icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    21 oktober 2012 19:22

I samma blogg hittade jag dessa godingar, vad tror ni om dessa till jul =) Snickerskulor Antal ca 25 stycken Ingredienser 1 msk smör 2 msk (lite drygt) jordnötssmör 1 dl salta jordnötter 0,5 dl sukrin melis 50 g mörk choklad Garnera ev. med sesamfrön Beskrivning 1. Finhacka jordnötterna. Lägg smör, jordnötssmör och sukrin melis i en kastrull. 2. Smält samman ingredienserna på låg värme och rör samman allt till en smet. 3. Vänd ner jordnötterna och blanda samman allt. Dra av från värmen och låt kallna litegrann. 4. Rulla massan till små kulor (ej för stora). 5. Smält chokladen och doppa kulorna i chokladen. Använd gärna en gaffel och låt chokladen rinna av. 6. Lägg kulorna på bakplåtspapper och förvara dem kallt. Om du vill kan du toppa kulorna med sesamfrön. Gott lördagsgodis men man kan verkligen inte äta för många för de är väldigt mäktiga. Men en kula till kaffet sitter riktigt bra

• Veteran
    1310 inlägg
    22 oktober 2012 07:10

Bra skrivet & rolig läsning! :-)

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 07:46

Tack CamillaQ, kul att det uppskattas! Jag har kört ett tufft PT pass precis och ska iväg med vår lilla kattunge till veterinären för några vaccinationer. See you guys!

• På gång
    19 inlägg
    22 oktober 2012 08:53

Hej Hoppas att det är ok att jag är med, min vikt imorse var 79,2. Ha en bra dag :-)) Zicka

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 09:30

Hej gruppen! Vi har ju sagt att gruppen är full, vad tycker ni ska vi låta några till vara med, de kanske är lite mer aktiva, vad tror ni?

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 13:16

Idag gjorde jag eget mandelsmör, verkligen busenkelt som jag måste dela med mig om för er som inte redan gjort det! Man kan egentligen göra det på vilka nötter man vill tex cashew är såååå gott!! : ) Eftersom min mixer inte är den bästa så var jag tvungen att använda lite kokosolja för att det skulle bli ett smör, annars går det ändå bara man kör ett tag så kommer nötens olja att pressas ut av din blender. Hur som helst är kommer receptet! Det jag tog var 4 dl mandel 1/2 tsk havssalt 0.5 dl kokosolja eller mandelolja 2 msk lönnsirap Rosta mandeln först i ugnen i en form med lite kokosolja på 175 grader i ca 15-20 min och rör runt då och då tills den har fått en gyllenbrun rostad färg. Låt svalna. Kör i din blender tills mandeln är som ett fint mjöl, om du har en bra mixer ska du kunna köra tills mandeln börjar olja av sig till ett fint nötsmör, detta tar runt 15-20 min. Du måste stoppa då och då för att skrapa ner mjölet från kanterna. Om du inte har en jättestark mixer så häller du ner olja och lönnsirap tills du har ett bra mandelsmör Smaka av med havssaltet. Lägg över i en glasburk med lock och förvara i kylskåpet. Håller flera månader men det lär gå åt fort... mitt tog slut på 2 h haha... : ) Man kan doppa äppelskivor i mandelsmöret och äta, eller använda i bakning eller bara äta som det är med sked!! Så jädrans gott!

• Mycket engagerad
    426 inlägg
    22 oktober 2012 15:34

Ja alla i gruppen är ju inte så aktiva. Så om du tror att du kan vara med och kommentera lite här Zicka, så tycker jag att en till inte gör nått.

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 15:37

Perfekt, tack för en synpunkt! Zicka får vara med och jag hoppas att du är aktiv =) Välkommen! Vi väger oss på onsdagar och läs gärna igenom gamla inlägg, det finns mycket matnyttigt här! Carpe Diem!

