag hoppas du äter D vitamin. Lycka till på spinningen imorgon. Peppkram!

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 21:57

Åh vad kul med inlägg från er Lipstick och Zicka, underbart. Lipstick om du vill bygga upp din core och få en plattare mage kör planka i 15 min per dag. Alltså 5 olika plantor i 1 minut, 3 varv, lovar att du kommer att se resultat efter en månad. Fortsätt attvträna som du brukar men lägg till plankövningarna hemma. Pepp på dig Zicka, jag hoppas du äter D vitamin. Lycka till på spinningen imorgon. Peppkram!

• Veteran
    1732 inlägg
    23 oktober 2012 07:00

Fredagsmys! Åskan mullrar för fullt över havet här på Cypern och vi ska vi regn i 3 dagar, behövs verkligen i den här torkan. Värmen består och ovädret brukar dra förbi ganska snabbt så vi får se hur länge det består. Jag hittade ett smarrigt recept på Måbras sida, vad tror ni om det? Ingredienser 2 port 250 g potatis ½ dl mellanmjölk, ev. låglaktos 1 tsk smör 1 äggula salt och peppar 2 ekplankor 100 g haricots verts 2 halverade skivor kalkonbacon 2 skivor utskuren biff à 130 g 3 msk Kelda bearnaise Servera med: blandad sallad Så här gör du Sätt ugnen på 275° grillvärme. Koka potatisen och gör ett mos med mjölk, smör och äggula. Smaka av med salt och peppar. Spritsa ut moset som en kant på plankorna. Koka haricots verts lätt och vira baconet runt till 4 små paket. Grilla/halstra köttet lätt och lägg det på plankorna med ”bönpaketen” bredvid. Klicka såsen över köttet och gratinera högt i ugnen ett par min tills moset fått färg. Psst: Har du inga plankor kan du laga rätten i en ugnssäker form i stället. 365 kcal/port Lika bra att bjuda på ett till härligt recept; Ingredienser 2 port 300 g skivad kalkonfilé salt, peppar och salviablad ½ msk smör/olja 2 msk vatten + 2 msk vitt vin 4 avrunna soltorkade tomater i olja ½ dl lätt-crème fraiche, 15 %, ev. låglaktos ½ dl riven parmesanost 100 g färsk bandpasta eller glutenfri pasta 100 g sockerärter Servera med: grönsallad Så här gör du Bulta ut köttet till cm-tjocka schnitzlar, krydda och stek i matfett. Ta upp ur pannan och håll varmt under folie. Vispa ner vatten och vin och lägg med de strimlade tomaterna. Koka upp tillsammans med crème fraiche och låt sjuda ett par minuter. Rör ner det mesta av osten och lägg tillbaka köttet i såsen. Koka pastan tillsammans med ärterna. Lägg upp på två tallrikar, placera köttet ovanpå och häll såsen över. Toppa med resten av osten. 420 kcal/port37 % Protein34 % Fett29 % Kolhydrater Kolla in här då; Hembakta digestivekex, mums! Ingredienser 35 st 50 g smör 2 msk rapsolja 4 msk mellanmjölk, ev. låglaktos 1 msk råsocker 2 krm salt 1 dl havregryn 1 dl grahamsmjöl 2 dl dinkelsikt 1 tsk bakpulver Så här gör du Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Blanda ner olja, mjölk, socker, salt, havregryn och grahamsmjöl. Låt svalna. Blanda dinkelsikt med bakpulver och blanda ner i degen. Arbeta ihop till en fast deg utan att knåda för mycket. Kavla ut en ca 3 mm tjock platta på lätt mjölat bord och stansa ut kakor, ca 5 cm i diameter. Lägg på bakpappersklädd plåt och grädda ca 12 minuter. Låt svalna på galler och förvara i tät burk. 40 kcal/port8 % Protein50 % Fett42 % Kolhydrater Enkla chevreburgare, låter smarrigt eller? Ingredienser 2 port 200 g nötfärs, max 10 % salt och peppar ½ msk dijonsenap 1 tsk rapsolja 1 hackad tomat 1 bit tärnad gurka 2 msk strimlad basilika 2 skivor fiberfranska à 35 g, ev. glutenfria 2 skivor chèvre, 50 g Garnera med: basilika Servera med: blandad sallad Så här gör du Sätt ugnen på 250° grillvärme. Blanda färsen med salt, peppar och senap. Forma 2 runda biffar och grilla i oljad panna. Blanda tomat, gurka och basilika. Rosta brödet, lägg först grönsaker och sedan biffar ovanpå. Täck med osten. Gratinera högt upp i ugnen ett par min tills osten smält. 