icon-chat icon-cutlery icon-dumbbell user count-calories menu Search

- 5 kg till 24 december 2012

Veteran
1732 inlägg
10 september 2012 15:42

Jag har gått upp 4 kg på min honeymoon ( 9 veckor ) och ska nu ta dessa innan jul. Är någon med och känner sig peppad att ta några kilon till jul så haka på så sporrar vi varandra. Vägdag tänkte jag att vi har på onsdagar och då skriver ni in er vikt här så noterar jag dagsformen. Jag kör PF / periodisk fasta ) och LCHF kost och tränar en hel del och nu j-klar ska jag ta de sista envisa kilon som sitter som berg! Deltagare:Nuvarande vikt: Förra veckans vikt: Målvikt 24/12: Viktförändring: Flodis67.... 61,1kg ............61,5kg...................61kg.............-0,1kg (- 11 kg ) Ilinis..........56,2kg...............56,5kg..................53,5kg..............-0,3kg ( -2,2kg ) Karanna.....61kg............60,6kg....................57,0kg.............+0,4kg (+0.1 kg ) CamillaQ....76kg............76,2kg....................65,0 kg............-0,2kg (-1,7kg) NikkiLee...77,1kg............78,2kg...................70,0kg...............-1,1kg ( -5,6kg) Hemine94..65,7kg.............65,3kg....................58,9 kg..........+0,4 kg (+1,2kg) Ianne........60,2kg.............61,5kg..........................................-1,3kg Neleh........68kg.............67,5kg...................63,5kg..............+0,5kg ( -0,6kg ) Anza..........74kg............73,4kg.....................69,7kg..............-+0,6kg ( -1,4kg) :)..............69,4kg............69,6kg.....................66kg...............-0,2kg (-1,6kg) Zicka.........77,1kg.............77,2kg........................................-0,4 kg (-2,1kg ) Camrut......75,4kg.............77,3kg..........70kg............-1,9 kg(-5,4kg) Madde65....62,6kg...........63kg...............................-0,4kg(-4kg) Afosini.......88,1kg...........98,1kg...............68kg.........-1,0kg(-1,5kg) Lisa69...... 63,5 kg...........65.2 kg............... 59 kg.....-1,7kg(-2,5kg ) Veckans utmaning: 2 minuter planka per dag och 10 burpees per dag! Planka och burpees are the shit!!!!! Veckans matutmaning: Ät så ren mat som möjligt, undvik allt som är processat och allt som är halvfabrikat. Undvik socker och vetemjöl och känn efter hur kroppen mår. Drick en grön smoothies om dagen, använd er av spenat, broccoli, banan, kiwi, brysselkål, gurka m.m mums! Månadens utmaning! Tänk på att handla ekologiskt när du är i affären! Carpe Diem!

• På gång
    19 inlägg
    31 oktober 2012 12:54

Tjenixen Väger idag 76,7 och laddar för spinning ikväll. Bra jobbar allihop. Ha`re bra Zicka :-)

• Veteran
    1732 inlägg
    31 oktober 2012 13:06

Men Zicka GRATTIS!!! Vilken viktnedgång!

• Veteran
    1732 inlägg
    31 oktober 2012 16:36

Om du tröttnar på din vanliga mat kan du börja leta efter ersättningar och samtidigt få mer nyttigheter i de nya födoämnena tex: 1. Om du gillar broccoli, kanske du även gillar: Bok choy Den är som broccoli, grön grönsak = nyttig, och den är "crunchig". 2. Om du vill prova att byta ut dina äpplen prova då tex: Persimmoner heter även Sharonfrukt eller Kakifrukt och som är en söt asiatisk frukt som är en bättre källa till C-vitamin än äpple i genomsnitt. Näringsvärden per 100 g färsk sharonfrukt: fibrer 2 g energi 321 kJ/77 kcl kolhydrater 16,9 g fett 0,2 g C-vitamin 8 mg järn 0,2 mg vatten 80 g Sharonfrukten kan ätas direkt ur skalet med sked. Skalet äter man inte. Om de förvarats kallt bör de ligga framme så att de får rumstemperatur, och de äts medan de är fasta, som äpplen, i fruktsallad eller på ostbrickan. 3. Lammkött istället för biff. 4. Edamerost - om du gillar Münster ost, kan du även prova: Edamerost 5. Rättika kan man använda istället för potatis, och grovriva den och ha precis som man har potatis i potatisrätter tex i rösti osv Rättika innehåller inte någon större mängd stärkelse. Rättika innehåller förhållandevis mycket C-vitamin och kalium. Näringsvärden per 100 g färsk rättika: fibrer 1,6 g energi 76 kJ/18 kcl protein 1 g kolhydrater 2,5 g fett 0,1 g C-vitamin 20 mg järn 0,6 mg vatten 94 g Rättika kan även användas rå i sallader, eller som pålägg och dekoration. Samt så kan den också användas i grytor. Foto: Goldlocki 6. Svartrot Den ätliga roten är lång och smal och har svart skal. Köttet är ljust och innehåller en mjölksaft som mörknar snabbt om roten inte genast efter skalning läggs i kallt vatten med lite mjölk eller citronsaft. Smaken är söt och påminner lite om sparris. Svartrot innehåller inulin i stället för stärkelse. Inulin är en sockerart kroppen inte kan bryta ned, vilket gör svartrot intressant för diabetiker. Svartrot har ett högt energiinnehåll och är rik på mineraler, särskilt järn. I Norden har den varit känd sedan början av 1600-talet. Den användes i matlagning och som läkeört, i medicin mot giftbett. Näringsvärden per 100 g färsk rot: fibrer 4 g energi 312 kJ/75 kcl protein 1,4 g kolhydrater 14,2 g fett 0,4 g C-vitamin 4 mg järn 3,3 mg vatten 79 g Användning: Kokt svartrot kan ätes som ensamrätt, med smör eller hollandaisesås. Rötterna kokas nätt och jämnt mjuka. Kokta, kalla svartrötter i vinägrettsås är också gott. Svartrot kan som alla andra rotsaker även användas i soppor, grytor och gratänger.