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 16:32

Du är unik! Vet du egentligen hur viktig du är? Du är den viktigaste personen i ditt liv. Ingen annan är så viktig som du. Dina barn, din sambo, partner är naturligtvis viktiga. Men de är inte lika viktiga som du. I ditt liv är du den viktigaste personen. Och det enda uppdrag du har i livet det är att göra dig själv lycklig. Först då kan du ge dina barn, din sambo, din partner det absolut bästa och det absolut mesta av dig. Den person som mest behöver ditt totala stöd är alltså du. På nätet cirkulerar då och då olika fantastiska texter. Nedanstående text är en sådan. Jag vet inte vem som författat texten. Jag tycker att den är bra och viktig. Läs ofta detta: Du är den perfekta du. Ingen kan vara en bättre du, hur mycket de än försöker. Det innebär inte att du inte kan bli mer än du redan är. Det innebär helt enkelt att du inte tävlar med någon. När du verkligen har accepterat det faktum att du har allt du behöver för att bli dig själv helt och fullt gör du dig fri från en konstgjord identitet som du själv har skapat. Att vara någon du inte är kräver enorma insatser av energi som skulle kunna användas till någonting mer produktivt. Eftersom du är unik är budskapet helt klart. Du har något att erbjuda som aldrig kommer att bli möjligt en gång till. Om du inte sätter värde på det är det inte bara en tragedi för dig själv, utan faktiskt för hela världen. Och läs nu samma text fast med ordet ”du” utbytt mot ”jag”: Jag är den perfekta jag. Ingen kan vara en bättre jag, hur mycket de än försöker. Det innebär inte att jag inte kan bli mer än jag redan är. Det innebär helt enkelt att jag inte tävlar med någon. När jag verkligen har accepterat det faktum att jag har allt jag behöver för att bli mig själv helt och fullt gör jag mig fri från en konstgjord identitet som jag själv har skapat. Att vara någon jag inte är kräver enorma insatser av energi som skulle kunna användas till någonting mer produktivt. Eftersom jag är unik är budskapet helt klart. Jag har något att erbjuda som aldrig kommer att bli möjligt en gång till. Om jag inte sätter värde på det är det inte bara en tragedi för mig själv, utan faktiskt för hela världen. *****

• Veteran
    1732 inlägg
    22 oktober 2012 16:35

Just i den här stunden skapar du din egen värld. På väggen i mitt arbetsrum har jag den texten uppsatt. Det är en fantastisk text. Den är många gånger en bra påminnelse. Den påminner mig helt enkelt om att det är jag som skapar upplevelsen av min egen verklighet. I ögonblick efter ögonblick. Meningen påminner mig om att det är jag som ligger bakom min egen upplevelse av det som händer i verkligheten. Nog kan den meningen i många situationer vara provocerande. Till exempel om jag har pratat i telefon med någon och jag i samtalet inte har klarat av att behålla mitt lugn. Jag har istället blivit irriterad! Samtalet är slut och där sitter jag och ”stönar”. Då är det bra att andas en stund och titta upp på väggen. Med stora bokstäver kan jag då läsa: Just i den här stunden skapar du din egen värld. Ibland är det nästan skrattretande! Vad kan jag göra? Vill jag fortsätta att ”lida och vara irriterad” (dvs vara i olycka)? Eller vill jag pröva att förflytta mig över till ett mer skönt och trivsamt känsloläge? Valet är mitt. Jag kan inte ändra den andra personen. Den enda jag kan ändra är mig själv. Jag kan inte heller ändra det förflutna. Det enda jag kan ändra är min egen tolkning av det förflutna. Nelson Mandela har sagt en sak som i sådana situationer många gånger har hjälpt mig att skifta från ”det olyckliga” till det mer ”trivsamma”. Det är den här meningen: Det finns ingen situation som är så hemsk,att du inte kan välja en tanke, som gör att du mår något lite bättre. Och detta är ju helt sant. Det finns ingen situation som är så hemsk, att man inte kan pröva att välja en tanke, som gör att man mår något lite bättre. Så det är bara att ta tag i sig själv, sätta igång och jobba med sina tankar. Det är bara att sätta igång och hitta en tanke som gör att jag kan flytta mig något lite uppåt på ”känsloskalan”. En bra tanke en sådan gång kan vara att en stund fokusera på: Hur skulle en annan människa, någon jag beundrar och ser upp till, hantera den här situationen? Redan den tanken kan hjälpa mig att förflytta mig på känsloskalan. Den tanken kan få mig att skärpa till mig. En annan tanke som också kan vara bra att fokusera på i en sådan situation är denna: En sak jag helt sant kan vara tacksam för, det är … Med den tanken brukar skiftet komma ganska snabbt. Läs igen den enkla meningen: Just i den här stunden skapar du din egen värld.