370 kcal/port Helgrillad flankstek med balsampotatis 2 port 200 g små tvättade potatisar 200 g delade morötter ½ msk olivolja salt och peppar salvia, rosmarin, timjan efter smak 1 bit flankstek, ca 300 g 1 tsk rapsolja salt och peppar ½ msk balsamvinäger 1 tsk kalv- eller viltfond 150 g bryt- eller vaxbönor Servera med: blandad sallad Så här gör du Sätt ugnen på 225°. Vänd runt rötterna med olja och kryddor. Baka i ugnen ca 20 minuter. Pensla köttet med olja, salt, peppra och grilla ca 3 minuter på var sida. Skvätt vinäger och fond över rötterna, rör runt och baka ca 5 minuter till. Värm bönorna. Skär köttet i tunna skivor tvärsöver fibrerna. Lägg upp tillsammans med potatisen på varma tallrikar. Späd med en gnutta vatten i potatispannan och häll skyn över köttet. Psst: Flankstek är en styckningsdetalj som är både mör och smakrik. Fråga i butiken om de inte har den. 370 kcal/port41 % Protein24 % Fett35 % Kolhydrater Grekisk biff med fetadressing 332 kcal/port Ingredienser 2 port 2 biffar ca 200 g 2 tomater 2 tsk olja 1/2 tsk salt 1/2 krm svartpeppar Dressing: 50 g mager feta, 10 % 1 dl mild lättyoghurt ev. låglaktos 1 msk hackad persilja Servera till: 250 g ugnsstekt klyftpotatis utan fett Så här gör du Dela tomaterna i halvor. Smula fetaosten och rör ihop dressingen. Stek kött och tomater i olja i en stekpanna ca 2 min på varje sida. Krydda med salt och peppar. Servera med dressing och potatis. Räkor i tacostub låter välgott.. Ingredienser 2 port 1 större avokado, 150 g ½ riven vitlöksklyfta ½ pressad limefrukt 2+2 msk fraiche 8 %, ev låglaktos salt och peppar ½ dl hot tacosås 150 g skalade räkor 2 tacotubs, 36 g 1 dl strimlad romansallad 1 dl hackad rucola Servera med: extra sallad, tomater och rädisor Så här gör du Mosa avokadon med vitlök, lime och 2 msk fraiche, smaka av med salt och peppar. Koka upp tacosåsen, ta av från värmen och vänd ner räkorna. Värm tacotubs, bottna med sallad och rucola, fyll med räkor, avokadoröra och fraiche. Bakad banan med hallonkesella: ngredienser 2 port 2 små bananer med skal à 100 g 10 g mörk choklad, gärna mintsmak, hackad 4 pistaschnötter, hackade Servera med: 4 msk hallonkesella Så här gör du Sätt ugnen på 250°. Snitta bananerna längsmed och tryck ner choklad och nötter i skåran. Baka mitt i ugnen 5–6 min. 190 kcal/port Pavlova med frukt och bär 200 kcal/port7 % Protein34 % Fett59 % Kolhydrater Ingredienser 6 port ½ tsk flytande smör/olja 3 äggvitor 1 + ½ dl strösocker 1 tsk majsstärkelse 1 tsk äkta vaniljsocker ½ tsk vitvinsvinäger 1½ dl mellangrädde, ev. låglaktos 2 urskrapade passionsfrukter 2 dl hallon och/eller jordgubbar 2 dl tärnad mango 2 dl blåbär Så här gör du Sätt ugnen på 225°. Rita en cirkel ca 20 cm på bakplåtspapper och smörj med en aning matfett. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda 1 dl socker med majsstärkelse och vaniljsocker. Tillsätt blandningen lite i taget under fortsatt vispning och droppa sedan ner vinägern medan du vispar tills marängen är tjock och blank. Vänd ner resterande socker och bred försiktigt ut smeten till en hög rund kaka. Sätt in på nedersta falsen i ugnen och sänk samtidigt värmen till 100°. Stäng av ugnen efter 1 timme och låt marängen stå kvar tills ugnen har svalnat. Lossa kakan från pappret och låt kallna helt på galler. Vispa grädden och lägg den mittpå kakan – den behöver inte bredas ut. Lägg frukt och bär ovanpå och servera genast. Psst: Variera gärna med säsongens frukter och bär. Ha en skön dag alla och smaklig spis!

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    23 oktober 2012 07:29

Låter som många goda recept! Jag har lätt för att fastna i mina gamla vanor så lite ny inspiration behövs. I kväll blir det ett step pass. Känns mycket lättare nu efter ett antal veckor. Försöker träna 2 pass step och 2 pass zumba i veckan. Sen blir det många promenader med hunden också. Förra veckan gick jättebra, även helgen eftersom jag jobbade. Då blev det lite mat med familjen innan jag åkte till jobbet på kvällen. Godis har jag inte ätit något på hela veckan och inte något fikabröd heller. Visst fixar vi 5 kg till jul!!! Pepp till alla!

• Veteran
    1732 inlägg
    23 oktober 2012 07:50

Härligt med ett steppass ikväll Madde65, själv ska jag köra 15 min planka som vanligt och kanske lite kettlebell,jag får se vad min kropp orkar =) En powerwalk ska också hinnas med såklart. Det är alltid kul med nya recept och visst är det lätt att fastna och laga samma samma hela tiden. Jag har lagt ut massor av recept så kolla igenom tidigare inlägg. Peppkram och ha en skön dag!