• Veteran
    1732 inlägg
    31 oktober 2012 16:42

Att förändra en ovana För att ändra en vana måste man inte vara diciplinerad i överkant, utan man kan ta en genväg som går mycket snabbt i förhållande till hur mycket man måste hålla på annars för att lära sig en ny vana. Dessa genvägar är bland annat sk triggers eller ankare som man kan använda som redskap för att byta ut en dålig vana/ett dåligt val mot en bra vana/ett bra val i fortsättningen. Eva Renner förklarar det som så här: 1) Hjärnan föreställer sig allt i förväg. Som till exempel: Tänk dig att du äter en citron som man äter ett äpple. Vad hände? Fick du den där sura känslan och började saliven rinna? Så det första steget att förändra en ovana är att börja tänka på den vana man vill ha istället. Hur man gör, vad man gör, när du gör den nya vanan och leva sig in i denna nya vana. Då är man redan ett litet steg på vägen mot att förändra den gamla vanan man vill bli av med. 2) Nästa steg är att varje gång/så fort du tänker på det beteende/ovanan du vill sluta med - GENAST kopplar samman det med intensivt obehag, äckel, olust, jobbigt, ta fram så många känslominnen, doftminnen, hörselminnen och bilder för ditt inre som du kan som är obehagliga och olustiga omkring den vana du vill avsluta..och förbereda allt omkring den nya vanan som man vill ha istället så att allt omkring ligger i fas med förändringen(tex köpa hem frukt, osv) 2) Se till att du helt och hållet kopplar samman ett lustfyllt, roligt, spännande, smakrikt, gott, osv välbehag med det nya beteendet/vanan/mönstret: Så tänk dig många gånger detta fram och tillbaka lev dig in i känslor, dofter, smaker, hörsel, synminnen osv En kost vana till exempel är ju en smak man eftersträvar och den är viktig att man kan härma så mycket som det går med en ny matingrediens eller att man om man tex byter ut socker mot frukt föreställer sig fukten så saftig och underbart god, vätskerik, mm som möjligt(man ska överdriva intrycken så mycket som möjligt). 4) Se till att denna nya vana och nya beteende stämmer med hur du vill ha ditt liv. Stämmer det nya beteendet med dina mål? dina tro, din livsföretällning/filosofi? 5) Se till att ALLA de fördelarna du fick av den gamla vanan/beteendet nu finns med i de nya vanorna/beteendena, och mönstren som du byter ut med. Tex om du brukade röka för att bli lugn eller mindre stressad, ska du i den nya vanan/beteendet få samma upplevelser, när du utför den nya vanan ska du känna dig lugn och mindre stressad eftersom det nya sättet ska få dig att känna det välbehag som du förr fick av det gamla mönstret. 6) Föreställ dig för din inre syn, att du beter dig på detta nya sätt framöver: Föreställ dig något som skulle ha fått dig att falla tillbaka till den gamla ovanan - byt i tanken ut det direkt fram och tillbaka ända till att du sedan automatiskt använder det nya beteendet/mönstret/vanan i stället för det gamla. Angående socker tex: Socker är ju hjärnans bränsle och vi behöver socker varje dag för att leva. Men hjärnan tar det socker den kan få så vi måste själva vakta vid våra inköp och det vi stoppar i oss så att det socker vi äter är från nyttiga sockerkällor - Frukt och grönsaker). Grädde (eller cashewgrädde) och hallon&blåbär Det är då det är lättare om man har förberett sig på att sockerbehovet kommer att komma, och vad äter jag då? Tänka på det i förväg så att man känner sig trygg när man utmanas på fikarasten, på bion, vid efterrätten, på kalaset osv. Lycka till!

• Engagerad
    60 inlägg
    31 oktober 2012 16:58

Veckans tråkiga vikt är 70 kg. Prag var trevligt, men inte viktvänligt!

• Veteran
    1732 inlägg
    31 oktober 2012 17:04

men det gör ju inget jag noterar att det är +- 0 kg och det får du ju vara nöjd med =)

• På gång
    19 inlägg
    31 oktober 2012 17:30

Tack så mycket Flodis, känns bra. :-))))))

• Engagerad
    60 inlägg
    31 oktober 2012 21:50

Ja, det får jag väl vara. Förkylning och weekendresa kunde ju gått åt andra hållet.

• Veteran
    1732 inlägg
    2 november 2012 08:32

Jaha, då har många hoppat av denna tråd och säkert sökt sig till nya. Jag behöver veta vilka som är kvar så jag kan ta bort de som inte vill vara med här. Meddela mig är ni gulliga ni som vill vara kvar! Jag har precis kört ett helvetets pass med min PT och min kropp skriker av smärta. Idag ska vi hejja fram Sverige när vi tittar på rally här på Cypern, spännande!!! Ha en skön helg alla och vilka val gör ni helgen för att ni ska må bra och ha gott samvete?

• Utmärkt medlem
    635 inlägg
    2 november 2012 09:44

Jag är kvar och den här veckan har gått dåligt så jag står kvar på min vikt. Hoppas att jag kan klara den här helgen i stället. Förra gick inte alls bra. Nu har jag skött mig i slutet av veckan och det känns bra igen. Nu är det nya tag som gäller. Pepp till er andra!!